6 روش بهبود رابطه با مشتری
در این مقاله می خواهیم در مورد استراتژی هایی صحبت کنیم که به وسیله آن می توانید ارتباط خود را با مشتری خود هر چه بیشتر مستحکم کنید.
روش اول : برای مشتریان خود واقعی باشید نه جعلی!
اولین چیزی که برای بهبود رابطه با مشتری نیاز است درک کنید این است که ارتباط بین شما و آنها نباید یک ارتباط فیک و جعلی باشد. این به این مفهوم است که همواره تلاش نکنید که رابطه شما یک رابطه خرید و فروش با آنها باشد. همواره نخواهید به مشتریان خود بفروشید!
اگر ارتباطتان را با مشتری خود بهبود ببخشید ، مطمئن باشید به اهداف خود یعنی فروش هم دست خواهید یافت. ولی از همان ابتدا هدفتان را فروش به مشتری قرار ندهید.
اعتبار و اطمینان کلید اصلی هر کسب و کار است. اگر نگاهی به آمار بیندازیم ، می بینیم که 63% از مردم بیشتر از برندهای معتبر خرید می کنند تا برندهای پنهان.
روش دوم : با مشتریان خود در لحظات کلیدی صحبت کنید
یکی از بهترین راه های بهبود رابطه با مشتری صحبت کردن با مشتریان در لحظات کلیدی از طریق تلفن است.
لحظات متعددی وجود دارد که شما بتوانید با مکالمه با مشتری خود ارتباط برقرار کنید. یکی از زمان هایی کلیدی که می توان استفاده کرد لحظات بعد از خرید مشتری است. اگر پس از خرید مشتری تماسی با او بگیرید و برای خرید از او تشکر نمائید ، آنها بسیار تحت تأثیر قرار گرفته و اعتمادشان به شما بیشتر می شود. پس از آن برای سپاسگزاری از شما ، آنها به جز کسب و کار شما به سراغ کسب و کار دیگری نمی روند.
یکی دیگر از لحظات کلیدی بهبود رابطه با مشتری که ارزش صحبت مستقیم با مشتری را دارد ، زمانی است که آنها، در مورد محصول یا خدمت شما شکایت و گله می کنند. اگر مشتری زمانی را برای شما صرف می کند و کمبودها و کاستی های کار شما را به شما تذکر می دهد باید از او بخاطر صرف زمان تشکر کنید و از او بخواهید که با شما ارتباطش را بیشتر کند و مشکلات و کاستی ها را به شما گزارش دهد. همین کار باعث بهبود رابطه شما با مشتریانتان خواهد شد.
همین که به آنها اجازه نظر دادن می دهید این حس را به آنها القاء می کنید که آنها درک شده اند و قلب کسب و کار شما هستند. وقتی که بسرعت با مسائل و مشکلات کاربران تیزهوش برخورد می کنید و با صحبت کردن مشکلات آنها را برطرف می کنید می توانید جلوی بسیاری از ضرر و زیان ها را در کسب و کار خود بگیرید.
بعلاوه اگر شما بتوانید تجربه منفی یک مشتری را به تجربه مثبت تبدیل کنید ، 69% آن مشتریان کسب و کار شما را به دیگران معرفی می کنند چرا که از یک تجربه مثبت بهره مند شده اند.
همچنین می توانید با مشتریان خود در مورد بازخورد محصولات و خدمات خود صحبت کنید. اینکه آیا از محصول شما راضی بوده اند؟ چه محصولات دیگری نیاز دارند و شما می توانید آن را در سبد محصولات خود قرار دهید.
به این ترتیب مشتری احساس می کند نقش کلیدی در کسب و کار شما دارد. این احساس می تواند رابطه بین شما و آنها را بهبود ببخشد.
پس از دریافت بازخوردها می توانید ایمیل و یا پیامک تشکر برای آنها ارسال کنید. در متن پیام باید از جملات محبت آمیز استفاده کرده و علاقه خود را به اظهار بیشتر نظرات آنها اعلام کنید. همه این کارها را انجام می دهیم تا مشتریان احساس بهتری نسبت به ما پیدا کنند.
روش سوم : برقراری ارتباط به طور منظم برای بهبود رابطه با مشتری
خیلی مهم است که شما با مشتری به طور منظم ارتباط برقرار کنید. فقط نباید در زمان های خاص با آنها ارتباط برقرار کنید. بلکه در زمان های مختلف باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. یکی از راههایی که می توان به صورت منظم با مشتریان ارتباط برقرار کرد ارسال ایمیل است.
خیلی مواقع می توان محتوای مفیدی را در قالب ایمیل برای مشتری ارسال کرد که پاسخگوی نیاز آنها باشد. و حتی از آنها خواست که بازخوردهای خود را برای شما ارسال کنند. آنها به این موضوع عادت می کنند که به طور منظم باید از سمت شما اطلاعات مفیدی را دریافت کنند و کم کم کسب و کار شما به یک رهبر فکری برای آنها تبدیل می شود.
روش چهارم : ایجاد یک حس اجتماعی خوب برای بهبود رابطه با مشتری
یکی دیگر از راه هایی بهبود رابطه با مشتری، ایجاد یک رابطه اجتماعی درست است. حتمأ ضرب المثل مردم به خاطر برند ها خرید می کنند نه بخاطر محصولات را شنیده اید. اگر شما یک حس خوب اجتماعی ایجاد کنید قطعأ بر خرید از برند خود تأکید می کنید.
مثلأ شرکت Apple در اوایل شروع به کار ، کسب و کار خود را با رویکرد ««متفاوت بیندیش»» متمایز کرد.
این شرکت به خودش لقب ««سازنده کامپیوترهای انیشتینی»» داده بود! نه تنها انیشتین بلکه القاب دیگری هم به خودش داده بود. زمانی که مردم کامپیوتری را از این شرکت خریداری می کردند حس خوبی داشتند. با خود می گفتند کامپیوتری خریده ایم که همچون انیشتین متفکر و باهوش است! این حس خوب باعث شد که فروش این شرکت هرروز بیشتر و بیشتر شود.
این حس خوب یک نتیجه خوب دیگری هم به همراه دارد. اینکه زمانی که مشتریان از شرکت شما خرید می کنند همه چیز برایشان روشن است و چیزی مبهمی وجود ندارد. چون نام تجاری شما را شناخته و به آن اعتماد کرده اند.
شما از این سبک می توانید برای بازاریابی اینترنتی خود نیز استفاده کنید. یعنی با به وجود آوردن یک حس خوب ، مشتریانتان را ترغیب به خرید از وب سایت خود کنید. لازم به ذکر است این حس باید قبل از خرید مشتریان صورت بگیرد به همین خاطر این روش کمی متفاوت با روش هایی است که در بالا به آن پرداختیم.
به این ترتیب شما از همان آغاز کار یک ارتباط تنگاتنگ و خوبی را با مشتریان خود آغاز می کنید و به آنها این حس را تلقین می کنید که از شما خرید کنند.
روش پنجم : احترام گذاشتن به مشتری وفادار و دادن پاداش به آنها
در هر کسب و کاری مشتریانی وجود دارد که مدت زمان زیادی را با شرکت سپری کرده و به یکی از مشتریان وفادار آن شرکت تبدیل شده است. یک حرکت کوچک از سمت شما می تواند وفاداری مشتری نسبت به شما را بیشتر از قبل کند. دادن هدیه به اینگونه مشتریان ، تقدیر و قدردانی از آنها می تواند حس خوبی را در اینگونه مشتریان به وجود بیاورد و همین افراد به بازاریابان خوبی برای شما تبدیل شوند.
طبق شواهد و بررسی ها ، 82% از مدیران کسب و کارهای کوچک گفته اند عامل اصلی رشد و پیشرفت شرکتشان ، مشتریان وفادار بوده اند.
اینکه مشتری چه زمانی به مشتری وفادار تبدیل می شود براساس عوامل زیادی تعیین می گردد. اینکه ممکن است مشتری پس از خرید معینی تبدیل به مشتری وفادار شود و یا اینکه مشتری پس از طی دوره ای خاص ، به مشتری وفادار تبدیل شود. این عوامل بهمراه عواملی دیگر می توانند میزان وفاداری مشتری را نسبت به شرکت و کسب و کار شما معین سازند.
اینکه چه کاری انجام دهید که مشتران وفادار خوشحال شوند نوعی خلاقیت است. شرکتی تصمیم می گیرد بلیط سینمای آخر هفته برای آنها تدارک ببیند ، یا آنها را به استخر دعوت کند و یا برای آنها هدیه ای در نظر گرفته و به آنها تقدیم کند. این بستگی به نوع کسب و کار و خلاقیت مدیران آن کسب و کار دارد که چه روشی را انتخاب کنند تا مشتری بیشتر خوشحال شود.
روش ششم : برای بهبود رابطه با مشتری مقاوم باشید
سازگاری و مقاومت یکی دیگر از عوامل مهم در بهبود ارتباط با مشتری است. دو تفاوت ظریف در اینجا وجود دارد.
اول اینکه باید مطمئن شوید در اجرای روش هایی که باعث ارتباط بهتر با مشتری می شود ثابت قدم هستید. روش هایی که در بالا ذکر شد روش هایی است که باید همواره اجرا شود. وگرنه می تواند باعث سرد شدن مشتریان شما گردد.
اگر می خواهید یک حس خوب اجتماعی ایجاد کنید ، مطمئن شوید که کارهای ذکر شده در بالا را به طور مرتب انجام داده و بر روی آنها تأکید دارید.
دوم اینکه مطمئن شوید اگر مشتریانی با شرکت شما سازگار شده اند و رویکرد آنها رویکرد وفاداری است ، رابطه آنها با شرکت هم ، رابطه ای عمیق شده است. منظور این است که مطمئن شوید مشتریان شما واقعأ مشتریانی هستند که می توان آنها را به یک مشتری وفادار تبدیل کرد. چون در غیر این صورت زمان و سرمایه شما از بین رفته و برای افرادی سرمایه گذاری کرده اید که در نهایت هیچ منفعتی برای شما نداشته اند.
بنابراین یک رابطه دو طرفه در این بین وجود دارد. هم شما در رابطه خود مستحکم و مقاوم هستید و هم مشتریان شما. این همان رابطه برد – برد است.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد 71% از مشتریان رابطه شان را با شرکت هایی که سرویس ضعیف برای مشتریان ارائه می دهند قطع می کنند. این مهم است که تشخیص دهید در پایان روز مردم درباره شما چه می گویند و شما چه کارهایی را برای رضایت آنها انجام داده اید.
اگر شما رفتار مناسبی با مشتری خود داشته باشید ، آنها هرروز رابطه شان را باشما گسترش می دهند. نتیجه اینکه کسب و کار شما هرروز پیشرفت خواهد کرد.
اعتبار و مقاومت را در کار خود فراموش نکنید. این دو عامل می تواند باعث شکست یا پیروزی شما در ارتباط موثر با مشتری گردد. مواردی را که امروز در این مقاله بحث کردیم در کسب و کار خود پیاده سازی کنید تا نتایج خارق العاده آن را ببینید.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- دوره بازاریابی آنلاین (فصل دوم) مقدمه در فصل گذشته یکی از مهمترین قوانین در بازاریابی...
- ترفند بهبود تجربه مشتری در رستوران ( مرجع کامل) اگر صاحب یا مدیریت یک رستوران هستید، درست مانند هر...
- 8 روش یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام تعداد فالوورهای اینستاگرام شما...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.