5 تکنیک متقاعدسازی برای تغییر ذهن افراد
تغییر ذهن افراد
5 تکنیک متقاعدسازی وجود دارد که اکثر افراد موفق و مشاغل معروف از آنها استفاده می کنند. این تکنیکهای متقاعدسازی روی ضمیر ناخودآگاه کار میکنند، و اگر به درستی درک و استفاده شوند، میتوانند نتایج عالی به همراه داشته باشند. ما بهترین تکنیکها را بررسی کردهایم و آنها را برای لذت خواندن شما خلاصه کردهایم.
تکنیک پا لای درب
تکنیک پا لای درب به این معناست که قبل از درخواست بزرگتر، باید درخواست کوچکتر بخواهید. ابتدا با درخواست چیزی کوچک، فرد را متعهد می کنید که از شما خرید کند، و سپس درخواست بزرگتری را از وی خواهید داشت.
مثلا در زندگی واقعی مغازه داری از شما درخواست میکند که طعم ترشی او را بچشید. وقتی که ترشی را امتحان کردید او از شما درخواست بزرگتری می کند و آن هم این است که از او نیم کیلو ترشی بخرید. به این ترتیب این فروشنده ازین تکنیک برای فروش خود استفاده کرده است.
تکنیک درب روی صورت
اکثر فروشندگان این قاعده را به کار می برند: کاری کنید که آنها همیشه جواب مثبت بدهند.
تئوری پشت این رویکرد آن است که ما به عنوان یک فروشنده در مذاکره، باید سعی کنیم خریدار را در حالت، قابل توافق و همراه نگه داریم.
زیرا، هرچه موافقت او با ما بیشتر طول بکشد، این باور را بیشتر برای طرف مقابل به وجود می آورد که علایق او با ما سازگار است.همچنین باید مساله محرک را در نظر بگیریم:
ما باید به سمتی پیش رویم که به پذیرش نهایی درخواست هایمان منجر شود، نه به رد شدن آنها.
مانند تمام قواعد کلی، این قاعده فقط به صورت جزئی صحیح می باشد.در حقیقت، یک روش برای رسیدن به بله مورد نظر آن است که به طرف مقابل امکان دهیم در ابتدا نه بگوید.به این مثال دقت کنید
- خریدار:یک تلویزیون۵۵ اینچ احتیاج دارم.
- فروشنده: اجازه بده جدیدترین مدل شرکت سونی یعنی KD-55X8500B رو بهت پیشنهاد بدم که از همه نظر فوقالعادست(در ادامه فروشنده مزایا و ویژگی محصول را بازگو میکند) قیمت این تلویزیون ۵/۸ میلیون.
- خریدار:۵/۸میلیون؟؟؟ خیلی گرون. من قصد ندارم همچین هزینهای رو برای تلویزیون انجام بدم.
- فروشنده:من هم با نظرت موافقم. سونی همیشه پول برندش رو از مشتری میگیره. یه پیشنهاد خوب برات دارم. سامسونگ بخاطر رقابت با سونی تلویزیون مدل ۵۵H6390 رو تولید کرده با قیمت ۹/۳ میلیون که تقریباً همون وضوح و شفافیت رو داره، فقط از تکنولوژی ۴k پشتیبانی نمی کنه که واقعاً ارزش ۵/۴میلیون هزینه بیشتر رو نداره.البته نکته بسیار مهم تشخیص زمان استفاده از این استراتژیهای فروش است که کاملاً به هنر فروشنده در درک شرایط موجود بستگی دارد.
حتما ببینید: مشتری به چی فکر میکنه
تکنیک لنگر انداختن
اصل: لنگر انداختن یک سوگیری شناختی است که در بیشتر تصمیم گیری ها وجود دارد. مثلاً چگونه می دانید چه محصولی «خوب» است؟ شما آن را با یک محصول مشابه مقایسه می کنید و از آنجا تصمیم می گیرید.
این تکنیک کاربردهای مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آنها قیمت گذاری است. لنگر انداختن، اگر به درستی استفاده شود، می تواند یک تکنیک متقاعدسازی قدرتمند باشد.
مثلا شما به دنبال خرید یک ماشین جدید هستید و با یک معامله خوب برای صد میلیون تومن مواجه می شوید. شما با فروشنده چانه می زنید و می توانید هزینه را به 70 میلیون تومان کاهش دهید. شما راضی به خانه می روید و فکر می کنید که چقدر مقرون به صرفه بوده است. با این حال، ارزش واقعی این خودرو کمتر از 70 میلیون تومان بود. قیمت اولیه 100 میلیون تومان به عنوان یک لنگر عمل می کند، بنابراین شما هر چیزی کمتر از آن را به عنوان یک “معامله خوب” درک خواهید کرد.
تکنیک تعهد و ثبات
افراد مستعد این هستند که در اعمال و عقاید خود ثابت قدم باشند. اگر شخصی را مجبور به انجام کاری کوچک میکنید، میتوانید از تعهد اولیه برای تحت تأثیر قرار دادن او برای انجام کارهای بیشتر برای شما استفاده کنید.
اغلب اوقات، برندهای مشابه را بارها و بارها خریداری می کنید. آخرین باری که یک میان وعده یا نوشیدنی جدید امتحان کردید کی بود؟
فرض کنید در یک سازمان غیردولتی کار میکنید و برای هدف خاصی پول جمعآوری میکنید. قبل از درخواست کمک مالی، می توانید از شخص بپرسید که آیا از این هدف حمایت می کند یا خیر. اگر علت عادلانه باشد، قطعاً پاسخ مثبت خواهند داد. با پرسیدن چنین سوالی در ابتدا، به احتمال زیاد کمک های مالی دریافت خواهید کرد.
تکنیک اعتبار و اقتدار
مردم به اقتدار در هر زمینه یا موضوعی نگاه می کنند، بنابراین این که خود را منبعی از اقتدار جلوه دهند، می تواند شما را قدرتمند جلوه دهد.
خیلی از کسب و کارهای کوچک در وب سایت های خود ، خود را کاملا بزرگ جلوه می دهند. این باعث می شود اعتبار آنها در نزد مشتریان و کاربران وب سایت افزایش پیدا کند.
یا مثلا وقتی یک خمیر دندان قرار هست تبلیغ شود ، در تبلیغات آن می گویند 9 نفر از ده پزشک این خمیر دندان را تایید کرده است. این موضوع به آن خمیر دندان اعتبار می بخشد و مردم را به خرید آن محصول ترغیب می کند.
مردم به اقتدار در هر زمینه یا موضوعی نگاه می کنند، بنابراین این که خود را منبعی از اقتدار جلوه دهند، می تواند شما را قدرتمند جلوه دهد.
خیلی از کسب و کارهای کوچک در وب سایت های خود ، خود را کاملا بزرگ جلوه می دهند. این باعث می شود اعتبار آنها در نزد مشتریان و کاربران وب سایت افزایش پیدا کند.
یا مثلا وقتی یک خمیر دندان قرار هست تبلیغ شود ، در تبلیغات آن می گویند 9 نفر از ده پزشک این خمیر دندان را تایید کرده است. این موضوع به آن خمیر دندان اعتبار می بخشد و مردم را به خرید آن محصول ترغیب می کند.
حتما ببینید:
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 8 تکنیک طلایی ایجاد نیاز در مشتری 8 تکنیک ایجاد نیاز در مشتری ایجاد نیاز در مشتری...
- 10 دلیل خرید نکردن مشتری دلیل خرید نکردن مشتری مشتری چیست؟ به این 10 دلیل...
- استراتژی جذب مشتری 3 مرحله جهت متناسب کردن پیام بازاریابی برای مشتریان ...
- 7 کلمه احساسی برای افزایش فروش با این 7 کلمه احساسی افزایش فروش داشته باش. من...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.