5 اصل متقاعدسازی
متقاعدسازی
شاید بتوان گفت نفوذ، تاثیر گذاری و متقاعد سازی ،جذاب ترین واژه های تاریخ انسانی اند. از زمانی که دموستن برای تمرین سخنرانی اثر بخش در احقاق حق خانواده خود ،در غاری تنگ پوشیده از میخ و سنگ نحوه ادا کلمات و استفاده از حرکات دست و بدن را تمرین می کرد ،
تاامروز که نامزدهای پست های سیاسی در سراسر جهان،مفاهیم و استعاره ها و واژه هارا به کار می گیرند تا مخاطبان را به برتری و حقانیت خود قانع کنند،بیش از 2000 سال می گذرد. اما این واژه ها همچنان جذابیت و اهمیت خودرا حفظ کرده اند.
فروشنده ای که کالایی در دست دارد ،متهمی که روبروی قاضی ایستاده است، تابلوهای بزرگ و رنگارنگی که مارابه تماشا فرا می خوانند، کارجویی که در حال انجام مصاحبه ی شغلی است،همگی در پی متقاعد کردن مخاطب خود هستند.
همانگونه که ولتر به زیبایی بیان کره است،حتی کسانی که تمام همت و تلاش خود را صرف تبلیغ و تنوع عقاید می کنند ،هرروز و هر لحظه می کوشند دیگران را متقاعد سازند که مانند ایشان بیاندیشند!
اصل اول متقاعدسازی:برداشت اولیه
در برقراری ارتباط با دیگران اولین ثانیه های برخورد بسیار مهم است. در تمام طول مدت ارتباط ، برداشت اولیه به صورت ناخودآگاه بر روی موضع گیری ها ، رفتار و گفتار طرف مقابل تاثیر گذاشته و می تواند تفسیرهای متفاوتی را از گفته ها و رفتار شما ایجاد نماید.
برای ایجاد یک برداشت اولیه ی مثبت نکات زیر را به خاطر بسپارید:
-
- لبخند را فراموش نکنید.
- رفتار خودرا کنترل کنید و به تاثیر آن آگاه باشید.
- محکم و استوار دست بدهید.
- ارتباط چشمی برقرار کنید.
- لباس مناسب به تن کنید.
- نشان دهید که شنونده خوبی هستید.
- هرگز تاخیر نکنید.
- تمرکز کنید.
- در مراسم معرفی عجله نکنید.
اصل دوم متقاعدسازی : چرا مردم پاسخ منفی می دهند؟
تقریبا منشا 90 درصد «نه » ها خاطره ناخوشایند از «بله » هایی است که در گذشته به دیگران گفته شده است. برای درک دلایل پاسخ های منفی دیگران باید بدانید آنها به چه شکلی تصمیم می گیرند ، چگونه گذشته را به خاطر می آورند و چطور به آینده نگاه می کنند.
هرگز نگذارید وجود تجربه ای ناخوشایند در گذشته و یا ترس از آینده ، مخاطب را وادار کند به شما جواب منفی بدهد.
اصل سوم متقاعدسازی : دیدگاه مشترک
تفاهم وقتی به وجود می آید که طرفین همدیگر را درک کرده ،با یکدیگر همدردی کنند و احساس کنند بین آنها پیوندی به وجود آمده است. وقتی تفاهم شکل می گیرد افراد راحت تر به هم اعتماد می کنند.
برای پذیرفته شدن از سوی دیگران ابتدا باید بین شما تفاهمی ایجاد شود. برای ایجاد تفاهم به این نکات توجه کنید :
-
- نشان دهید شبیه طرف مقابل هستید
- تجربه مشترک
- گوش دادن
اصل چهارم متقاعدسازی : برقراری رابطه دوستانه
تفاهم وقتی به وجود می آید که دو یا چند نفر حس کنند بین آنها رابطه ی دوستانه ای شکل گرفته است. برای ایجاد رابطه دوستانه با طرف مقابل به این نکات توجه کنید : • صداقت • علایق مشترک •
همواره در کمک کردن به دیگران پیش قدم باشید توجه و مراقبت نقش مهمی در ایجاد اعتماد ایفا می کند . انسانها به کسانی که دوستشان دارند توجه ویژه نشان می دهند و از آنها مراقبت می کنند.
وقتی نشان می دهید که نگران شخصی هستید و از اومراقبت می کنید به اونشان می دهیدکه برایش اهمیت قائلید.این کار مقدمات ایجاد اعتماد را فراهم می کند.
اصل پنجم متقاعدسازی : موانع عاطفی و روانی در ایجاد تفاهم
هدف از برقراری ارتباط و ایجاد تفاهم ،ایجاد رابطه ای عمیق است. قضاوت و برداشت افراد در مورد تفاهم و همدلی ،بیش از آنکه در ذهن خودآگاه شخص و بر اساس منطق و استدلال شکل بگیرد، در ناخودآگاه وی ریشه دارد.
برای حذف موانع عاطفی و احساسی می توانید از روش های زیر استفاده کنید:
- هم افزایی
- قابلیت اعتماد
- احترام : همواره به دنبال یافتن نکاتی باشید که در دیگران دوست داشتنی و یا قابل ستایش هستند و آشکارا این نکات را مورد اشاره قرار دهید.
- تا حد امکان نام مخاطب را به کار ببرید : وقتی نام افراد را به کار می برید ،حضور آنها را به رسمیت می شناسید و باعث می شوید فرد احساس بهتری نسبت به خودش پیدا کند.
- موقعیت مکانی مشترک : گاهی صرف قرار گرفتن در موقعیت مکانی مشترک ، نوعی احساس تفاهم بین افراد به وجود می آورد.
- تشویق به صحبت کردن :فرد را تشویق کنید در مورد مشغله های ذهنیش صحبت کند. اگر احساس می کنید فکر مخاطبتان را آزار می دهد ،اورا تشویق کنید افکارش را با شما در میان بگذارد. نمونه هایی از علایم تشویقی عبارتند از : اشتیاق به موضوع ، علایم به فرد ، علائم غیر کلامی
این ویدئو رو از دست ندین.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 10 دلیل خرید نکردن مشتری دلیل خرید نکردن مشتری مشتری چیست؟ به این 10 دلیل...
- استراتژی جذب مشتری 3 مرحله جهت متناسب کردن پیام بازاریابی برای مشتریان ...
- 8 تکنیک طلایی ایجاد نیاز در مشتری 8 تکنیک ایجاد نیاز در مشتری ایجاد نیاز در مشتری...
- 5 تکنیک متقاعدسازی برای تغییر ذهن افراد تغییر ذهن افراد 5 تکنیک متقاعدسازی وجود دارد که اکثر...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.