4PS بازاریابی چیست
4PS بازاریابی
4PS بازاریابی یک بازاریابی مفهومی است که چهار ستون اساسی هر استراتژی بازاریابی را خلاصه می کند.
چهار PS بازاریابی عبارتند از:
محصول: آنچه می فروشید. می تواند یک کالای فیزیکی ، خدمات ، مشاوره و غیره باشد.
قیمت: چقدر شارژ می کنید و چگونه بر دید مشتریان شما از برند شما تأثیر می گذارد؟
مکان: محصول یا خدمات خود را از کجا تبلیغ می کنید؟ مشتریان ایده آل شما برای یافتن اطلاعات در مورد صنعت خود به کجا مراجعه می کنند؟
تبلیغات: مشتریان شما چگونه از شما مطلع می شوند؟ از چه راهکارهایی استفاده می کنید و آیا آنها موثر هستند؟
ساده به نظر می رسد و واقعاً هم همین طور است. قسمت دشوارتر اجرای 4ps بازاریابی است که در بخشهای بعدی به آن خواهیم
پرداخت.تئوری پشت 4PS بازاریابی این است که پوشش هر 4PS منجر به فروش بیشتر خواهد شد. اما متاسفانه هیچ چیز به این
آسانی نیست.
تئوری پشت 4PSبازاریابی این است که پوشش هر 4PS منجر به فروش بیشتر خواهد شد. اما متاسفانه هیچ چیز به این آسانی
نیست.
منشأ این مفهوم که به آن آمیزه بازاریابی نیز گفته می شود ، به سال 1960 برمی گردد که مک کارتی آن را در کتاب بازاریابی
اساسی: رویکرد مدیریتی معرفی کرد.من می دانم که قرن ها قبل وجود دارد ، اما مفهوم 4 Ps / marketing امروزه به همان اندازه
معتبر است.
بیایید به مفاهیم بپردازیم و 4PS نمونه بازاریابی را بررسی کنیم تا بفهمیم چگونه می توانید این مورد را در شرکت خود اعمال کنید.
اولین P بازاریابی: محصول
محصول همان چیزی است که شرکت به فروش می رساند.
این ممکن است محصولی مانند نوشابه در صنعت نوشیدنی یا لباس در فروشگاه لباس باشد. یا حتی می تواند خدمات باشد.این
خدمات همچنین می تواند خدماتی مانند مشاوره یا برنامه سخنرانی با هزینه یا حتی یک جلسه درمانی باشد.به طور خلاصه ،
محصول هر چیزی است که در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد.در استراتژی 4PS ، این به معنای درک نیاز شما برای جدا شدن از
رقبا و جلب مشتریان است.به عبارت دیگر ، چه چیزی محصول شما را بسیار عالی یا منحصر به فرد می کند؟ زیرا اگر برجسته نشوید
، رشد سخت خواهد بود.بنابراین چه چیزی بزرگ است که باعث می شود محصول من از دیگران متمایز شود؟
من روی ویژگی ها تمرکز نمی کنم ، 100 گزارش ندارم. در عوض ، من روی قابلیت استفاده تمرکز می کنم.از طرف مقابل ، رقبای من
بر آژانس های تبلیغاتی و بازاریابان واقعاً پیشرفته تمرکز می کنند. من چیزی برای یک بازار هدف متفاوت ساخته ام ، حتی اگر در
یک بازار شلوغ باشم.
اما اگر شما کار خود را شروع می کنید ، سوالاتی مانند این را می پرسم:
بزرگترین مشکلی که می توانم به شما در حل آن کمک کنم چیست؟ این به شما ایده می دهد که محصول شما باید چه کاری انجام
دهد.
محصول بازاریابی مورد علاقه شما چیست و چرا؟ شما می خواهید کلمه “بازاریابی” را با هر صنعتی که در آن قرار دارید جایگزین
کنید … این سوال به شما ایده می دهد که رقبای شما چه افرادی هستند و آنها به درستی چه کاری انجام می دهند.
چرا امروز اومدی اینجا؟ این به شما خواهد گفت که چرا افراد به سایت شما می آیند و به دنبال چه چیزی هستند.
چگونه می توانیم محصول خود را بهتر کنیم؟ اگر از قبل کالایی داشته باشید ، بسیار عالی است زیرا بازخورد واقعی می گیرید.
چه چیزی را در مورد رقبای اول دوم و سوم تان دوست ندارید؟ رقبا ABC را با نام خودشان جایگزین کنید … این سوال به شما می
گوید که کجا فرصتی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.
می خواهم به سوال آخر توجه ویژه ای داشته باشید. این واقعاً به شما کمک می کند تشخیص دهید چگونه می توانید خود را از
رقابت متمایز کنید.
اکنون ، قبل از اینکه بخواهید محصولی را بسازید (یا کالای خود را بهتر از قبل تهیه کنید) ، بدون دریافت بازخورد زمان و هزینه
زیادی سرمایه گذاری نکنید.به عنوان مثال ، اگر بخواهم ویژگی جدیدی را به Ubersuggest اضافه کنم ، فقط آن را نمی ساختم. من
می توانم آن را طراحی کنم ، ابتدا به شما نشان دهم ، بازخورد بگیرم و سپس از آنجا تنظیم کنم.به این ترتیب ماهها وقتم را صرف
ساخت محصولی که نمی خواهید استفاده کنید نمی کنم.
پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه کنید: استراتژی جذب مشتری
P دوم بازاریابی: قیمت
قیمت ساده است ، به میزان هزینه ای که برای محصول (یا خدمات) خود پرداخت می کنید ، اشاره دارد.اگرچه درک آن ساده است
، اما به دست آوردن قیمت “مناسب” واقعاً دشوار است. قیمتی که نه تنها بیشترین میزان فروش را به همراه دارد بلکه بیشترین
سود را نیز به همراه دارد.سوال واقعی این است که ، چگونه می خواهید درک شوید؟آمازون می خواهد جایی باشد که بتوانید
بهترین محصولات را از A تا Z دریافت کنید و البته سریع تحویل بگیرید.فرض کنید یک نفر خاویار را با قیمت ارزان تر از عرف به
فروش می رساند.
شما فکر می کنید داشتن یک قیمت ارزان باعث ارزان شدن نام تجاری او می شود ، اما در عوض ، او شفافیت را در بازار ایجاد می
کند و به مردم می آموزد که خاویار واقعاً گران نیست … این فقط یک ترفند بازاریابی است.من رویکرد مشابهی با Ubersuggest
دارم. من فکر نمی کنم که نرم افزار و آموزش بازاریابی باید گران باشد. بنابراین من چیزهای زیادی رایگان یا فوق العاده ارزان می
دهم.فکر می کنید این باعث شده برند من ارزان شود یا صدمه ای به آن وارد کند؟در طرف مقابل ، اگر اتومبیل های آنها به قیمت
10 هزار دلار فروخته می شد ، آیا فراری فراری بود؟ احتمالا نه.
چگونه قیمت مناسب محصول خود را انتخاب کنیم
من به هیچ وجه یک متخصص قیمت گذاری نیستم ، بنابراین نمی خواهم به شما بگویم که برای محصول خود چه قیمت
بگذارید.من به شما می گویم وبلاگ Price Intelligently را بخوانید. آن دسته از بچه ها می دانند مانند پشت دست خود قیمت
گذاری کنند و ده ها مقاله دارند که به شما می آموزند دقیقاً چگونه قیمت محصول خود را تعیین کنید.
مهم است که به قیمت گذاری فکر کنید ، به خصوص اگر در فضای شلوغی قرار دارید. قاعده کلی من این است: اگر در فضای جدید
هستید یا در حال حاضر رهبر هستید ، می توانید مبلغ بیشتری دریافت کنید.از طرف مقابل ، اگر فضای شما اشباع شده باشد و دیر
به بازار بیایید ، قیمت ارزان تری (اگر ارزان ترین قیمت نیست) را می خواهید.
برخی از سوالاتی که باید از خود بپرسید عبارتند از:
کمترین قیمتی که مایلید محصول خود را بفروشید چقدر خواهد بود؟
بالاترین قیمتی که مصرف کنندگان مایل به پرداخت آن هستند ، چقدر خواهد بود؟
مشتریان شما چقدر به قیمت حساس هستند؟
رهبران فعلی در بخش های ویژه شما چه قیمت هایی را دریافت می کنند؟
قیمت شما با رقابت چگونه مقایسه می شود؟
این ویدئو رو از دست ندین :تکنیک بالابردن قیمت بدون بالابردن ارزش محصول
سومین P بازاریابی: مکان
“مکان” کلمه دیگری برای مکان است.همانطور که در بازاریابی می گویند ، همه چیز در مورد مکان ، مکان ، مکان است.شما باید
مکانی را انتخاب کنید که مشتری شما در آن باشد. انتظار نداشته باشید که آنها به شما مراجعه کنند ، شما باید به آنها بروید.
چگونه مکان مناسب را انتخاب کنیم
وب ،این دنیای مجازی است. و اگرچه ممکن است مکان (مکان) بی ربط به نظر برسد ، اما واقعاً اینگونه نیست.فقط به این روش
فکر کنید … اگر شرکتم را در سراسر tiktok قرار دهم ، فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟خوب ، من هیچ مشتری جدیدی برای آژانس
تبلیغاتی خود ایجاد نمی کنم زیرا هیچ یک از مشتریان ایده آل من در Tiktok نیستند.فکر می کنید دسته ای از جوانان 16 تا 24
ساله به دنبال خدمات بازاریابی هستند؟ اگر ما خدماتی را ارائه می دهیم که به شما کمک می کنیم دنبال کنندگان اجتماعی بیشتری
داشته باشید ، مطمئناً ، اما ما این پیشنهاد را نداریم به سیستم عامل ها و مکان هایی که مشتریان ایده آل شما هستند فکر کنید و
در آنجا باشید.
این می تواند یک سایت خاص مانند Google یا حتی یک مکان آفلاین مانند کنفرانس ها باشد. سعی نکنید مشتری های خود را
به سمت خود بیاورید ، به مکانی که مشتریانتان هستند بروید. خیلی راحت تره.
در اینجا چند سوال ساده وجود دارد که می توانید از خود بپرسید تا بتوانید مکان مناسب را پیدا کنید.،
مشتری شما کجاست؟
کدام فروشگاه ها (بصورت آنلاین و آفلاین) محصول شما را می فروشند؟
کدام کانال های توزیع در حال حاضر برای شما کار می کنند؟
آیا مستقیماً به مشاغل یا مصرف کنندگان می فروشید؟
آیا مستقیماً به مشتری نهایی خود می فروشید یا از طریق واسطه ها استفاده کنید؟
رقبای شما کجا هستند؟
مشتری باید همیشه در مرکز تصمیم شما باشد.
چهارمین Pمرحله بازاریابی: ارتقا سطح
P مورد علاقه من (و موردی که بیشتر درباره آن وبلاگ می نویسم) تبلیغ است.هنگامی که سه PS قبلی بازاریابی را بهینه کردید ،
وقت آن است که پیشنهاد خود را تبلیغ کنید.برای اینکه روشن باشم ، وقتی من در مورد تبلیغ صحبت می کنم ، فقط در مورد مطرح
کردن نام تجاری شما نیستم. من در مورد درآمدزایی صحبت می کنم.اگر نتوانید فروش را افزایش دهید ، هدف از تبلیغ چیست؟
با وجود همه کانال های موجود ، کدام یک را ابتدا شروع می کنید؟
پیشنهاد می کنم این ویدئو رو ببینید: هدف در تبلیغات
چگونه خوب تبلیغ می کنید؟
من می خواهم شما با پرسیدن سوالات زیر از خود شروع کنید:
مخاطبان شما بیشتر از کدام کانال ها برای مصرف اطلاعات استفاده می کنند؟
چه نوع پیامی هنگام تبلیغ راه حل های شما موثرتر است؟
دوره ایده آل برای تبلیغ محصول شما چیست؟
آیا نگرانی در مورد فصلی وجود دارد؟
رقبای شما چگونه ارتقا خود را برنامه ریزی و انجام می دهند؟
باز هم می توانید از ابزارهایی که در بالا به آنها اشاره کردم برای شروع کار استفاده کنید.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- روش های قیمت گذاری کالا و خدمات در دنیای فروش، قیمت گذاری از مهمترین مباحث کسب و...
- بازاریابی چریکی بازاریابی چریکی چه چیزي واقعا بازاریابی محسوب می شود بازاریابی...
- بازاریابی هوشمندانه (بخش چهارم) ادامه مبحث بازاریابی هوشمندانه 21.اهمیت طراحی و رنگ در تبلیغات...
- فکرتان را عوض کنید تا زندگیتان تغییر کند(بخش هشتم) فکرتان را عوض کنید _مانند یک نابغه فکر کنید کاري...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.