4 ترفند بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین
یکی از کلیدهای بازاریابی خوب ، درک روانشناسی است. به آن فکر کنید – روانشناسی مطالعه رفتار انسان است.
بخش عظیمی از بازاریابی این است که بفهمید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی می خواهند. شما می خواهید تعیین کنید که مخاطبان شما چه می خواهند و چگونه می توانید آن را به آنها بدهید ، نه اینکه ذکر کنید چگونه می توانید آنها را متقاعد کنید که محصولات یا خدمات شما دقیقاً همان چیزی است که آنها نیاز دارند.
تمام استراتژی های بازاریابی آنلاین که از آن استفاده می کنید ، به نوعی در روانشناسی بنا شده اند. شما سعی در ایجاد رابطه با مصرف کنندگان دارید تا اعتماد و وفاداری خود را افزایش دهید تا آنها محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند.
اما این یک ارتباط تا حدودی واضح است ، و یک مقدار هم مبهم است. برای استفاده واقعی از روانشناسی به نفع خود ، باید از تعدادی ترفند بازاریابی مبتنی بر روانشناسی استفاده کنید. در زیر چهار ترفند بازاریابی روانشناختی آورده شده است که هر مشاغل باید از آنها استفاده کند.
1 .اثر هاله
اثر هاله در هسته آن بسیار ساده است. این تعصبی را توصیف می کند که مصرف کنندگان نسبت به محصولات یک شرکت خاص دارند.
به عنوان مثال ، بگویید یک مصرف کننده کالایی را از شرکت خاصی خریداری می کند. آنها عاشق این محصول هستند. این شرکت کالای دوم و غیر مرتبط را روانه بازار می کند. سپس مصرف کننده به دلیل اولین تجربه ای که داشته است ، به جای دیدن محصولات مشابه از شرکت های مختلف ، خرید این محصول دوم را از همان شرکت انتخاب خواهد کرد.
یکی از بهترین نمونه های آن اپل است. اپل ده ها سال است که وجود دارد ، اما وقتی iPod وارد بازار شد ، واقعاً دنیا را به آتش کشید.
موفقیت iPod به افزایش قابل توجه فروش لپ تاپ های مک آنها کمک کرد. این اتفاق به این دلیل رخ داده است که مشتریانی که iPod خریداری کرده اند از این محصول بسیار راضی بوده اند و ترجیح داده اند محصولات دیگری را که اپل عرضه کرده است نیز خریداری کنند – و امروز نیز این کار را ادامه می دهند. این یکی از دلایلی است که مصرف کنندگان در هنگام عرضه اصلی آیفون عملاً در صف می نشستند.
بنابراین این چگونه از نظر روانشناسی کار می کند؟ منظورم این است که ، اگر به مثالی که از iPod و Mac استفاده کردم نگاه کنید ، این از یک طرف کاملاً منطقی است ، اما از طرف دیگر ، این طور نیست. پخش کننده MP3 با لپ تاپ کاملاً متفاوت است ، پس چرا مشتریانی که iPod را خریداری کرده اند کورکورانه تصمیم به خرید لپ تاپ Mac نیز می گیرند؟
بله ، این شرکت خود را ثابت کرد. اما فقط به این دلیل که شما یک محشصول خوب درست می کنید به این معنی نیست که هر محصولی که تولید می کنید خوب خواهد بود. برای درک واقعی این موضوع ، باید به اصل اصطلاح “اثر هاله” بروم.
منشأ اثر هاله
اصطلاح “اثر هاله” توسط ادوارد ثورندایک ابداع شد. با این حال ، او به فکر بازاریابی نبود که به فکر افتاد.
هاله ، البته ، یک مرجع دینی است. شخصی که با هاله ای بالای سرش به تصویر کشیده می شود نوعاً یک فرشته است. این بدان معناست که اگر می دیدید کسی با هاله ای روی سرش به تصویر کشیده شده است ، تصور می کنید که او فرد خوبی است. بنابراین اساساً ، یک ویژگی واحد – هاله – نحوه قضاوت درباره شخصیت آن شخص را تعیین می کند.
ایجاد اثر Halo
وقتی صحبت از آن می شود ، تأثیر هاله در ایجاد اعتماد به برند و وفاداری به آن ضروری است. اما برای ایجاد جلوه هاله مجبور نیستید فقط یک محصول شگفت انگیز ارائه دهید. این محصول احساسی است که شما از مصرف کننده ایجاد کرده اید – و می توانید با استفاده از روش های دیگر نیز تأثیر خوبی ایجاد کنید که به عنوان اثر هاله عمل کند.
به عنوان مثال ، اگر محتوای شگفت انگیزی برای وبلاگ خود ایجاد کنید که بسیار مفید باشد ، برند شما را در یک دید مثبت ترسیم می کند که می تواند به فروش تبدیل شود. روشی که با مشتریان در شبکه های اجتماعی برقرار می کنید نیز همین است. اگر احساسات بزرگی به جا بگذارید ، احتمالاً یکی از محصولات یا خدمات شما را امتحان می کند.
البته عکس این قضیه نیز صادق است. اگر محتوای بدی ایجاد کنید یا از طریق رسانه های اجتماعی با پیروان رفتار ناخوشایندی داشته باشید ، تأثیر بدی بر جای خواهد گذاشت. این به عنوان “اثر شاخ” شناخته می شود. البته از شاخ ها برای توصیف چهره ای شیطانی استفاده می شود. اگر این اتفاق بیفتد ، مصرف کنندگان محصولات یا خدمات شما را کمتر امتحان می کنند – حتی اگر از کیفیت بهتری از رقبا برخوردار باشند.
2. نظریه شکاف اطلاعاتی
نظریه شکاف اطلاعاتی چیزی است که می خواهید هنگام نوشتن وبلاگ کسب و کار خود در خاطر داشته باشید. همه چیز در مورد قلقلک کنجکاوی خوانندگان است.
این نظریه توسط جورج لوونشتاین ساخته شد. وی کنجکاوی را به عنوان یک رفتار ذاتی انسان تعریف کرد که هر زمان که بین آنچه مردم می دانند و آنچه می خواهند بدانند فاصله ای ایجاد می شود ، ایجاد می شود.
این شکاف همان چیزی است که به گفته لوونشتاین ، افراد را برای انجام اقدامات خاص تحت تأثیر قرار می دهد. از نظر بازاریابی ، این چیزی است که مصرف کنندگان را برای خرید محصولات شما ، به اشتراک گذاشتن پست های وبلاگ یا اشتراک در لیست ایمیل خود تحت تأثیر قرار می دهد تا نام چند اقدام را داشته باشد.
پیشنهاد می کنم مطالعه کنید:چطور مزایای محصول را به مشتری نشان دهیم
با استفاده از نظریه شکاف اطلاعات
شما می فهمید که تئوری خلا اطلاعات چیست و چگونه در بازاریابی کاربرد دارد ، اما دقیقاً چگونه می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید؟ ممکن است فکر کنید که با عنوان محتوای شما بازی می شود. مطمئناً وقتی در عنوان استفاده می شود می تواند موثر باشد ، اما لزوماً نباید در اینجا استفاده شود.
اما مکانی که باید از آن استفاده کرد ، مقدمه است. مقدمه جایی است که باید سعی کنید بین آنچه خوانندگان می دانند و آنچه می خواهند بدانند فاصله ایجاد کند.
در اینجا چند نمونه از چگونگی استفاده از تئوری شکاف اطلاعات در یک جمله آورده شده است:
نکته کلیدی در جذب بازدیدکنندگان از وبلاگ شما استفاده از تئوری شکاف اطلاعاتی است.
راهی برای افزایش بازدید وبلاگ با استفاده از تئوری شکاف اطلاعاتی وجود دارد.
آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه می توانید با استفاده از روانشناسی بازاریابی آنلاین خود را بهبود ببخشید؟
آیا می بینید که چگونه کار می کند؟ این جملات هدف (ایجاد بازدیدکنندگان برای خواندن وبلاگ شما ، افزایش بازدید وبلاگ و بهبود بازاریابی آنلاین) و همچنین ارائه راه حل برای این هدف (استفاده از تئوری شکاف اطلاعاتی و استفاده از روانشناسی) ایجاد می کند ، این شکاف اطلاعاتی است که باعث کنجکاوی خوانندگان شما می شود و آنها را به ادامه خواندن سوق می دهد.
3. نظریه متقاب
استفاده از نظریه متقابل در بازاریابی
در ابتدایی ترین حالت ، شما چیزی را به مصرف کنندگان می دهید و آنها تمایل بیشتری به انجام آنچه شما می خواهید انجام می دهند ، خواه خرید یک محصول باشد یا برای لیست ایمیل ثبت نام کنید ، برای نامگذاری برخی اقدامات احتمالی.
اما بیایید کمی بیشتر در مورد چند تاکتیک بازاریابی موثر که از تئوری متقابل استفاده می کنند ، توضیح دهیم:
پیشنهادات دانلود رایگان – یکی از موثرترین روشها برای جلب بازدیدکنندگان برای ادامه خواندن مطالب شما و ثبت نام در لیست ایمیل شما ، تهیه محتوای قابل توجهی مانند کتابهای الکترونیکی یا کاغذهای سفید است که می توانند به صورت رایگان دانلود کنند.
در حالی که بسیاری از وب سایت ها برای دسترسی به دانلود های رایگان به بازدیدکنندگان نیاز دارند تا در لیست ایمیل خود ثبت نام کنند (خود یک استراتژی خوب است) ، حتی ممکن است بخواهید بخشی را در سایت خود تنظیم کنید که به سادگی تعدادی دانلود رایگان داشته باشد که ” نیازی به چنین اقدامی نیست.
محتوای خوبی ارائه دهید
با اطمینان از اینکه محتوایی که ارسال می کنید از کیفیت بالایی برخوردار است و مربوط به مخاطبان شما است ، خوانندگان شما از برند شما قدردانی می کنند. آنها ممکن است هنوز خرید محصولات یا پرداخت هزینه خدمات را شروع نکنند ، اما به احتمال زیاد محتوای شما را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند یا دوست دارند و یا حتی در لیست ایمیل شما ثبت نام می کنند.
حتما بخوانید: انواع مختلف فروش
دوره های آزمایشی رایگان را ارائه دهید
ارائه یک دوره آزمایشی رایگان به مشتریان بالقوه راهی عالی برای خرید نهایی است. به عنوان مثال ، اگر نرم افزار می فروشید ، می توانید یکی از آخرین به روزرسانی های نرم افزار خود را به صورت آزمایشی رایگان در اختیار آنها قرار دهید. در پایان یک دوره زمانی خاص ، مانند یک دوره 7 یا 30 روزه ، ممکن است دوره آزمایشی پایان یابد و به آنها امکان خرید نرم افزار داده شود. بعد از اینکه اساساً به آنها اجازه دادید برای مدتی آن را قرض کنند ، احتمال خرید آنها بسیار بیشتر است.
یک پیشنهاد انحصاری ارائه دهید
انحصار پذیری باعث می شود افراد احساس خاصی داشته باشند. فقط به مشتریانی که شما را در فیس بوک دنبال کرده اند یا در لیست ایمیل شما ثبت نام کرده اند می توانید یک معامله ویژه ارائه دهید. مصرف کنندگان معمولاً احساس می کنند شما برای کمک به آنها و هیچ کس دیگری از تلاش خود خارج می شوید ، این بدان معناست که احتمال سودآوری آنها از این معامله بیش از حد خواهد بود.
4. نظریه FOMO
FOMO یکی از اصطلاحاتی است که شما ممکن است از جوانان امروزی مانند YOLO (فقط یک بار زندگی کنید) شنیده اید. FOMO مخفف Fear of Missing Out است. دشوار است که بفهمید چیزی مانند FOMO می تواند بر نحوه عملکرد مصرف کنندگان با نام تجاری شما تأثیر بگذارد.
هیچ چیز مانند ترس از پشیمانی ، کاری را به مصرف کننده القا نمی کند. فقط به این فکر کنید که وقتی کالایی در معرض فروش بود ، چند بار یک بار خرید کرده اید ، فقط به این دلیل که با خود فکر کرده اید: “چه زمانی آن کالا دوباره به فروش می رسد؟” این FOMO در عمل است. FOMO ابزاری روانشناختی بسیار قوی است که می توانید برای افزایش فروش خود از آن استفاده کنید
راه های استفاده از FOMO در بازاریابی
موارد زیر تعدادی از راه هایی است که می توانید FOMO را به مصرف کنندگان خود القا کنید و در نتیجه منجر به فروش بیشتر شود:
زمان خرید را محدود کنید
این اغلب برای فروش استفاده می شود. به عنوان مثال ، بسیاری از مشاغل فروش روز کارگر را برگزار می کنند که طی آن محصولاتشان در آخر هفته روز کارگر با تخفیف زیادی مواجه می شوند اما پس از پایان روز کارگر به قیمت های اصلی خود باز می گردند هنگامی که شما فروش را تبلیغ می کنید و از اصطلاح “فقط برای مدت زمان محدود” استفاده می کنید ، این باعث FOMO در مصرف کنندگان می شود زیرا این تنها فرصت آنها برای خرید محصولات خاص با تخفیف است – حتی اگر آنها بلافاصله به محصول نیاز نداشته باشند ، یا اصلاً
تعداد را محدود کنید
یکی دیگر از اصطلاحات بازاریابی FOMO که اغلب با اثر خوب به اطراف پرتاب می شود ، “در حالی که منابع ادامه دارد” است. مصرف کنندگان قبل از این که از دست ندهند ، عجله می کنند تا خرید کنند. بسیاری از مشاغل از این اصطلاح به منظور پاکسازی سهام استفاده می کنند. این یک روش هوشمندانه برای پاکسازی موجودی قدیمی است که به هر حال سعی دارند آن را خلاص کنند زیرا موجودی جدید جایگزین آن می شود.
مقدار آن را محدود کنید
این همان استراتژی عرضه محدود است ، با این تفاوت که مقدار کالاهایی که می فروشید را محدود می کنید به جای اینکه فقط تبلیغات را تمام کنید تا تمام شود. به عنوان مثال ، 100 فروشنده اول 10 دلار کارت هدیه دریافت می کنند. این استفاده از بازاریابی FOMO از انحصار استفاده می کند – مصرف کنندگان از اینکه یکی از معدود افرادی هستند که توانستند در این معامله شرکت کنند احساس خوبی خواهند داشت.
نتیجه
بازاریابی موثر مستلزم درک رفتار انسان است. همانطور که با این چهار تاکتیک بازاریابی مشاهده می کنید ، همه آنها از یک عنصر روانشناسی انسانی استفاده می کنند تا موثر واقع شوند. هر مشاغل باید تلاش کند تا از اثر هاله ، نظریه شکاف اطلاعاتی ، نظریه متقابل و تئوری FOMO بهره ببرد.
این ویدئو رو از دست ندین:
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- چطور کسب و کار آنلاین راه اندازی کنم؟ چطور کسب و کار آنلاین راه اندازی...
- پروفایل روان سنجی برای بازاریابی چیست؟ پروفایل روان سنجی برای بازاریابی در اینجا یک سوال...
- 7 نکته روانشناسی که فروش شما را سرسام آور افزایش می دهد مقدمه دوست خوبم سلام. من بهزاد دربهشتی هستم.کارشناس ارشد مهندسی...
- 54 نوع استراتژی بازاریابی تیم های بازاریابی از طیف گسترده ای از استراتژی ها...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.