101 ایده بازاریابی (بخش سوم)
در دو فصل قبلی در مورد ایده های بازاریابی اشاره کردیم در این فصل به آخرین موارد می پردازیم.
لازم است بتوانید یک متن به طور مثال 40000 کلمه ای را در چند جمله ی کوتاه، چشم نواز و صریح بیان کنید.
در اینجا چند نمونه از تله های که برای ما طراحی شده و نشان می دهد چگونه ما را در تصمیم گیری دچار اشتباه می کند را به عنوان مثال می آوریم:
تله مهار لنگر: تکیه بیش از حد روی اولین فکر . محققان از گروهی از مردم خواستند که به این سوالات پاسخ دهند. “آیا جمعیت کشور ترکیه بیش از ۳۵ میلیون نفر است؟
بهترین برآورد شما چیست؟” جوابهای داده شده این گروه خیلی بالاتر از ۳۵ میلیون نبود. همین سوال برای گروهی دیگر مطرح شد، اما این بار از عدد ۱۰۰ میلیون شروع شد.
اگرچه اعداد هر دو گروه مطلق بودند، اما در گروه ۱۰۰ میلیون، بی شک، ارقامی بسیار بالاتر از ۱۰۰ میلیون ارائه شد. (این هم جواب برای کنجکاوی شما) درس: نقطه شروع تفکر میتواند با تعصبی شدید بروی، برداشت های اولیه، ایده ها، برآوردها و یا اطلاعات اثر بگذارد و افکار بعدی را مهار کند.
این تله در هنگامی که عمدا از آن استفاده میشود، بسیار خطرناک است. مثلاً فروشندگان با تجربه، در ابتدا کالای گران تر را به شما عرض می کنند و قیمت بالاتر را در ذهن شما مهار می کنند، این قیمت در ذهن شما لنگر می اندازد و گیر می کند.
تله غرق در هزینه: محافظت از انتخاب اول
شما یک بلیط، غیر قابل برگشت، یک مسابقه بسکتبال را سفارش و پرداخت می کنید. در شب بازی، خسته هستید و کولاک شدیدی هم در بیرون وجود دارد.
از خرید بلیط پشیمان هستید زیراکه، بی تعارف، ترجیح می دهید در منزل جلو بخاری دیواری لم دهید و بازی را از طریق تلویزیون تماشا کنید. حال چه می کنید؟
احتمالا، اعتراف سخت است، عاقلانه ترین تصمیم، ماندن در خانه است. پول بلیط که خرج شده، چاره ای نیست: این یک هزینه غرق شده است و نباید تاثیری روی تصمیم عاقلانه شما داشته باشد.
تله اطلاعات ناقص: فرضیات خود را بررسی کنید
هری مرد درون گرایی است. می خواهیم در مورد شغل او حدس بزنیم. فروشنده یا کتابدار؟ شما کدام شغل را احتمال بیشتری می دهید؟
البته شواهد بیانگر این است که تقریباو قطعااو یک کتاب دار است. آیا در اینجا شرایط شخصیتی او، ما را مجبور به این نکرد که گزینه فروشنده بودن او را فراموش کنیم؟
اینگونه استدلال بسیار اشتباه و یا حداقل، ناقص است.
این نتیجه گیری ندیده گرفتن این واقعیت است که احتمال فروشندگی او هم یک درصد است.
اگر شما از شخصیت او چیزی نمی دانستید شاید فقط یک درصد امکان این را می دادید که او کتاب دار باشد.
این نشان دهنده این است که اگر حتی کتاب داران افراد درون گرایی باشند با این حال، امکان دارد که یک درصد از فروشندگان، که شاید هری هم جزو آنان باشد، درون گرا باشند.
این فقط یک نمونه از این است که اشراف به شواهد ساده چگونه می تواند موجب گمراهی کامل ما می شود.
ما با استفاده از تصاویر ذهنی خود و ساده کردن واقعیات، قبل از هرگونه به چالش کشیدن فرضیاتمان و دسترسی به اطلاعات کافی، نتیجه گیری می کنیم.
تله انطباق: همه این کار را می کنند
در یک سری تحقیقات از گروهی از دانشجویان، برای اطمینان از جواب های صحیح، چندین سوال ساده پرسیده شد. از گروهی دیگر از دانشجویان هم همان سوالات پرسیده شد
ولی عمدا بازیگرانی هم در آنها، به وسیله محققین، ادغام شده بودند، که جواب غلط به سوالات بدهند. این بار، بسیاری از دانشجویان بر اساس هدایت اشتباه از این گروه بازیگران، پاسخ های اشتباه ارائه دادند.
این غریزه، بخواهیم یا نخواهیم، در درجات مختلف در همه ما موجود است. ما می ترسیم که در جمع احمق و گنگ شناخته شویم.
در نتیجه اقدامات جمع بر روی ما شدیدا تأثیرگذار است. اشتباه کردن به همراه جمع, زیاد به چشم نمی آید ولی مسئول این اشتباه فقط خود ما هستیم. در رفتار جعمی همواره یک فشار مضاعف وجود دارد.
از این گرایش در تبلیغات سؤاستفاده بسیار می شود. اغلب محصولات، نه بر اساس ویژگی های خود، بلکه بر اساس محبوبیت آنها به فروش می رسند. چون دیگران می خرند چرا من نخرم؟
انطباق یکی از دلایل اصلی پرفروش ترین کتاب است. این امر کمک به قفل شدن تفکر جمعی برای مدتی طولانی می کند. مردم دوست دارند آنچه را که دیگران مصرف می کنند، مصرف کنند.
12. لحظات مهم مرتبط به فعالیت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید:
لحظات مهم را به اشتراک بگذارید تا قدرت تسلط خود بر کارتان را بهبود بخشید. تصاویر و ویدیوهای مرتبط با سخنرانی ها، مراحل کتاب نویسی و یا آموزش کتاب نویسی خود و یا مراحل تولید پکیج های آموزشی کتاب صوتی و فیلم آموزشی را با دیگران سهیم شوید.
برای این کار می توانید از وب سایت خود و یا شبکه های اجتماعی بهره بگیرید.
حال مثالی برایتان نقل می کنم مشغول ضبط برنامه پکیج آموزشی کتاب نویسی بودم که یکی از اساتید وارد دفتر کارم شد.
برای احوال پرسی لحظه ای دست از کار کشیدم دوستم برای رفع خستگی ما روایتی از محمد غزالی (کیمیایی سعادت) برای ما نقل کرد که آنرا برای شما بازگو می کنم.
روزی حضرت عیسی (ع) از صحرایی می گذشت. در راه به عبادتگاهی رسید که عابدی در آنجا زندگی می کرد. حضرت با او مشغول سخن گفتن شد.
در این هنگام جوانی که به کارهای زشت و ناروا مشهور بود، از آنجا گذشت. وقتی چشم اش به حضرت عیسی (ع) و مرد عابد افتاد، پایش سست شد و از رفتن باز ماند.
همان جا ایستاد و گفت: خدایا من از کردار زشت خویش شرمنده ام. اکنون اگر پیامبرت مرا ببیند و سرزنش کند، چه کنم؟! خدایا عذرم را بپذیر و آبرویم را مبر.
مرد عابد تا آن جوان را دید سر به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! مرا در قیامت با این جوان گناه کار محشور نکن. در این هنگام خداوند به پیامبرش وحی فرمود که به این عابد بگو:
ما دعایت را مستجاب کردیم و تو را با این جوان محشور نمی کنیم، چرا که او به دلیل توبه و پشیمانی اهل بهشت است و تو به دلیل غرور و خودبینی، اهل دوزخ!
13 . با بهترین تولیدکنندگان محتوا و محصولات آموزشی که در زمینه شما
فعالیت دارند در ارتباط باشید:
وب سایت آن ها را بررسی کنید، برای آن ها نظر بگذارید، از طریق ایمیل و دیگر رسانه ها با آن ها در ارتباط باشید، برای مثال برای آن ها بنویسید که، “کار آن ها به شما انگیزه داده است،” تا شما نیز شناخته شوید.
برای مثال دراین قسمت کتاب مدیر شرکت مدیر سبز آقای ژان بقوسیان که در برنامه صندلی داغ کارآفرینی موسسه فرهنگی هنری هنر مهر ایده (هما) شرکت داشتند معرفی می شود:
برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و از همه مهمتر موفقیت و ثبات آن، بیشتر به دانش و مهارت نیاز داریم تا ابزار و تکنیک و سایت، آنچه مهم است
این دانش اگر از نوع ایرانی، کارآمد و اجرا شده در دهها پروژه موفق باشد قطعا ما را به موفقیت، ثبات و پیشرفت خواهد رساند.
آقای ژان بقوسیان سال هاست که در زمینه های آموزش مدیریت، کارآفرینی، کسب و کار، بازاریابی و فروش، تحقیق و پژوهش می کند،
تألیف و ترجمه چندین کتاب پرفروش، ده ها سمینار و همایش موفق و تولید منابع فراوان آموزشی نشان از تجربه و تبحر این استاد بازاریابی دارد.
در سایت مدیر سبز امکانات و منابع آموزشی فراوانی به صورت رایگان و نسخه های آموزشی وجود دارد از مقالات تألیف یا ترجمه شده گرفته
تا پادکست و فیلم کلاس ها و همایش ها، اگر به درآمد اینترنتی پایدار فکر می کنید شک نداشته باشید که به دانش روز تجارت الکترونیک، بازاریابی و فروش نیاز مبرم دارید،
به شما پیشنهاد می کنیم با سایت ارزشمند مدیر سبز و این مشاوره خوب در ارتباط باشید.
14. در حوزه ی خودتان متخصص باشید:
تنها یک فعالیت باعث نمی شود که شما در یک حوزه کارشناس شوید بلکه انجام کارهای کوچک بسیاری است که به شما این فرصت را می دهند تا به عنوان یک متخصص شناخته شوید،
که برخی از آن ها عبارتند از: تدریس، سخنرانی، ایجاد بلاگ، پاسخگویی به پرسش های مخاطبان در فروم ها و دیگر بلاگ ها.
گام های زیر می تواند کسب تخصص شما در زمینه ها را شتاب ببخشد.
شناسایی الگوهای که در رشته و تخصص شما موفق هستند بطور مثال اگر درزمینه تدریس و استادی فعال هستید افراد موفق این رشته: آقایان محمود معظمی دکتر آزمندیان، دکتر حلت، مجتبی حورایی و دکتر فرهنگ می توانند الگوهای موفق خوبی برای کسب تجربه شما باشند.
این مهم است که چه متخصصانی توسط افراد هم سطح یا سرپرستان مورد تمجید قرار گرفته اند؟ از چه کسی می خواهید الگو برداری کنید؟
شما لازم است شکاف بین افراد موفق و خودتان را ارزیابی کنید. این مورد به خود-ارزیابی جدی احتیاج دارد. این که برای این تغییر به چه کارهایی نیاز دارید، و آیا اصلا آماده این کار هستید یا خیر؟
اگر پی برده اید که شکاف دانش تان نسبتا کوچک است، این موضوع می تواند به شما اعتماد به نفس بدهد.
اما اگر متوجه شده اید که شکاف بسیار بزرگی وجود دارد، با نفس عمیق و در نظر گرفتن این نکته که عزم و شجاعت حل آن را دارید، این شکاف را کم کنید.
روی تخصص خود بررسی را شروع کنید. به طور خاص اگر شکاف دانشی بین شما و کارشناسان در حوزه جدید بسیار زیاد است، به این فکر کنید خودتان چه کاری می توانید برای خاتمه دادن به این شکاف شروع کنید.
به عنوان مثال، مطالعه فردی صحبت با همکاران و احتمالا دوره های آموزشی آنلاین می تواند به شما در این زمینه کمک کند.
یک روش مهم این است متخصصان را برای اشتراک گذاری دانش ترغیب کنید. بسیاری از افراد از این درخواست استقبال خواهند کرد.
به ویژه زمانی که وظیفه خود را انجام داده و دانش پایه را داشته باشید. اما ممکن است برخی افراد به دلایل احتمالی مانند کمبود وقت
و یا ترس از این که پس از کسب تخصص به جایگاهی (بالاتر از آن ها) برسید، در مقابل این موضوع مقاومت نشان دهند.
این واکنش ها عمدتا به شخصیت و فرهنگ سازمانی بستگی دارد. این مورد را می توانید با تمرکز بر این که کمک شما چه نفعی به آنها می رساند،
تقویت کنید. ممکن است وظایف مشخص و تکراری را برعهده بگیرید که برای آنها خسته کننده و برای شما جدید باشند.
اگر این متخصصان در سازمان تان هستند، بخش مدیریت ممکن است به هرگونه سرمایه گذاری که آن ها در توسعه استعداد افراد صرف می کنند، پاداش بدهد.
با توجه به این که تعهد زمانی می تواند در کمترین سطح باشد، شما می توانید فرصت های کوتاهی را برای پرسیدن سوال های خود از آنها پیدا کنید.
یاد بگیرید که دانش را پیش ببرید. شما برای یادگیری و جذب دانش باید ترکیبی از ویژگی هایی مثل پرنده شکاری و دقت دید بالا مثل عقاب داشته باشید. انتظار نداشته باشید که کارشناسان به صورت نکته وار مهم ترین قسمت های انجام کار را به شما توضیح دهند.
این اتفاق غیر ممکن است (زیرا آنها زمانی این نکات را به خاطر می آورند که با آن مواجه می شوند) و شاید توهین آمیز جلوه کند (اگر نکته آسانی برای گفتن وجود داشته باشد، دانش آنها ارزش زیادی را نشان نخواهد داد)و برای هر دو شما خسته کننده باشد
(چرا که درس های ارائه شده معمولا کمتر در واقعیت عملی می شوند.) در عوض، دو سوال مهم برای بهره گیری دانش آنها بپرسید: چرا؟ (دلیل این کار) و آیا می توانید مثالی ذکر کنید؟
کارشناسان را در حین انجام کار تحت نظر بگیرید. مشاهده متمرکز معمولا نسبت به مصاحبه اثربخشی بیشتری دارد، زیرا به شما نشان می دهد که آنها در واقعیت چگونه فکر کرده و عمل می کنند.
با اجازه آنها سعی کنید در جلسات مهم شرکت کرده و در کنفرانس و یا دیدار با مشتریان همراه آنها باشید و در حل مسائل نیز آنها را کمک و همراهی کنید.
این کار با فرآیند انفعالی تفاوت دارد و شما به طور مداوم از خودتان می پرسید: چرا او این کار را انجام داد؟ تاثیر این اقدام چه بود؟ آیا باید به گونه ای متفاوت آن را انجام می دادم؟
پس از آن چند دقیقه ای به پرس و جو با آنها ادامه دهید. حتی اگر در طول قدم زدن برای پارک خودرو باشد.
به دنبال تجربه های کوچک باشید. مرحله بعد،، شناسایی فرصت ها به منظور تجربه برخی از روش های محدود، محیط، موقعیت ها و نقش هایی است که تخصص های با ارزشی را برای سازمان ایجاد کرده اند. ممکن است نتوانید در دفتر تماس شرکت خود عملکرد
عالی مدیر فروش را تقلید کنید، اما می توانید به طور مشخص روزهایی را به بخش تماس اختصاص دهید.
هر تجربه کوچک به شما این امکان را می دهد که درک عمیقی از زمینه کاری متخصص را کسب کنید و آگاهی از قضاوت های آنها نیز به شما دید بیشتری می دهد.
حتی اگر چیزی (دانشی)نیز به شما اضافه نشود، می توانید سوال های بهتری بپرسید و یا دانش خود را به طور موثر جلو ببرید.
گزارش کارهای انجام شده و یادگیری شما، تلاش و پیشرفت را نشان می دهند. اما در عمل اگر بتوانید در برخی از قسمت های کوچک، از تخصص افرادی که تمایل به کنار گذاشتن آن دارند – پیشی بگیرید،
حتی بهتر خواهد بود. ممکن است در کنفرانس یا جلسه ای شرکت کنید، دوره هایی را در خانه بگذارنید، بنابراین گزارشی از آن ها تهیه کنید.
یکی از مهمترین روش های متخصص شدن در یک زمینه مطالعه کاربردی کتب و بسته های آموزشی رشته مورد علاقه شماست شما بایستی تمام کتب اختصاصی را تهیه و زیر نظر استاد مجرب تجربه آموزی کنید شرکت در کلاس ها و دوره های رقبا و اساتید کمک شایانی به شما خواهد داشت.
15. رسانه ها را دنبال کنید:
با رسانه ها در ارتباط باشید و آن ها را از وجود محصولات و کتاب هایی که نوشته اید و چاپ شده است یا قرار است بنویسید آگاه کنید.
چگونه با حضور در رسانه ارتباطات اجتماعی خود را افزایش دهیم همه ما شخصیت هایی داریم که دوست داریم آن را حفظ کرده یا پیشرفتش دهیم.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 101 ایده بازاریابی (بخش دوم) در فصل قبل به یکسری موارد در مورد بازاریابی اشاره...
- 101 ایده بازاریابی (بخش اول) ۱۰۱ ایده بازاریابی آیا از روش های پر قدرت معرفی...
- بازاریابی هوشمندانه (بخش سوم) در ادامه دو فصل قبلی به مابقی مبحث بازاریابی هوشمندانه...
- تولید فرصت برای افزایش فروش افزایش فروش اکنون شما در مسیر خوبی حرکت می...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.