101 ایده بازاریابی (بخش دوم)
در فصل قبل به یکسری موارد در مورد بازاریابی اشاره کردیم در این بخش به ادامه بحث می پردازیم.
بر روی وب سایت خودتان سرمایه گذاری کنید. در وب سایتی که ایجاد می کنید اطلاعاتی کلی در مورد خودتان بنویسید تا خواننده ها تا حدودی با شما آشنا شوند.
شش دلیل را که درا ینجا عنوان می کنیم در واقعا از دلایل ابتدائی اهمیت وب سایت شما می باشد.
دلیل اول :وجود وب سایت، اعتبار شما را افزایش می دهد.
وب سایت تائیر قوی بر اعتماد مشتری های بالقوه دارد. یک طراحی حرفه ای، متن مناسب با نوشتار خوب، اطلاعات مفید از محصولات و اطلاعات تماس مناسب باعث افزایش اعتماد مشتریان به شما می شود.
به مردم می فهماند که شما دارای دانش و به روز هستید. اگر شما در طراحی یک سایت با کیفیت و دارای اطلاعات مفید هزینه کنید، مردم حتماً تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
دلیل دوم : وب سایت باعث می شود شرکت یا مؤسسه شما در هر زمان و از هر مکان قابل
دسترس باشد.
تا آوریل سال ۲۰۰۲ میلادی، فقط در آمریکا، ۱۶۶ میلیون نفر از مردم روی خط بوده اند.
برخی از آنها در جستجوی محصولات و خدمات شما هستند.
با داشتن یک سایت وب، شما شرکت خود را برای دنیایی از فرصتها برای دسترسی مردمی که غیر از سایت شما راهی دیگر برای رسیدن به شما ندارند آماده می کنید.
با کلیک ساده موس، هر کسی می تواند در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز به شرکت شما دسترسی داشته باشد.
دلیل سوم : وجود وب سایت سهولت ارجاع مشتریان جدید به شرکت یا مؤسسه شما را
فراهم می کند
برای بسیاری از تجارتها، یک منبع حیاتی برای یافتن مشتریان جدید، ارجاع سایرین است.
داشتن وب سایت این امکان را فراهم می کند که مردم به راحتی سایت شما را به دیگران ارجاع دهند.
آدرس وب سایت راحت تر از شماره تلفن به خاطر می ماند به علاوه دادن راه های مختلف تماس با شما به مردم، امکان برقراری تماس را بیشتر می کند.
دلیل چهارم : وب سایت یک ابزار قوی فروش است.
فروش محصولات از طریق یک فروشگاه اینترنتی یک راه بسیار عالی برای افزایش فروش است. شما یک ویترین دائمی و سهل الوصول که هزینه آن خیلی کمتر از یک فروشگاه فیزیکی است دارید ضمن اینکه مردم بیشتری امکان دسترسی به آن را دارند.
وجود اطلاعات فروش موثر در وب سایت شما، امکان وادار شدن مردم به کلیک روی دکمه خرید را افزایش می دهد.
هرچند که شما از طریق اینترنت نتوانید فروش انجام دهید، وب سایت شما یک سرمایه مهم است.
وب سایت شما یک شروع برای متقاعد کردن بازدید کنندگان به نیاز آنها به محصولات شما می باشد. شما آنها را برای خرید تحریک می کنید سپس از آنها دعوت می کنید که با شما تماس بگیرند.
دلیل پنجم : وب سایت باعث افزایش ارزش تبلیغات شما می شود.
اضافه کردن آدرس وب سایت در تبلیغات، کارت تجاری و امضاء شرکت، یک راه خوب برای جلب مشتری به شرکت یا مؤسسه شما است.
داشتن آدرس سایت به مردم کمک می کند که هر زمان که در مورد شما می شنوند و یا تبلیغات شما را می بینند، به پیام شما عکس العمل نشان دهند.
مراجعه به وب سایت شما راحت تر از نوشتن نامه یا رفتن به مغازه یا حتی تلفن زدن به شما است.
مردم اطلاعات شما را به راحتی دریافت می کنند و نیازی نیست برای دیدن آقای فروشنده صبور بوده و همچنین بازدید از وب سایت خیلی راحت است چون هیچ معذوریتی وجود ندارد و بازدید کنندگان تحت فشار نیستند.
دلیل ششم : وب سایت به شما کمک می کند با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید
مردم زیادی وجود دارند که به آنچه شما ارائه می کنید علاقمند هستند ولی ممکن است هم اکنون برای خرید آمادگی نداشته باشند.
شما باید با آنها در ارتباط باشید تا زمانی که آنها برای خرید آمادگی یافنتد، با خبر شوید. وب سایت یک روش عالی برای تسهیل این فراینداست.
شما می توانید از طریق وب سایت خود آدرس تماس مشتریان بالقوه را جمع آوری کنید.
سپس می توانید به تناوب، نامه یا خبرنامه برایشان ارسال کنید. در ارتباط ماندن با مردم به تازه ماندن شرکت یا مؤسسه شما در اذهان کمک می کند.
8. برای خودتان کارت ویزیت طراحی کنید:
کارت ویزیت، اولین و مهمترین ابزاری است که برای بازاریابی و اطلاع رسانی باید تهیه کنید. شما کارت ویزیت خود را به مشتریان و مخاطبان احتمالی خود خواهید داد تا اطلاعات لازم برای تماس با شما را داشته باشند. همچنین می توانید آن را داخل نامه ها بیندازید
یا به وسیله آن خودتان و کارتان را به دیگران معرفی کنید. همچنین اگر در روزنامه ها و پیک های محلی تبلیغات می کنید، کارت ویزیت شما می تواند یک کپی آماده برای صفحاتی باشد که تبلیغات افراد چاپ می شود.
مهم نیست که می خواهید چه استفاده ای از کارت ویزیت خود داشته باشید، مهم این است که این کارت باید کاملاً خوانا، حرفه ای، و جذاب باشد و به مشتریان و مخاطبان کمک کند به خاطر بیاورند که شما که هستید، شغل شما چیست و چطور و چگونه با شما تماس داشته باشند.
اعمال همه موارد فوق روی یک مقوا که طول و عرض آن فقط 8.2 سانتیمتر در 4.8 سانتیمتر می باشد، کار چندان ساده ای نیست، اما قابل انجام است.
به هر حال در زیر برای هر چه بهتر شدن کارت ویزیت شما توصیه هایی داریم که توجه به آن بسیار حائز اهمیت است:
توصیه های برای طراحی و چاپ کارت ویزیت:
▣به هیچ وجه برای طراحی کارت شخصا اقدام نکنید. حتما برای طراحی کارت به یک گرافیست حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید.
▣ داشتن یک آرم یا لوگو کمک شایانی برای زیبایی و جهت دهی به طرح های کارت ویزیت و سایر اقلام چاپی شما خواهد کرد.
▣در طراحی کارت ویزیت خود از فونت درشت و کاملاً خوانا استفاده کنید، تا برای همه افراد قابل خواندن باشد.
▣ یک کارت ویزیت کاملاً خلوت طراحی کنید. اگرچه کارت ویزیت شما به صورت چهاررنگ چاپ می شود، ولی دلیلی وجود ندارد که در آن از همه رنگ ها استفاده کنید.
▣در یک کارت ویزیت از یک زبان استفاده کنید.
▣کارت ویزیت یکرو استانداردتر از کارت ویزیت دورو است. مخاطب شما پس از گرفتن
▣ کارت ویزیت یکروی شما، می تواند سایر اطلاعات مورد نیازش را پشت آن بنویسد.
▣کارت ویزیت خود را در ابعاد استاندارد طراحی و چاپ کنید.
نگهداری و حمل کارت ویزیت با ابعاد بزرگتر از استاندارد برای مخاطب کار مشکلی است، چون در آلبوم، در جاکارتی و یا در جیب به راحتی قرار نمی گیرد.
▣از ارائه توضیحات بیش از حد در کارت جدا خودداری کنید. (کارت ویزیت شما فقط یک کارت ویزیت است، نه یک تراکت تبلیغاتی)
▣مشخصات تماس خود را کامل بنویسید.
▣در کنار تلفن ثابت خود، کد شهر را هم ذکر کنید تا تماس از سایر شهر ها یا با تلفن همراه با شما، آسان تر باشد.
▣ آدرس خود را کاملاً دقیق و گویا بیان کنید، تا مراجعه حضوری به شما به سهولت انجام پذیرد.
▣اگر واقعا ایمیل خود را مرتبا چک می کنید، آن را در اطلاعات تماس بیاورید.
▣ داشتن یک وب سایت و ذکر نام آن در کارت ویزیت یک مزیت است.
▣نوع کارت ویزیت خود را از نظر جنس و مشخصات چاپ، متناسب با شغل خود انتخاب کنید. به عنوان مثال کارت ویزیت کتان برای شرکت ها و کارت ویزیت مات برای فروشگاه ها مناسب تر است.
▣کارت ویزیت شما معرف شخصیت شماست. پس حتما کارت ویزیت خود را هر نوع که هست، با بهترین کیفیت چاپ کنید.
▣کارت ویزیت خود را در جعبه نگهداری کنید. بسته بندی سلفونی (شیرینگ) پس از باز شدن، موجب پخش شدن و ریزش تعداد زیادی از کارت ها به اطراف و در نتیجه موجب حیف و میل شدن و از بین رفتن آن می شود.
▣ از طراح کارت خود بخواهید، نکات اشاره شده در دستورالعمل طراحی را در طراحی کارت ویزیت شما رعایت کند، تا کارت با کیفیتی را از چاپخانه دریافت کنید.
9. خلاقانه عمل کنید:
از مضمون محصول دیجیتال یا کتاب، محیط و زمان انجام فرایند بهره بگیرید تا الهام بخش عمل کنید.
طوفان ذهنی داشته باشید و از شرکت ها، متخصص ها، سازمان ها و گروه هایی که در حوزه ی کاری شما فعالیت دارند، برای تکمیل این فرایند، بهره بگیرید.
به عبارتی هر چیز پیشنهادی جهت عرضه (محصول، ایده، پروژه) فروش تلقی میشود و ضروری است پیشنهاد با ارزشی جهت فروش آنان داشته باشد.
پیشنهاد با ارزش جهت فروش جمله کوتاهی است که با شفافیت، فوایدی را که مشتری بالقوه با استفاده از محصول، خدمات یا فکر شما به دست می آورد عنوان میکند، این جمله گویش فروش را آنقدر آسان میکند که مشتری به راحتی جلب آن میشود و آن را به خاطرمی سپارد.
این جمله الزاما می بایست به روش مخصوصی عنوان شود؛ زیرا توصیف آسان خصوصیات و توانایی های پیشنهاد به تنهایی کافی نیست.
عنوان پیشنهاد می بایست دقیقاً روی آنچه مشتری می خواهد و جهت آن ارزش قائل است، تمرکز کند. مشتری می خواهد مشکلاتش را حل کند، راه حلهای موجود را بهتر شدن بخشد، زندگی بهتری داشته باشد، بدست آوردن وکاری بهتر، وسیع تر و با سرعت زیادتری انجام دهد.
خلق یک پیشنهاد با ارزش جهت فروش یک روش سودمند بازاریابی است که موارد استفاده وسیعتری از بازاریابی محصول دارد.
در انتها با استفاده از این ابزار مشتری می بایست به این جمله برسد :« بله، این جهت من مناسب است »
مشتری می پرسد: « چرا من میبایست این محصول را بخرم؟ »و پیشنهاد با ارزش فروش شما می بایست به این پرسش به اختصار جواب دهد.
راز خلق یک پیشنهاد با ارزش فروش خوب این است که محصول یا ایده خود را به خوبی بشناسید و بدانید که به چه طریق با رقیبان خود مقایسه میشود و رقابت میکند؛
از تمام قابل توجهتر جهت جواب به این پرسش ها خود را به جای مشتری بگذارید.
پیشنهاد با ارزش فروش میتواند با جواب گام به گام به مجموع های از پرسشها تبدیل شود.
با جواب به این پرسشها، اجزای خلق یک پیشنهاد با ارزش فروش را در اختیار خواهید داشت که به این پرسش مشتری جواب میدهد:« چرا من می بایست این محصول یا این فکر خاص را بخرم؟»
گام اول: مشتری خود را بشناسید.
با نگاهی به جایگاه مشتر یتان، این پرسش ها را از خود بپرسید:
1. او کیست؟ شغلش چیست و به چه چیز احتیاج دارد؟
2 . دنبال چه بهتر شدنهایی است؟
3 . ارز شهای او چیست؟
نکته قابل توجه: اگر نمیدانید، بپرسید!
اگر دوباره این پرسشها را از خود بپرسید، به آسانی می توانید حدس بزنید مشتری چه میخواهد و در کجا دچار اشتباه شده اید.
پس مقداری پژوهش ها بازار انجام دهید: با پرسش مستقیم از مشتریان، یک پرسش گروهی یا یک نظرسنجی به آسانی این کار قابل انجام است .
« پژوهش ها بازار» فقط ویژه مشتریان بیرونی نیست و جهت بازارهای دیگر هم مؤثر است این مساله بستگی به محصول یا فکر شما دارد، بازار شما ممکن است کارمندان،همکاران یا حتی همسر شما باشد.
گام دوم: محصول،خدمات یا فکر خود را به خوبی بشناسید
از نظر مشتری شما:
– به چه طریق محصول، خدمات یا فکر، مسأله من را حل میکند یا پیشنهادی جهت بهتر
شدن دارد؟
– چه مزیتها ونتایج شگرفی عرضه میکند؟
نکته: با عدد و رقم صحبت کنید. جهت جلب هر چه سریعتر دقت مشتری در این دنیای اقتصاد محور، جهت عرضه پیشنهاد با ارزش فروش میبایست با عدد و رقم صحبت کنید:
مشتری شما چقدرسود مالی یا بهتر شدن به دست خواهد آورد؟ بهره وری مشتری چقدر افزایش می یابد؟ راه حل پیشنهادی چه مقدار ایمن تر، درخشان تر، سریع تر و کارآتر خواهد بود؟ و مواردی نظایر آن
گام سوم: رقیبان خود را بشناسید
به فکر کردن از دیدگاه مشتری خود ادامه دهید و بپرسید: به چه طریق محصول یا فکر شما از رقیبان خود ارزش یا مزیت زیادتری به وجود می آورد؟
نکته: این کار بسیار سخت است.جهت بدست آوردن مهارت در این زمینه میتوانید از ابزارهایی نظیر USP تحلیل مزیتهای رقابتی و روش تحلیل SWOT استفاده کنید.
گام چهارم: تا آنجا که میتوانید پیشنهاد خود را جهت مشتری جذاب کنید.
گام نهایی این است که تمام مطالبی را که تا به حال جهت جواب به پرسش قابل توجه آماده نموده اید، « چرا من می بایست این محصول یا فکر خاص را بخرم ؟»
آماده نموده اید، جمع آوری کنید و در دو یا سه جمله جواب دهید:
تلاش کنید با استفاده از نظر مشتری عبارت زیر را کامل کنید (اعداد و استفاده از ارقام در جواب فراموش نکنید زیر فوق العاده قابل توجه هستند):
میخواهم این محصول یا فکر را بخرم؛ زیرا که می توانید …»
« قابل توجهترین ارزشهای این پیشنهاد فروش عبارتند از …»
« این محصول یا فکر از محصولهای یا افکار رقیبش بهتر است، زیرا…»
گام پنجم: تمام اطلاعات و نتایج را جمع آوری کنید
10. شرح حال نویسنده را ذکر کنید:
یک شرح حال که به طور مختصر در مورد نویسنده و اهداف او توضیحاتی می دهد، بنویسید. می توانید در 2 یا 3 پاراگراف کوتاه اما به یاد ماندنی این شرح حال را بنویسید به طوری که در خاطر خواننده هایتان طنین انداز شود.
نوشتن زندگینامه هر نویسنده یک رمان جذاب است
زندگینامه نویسی در ایران ژانر کم رونقی محسوب میشود ، اما نمونه های نگاشته شده زندگینامه ها نشان داده است که اگر این سنت کم رونق ادبی در جامعه ما فراگیر شود ، آثار قابل توجه و شاخص بسیاری تولید خواهد شد.
یکی از نمونه های موفق زندگینامه در اثر هوشنگ مرادی کرمانی است، مرادی کرمانی با « شما که غریبه نیستید »ایران کتاب انتشار این اثر تحولی در زندگینامه نویسی به عنوان ژانری ادبی ایجاد کرده است.
این کتاب شاید نخستین اثری باشد که در آن نویسنده ای ایرانی توانسته است با نوعی فاصله گرفتن از خود و با نگاهی از فراز به خود، اثری ادبی به وجود آورد.
هوشنگ مرادی کرمانی درباره کودکی اش چنان با فاصله نوشته است که انگار درباره کودکی به نام « هوشو » بدون هیچ نسبتی نوشته است.
« شما که غریبه نیستید » زندگینامه خودنوشت هوشنگ مرادی کرمانی است،که به شیوه ای بدیع نگاشته شده. چه شد که در 60 سالگی اقدام به نگاشتن زندگینامه خود کردید؟
خوب، 60 سالم شده بود و در کتاب روزهای اسلامی اثر ندوشن خوانده بودم که بهترین زمان برای نوشتن زندگینامه 60 سالگی است ،
چرا که فرد از یک طرف در 60 سالگی نه آنقدر پا به سن گذاشته است که وقایع را فراموش کند و هنوز رگه های جوانی و حافظه به خوبی کار میکند و هم اینکه آنقدر جوان نیست که به خودنمایی و خودستایی خاص دوران جوانی بپردازد.
علاوه بر آن یک روز با پسرم در بهشت زهرا بودم، به او گفتم همه ای نهایی که اینجا خوابیده اند، میتوانند یک رمان خوب از زندگیشان بنویسند، چون هر کدام زندگی متفاوتی دارند، آرزوهای زیادی داشت هاند، رنج های بسیاری کشیده اند،
شادی های گاه و بیگاهی داشته اند، به شرط اینکه صداقت داشته باشند و از زندگی و از مردم بنویسند، میتوانند رمان های خوبی را به نگارش درآورند
پسرم پرسید : چرا خودت نمینویسی؟ نشستم و خودم را تکاندم و تمام زندگینامه ام را نوشتم، حاصل کار نیز موفقیت آمیز درآمد .
به باور بسیاری کمتر زندگ ینام های است که در ایران آنقدر خوانده شود، حتی از این بابت کتاب برگزیده نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است و در 10 سال اخیر بیشترین مراجعه را در کتابخانه های عمومی کشور داشته است.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 101 ایده بازاریابی (بخش سوم) در دو فصل قبلی در مورد ایده های بازاریابی اشاره...
- 101 ایده بازاریابی (بخش اول) ۱۰۱ ایده بازاریابی آیا از روش های پر قدرت معرفی...
- بازاریابی هوشمندانه (بخش دوم) بازاریابی هوشمندانه در فصل قبل به قسمت اول بازاریابی هوشمدانه...
- آشنایی با آخرین الگوریتم های گوگل 3 در بخش سوم به مابقی مبحث آشنایی با آخرین الگوریتم...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.