100 ايده بازاريابی برای تجارت سودآور
ھرچقدر استراتژی جامعی برای بازاریابی داشته باشيد، باز از دانستن نکاتی جھت ھدف گيری دقيق مشتریان محصولات و خدمات تان بی نياز نخواھيد بود.
در ذیل یکصد نکته بازاریابی برای کليه کسب و کارھای خرد و کلان ارائه می گردد.
▪ ایده ھای کلی
١ ) نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یک فعاليت بازاریابی شب شود.
٢ ) درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه ساليانه بازاریابی تعيين کنيد.
٣ ) ھر سال اھداف خاص بازاریابی را تعيين و ھر سه ماه یک بار آنھا را ارزیابی و تنظيم نمایيد.
۴ ) یک پوشه برای نگھداری ایده ھای بازاریابی اختصاص دھيد.
۵ ) ھر روز و ھر ساعت کارت ویزیت را ھمراه تان داشته باشيد.
۶ ) یک سنجاق سينه شخصی با آرم شرکت تان طراحی کنيد و در جلسات به کت خود بزنيد
▪ بازار ھدف
٧ ) نسبت به تحوjتی که شاید روی بازار ھدف، محصول یا استراتژی بازاریابی شما تاثير بگذارد، ھوشيار باشيد.
٨ ) مطالعات تحقيق بازاریابی درباره حرفه، صنعت، محصول و گروه ھای بازار ھدف خود را بخوانيد.
٩ ) آگھی ھای رقبای خود را گردآوری کنيد و با مطالعه آنھا، اطلاعاتی درباره استراتژی، ویژگی ھا و مزایای محصولات آنھا به دست آورید.
١٠ ) از مشتریان بپرسيد چرا شما را انتخاب کردند و خواستار توصيه ھایی برای بھبود کيفيت شوید.
١١ ) از مشتریان سابق بپرسيد چرا شما را رھا کردند.
١٢ ) بازار جدیدی شناسایی کنيد.
١٣ ) به یک فھرست پستی مربوط به حرفه تان بپيوندید.
▪ توسعه محصول
١۴ ) یک خدمت، تکنيک یا محصول جدید ارائه دھيد.
١۵ )نسخه ای ساده تر، ارزان تر یا کوچک تر از محصول یا خدمت خود پدید آورید.
١۶ )نسخه ای شکيل تر، گران تر، سریع تر یا بزرگتر از محصول یا خدمت خود ارائه دھيد.
١٧ )خدمات خود را بھنگام کنيد.
▪ آموزش، منابع و اطلاعات
١٨ )یک تيم مشاوره در زمينه بازاریابی و روابط عمومی مرکب از ھمکاران و صاحبان کسب و کارھای مشابه را گردھم آورید و به تبادل اندیشه و مسائل صنفی بپردازید.
١٩ ) برای کارکنان خود یک صندوق پيشنھادات بگذارید.
٢٠ ) در سمينارھای بازاریابی حضور یابيد.
٢١ ) کتاب ھای بازاریابی را بخوانيد.
٢٢ ) مشترک نشریات مکتوب و اینترنتی بازاریابی شوید.
٢٣ ) ھرماه یک جلسه بازاریابی با کارکنان یا مباشران خود بگذارید تا درباره استراتژی و وضعيت بازار بحث کنيد و ایده ھای تازه بگيرید.
٢۴ ) به انجمن یا سازمان ھای مرتبط با حرفه تان ملحق شوید.
٢۵ )یک پوشه را برای یافتن طراح، نویسنده و سایر حرفه ای ھای بازاریابی کنار بگذارید.
٢۶ )یک مشاور بازاریابی جھت ھمفکری استخدام کنيد.
٢٧ ) «سفری خلاق» به شھر یا کشوری مترقی داشته باشيد تا تکنيک ھای بازاریابی آنجا را یاد بگيرید.
▪ قيمت گذاری و پرداخت
٢٨ )ساختار قيمت گذاری تان را تجزیه و تحليل کنيد و ببينيد کجای آن نياز به اصلاح و تنظيم دارد
29 )به مشتریان امکان دھيد با کارت اعتباری پرداخت کنند.
٣٠ )به مشتریان ثابت، تخفيف دھيد.
٣١ )شگردھای معامله پایاپای را بياموزید. به اعضای برخی باشگاه ھا، گروه ھای حرفه ای و سازمان ھا در مقابل تبليغ محصولات و خدمات شما در نشریات شان تخفيف بدھيد.
٣٢ )برای «پرداخت ھای سریع» و نقد، تخفيف قائل شوید و از مشتریان ثابت به صورت قسطی پول بگيرید.
▪ ارتباطات بازاریابی
٣٣ )برای مشتریان کنونی و بالقوه تان یک خبرنامه منتشر کنيد.
٣۴ )بروشوری از محصولات و خدمات تان را چاپ کنيد.
٣۵ )ھمراه بروشورھای خود یک برگه نظرسنجی بگنجانيد که پول تمبرش را شما پرداخته اید. بدین ترتيب می توانيد بازخورد ارزشمندی از مشتریان دریافت کنيد.
٣۶ )یادتان باشد کارت ویزیت درون جعبه کارایی ندارد، حتما آن را پخش کنيد. به ھر مشتری بالقوه دو کارت ویزیت و بروشور بدھيد تا یکی را نگه دارد و دیگری را به دوستانش بدھد.
٣٧ )برای ھرکدام از بخش ھای بازار ھدف تان یک کارت ویزیت و بروشور خاص طراحی کنيد، (مثلا یکی برای سازمان ھا و نھادھای دولتی و یکی برای کاسب کارھا و مصرف کنندگان)
٣٨ )یک پوستر یا تقویم با آرم شرکت تان چاپ کنيد و به مشتریان ھدیه بدھيد.
٣٩ )روی سربرگ، برگه ھای فاکس یا صورتحساب، شعار یا جمله ای در وصف فعاليت خود به چاپ برسانيد.
۴٠ )در بروشورھای خود نظرات مثبت مشتریان درباره کالا و خدمات خود را به چاپ برسانيد.
۴١ )یک فھرست پستی جدید را امتحان کنيد. اگر به ثمر ننشست، آن را به فھرست ھای کنونی پست مستقيم خود بيافزایيد یا به فکر کنار گذاشتن فھرستی بيافتيد که توقعات شما را برآورده نمی کند.
۴٢ )برای بازاریابی به شيوه پست مستقيم از پاکت ھای رنگی یا بزرگ استفاده کنيد یا نامه ھایی را روی کاغذ سفيد بدون خط بفرستيد تا کنجکاوی گيرنده را برانگيزد.
▪ رابطه با رسانه ھا
۴٣ )از انتشار نشریات جدید متوجه شوید تا اخبار خود را به رسانه و فرد مناسب بفرستيد.
۴۴ )در روزنامه ھای عادی یا اقتصادی و نشریات تخصصی مطلب بنویسيد.
۴۵ )مقاله ای به قلم خود چاپ کنيد و نسخه ھای آن را برای ھمکاران تان بفرستيد.
۴۶ )در تنظيم اخبار فعاليت شرکت خود کوشا باشيد و آنھا را به موقع و چندین بار برای مطبوعات ارسال کنيد.
۴٧ )یکصدمين، پانصدمين یا یکصد ھزارمين مشتری خود را در مطبوعات معرفی کنيد.
۴٨ )یک جایزه ساليانه به راه اندازید و آن را در بوق و کرنا کنيد. مثلا می توانيد به بھترین کارمند سال شرکت یا سازمان خود جایزه بدھيد.
۴٩ )در زمينه رسانه و روابط عمومی آموزش ببينيد یا مطالبی درباره آن بخوانيد.
۵٠ )در برنامه ھای رادیویی و تلویزیونی حضور یابيد.
۵١ )در مورد صنعت یا تخصص خود سفارش یک برنامه تلویزیونی بدھيد و آن را به شبکه محلی خود بدھيد تا به عنوان یک برنامه عادی پخش کند.
۵٢ )نامه ای به سردبير روزنامه یا مجله محلی تان بنویسيد و او را به ناھار دعوت کنيد.
۵٣ )اخبار خود را ھمراه عکس مربوطه به مطبوعات بفرستيد.
۵۴ )مرتبا روزنامه ھا و مج<ت را برای یافتن فرصت ھای روابط عمومی بخوانيد.
۵۵ )برای مطبوعات مقالات «راھنما» درباره حوزه تخصصی کسب و کارتان بفرستيد.
۵۶ )در صنعت خود تحقيق کنيد و پس از کشف یافته ای مھم، آن را در اختيار مطبوعات بگذارید.
▪ خدمات مشتری و رابطه با مشتری
۵٧ )از مشتریان تان بخواھيد که بازگردند.
۵٨ )تماس ھای تلفنی مشتریان را بدون فوت وقت پاسخ دھيد.
۵٩ )روی دستگاه پيامگير تلفن، اطلاعات مھم مانند ساعات کار شرکت، مکان و فرد پاسخگو را ضبط کنيد.
۶٠ )روی دستگاه پيامگير تلفن، پيامی بيادماندنی یا «نکته روز» را ضبط نمایيد.
۶١ )برای مشتریان تان نمایش یا ھر رویداد جالب دیگر را سازماندھی کنيد یا بليت تئاتر و سينما و… برایشان بفرستيد.
۶٢ )در دفترتان با حضور مشتریان یک سمينار برگزار کنيد.
۶٣ )تشکرنامه ھای دستنویس خوش خط برای مشتریان بفرستيد. می توانيد برای جشن تولدشان یا سایر مناسبت ھای سال، کارت تبریک ارسال کنيد.
۶۴ )مقالات جالب را کپی کنيد و ھمراه کارت ویزیت و بروشورتان برای مشتریان کنونی یا بالقوه بفرستيد.
۶۵ )بخشی از وب سایت خود را به مشتریان اختصاص دھيد.
۶۶ )ھرازگاھی دکور محل ملاقات خود با مشتریان را از نو طراحی کنيد.
▪ شبکه رابط ھا و تبليغ دھان به دھان
۶٧ )به یک اتاق بازرگانی یا سایر سازمان ھای مرتبط بپيوندید.
۶٨ )بروشور خود را برای اعضای سازمان ھایی که عضویت شان را دارید، بفرستيد.
۶٩ )در ایام تعطيل، ميھمانی تجاری بگيرید.
٧٠ )پس از شرکت در یک ھمایش، برای شرکت کنندگان آن نامه بفرستيد.
▪ تبليغات
٧١ )در فصل ھای اوج فعاليت تجاری برای کسب و کارتان تبليغ کنيد.
٧٢ )یک شماره تلفن راحت و بياد ماندنی بگيرید.
٧٣ )برای سایت اینترنتی خود، آدرس بيادماندنی انتخاب کنيد و آن را در کليه ارتباطات بازرگانی قيد نمایيد.
٧۴ )از طریق پست مستقيم، کسب و کار خود را مشترکان با سایر حرفه ای ھا تبليغ کنيد.
٧۵ )در یک دایرکتوری ویژه یا کتاب زرد تبليغ نمایيد.
٧۶ )به منظور دستيابی به بازارھای خارجی، آگھی دو یا چند زبانه چاپ کنيد. این آگھی را در نشریه ای پرمخاطب قرار دھيد.
٧٧ )به مشتریان خود ھدایای تبليغاتی نظير خودکار، پدماوس یا ماگ بدھيد.
٧٨ )درون پاکت نامه یا مرسولات پستی، چيزی برجسته بگذارید تا کنجکاوی گيرنده تحریک شود.
٧٩ )مقابل پياده روی دفترتان به کمک ليزر یک پيام تبليغاتی بتابانيد.
٨٠ )برچسب ھای جالبی برای نصب روی شيشه اتومبيل طراحی و بين مشتریان توزیع کنيد.
٨١ )آگھی ھای خود را کدگذاری و نتایج شان را دنبال کنيد.
٨٢ )تابلو ساختمان تان و تابلوھای راھنمای داخلی و خارجی آن را بھبود ببخشيد.
٨٣ )اگر فکر می کنيد آرم شرکت شما منسوخ شده، آن را از نو رنگ آميزی کنيد.
٨۴ )حامی مالی یک مسابقه ورزشی یا برنامه رادیویی و تلویزیونی شوید.
▪ رویدادھای ویژه
٨۵ )در نمایشگاه ھای مربوط به حرفه تان، حتما یک غرفه بگيرید.
٨۶ )ھمراه سازمان ھای غيرانتفاعی، مانند موسسات حمایت از کودکان معلول، اسپانسر یک برنامه یا ضيافت شوید.
٨٧ )در دبيرستان ھا سخنرانی کنيد و به دانشجویان درباره حرفه آینده شان توصيه کنيد.
٨٨ )خيابانی در منطقه جغرافيایی تان انتخاب و اعلام کنيد که نظافت آن را سازمان یا شرکت شما برعھده می گيرد. رھگذران با دیدن نام و آرم شما، متوجه اقدام پسندیده تان خواھند شد.
89 )بخشی از وقت و پول خود را به سازمان ھای خيریه یا غيرانتفاعی اختصاص دھيد و نتایج آن را در مطبوعات به چاپ برسانيد.
٩٠ )یک سی دی یا فيلم آموزشی درباره خدمات خود تھيه کنيد.
٩١ )کتاب تاليف کنيد.
ایده ھای فروش
٩٢ )روزنامه ھا و نشریات تخصصی را برای به دست آوردن فرصت ھای تازه تجاری و آگاھی یافتن از عزل و نصب ھای شرکت ھا بخوانيد.
٩٣ )شعارھا و استراتژی ھای بازاریابی تان را به اطلاع وکيل، حسابدار، بانکدار، تعميرکار و کانون تبليغاتی تان برسانيد و بدین ترتيب نيروی فروش خود را به رایگان گسترش دھيد.
٩۴ )ساعات فعاليت خود را افزایش دھيد.
٩۵ )حتی در ایام تعطيل گروھی را جھت ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دھيد.
٩۶ )نمونه ھای محصولات خود را در دفترتان به نمایش بگذارید.
٩٧ )به مشتریان سابق تلفن بزنيد یا برایشان نامه بفرستيد تا آنھا را دوباره جذب کنيد.
٩٨ )از طریق اینترنت سفارش بگيرید.
٩٩ )به مشتریان اینترنتی خود اطمينان دھيد که سيستم امنيتی سایت شما قابل اعتماد است.
١٠٠ )از زمان پاسخگویی به سفارش ھا بکاھيد و روند سفارش مجدد را تسھيل کنيد.
ابعاد بازاريابی
تعریف بازرایابی
بسياری از مردم چنين می اندیشند که بازاریابی تنھا به معنی فروش و تبليغ است . اگر بدانيم که فروش و تبليغ بخش نمایان بازاریابی است
نباید شگفت زده شویم امروزه نباید بازاریابی را به مفھوم قدیمی که یعنی فروش محصول در نظر آورد . بلکه باید به مفھوم نوین آن یعنی برآوردن نيازھای مشتری توجه کرد .
اگر بازاریاب بتواند نيازھای مشتری را درک کند محصولاتی را توليد می کند که دارای بالاترین ارزش باشند قيمت گذاری – ترویج و تبليغ را به روشی کارساز انجام می دھد
به طور حتم این محصولات به راحتی به فروش خواھند رسيد . بنابراین فروش و تبليغ تنھا بخشی از آميزه بازاریابی ھستند.
مقصود از آميزه بازاریابی: مجموعه ای از وسایل و ابزار بازاریابی است که بر روی ھم بر بازار اثر می گذارد . ما بازاریابی را نوعی فرایند اجتماعی و مدیریتی می دانيم که بدان وسيله افراد و گروھھا می توانند
از طریق توليد ایجاد و مبادله محصوjت و ارزش با دیگران نيازھا و خواسته ھای خود را بر آورده سازند.
به نظر فيليپ کاتلر از برجسته ترین صاحبنظران در این رشته بازاریابی عبارت است از فعالتی انسانی در جھت ارضای نيازھا و خواسته ھا از طریق فرایند مبادله.
این تعریف دارای ابعاد گوناگونی است که ھر کدام را به طور جداگانه بررسی ميکنيم. – نيازھا – خواسته ھا – تقاضاھا -کالاھا -مبادله
– معامله – بازاریابی نيازھا: مھمترین مفھوم اثرگذار بر بازاریابی که به صورت بنيادی ھمواره در تحليھای مربوط به بازارمورد نظر است نيازھای انسانی می باشد .که به گونه زیر تعریف می شود: نياز یا احتياج انسانی عبارت است
از حالتی احساسی که محروميتی را در فرد پدید آورد که آن احساس وحالت کمبود موجب رنج فردگردد. انسان موجودی است دارای نيازھای فراوان .
این نيازھا اگر به گونه مجرد مورد توجه قرار گيرند ودر طبقه بندی خاص قرار نگيرند گاه بيشمارندوھرگز نميتوان از آنھا فھرستی تھيه کرد
در گذشته افراد زیادی چون ژوزف گارینه فرانسوی و ھرمان آلمانی سعی داشته اند بتوانند فھرستی از نيازھای انسان تھيه کنند
اما بعد ھا خود منصرف شده اند که کار بيھوده ای انجام داده اند نکته مسلم این است که تعداد این نيازھا بسيار زیاد وخارج از شمار می باشد.
گاه این نيازھا از نظر تشخيص پيچيده و.شوار است. اگر بخواھيم نيازھای انسان را در طبقه بندی ساده و قابل استدراکی برای ھمه قرار دھيم آنھا ھمان طبقه بندی مازلو است.
این طبقه بندی از پنج طبقه یا لایه درست شده است که به گونه ھرمی از پایين به بالا محدود تر می شود بر این طبقه بندی انتقادات زیادی ھم وارد کرده اند
انچه مسلم است این طبقه بندی در بيشتر جوامع امروزی نيازھای انسان را تحليل کرده و با توجه به جوامع می توان گفت اھميت ھر یک از طبقات متفاوت خواھند بود .
نيازھای انسان در طبقه بندی مازلو بر اساس ھرم زیر است: خود شکوفایی قدرت منزلت اجتماعی ایمنی حياتی سلسله مراتب مازلو در مورد نيازھای فيزیولوژیکال یا حياتی مانند غذا ، گرما ، لباس و نظایر آنھا که بدون آنھا حيات انسان به مخاطره می افتد یک انسان ھر قدر ھم ممسک باشد
به ھر صورت به حدی از آن احتياج دارد .نياز ایمنی که به صورت صيانت ذات و تداوم وضع موجود خود را نشان می دھد نيز ھمواره برای انسان مطرح بوده است.
او ميخواھد خود را از گزند حوادث و مخاطرات مصون نگه دارد و نيز می خواھد فردایش از امروزش بدتر نباشد.
نياز اجتماعی به تعلق و وابستگی به دیگران می انجامد. انسان موجودی است مدنی الطبع و ھمواره می خواھد با دیگران زندگی کند.
او می خواھد دوست بدارد و دوست داشته باشد. از این رو با دیگران خود را پيوند می دھد و در گروه ھا و اجتماعات وارد ميشود
او علاوه بر نيازھا به نيازھای فردی دیگرچون پایگاه منزلت و نيز خود شکوفایی احتياج دارد در واقع ميخواھد خود را و توان خود را به محک بگذارد
و به عبارت دیگر ھستی خود را به راستی در آورد این در جھت این مھم حرکت ميکند که خود را بدانجا رساند که در وھم نياید این بخش بزرگی از زندگی شخصيت انسانھارا تشکيل می دھند
که برا ساس عوامل متعدد و در شرایط متفاوت پدید آمده اند. بدیھی است این نيازھا برای ھر انسانی متفاوت است .
کمتر دو انسانی را می توان یافت که نيازھای یکسانی داشته باشند و برای ارضای آنھا یگانه عمل کنند. ھنگامی که نيازی از آدمی ارضاء نشود ناشادمان ميشود .
انسان ناشادمان سعی ميکند که بر نياز خود غلبه کرده یا آن را کاھش دھد یا آن را محو نماید .شک نيست برای ارضای نيازھا امکانات نقش مؤثرتری دارد
اگر امکانات محدود باشند نياز با شدت بيشتری خود را نمایان ميسازد .واگرامکانات در حد بالایی باشد می تواند نياز را ارضاء نماید .
انسانھا درکشورھای پيشرفته صنعتی که در نسبت به کشورھای در حال توسعه یا جھان سوم از امکانات نسبی بالایی بر خوردارند
سعی در افزایش امکانات خود کرده وبيشتر بر آنند تا نيازھای خود را ارضاء کنند. در مقابل در کشورھای فقير مردم بيشر بر آنندکه نيازھای خود را محار کرده و آنھا را تقليل دھند
یا ھمانطور که اشاره شد از بين ببرند آنھا نيازھای خویش را با امکانات ھماھنگ ميکنند و چيزی می خواھند که در دسترس است.
● خواسته ھا:
دومين مفھوم اساسی اثر گذار بر بازاریابی خواسته ھای بشری است که آن را به گونه زیر تعریف می کنيم : خواسته ھای بشری اشکالی از نيازھای انسانی است که توسط فرھنگ ویا شخصيت فردی انسانھا شکل گرفته اند.
برخورد نياز با فرھنگ و شخصيت فردی انسانھا خواسته را شدت ميدھد. یک انسان گرسنه در ژاپن خوراک ماھی یا برنج می طلبد
در حاليکه فرد گرسنه در تھران چلوکباب می جوید خواسته ھا بر اساس کالاھایي که نيازھا را ارضاء می کنند شناخته می شوند
به ھمان ميزان که جامعھ ای تکامل می یابد خواسته ھای مردم آن افزایش می یابد . توليد کنندگان در چنين جوامعی در چين جوامعی بر این تلاشنند که ارتباطی ميان کالای توليدی خود ونيازھای مردم برقرار کنند آنھا سعی ميکنند
کالاھایی را توليد کنند که نيازی را برآورده کند وبا خواسته ھا ھمسو باشند. فروشندگان و بازاریان اغلب ميان خواسته ھا و نيازھا اشتباه ميکنند این فروشندگان از نزدیک بينی و بسته نگری بازار رنج می برند .
این فروشندگان وتوليد کنندگان چنان در تفکرات کالای خویش غرق شده اند که فقط تمرکز خود را روی خواسته ھای واضح مصرف کنندگان بالفعل وگاه بالقوه نھاده اند
و توجه به نيازھای مخفی ونامعلوم و آتی آنان را از دست داده اند آنھا فراموش کرده اند که کالاھای مادی فقط ابزاری جھت حل مشکلی از مصرف کنندگان است .
این فروشندگان یاتوليدکنندگان حتماً در برابر عرضه کاjیی جدید که بھتر و ارزانتر نياز را پاسخگو باشد با مشکل بزرگی روبرو خواھند شد .
مصرف کنندگان ھمان نياز را دارند اما کالای جدید را خواھند خواست به عبارت دیگر نياز بر جای خود باقی است اما خواسته دگرگون می شود و گرایش به سوی کالای جدید پيدا می شود .
▪ تقاضاھا:
انسانھا ھمواره خواسته ھای فراوانی دارند این خواسته ھا در واقع نا محدودند اما منابعی که جھت ارضای آنھا بکار گرفته می شود کاملا محدود می باشد
آنھا کالاھایی را انتخاب می کنند که بيشترین رضایت را در مقابل پولی که می پردازند بدست آورند .
خواسته ھا زمانی به تقاضا بدل می شوند که با قدرت خرید پشتيبانی شوند .بسيار ساده است که فھرستی از تقاضاھا را در یک جامعه در یک زمانی معين بدست آورد .
به شرط آنکه امکانات تحقيق و دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد .ومشکلی در جھت آنھا وجود نداشته باشد .
مصرف کنندگان کالا را بر اساس پولی که می پردازند و ارضای خاصی را که بدست می آورند می سنجند .آنھا می خواھند از پول خود حداکثر رضایت را بدست آورند .
▪ کالاھا:
نيازھاو خواسته ھا و تقاضاھای انسانی در این است که کالایی برای ارضای آنھا باید وجود داشته باشد.
بدون کالا این نيازھا و خواسته ھا و تقاضاھا شکل نگرفته و در جھت معقولی به حرکت در نخواھند آمد.
ـ کالا را می توان چنين تعریف کرد :
کالا یا محصول چيزی است که می تواند به بازار عرضه شود و برای جلب توجه و استحصال و مصرفی که نياز یا خواسته ای را ارضاء کند بکار گرفته می شود .
امروزه انسانھا در بازارھای پيرامون خود کالاھای زیادی را می یابند که برای بدست آوردن آنھا گاه مدتھاتلاش می کنند اما ھمانگونه که اشاره شد تعداد این کالاھا بسيار زیاد و گاه از شمار خارج است
و درجات نياز و خواسته انسانھا متفاوت و در نتيجه انسان به ھر کدام از آنھا به گونه ای می نگرد که در مورد دیگی ممکن است چنان نباشد.
انسانی را در نظر آورید که دارای نيازھای گوناگون و در آن ميان برخی از نيازھا برای او اساسی تر و جاذابتر است.
اگر یک نياز در صدر تمام آنھا قرار گيرد و او برای آن کالاھای زیادی را پيش رو داشته باشد .به آن دسته از کالاھا ميگویيم مجموعه کالاھای انتخابی .
استراتژيھا، اھداف و تکنيکھای بازاريابی و تبليغات
دنيای بزرگ بازاریابی مشحون از ابھامات، سوالات، پيچيدگی ھا و بعضاً مفاھيمی است كه گاھی اوقات به علت وارداتی بودن، گاھی به علت كمبود اطلاعات و دانش بازاریابی نزد دست اندركاران و ظاھراً حرفه ای ھایی
كه تازه به این وادی پا نھاده اند
و بالاخره زمانی ھم متاسفانه به علت عدم شناخت و درك صحيح مفاھيم علمی تر و قدیمی ترھا و آنھایی كه سالھاست در حوزه بازاریابی فعاليت می كنند ناشی می شود.
بازاریابی بازرگانی رشته ای تخصصی از علوم انسانی در شاخه بازرگانی و با تاكيد بر ارتباطات اجتماعی و انسانی است.
اما بدون توجه به مفاھيم مدیریت استراتژیك و قطع نظر متدولوژیھای آن نمی تواند برنامه ریزی و اجرا شود. در حقيقت، بازاریابی یك فعاليت استراتژیك است كه می تواند یك بنگاه اقتصادی را به بعضی از اھداف نزدیك نماید.
بدنه اصلی و بزرگتر بحث، بازاریابی (Marketing )است كه چھار مقوله اصلی كالا یا خدمات (Product )و روشھای توزیع (Distribution Place،) روشھای قيمت گذاری(Pricing )و روشھای تبليغات و اطلاع رسانی (Promotion )را مورد بررسی قرار می دھد
و ھدف از آن توليد كالا یا عرضه خدمتی است كه قيمت و مشخصات آن مناسب و مورد قبول مشتریان احتمالی بوده،
نيازھای آشكار و پنھان آن را برآورده ساخته و برای بنگاه اقتصادی نيز رضایت مشتری، شھرت، سود و فروش بيشتر را به ارمغان می آورد.
بنابراین اگر در ریشه یابی مشكل یا مسأله یك بنگاه اقتصادی مشخص شود كه علل نابسامانی ھا و اشكالات موجود در سيستم، فقط در نحوه قيمت گذاری یا توزیع یا كيفيت نازل و نامطلوب كالاست،
فعاليت تبليغات و بازاریابی نه تنھا حلال مشكل نخواھد بود بلكه باعث افزایش ھزینه ھا و گم كردن كليه مشكلات نيز خواھد شد.
اما در صورتی كه نارسایی ھا و اشكالات دخيل در وضعيت ریشه در چگونگی و كم و كيف فعاليت ھای بازاریابی، تبليغاتی، اطلاع رسانی و روابط عمومی داشته، برنامه ریزی ھای تبليغاتی و بازاریابی مشكل گشا باشد.
بدین ترتيب در اینجا باید استراتژی ھا، اھداف و برنامه ریزی ھا را در دو مقوله جداگانه بازاریابی و تبليغات از یك دیگر تفكيك نمود.
به چند نمونه از اھداف بازاریابی، استراتژیھای بازاریابی، اھداف تبليغات، استراتژیھای تبليغات و بالاخره برنامه ھای اجرایی تبليغاتی اشاره می شود
١ )نمونه ھایی از اھداف بازاریابی
– افزایش فروش
– افزایش سود
– ورود به بازاریابی ھای خارجی
– افزایش سھم بازار در بازارھای خارجی
– خارج كردن رقبای ضعيف از بازار
– كاھش ھزینه ھای متوسط
– توسعه رفاه اجتماعی
– افزایش سطح مصرف
٢ )نمونه ھایی از استراتژیھای بازاریابی
– تنوع محصولات
– افزایش كيفيت
– توزیع وسيع
– قيمت نازل
– ھجوم تبليغاتی از طریق رسانه ھای عمومی
– ملاقات ھای حضوری با مصرف كنندگان
٣ )نمونه ھایی از اھداف تبليغات
– افزایش درجه شناسایی مشتریان
– افزایش وفاداری به مارك
– ایجاد تمایل ترجيح نسبت به مارك
– تبدیل نام تجاری به BRAND
– كاھش موجودی انبار و…
۴ )نمونه ھایی از استراتژیھای تبليغاتی
– رضایت كامل مصرف كننده و تامين نيازھای او
– تمركز بر مشتریان مرفه و ثروتمند
– تمركز بر مناطق نيمه مرفه شھری
– فشار تبليغاتی از طریق ھمه رسانه ھا و…
۵ )نمونه ھایی از برنامه ھای اجرایی در تبليغات
– معرفی مزایا و منافع محصول برای مصرف كننده
– معرفی و تاكيد بر صرفه ھای اقتصادی محصول
– اعلام ليست قيمت ھا
– طولانی كردن زمان گارانتی
– اعلام جایزه و قرعه كشی
– جلب و جذب مشتریان ناراضی قدیمی
– بازدید از مشتریان
و…
۶ )توسعه ھدفھای تبليغات
با ذكر مطلب فوق، اینك می توان به گونه ای دقيق تر، انواع برنامه ھای اجرایی تبليغات را در راستای رسيدن به اھداف متفاوت و به شرح زیر بررسی نمود:
١-۶ ) اگر ھدف از تبليغات، فروش فوری است، برنامه ھای اجرایی می تواند به شرح زیر باشد:
١ )كامل كردن مراحل فروش (یعنی: معرفی محصول، ایجاد آگاھی اوليه، ایجاد تمایل و علاقه، ایجاد تمایل به ترجيح، تحریك به خرید و بالاخره خرید)
٢ )نھایی كردن فروش: (عقد قرارداد) با مشتریانی كه قبلا ھدف گيری شده و قسمتی از مراحل را طی كرده اند. (تبليغات متقاعده كننده)
٣ )اعلام دلایل خاص و ترغيب مشتری به خرید فوری (مانند: قيمت تخفيف یافته، جایزه و مانند آنھا)
۴ )یادآوری به مردم برای خرید مجدد
۵ )مشاركت كردن با پيوستن به یك واقعه خاص. (رفتن به جشنواره ھای فروش فصلی، بازدید و خرید از حراجی ھا و شركت در مزایده ھا)
۶ )تحریك خریداران به خریدھای ھوسی و انگيزشی
٢-۶ ) اگر ھدف از تبليغات، انجام فروش در ميان مدت است، برنامه ھای اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:
١ )ایجاد آگاھی كامل
٢ )ساخت قصور مثبت نسبت به BRAND
٣ )توسعه و پرورش اطلاعات خریدار
۴ )جنگ یا مقابله با ادعاھای رقبا
۵ )اصلاح اطلاعات نادرست مصرف كننده نسبت به محصول
۶ )شناساندن محصول و ایجاد اشتھار
٣-۶ ) اگر ھدف از تبليغات، انجام فروش در بلندمدت است. برنامه ھای اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:
١ )ایجاد اعتماد نسبت به شركت و BRAND
٢ )فرم دادن به تقاضای مشتری
٣ )انتخاب نمایندگان و توزیع كنندگان
۴ )حصول اطمينان از توزیع جھانی محصول
۵ -استقرار زمينه ھای اعتبار و شھرت برای معرفی محصول جدید یا خانواده محصولات
۶ )ایجاد مقبوليت و پذیرش در مصرف كننده نسبت به BRAND
۴-۶ )اگر ھدف از تبليغات، كمك به تحقق اھداف فروش باشد، برنامه ھای اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:
١ )حفظ مشتریان فعلی
٢ )جلب و جذب مشتریان رقبا به سوی كالای خودی
٣ )ایجاد دليل برای مردم كه كاjی تبليغ شده را از دیگر كالاھا تميز داده و آن را دارای صفات ویژه بدانند.
۴ )خلق مشتریان جدید و تغيير الگوی مصرف آنان.
۵ )جداسازی مشتریان مستمر و وفادار از مشتریان اتفاقی
۶ )تبليغ و بيان موارد استفاده جدید (ھمان كالا)
٧ )تحریك خریداران به خرید در حجم ھای بزرگتر و بيشتر
٨ )یادآوری به مشتریان قدیمی
٩ )تشویق خریداران به تكرار مراجعات و خرید بيشتر
۵-۶ )اگر ھدف از تبليغات، دقيقاً انجام اقداماتی باشد كه منجر به فروش می شود
برنامه ھای اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:
١ )تحریك خریدار به چشم و ھم چشمی با دیگران
٢ )تحریك خریدار به تماس با شركت و تحویل كوپن ھای تخفيف.
٣ )تحریك خریدار به بازدید از نمایشگاه و تقاضای نمایش طرز كار دستگاه
۴ )تحریك خریدار به استفاده آزمایشی از محصول
۶-۶ ) اگر ھدف از تبليغات، تامين رضایت مصرف كننده است، برنامه ھای اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:
١ )معرفی بھترین اماكن برای خرید
٢ )معرفی بھترین روش استفاده یا مصرف
٣ )معرفی مدلھای جدید، امتيازات آنھا و منافع مصرف كننده
۴ )اعلام قيمت ھای جدید
۵ )اعلام شرایط جدید خرید
۶ )سياست ھای جدید در مورد گارانتی ھا و غيره
٧-۶ ) اگر ھدف از تبليغات، ایجاد اعتماد و برقراری نوعی حق ویژه یا سرقفلی برای بنگاه یا BRAND است، گروه ھای ھدف (Groups Target )به قرار زیر خواھند بود:
١ )تمام مشتریان بالقوه و بالفعل
٢ ) بازرگانان ،توزیع كننده ھا، عمده فروش ھا، خرده فروش ھا
٣ )كاركنان فعلی و كاركنان احتمالی آینده
۴ )تمام دستگاه ھا و مراجع مالی.
۵ )عموم مردم در سطح جامعه.
٨-۶ ) ذھنيت ھایی كه توسط بنگاه باید ساخته شود، می تواند ھركدام از موارد زیر باشد:
١ )كيفيت عالی محصول.
٢ )قابليت اعتماد
٣ )خدمات كافی
۴ )شباھت در ویژگی ھا، مزایا و منافع محصول در مورد ھمه اقلام و توليدات یك بنگاه (BRAND)
۵ )رھبری فنی در بازار
۶ )رھبری در فروش
٧ )رشد مداوم
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 10 استراتژی مھم در مديريت بخش فروش مديريت بخش فروش بخش فروش یکی از مھمترین بخشھای بنگاه...
- 9 گام طلایی برای جذب مشتری جذب مشتری ١ )برای جذب مشتری جدید ھيچ گاه از...
- 10 خطای نگارشی در نامه نگاريھای تجاری نامه نگاريھای تجاری ١ ) فقدان یا کمبود وضوح و...
- بازاريابی تھاجمی بازاريابی تھاجمی در خاتمه قرن بيستم متخصصان دانش بازاریابی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.