10 تا از ترفندهای بازاریابی روانشناختی
تقریبا این روزها همه بازاریابان با ترفندهای بازاریابی روانشناسی (روانشناختی) آشنا هستند و می دانند که
کجا و چه موقع از آن استفاده کنند.
بازاریابان در صحبت با مخاطبین خود حرفه ای هستند.
آنها محتوایی تولید می کنند که دیدگاه ها را تغییر می دهد، حتی اگر مصرف کننده نداند که این اتفاق می
افتد. اما رسیدن به آن نقطه چالش برانگیز است. برای به دست آوردن معیارهایی که به دنبال آن هستید،
نبرد سختی است.
اما راهی وجود دارد که می توانید سریعتر به آنجا برسید. اگر این ده ترفند روانشناختی را اجرا کنید، خواهید
دید که صفحات فرود شما بهتر تبدیل میشوند، کپی شما جذابتر میشود و تعامل کلی شما افزایش مییابد.
ترفندهای بازاریابی روانشناسی برای اضافه کردن به کیت خود
درترفندهای بازاریابی روانشناسی احساسات همه چیز است. اگر بتوانید درک عمیق و روانشناختی از نحوه تفکر
مشتریان خود ایجاد کنید، در هنگام گفتن داستان خود مزیت قابل توجهی خواهید داشت.همه این تکنیک
ها می توانند در عناصر خاصی جای خود را داشته باشند، اما با افزودن هر ده تکنیک به استراتژی بازاریابی
خود، پیشرفت چشمگیری در تلاش خود خواهید یافت.
1.اثر قاب بندی درترفندهای بازاریابی روانشناختی
افراد با مجموعه ای از مفاهیم از پیش تعریف شده وارد سایت شما می شوند. اگر بتوانید بر این مفاهیم
تأثیر بگذارید، شانس بیشتری برای تبدیل در سایت خود خواهید داشت.
چه آن را «پرایمینگ» یا «قاببندی» بنامید، هدف یکسان است: محصول خود را به گونهای قرار دهید که
مشتریان بیشتر پذیرای پیام شما باشند.
این همان دلیلی است که میبینید «۸ از ۱۰ دندانپزشک توصیه میکنند» در مقابل «۲ از ۱۰ دندانپزشک توصیه
نمیکنند». بازاریابی روانشناختی این اثر چارچوب بندی را ایجاد می کنند زیرا تأثیر مستقیمی بر نحوه درک
مشتری از آن کالا دارد.
مطالعهای که در مجله تحقیقات مصرفکننده منتشر شده است، نشان میدهد زمانی که افراد با اطلاعاتی در
مورد یک ویژگی خاص آشنا میشوند، زمانی که بعداً گزینههای مختلف به آنها ارائه میشود، ارزش بیشتری
دارد.به عنوان مثال، در خرید خودرو، اگر به یک مصرف کننده ایده ای داده شود که قیمت گذاری “خوب” برای
یک وسیله نقلیه چیست، این معیار اصلی او خواهد بود. اگر مصرف کننده دیگری با ویژگی های ایمنی آماده
شود، آن بخش از اطلاعات بیش از برچسب قیمت در نظر گرفته می شود.
قسمت سخت این است که تصمیم بگیرید از چه چارچوبی برای مشتریان خود استفاده کنید. اگر آنها از
محصول شما آگاه هستند، توضیح دهید که چرا محصول شما میتواند بهترین کمک را به آنها بکند. اگر آنها
نمی دانند که حتی مشکلی دارند، اما احساس می کنند مشکلی وجود دارد، به آنها کمک کنید تا بفهمند که
چیست و محصول خود را به عنوان راه حل ارائه دهید.
2. اثر کلمه به کلمه
اثر کلمه به کلمه در باراریابی روانشناختی توضیح می دهد که چرا مردم بیشتر احتمال دارد که اصل حرف شما
را به خاطر بسپارند دقیقا همان واژه هایی که به کار می برید.مردم لپ مطلب را به خاطر می سپارند. نه همه
کلمات را.به همین دلیل است که ساختار محتوای شما باید به گونه ای باشد که یادآوری را تقویت کند(چیزی
را به باد آنها بیاورد). این به این معنی است که سرفصلهای مطالب خود را واضح نگه دارید و بسته به نوع
محتوا، مزایای هر کدام را واضح توصیح دهید. اگر عنوان شما بتواند خلاصه ای از آنچه که قرار است اتفاق
بیفتد را نشان دهد جزئیات بهتر به چشم می آید.آنجایی که بسیاری از خوانندگان مقاله را مرور می کنند تا
تصمیم بگیرند که آیا ارزش خواندن آن را دارد یا خیر، عناوین مؤثر ارزشی را که شما ارائه می دهید نشان می
دهد.
3.عمل متقابل درترفندهای بازاریابی روانشناسی
انسان ها میل به جبران لطف دارند. این تمایل به طور قابل توجهی در برخی فرهنگ ها قوی تر است، اما این
وسوسه در اعماق هر فردی ریشه دارد. اگر چیزی به ما داده شود و در ازای آن چیز دیگری ارائه ندهیم،
احساس ناخوشایندی خواهیم داشت.
در بازاریابی روانشناسی مشتری محور، شما مشتری را در اولویت اول قرار می دهید، زیرا او را در طول سفر
پرورش میدهید، و پاسخ دادن به سؤالات آنها باعث افزایش تعهد آنها به برند شما می شود.
درک این نکته مهم است که ارزش درک شده یک پیشنهاد در چشم بیننده نهفته است. وقتی محتوای خوب
ارائه دهید بیننده با خودش می گوید این محتوا ارزش دادن ایمیل را دارد. پس ایمیلش را در اختیار شما قرار
می دهد.و همیشه برای درخواست چیزی مشتری را تحت فشار قرار ندهید.
4.خوشه بندی در بازاریابی روانشناختی
خوشهبندی عبارت است از کنار هم قرار دادن قطعات مشابه اطلاعات تا بتوانید آن را بهتر به خاطر بسپارید.
یک مکانیک آچارهای خود را دسته بندی می کند و یک نوع خاصی از آچار اما با اندازه های مختلف را کنار هم
می گذارد تا وقتی به آنها نیاز دارد سریع تر بتواند به آنها دسترسی داشته باشد.
مطالعه ای انجام شد که بر پایه ی خوشه بندی معنای بود. محققین به شرکت کنندگان فهرستی از 15 کلمه را
که به طور تصادفی دسته بندی شده بودند دادند و از آنها خواستند که آنها را به خاطر بسپارند. پس از آن،
آنها لیست متفاوتی از 15 کلمه را به آنها دادند اما آنها را در موضوعات مشابه گروه بندی کردند. داده ها
افزایش قابل توجهی را در تشخیص در آزمون دوم نشان دادند.
موثرترین روش برای استفاده از آن، قرار دادن ویژگیها یا مزایای مشابه در صفحات فرود و اطلاعات بیشتر
در همان بخشهای محتوای خود است.
5. ترس از دست دادن
انسانها نمیخواهند از تجربیات ارزشمندی که دیگران دارند جا بمانند. در ناخودآگاه انسان چیزی بوجود می
آید و تا زمانی که آن را به دست نیاورد آرام نمی شود.
از آنجا که ما انشان ها همیشه گروهی زندگی کرده ایم، برای نظرات دیگران ارزش قائل هستیم. وقتی
همتایان ما ارزش یک محصول را تأیید می کنند، به بینش آنها اعتماد می کنیم و معتقدیم که چیزی را
توصیه نمی کنند مگر اینکه واقعاً برای گروه مفید باشد.
نیلسن مطالعه ای انجام داد که نشان داد 83 درصد از مصرف کنندگان به توصیه های دوستان و خانواده
اعتماد دارند. اگر می خواهید از این آمار استفاده کنید، توصیه ها و بررسی ها و همچنین دکمه های اشتراک
گذاری اجتماعی را به سایت خود معرفی کنید.
6.بیزاری از دست دادن در بازاریابی روانشناختی
مردم نمی خواهند آنچه را که از قبل دارند از دست بدهند. در عوض، آنها ترجیح میدهند به چیزی وابسته
باشند تا اینکه چیز جدیدی به دست آورند. به این حالت زیان گریزی می گویند.
مطالعه ای روی معلمان انجام شد. نیمی از معلمان در شروع سال تحصیلی پاداش خود را دریافت کردند و به
آنها گفته شد در صورت افزایش عملکرد دانش آموزان می توانند آن را حفظ کنند. نیمی دیگر در پایان پاداش
عادی خود را دریافت کردند.
نیمه اول شاهد افزایش تقریباً 10 درصدی در نمرات آزمون بودند.
درترفندهای بازاریابی روانشناختی اینگونه به مشتری بگویید که اگر پیشنهاد شما را نپذیرند، چه چیزهایی را از
دست خواهند داد. همچنین میتوانید با یادآوری کوپنهای هدیه با تاریخ انقاضا، به آنها بگویید اگر
خریدشان را قطعی نکنند کوپن ها را از دست می دهند.
7. اثر فریب درترفندهای بازاریابی روانشناسی
مردم ارزانترین گزینه را خریداری میکنند مگر اینکه احساس کنند ارزش بیشتری از یک خرید متفاوت
دریافت میکنند، خواه واقعی باشد یا درک شده. اگر بتوانید گزینه خرید اضافی را تزریق کنید که ارزش
بیشتری را برای قیمت ارائه نمی دهد، ارزش درک شده دو مورد دیگر را افزایش می دهد.
در آزمایشی هزینه اشتراک آنلاین 59 دلار و برای هر دو نسخه آنلاین و چاپی 125 دلار هزینه دارد. محقق گزینه سومی را اضافه کرده بود. فقط برای نسخه چاپی، 125 دلار هزینه خواهد داشت.او بر اساس همین موضوع با دانشجویانش در MIT مطالعه ای انجام داد. وقتی گزینه سوم ارائه نشد، دانشجویان ارزان ترین گزینه را انتخاب کردند.
وقتی سومی در دسترس بود، آنها موردی را انتخاب کردند که به لطف طعمه، ارزش درک بالاتری داشت.افزودن گزینه سوم به صفحات فرود میتواند پیشنهادی را که میخواهید مشتری بپذیرد، تقویت کند و هیچ هزینهای برای گنجاندن آن برای شما ندارد.
8. کمبود در ترفندهای بازاریابی روانشناختی
اگر عرضه کم شود، انسان ها حریص تر می شوند. این چیزی است که بازار لوکس را هدایت می کند. اما حتی
با چیزهای ساده، این میل ذاتی در همه ما وجود دارد.
جاشوا بل، نوازنده ویولن، به خاطر پر کردن سالنها شهرت دارد. با این حال، زمانی که تصمیم گرفت یک
«کنسرت» رایگان در متروی واشنگتن دی سی اجرا کند، از هر هزار نفر تنها هفت نفر برای شنیدن توقف
کردند. هیچ چیز در مورد نوازندگی او متفاوت نبود، به جز اینکه محدودیتی برای پر کردن تعداد صندلی برای
اجرا وجود نداشت.
“فقط سه عدد دیگر در انبار باقیمانده”
“فقط سه اتاق دیگر برای روز سه شنبه خالی مانده”
9.توهم فرکانس
این پدیده شامل روش مرموزی است که شما بعد از آگاهی بیشتر از آن چیزها را متوجه می شوید. به عنوان مثال، زمانی که قصد خرید یک ماشین قرمز را دارید در خیابان فقط ماشین قرمز می بینید!!علل زمینهای توهم فرکانس، توجه انتخابی و سوگیری تأیید است.بازاریابی ریتارگتینگ دقیقا این کار را انجام می دهد.
هنگامی که شخصی از سایت شما بازدید می کند و از برند شما آگاه می شود، شروع به دیدن تبلیغات شما در سراسر وب می کند. این توهم را ایجاد می کند که شما یک برند بزرگتر هستید و نفوذ شما فراتر از آن چیزی است که واقعاً ممکن است برسد.
یک مطالعه جالب در سال 1992 این نظریه را بررسی کرد که چهار زن با ظاهر مشابه در یک کلاس دانشگاه
شرکت می کنند. یک زن اصلاً شرکت نکرد، یکی پنج بار، یکی برای ده و آخرین بار برای 15. در پایان دوره، استاد
از شاگردانش خواست که زنان را بر اساس متغیرهای مختلف ارزیابی کنند. زنی که 15 بار شرکت کرده بود
بهترین شماره ها را گرفت، زنی که ده بار آنجا بود در رده بعدی و الی آخر…
قرار گرفتن در معرض ، احتمال ارتباط شخصی با برند شما را افزایش می دهد، فقط به این دلیل که آن را
بیشتر از دیگران دیده است.
استفاده از بازاریابی روانشناسی انسان به نفع شما
انسان ها عموماً یکسان هستند و این به شما مزیت خاصی در بازاریابی روانشناسی شما می دهد. تا زمانی که
از آنها به طور غیراخلاقی استفاده نمی کنید، این عوامل روانی می توانند به استراتژی شما برتری دهند و به
شما کمک کنند از رقبا جدا شوید.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- استفاده از اصل دوست داشتن در بازاریابی اصل دوست داشتن ، سومین مورد در سری ما که...
- 16 ترفند ذهنی برای افزایش فروش ( بخش دوم ) در بخش اول 8 قسمت از 16 روش افزایش فروش...
- روش افزایش مشتریان راغب (لید) افزایش مشتریان راغب بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک موفق به...
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.