101 ایده بازاریابی (بخش اول)
آیا از روش های پر قدرت معرفی و بازاریابی محصول اطلاعاتی (کتاب و محصولات دیجیتال و پکیج های صوتی و تصویری آموزشی) مطلع هستید؟
معرفی افراد به یکدیگر، این روش بسیار معتبر و فراگیر است که کمک می کند تلاش های شما نمایان شود و آثار شما مورد پسند دیگران واقع شوند.
آنچه واقعا نیازمند آن هستید برخورداری از یک اطلاعات ارزشمند است که وقتی به دست مخاطب می رسد ارزش معرفی کردن را داشته باشد.
به نظر ساده می رسد؟ خوب ساده است اما الزاما فرایند آسانی نیست. چرا که وقتی وارد جزییات می شوید به سختی کار پی می برید. هرچند مفهوم کار به نظر ساده ست اما بخصوص در ابتدای کار نیازمند زمان و تلاش بسیار می باشد.
با این حال، با یک برنامه ی خوب، به نقطه ای خواهید رسید که طرفداران شما برای شما به نحوه بازاریابی می کنند که بر روی فروش شما تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
چطور شروع کنید؟
بهترین زمان برای طراحی و آغاز بازاریابی محصول اطلاعات، زمانی است که حتی شما شروع به تهیه و نوشته نکرده اید.
شما به زمان نیاز دارید تا خواسته ها و نیازهای استفاده کننده های خود را بشناسید و بتوانید ارتباطی مستمر با آنها داشته باشید و طرفداران متعصبی در اطراف خود گرد آورید که برای آثار شما شور و هیجان به پا کنند.
حتی در زمان تهیه محصولات نیز به این فرایند جذب مخاطب ادامه دهید چرا که در این صورت زمانی که محصولات شما که همچون فرزند شما می باشد، متولد می شود، شما از قبل، از مخاطبینی مشتاق و علاقه مند برخوردار هستید.
اگر فرایند تهیه محصولات اطلاعاتی به اتمام رسیده باشد، چه؟
حتی اگر محصول شما آماده باشد، نیازی به نگرانی نیست. فقط برای اینکه فروش خوب را نیاز به تجربه زمان بیشتری می باشد.
بنابراین، بهتر است سال هایی که برای تهیه نگارش، ویرایش، و عرق ریختن برای آماده کردن این محصول صرف شده اند را فراموش کنید و تنها به این فکر کنید که محصول شما، اثری ارزشمند است که ارزش معرفی را دارد.
گام بعدی ارائه ی اثرتان و به اشتراک گذاشتن آن با افراد دیگر است. به نکات کلیدی زیر توجه داشته باشید:
▣ بر روی معرفی محصول و کشف اثرتان تمرکز داشته باشید. کار شما ارزشمند است، بنابراین لازم است کمک کنید تا مخاطبان آن را دریابند و از آن بهره ببرند.
▣مسئولیت بازاریابی و معرفی محصول خود را بر عهده بگیرید. حتی اگر هم قسمتی از کار بیرون سپاری شود، موفقیت شما وابسته به اقدامات اساسی خود شما است.
▣بازاریابی و معرفی محصول تنها بخشی از اساس کار شما است. برای دستیابی به موفقیت بهتر، روش های معرفی شده که در زیر آورده شده اند را با هم ترکیب کنید.
در زیر به 101 روش برای معرفی و بازاریابی محصول اطلاعاتی اشاره شده است.
باید توجه داشته باشید که امکان دارد تمام این روش ها برای تمام تولید کننده ها کارایی نداشته باشند، بنابراین روش هایی را انتخاب کنید که برای کار شما معقول به نظر می رسند، بعلاوه امکان دارد طی این فرایند، ایده های بهتر و جدیدتری نیز به ذهن خود شما خطور نماید.
محصول خود را همچون یک متخصص خبره معرفی و بازاریابی کنید.
1.دلیل خود را توضیح دهید:
شما بایستی برند سازی شخصی انجام دهید و برند سازی کار بسیار زمان بر و در مدت زمان بسیار طولانی حاصل می گردد.
نویسنده رمان هری پاتر جی کی رولینگ زمانی که رمان خودش را نوشت با سعی و تلاش فراوان و مذاکره با یازده ناشر مختلف موفق به چاپ کتاب خودش نشد ولی وقتی بعد از چاپ کتابش و استقبال خوب از طرف خوانندگان و مردم روبرو گردید
برند سازی شکل گرفت و رسانه ها و مطبوعات برای استفاده از برند هری پاتر شروع به مصاحبه و گفتگو با ایشان نمودند تا بیشتر رسانه خودشان را مطرح کرده و همراه برند هری پاتر گردند.
پس می توان گفت که در برندسازی شخصی مردم به سمت شما می آیند و شما به عنوان صاحب اثر در ابتدا نیاز ندارید به سوی مردم بروید
مثلاً در دنیای هنر کیا رستمی اصغر فرهادی کار شایسته ای انجام دادند و مردم به سراغ آنها آمده و برند شخصی آن ها شکل گرفت. و این مسئله در مورد دیگر نویسندگان و تولید کنندگان اطلاعات نیز صادق است.
مثال دیگر شرکت مدیر سبز با مدیریت ژان بقوسیان است ایشان محصول کارخانه داران را ارائه دادند و با استقبال دست اندرکاران و علاقمندان این حوزه روبرو شده و بعد از آن برند ژان بقوسیان شکل گرفت.
شما بایستی فلسفه ی اصلی خود را مطرح نموده و به این فکر کنید چطور می خواهید شناخته شوید؟
چه چیزی باعث می شود که نسبت به دیگران متفاوت باشید؟ پیامی که احساس می کنید باید با جهان به اشتراک بگذارید چیست؟ در نتیجه برای برند سازی شخصی بایستی صبوربود.
2.مقصد خود را تعیین کنید:
خیلی مهم است که سه هدف (تجاری، خانوادگی و شخصی) خود را مکتوب بنویسید.شما بایستی بنویسید چرا موفق شدن برای شما اهیمت ویژه ای دارد.
شما بایستی همیشه جواب این سه سوال را بنویسید اکنون کجا هستم؟ به کجا میخواهم بروم؟ برای رسیدن به هدفم باید کارهایی انجام دهیم؟
اینکه بدانید مقصد نهایی شما کجا است، اولین گام به حساب می آید. اهداف شما چیست؟
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت شما چه هستند؟
3.در مورد مخاطب های خودتان تحقیق کنید و آنها را بشناسید:
شناخت از خواننده و استفاده کنندگان از محصولات شما باید دقیق و کامل باشد. سن، جنسیت، درآمد، تحصیلات، علایق، نیازها، ارزش ها و اهداف آن ها چیست؟ چه کسی می تواند به شما کمک کند که به آن ها دسترسی داشته باشید؟
این یکی از الزامات معرفی و بازاریابی محصول اطلاعاتی است که اگر به درستی انجام شود مطمئنا ادامه ی فرایند را آسان تر خواهد کرد. باید بدانید محصول شما مورد پسند چه کسانی است و با آن ها چه به صورت حضوری و یا اینترنتی در ارتباط باشید.
همه استفاده کنندگان یک علاقه مشترك دارند: آن ها مى خواهند محصولاتی استفاده کنند كه در حد امكان ساده و قابل فهم باشد. آن ها با اينكه دقت و ظرافت را ارج مى نهند
ولى اولين خواسته آن ها اين است كه نكته اصلى گزارش و روندى كه براى رسيدن به آن طى كرده ايد، برايشان قابل فهم باشد.
از اين رو، تصور اينكه خوانندگان به لطف راهنماىي شماست كه در اين مسافرت شركت مى كنند خالى از فايده نخواهد بود.
آن ها مى خواهند با تکیه بر مقدمه شما قدم اول را درست بردارید و بدانند به كجا مى روند و چرا شما ايشان را آنجا می بريد، در اين سفر به چه پرسشى پاسخ می دهيد و كدام مشكل علمى يا عملى را برطرف مى كنيد.
4.در مورد بازار و نوع و گروه محصول خود تحقیق کنید:
رقابت بازاری را بشناسید. واژه های مرتبط با کارتان را در اینترنت جستجو کنید و ببینید، به چه چیزهایی دست پیدا میکنید.
در مورد نویسنده های مورد علاقه تان که در گروه شما فعالیت دارند، مطالعه کنید و ببینید چه کارهایی را انجام می دهند و چه کارهایی را انجام نمی دهند. می توانید از راهکارهای آن ها بهره بگیرید.
یکی از بهترین راههای جستجو از طریق گوگل به این شکل است که ابتدا در جستجوی خود کلمه چگونه و بعد موضوع محصول خود را وارد کنید
و مهمترین کلماتی که جستجو کنندگان در ارتباط محصول شما جستجو می کنند یافت شده و شما می توانید در جریان موضوعات مطرح در مورد محصول خودتان اطلاعات کسب کنید.
5.بودجه ی مورد نظر خود را تعیین کنید:
چقدر می خواهید برای بازاریابی و معرفی محصول خود هزینه کنید؟ تمام هزینه ها را در نظر داشته باشید.
بودجه بازاریابی؛ وجود برنامه مشخص در بازاریابی محصول شما هدف ایجاد می نماید، بودجه بازاریابی به شما کمک می نماید تا قدم های عملی برای دستیابی به این اهداف را درست بردارید.
حال چقدر باید برای بازاریابی هزینه کنید؟ و در کجا باید هزینه ها صورت پذیرد؟
چه مواردی در بودجه بندی بازاریابی وجود دارد؟
بودجه بازاریابی به طور عام هزینه های تبلیغات، ترفیعات و روابط عمومی را پوشش می دهد.
میزان بودجه بازاریابی نسبت به اندازه کسب و کار، فروش سالانه و میزان رقابت متفاوت می باشد. بسته به نوع صنعت و بازار، بودجه بازاریابی می تواند حداقل یک درصد از فروش تا حداکثر ۳۰ درصد متغیر باشد. شرکت ها و مؤسسات جدید التأسیس ممکن است تا ۵۰ درصد از فروش برای برنامه های بازاریابی مقدماتی در سال اول فعالیت خودشان اختصاص دهند.
مدیر یک کسب و کار کوچک ممکن است تلاش کند این هزینه را فقط برای رقابت با رقبای مشخص خود صرف نماید.
عناوین بودجه بازاریابی شامل موارد ذیل می گردد:
.1 طراحی و هزینه های چاپ برای تمام مواد چاپ، از قبیل تبلیغات ،خبرنامه ها، روزنامه ها، مجلات، و منتشر شده در مطبوعات، هزینه های پست مستقیم
2 . چاپ و پخش تبلیغات
3 .روابط عمومی
4 . ایجاد وب سایت
5 .معرفی محصول
6 . هر روش خاص مورد نیاز دیگر
6. برای فرایند بازاریابی خود یک طرح و برنامه خلق کنید:
این مرحله را نادیده نگیرید. قصد دارید چقدر زمان وقف پایه گذاری و معرفی محصول خود کنید؟ کدام روش های بازاریابی را در ابتدا دنبال می کنید؟
اهداف شما چیست و چگونه آن ها را ارزیابی می کنید؟ فرآیند بازاریابی شامل مراحلی است که یک بازاریاب باید آنها را به خوبى فرا بگیرد.
برای این منظور قبل از انجام مراحل بازاریابی باید آموزش های کافی در خصوص شیوه های مذاکره را آموخته باشد.
بطور خلاصه فرآیندبازاریابی از شناسایی (شناخت محصول یا خدمات، محصولات و… ونیز شناخت بازار هدف شامل: مشتریان، رقبا و…)، شناساندن (معرفی محصول ، معرفی خدمات و محصولات قابل عرضه به مشتریان)و در نهایت کسب بالاترین رضایتمندی از مشتری، را شامل میشود.
بنابراین پس از شناسایی کامل خود و مشتریان در بازار هدف باید مراحل بازاریابی را به شیوه زیر انجام دهیم:
الف. تعیین مشترى واجد شرایط
اولین مرحله فرآیند بازاریابی، مشتریابى است و این به معناى تعیین مشتریان بالقوه واجد شرایط در بازارهای هدف ما می باشد.
هر بازاریاب براى جذب یک مشتری میباید با مشتریان بالقوه زیادى تماس بگیرد. باید بدانیم که فقط درصدی از مشتریان بالقوه، به مشتریان بالفعل تبدیل میشوند.
ب. ارتباط مقدماتى
قبل از تماس حضورى با یک مشترى بالقوه، حداکثر اطلاعات ممکن راجع به سازمان خریدار و خریداران ذینفع را به دست آوریم.
اطلاعات راجع به سازمان خریدار، شامل نیازهاى سازمان و افراد دخیل در امر خرید است و اطلاعات راجع به خریداران شامل خصوصیات و سبک خرید آنها می باشد.
بازایاب باید قبل از هرگونه تماس با مشتری، اهداف خود را دقیقا روشن سازد. وظیفه بعدى تصمیم درباره شیوه تماس است. تماس ممکن است به صورت ملاقات حضورى صورت گیرد یا با تلفن یا ارسال نامه یا ایمیل. تعیین وقت و مکان ملاقات بسیار مهم است،
زیرا فراغت بسیارى از مشتریان در بعضى اوقات و مکان ها محدود است. و بالاخره اینکه بازاریاب باید براى فروش به هر یک از مشتریان، خط مشى خاصى را در پیش بگیرد .
باید بدانیم که پیش بینی نیازها و سوالاتی که مشتری ممکن است از ما در ذهن داشته باشد (فراهم کردن اقلام مورد نیاز برای مذاکره قبل از ورود به مذاکره) می تواند درصد جذب مشتری را در اولین مذاکره، افزایش دهد.
پ. ارتباط حضوری
بازاریاب در مرحله ارتباط و مراجعه حضوری باید به چگونگى ملاقات (محل، زمان، افراد حاضر در جلسه و…) و احوالپرسى اولیه (شروع مذاکره) اهمیت زیادى بدهد، زیرا برخورد اولیه، شروع خوبى است
براى ایجاد یک رابطه بلندمدت با مشتری. در این مرحله، ظاهر بازاریاب، جملات آغازین و نوع بیان مطالب، از اهمیت ویژه اى برخوردار است.
ت. ارائه و معرفى خدمات و محصولات
مزایا، فواید و صرفه جویی های ناشى از استفاده از آن نیز براى خریدار شرح داده میشود. اگرچه بازاریاب به توضیح درباره ویژگیهاى کالا میپردازد، اما توجه اصلى او باید به مزایا و منافعى معطوف باشد که خرید کالا براى مشترى در بردارد.
ث. بررسى انتقادات
مشتریان تقریباً همیشه در طول مدتى که محصول و خدمات معرفى میشود یا زمانى که آن را سفارش میدهند ایرادات و انتقاداتى دربارهٔ محصول مطرح میکنند.
مشکل مشتریان میتواند هم منطقى و هم روانى باشد و اغلب هم درباره مشکلات سخنى به میان نمی آید.
بازاریاب در برخورد با این ایرادات باید رک و صریح باشد.
او وظیفه دارد شنونده خوبی باشد. بازایاب بایدبه طوری رفتار کند که خریدار حساس کند مسایل مطرح کرده رابه خوبی شنیده ایم و با تکرار شکایت از زبان خودمان، مشتری میفهمد که پیامش بطور کامل دریافت شده است.
ج. دریافت سفارش خرید
در این مرحله بازاریاب باید تلاش کند تا سفارش خرید محصول را دریافت کند. عدم تشخیص زمان مناسب براى کسب تأییدیه دریافت خرید و انعقاد قرارداد فروش از جمله مسائل و مشکلات بازاریابی است.
ح. ارجاع مشتری و پیگیرى
قصد بازاریاب اطمینان از رضایت مشترى و تکرار خرید او و وفادارکردن مشتری میباشد.
بنابراین بلافاصله پس از دریافت سفارش خرید، جزئیات فروش در مورد زمان تحویل کالا، شرایط خرید و سایر موضوعات باید به واحد فروش ارجاع داده شود
واز فرایند فروش به مشتری توسط فروشنده اطمینان حاصل نماید. مشتریان خاص باید در چند مرحله از خرید مورد حمایت و توجه بازاریاب باشند.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 101 ایده بازاریابی (بخش دوم) در فصل قبل به یکسری موارد در مورد بازاریابی اشاره...
- 101 ایده بازاریابی (بخش سوم) در دو فصل قبلی در مورد ایده های بازاریابی اشاره...
- تکنیک های قدرتمند فروش (بخش اول) تکنیک های قدرتمند فروش فروش یکی از عوامل زیرمجموعه ی...
- بازاریابی هوشمندانه (بخش دوم) بازاریابی هوشمندانه در فصل قبل به قسمت اول بازاریابی هوشمدانه...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.