کلمات کلیدی یا دنباله دار چیست
کلمات کلیدی Long-tail کلمات خاص و طولانی هستند و بازدیدکننده با دیدن این کلمات به احتمال زیاد به نقطه خرید نزدیکتر می شود. اگر بدانید چگونه از آنها استفاده کنید این کلمات بسیار با ارزش می شوند.
فرض کنید در صنعت کفاشی و تولید کفش های طبی و ورزشی مشغول هستید. وب سایتی را راه اندازی کرده اید که در آن کفش های تولیدی خود را به معرض نمایش بگذارید. کلمه کلیدی ««کفش ورزشی»» را انتخاب می کنید. آیا می توانید با انتخاب این کلمه کلیدی در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر شوید؟
خوب مسلمأ نه! چرا؟ چون رقابت در این واژه بسیار زیاد است و با توجه به نوپا بودن وب سایت شما ، گوگل هیچگاه وب سایت شما را در نتایج صفحه اول نمایش نخواهد داد. پس این کلمه کلیدی خوبی برای این وب سایت به نظر نمی رسد. حال فرض کنید همین کلمه را کمی تغییر دهیم و به کلمات کلیدی زیر تبدیل کنیم :
««بهترین کفش ورزشی نایک زنانه»»
آیا رقابت بر سر این کلمه مثل کلمه قبلی زیاد است؟ خوب قطعأ نسبت به واژه قبلی رقابت بسیار کمتر است و مشتریان می توانند شما را به سرعت بیابند.
اینگونه کلمات کلیدی، به راحتی ارتباط خوبی را ببین کسب و کار و مشتریان شما برقرار می کند. با استفاده از این کلمات ، ترافیک بیشتری به وب سایت شما جذب می گردد.
کلمات کلیدی
زمانی که در حال بررسی کلمات کلیدی برای کسب و کار خود هستید٬ به احتمال زیاد کلمات یک یا دوبخشی را انتخاب خواهید کرد که باور دارید مخاطبان بیشتر به دنبال آنها هستند. چیزی که نمی دانید این است که با انتخاب این کلمات در حال لطمه زدن به استراتژی سئو خود هستید.
استراتژی سئو باید برنامهای باشد تا از طریق آن به بهترین نتایج ممکن در بهترین شکل ممکن برسید٬ اما آیا کلماتی که تصور می کنید کاربران آن را بیشتر جستجو می کنند بهترین کلمات هستند؟ نمی توان به طور قطعی جواب مثبت یا منفی ارائه کرد اما بررسیها نشان داده است که انتخاب کلمات کلیدی کوتاه تنها باعث ضربهزدن به استراتژی بهینهسازی سایت خواهد شد.
ما در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم دستیارهای صوتی مانند سیری یا کورتانا در حال تبدیل به ابزار اصلی کاربران برای رسیدن به هدف هستند٬ حتی گوگل هم این موضوع را درک کرده و سعی در تبدیل موتورجستجو خود به دستیار صوتی را دارد. زمانی که کاربران از دستیارهای صوتی سوالی را می پرسند از کلمهی کلیدی استفاده نمی کنند بلکه با آنها همانطور که با باقی مردم صحبت میکنند٬ سخن می گویند. به بیان دیگر دستیارهای صوتی از اولین ابزارهایی هستند که کاملا براساس Long Tail Keywords کار می کنند.
به جای انتخاب کلمات کلیدی کوتاه باید برای کلمات کلیدی طولانی برنامه ریزی داشته باشید.
اول از همه بدانید که اگر شما هم کلمات کلیدی کوتاه را انتخاب کنید پیرو راه اکثریت هستید٬ یعنی همه در حال برنامهریزی و فعالیت برای این کلمات هستند و اگر همه به سمت موضوع خاصی می روند بدانید که امکان استفاده از پتانسیل حداکثری آن برای شما وجود نخواهد داشت. به طور مثال اگر کلمهی “بازاریابی” را جستجو کنید با ۷۲۷0۰۰ نتیجه روبهرو خواهید شد٬ این عدد عملا حضور شما به عنوان یک سایت تازهکار یا کمتر فعال در این حوزه را در صفحات اول غیرممکن می کند.
حال اگر کلمهی “بازاریابی درونگرا” را انتخاب کنید با ۹۱۰۰۰ نتیجه برخورد می کنید که به مراتب کمتر از کلمهی قبلی است اما هنوز هم تعداد بالایی از سایت در این کلمه حضور دارند. اگر مقداری کلمه را طولانیتر کنیم مثلا “آموزش بازاریابی درونگرا” را انتخاب کنیم به 81۰۰۰ نتیجه خواهیم رسید که مسلما امکان دیده شدن سایت را افزایش خواهد داد.
انتخاب کلمهی “بازاریابی” بسیار وسوسه برانگیز است اما اگر شرکت تازهکاری هستید و یا هنوز پتانسیل رقابت با بهترینهای این عرصه را ندارید انتخاب این کلمه به شکست منجر خواهد شد.
فکر نکنید که می گویم استراتژی بهینهسازی خود را فراموش کنید و با طولانی کردن کلمات عملا از این خانه به آن خانه حرکت کنید و با مشتریان بالقوه حرف بزنید٬ نه٬ هدف ما این است که استراتژی بهینهسازی خود را به سطحی برسانید تا از عواملی که شما را از بقیه متفاوت می کند استفاده کنید. در نتیجه به مخاطبینی خواهید رسید که احتمال تبدیل آنها به مشتری یک شرکت کوچک بیشتر است.
نکات مثبت کلمات کلیدی طولانی بسیار عالی هستند:
رقابت کم٬ مقدار جستجوی کمتر و از همه مهمتر جستجوی هدفمندتر
همهی اینها در کنار این که کسی که از طریق کلمات کلیدی طولانی وارد سایت می شود به احتمال زیاد از خدمات شما استفاده خواهد کرد چون هدف مشخصی دارند. مثلا اگر در انتخاب کلمات کلیدی کوتاه از هر ۱۰۰ مخاطب ۱ نفر به مشتری تبدیل می شود) نرخ تبدیل ( CR=1% در کلمات کلیدی طولانی از هر ۱۰ مخاطب ۱ نفر به مشتری تبدیل خواهد شد نرخ تبدیل CR=10% که عدد بسیار خوبی است.
بخش سخت آنجایی است که استفاده از کلمات کلیدی طولانی در محتوا سختتر از کلمات کلیدی کوتاه است. زمانی که از Short Keywords استفاده می کنید کلمات یک یا دوبخشی هستند اما کلمات کلیدی طولانی چندین بخشی هستند و استفاده از آنها به صورتی که طبیعی بهنظر برسد سخت است. برای استفاده از این کلمات باید خلاقیت زیادی داشته باشید و فکر نکنید کلمات را دقیقا همانطور که هست باید مورد استفاده قرار دهید. به طور مثال اگر کلمهی شما “آموزشی بازاریابی درونگرا” است می توانید از کلماتی مانند “منابع آموزشی بازاریابی درونگرا به زبان فارسی” در متن استفاده کنید.
دقت کنید٬ ببینید چقدر کلمات بهتر شدند و چقدر به کاربران در رسیدن به هدف کمک خواهند کرد. مگر هدف شما جز این است؟ جز این که مخاطب پیدا کنید که از طریق ارائه بهترین نتایج آنها را قانع کنید تا به مشتری تبدیل شوند؟
همچنین زمانی که شما به این که در انتخاب کلمات از دید مشتری نگاه کنید٬ این باور و تفکر در کل استراتژی بازاریابی وارد خواهد شد و تاثیر دیدگاه مشتری را متوجه خواهید شد.
ابزارهای حرفهای مانند Google Adwords ، Google Analytics و Google Webmaster Tools دادههای بسیار زیادی دارند که در صورتی که بتوانید از آنها استفاده کنید٬ قطعا به بهبود استراتژی بهینهسازی و بازاریابی شما کمک خواهند کرد.
کوتاه شاید زیباتر باشد اما در موضوع کلمات کلیدی٬ کلمات کلیدی طولانی ممکن است سود بیشتری برای شرکت در نتایج جستجو داشته باشند
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 7 ابزار هدف گیری کلمات کلیدی مناسب استراتژی شما برای کشف بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت...
- بازاریابی محتوا چیست و چگونه استفاده می شود بازاریابی محتوا توزیع مقالات، ویدئوها، مطالعات موردی و سایر اشکال...
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- 10 ابزار بازاریابی آنلاین برای کسب وکار نوپا بازاریابی آنلاین آیا اخیرأ کسب و کار جدیدی را...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.