چگونه بازاریابی محتوا می تواند برای مبتدیان مفید باشد.
اگر شما در زمینه تجارت آنلاین تازه کار باشید ، حتمأ در مورد بازاریابی آنلاین و مزایای آن کمی شنیده اید. اما ممکن است هنوز کار خود را در زمینه بازاریابی آنلاین آغاز نکرده باشید. در این مقاله قصد دارم در مورد اینکه بازاریابی آنلاین چقدر برای تازه کارها مفید است صحبت کنم.
هزینه های بازاریابی محتوا 62% کمتر از هزینه های بازاریابی سنتی است و ارزشی سه برابر ارزش بازاریابی سنتی تولید می کند. می خواهیم بدانیم بازاریابی محتوا چگونه می تواند برای ما مفید باشد. بعد از خواندن این مقاله شما به اهمیت موضوع موضوع بازاریابی محتوا پی می برید و قطعا کار خود را در این زمینه آغاز می کنید. پس اگر آماده ایدکار خود را شروع کنیم؛
فرض کنید می خواهید برای مخاطبان B2B تولید محتوا کنید. برای تولید محتوای خوب در این زمینه، شما نیاز دارید که نیازهای این گروه از مخاطبان را کامل بشناسید. آیا افراد مخاطب شما به SEO علاقه دارند؟ آیا به ایمیل مارکتینگ؟ یا…..
این موضوع واقعأ مهم است. باید بدانید که مخاطب شما چه افرادی هستند. چه علایقی دارند. چه موضوعی می تواند توجه آنها را به خود جلب کند چون پس از شناخت مخاطبان و ویژگی های آنها، می توانید محتوای خوب تولید کنید. برخی از مخاطبان بیشتر به عکس و تصاویر علاقه دارند. برخی به متن. برخی به فیلم. برخی به همه اینها!
شناخت مخاطب می تواند به شما کمک کند تا بتوانید هدف مخاطب خود را پیدا کنید. اینکه مخاطب دقیقأ دنبال چیست؟ می خواهد به کجا برسد؟ مسلمأ دانستن اینها می تواند به شما در ایجاد یک محتوای خوب و مناسب کمک کند. شما همان چیزی را تولید می کنید که مخاطب شما دوست دارد بشنود.
گام دوم : درک صحیح نیازهای واقعی مخاطب
در مرحله بعدی شما باید پاسخ سوالات زیر را بیابید :
- مخاطب من چه نیازهایی دارد؟ از دیدن چه محتوایی بیشتر لذت می برد؟
- مخاطب من چه چیزهایی را دوست دارد؟ اینجا اصطلاح “چگونه” بسیار کاربرد دارد. چگونه کاری کنم که مخاطب خوشحال شود!
تولید محتوا برای 44% از تولیدکنندگان محتوا یک چالش بزرگ است. اما اگر راه درست آن را بدانید، تولید محتوا خیلی هم کار سختی نیست. در زمینه ای که فعالیت می کنید همیشه به روز باشید.
یکی از کارهایی که می شود در این زمینه انجام داد، این است که به محتوای گذشته در یک زمینه خاص نگاه کنیم و ببینیم بیشتر پیرامون چه موضوعاتی بوده است. بعد از آن ببینیم آیا می توان این موضوع را بهبود بخشید و به آن موضوعات جدید اضافه کرد یا خیر؟
شکل زیر را ببینید :
در این شکل که موضوع PPC(Pay Per Click) یا همان پرداخت به ازای کلیک، نتایجی را گوگل به ما نشان می دهد.
خیلی راحت می توانید مطالب گذشته در این زمینه را مطالعه کرده و موضوعات جدیدی را به آن اضافه کنید. یکی دیگر از راه های به دست آوردن موضوعات قبلی ، استفاده از ابزار BuzzSumo است.(برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این ابزار کتاب 10 ابزار مفید بازاریابی آنلاین را مطالعه بفرمائید.)
این ابزار به شما این امکان را می دهد که بدانید کدام محتوا بیشترین تعداد مخاطب را داشته است.در شکل زیر می توانید پربازدیدترین و مشهورترین محتواها را در ماه گذشته ببینید:
حتی می توانید تعداد اشتراک گذاری ها را در انواع شبکه های اجتماعی نیز ببینید. موضوع مورد جستجو در شکل بالا هم کلمه adwords بوده است.
هر چقدر محتوای شما کاربردی تر باشد قطعأ تعداد اشتراک گذاری های آن در شبکه های اجتماعی بیشتر خواهد شد و ترافیک وب سایت شما را بالاتر خواهد برد.
برخی واژه ها قابلیت Actionable دارند. بعبارت دیگر این کلمات می توانند موارد مرتبط با کلمه مد نظر شما را نیز ارائه دهند. مثال بزنیم :
در شکل بالا دیدید که ما در مورد واژه adwords جستجو کردیم. حال فرض کنید کلمه واژه tips به معنای نکات را به واژه adwords اضافه کنیم.نتایج را باهم ببینیم :
یا از واژه how to adwords استفاده کنیم: نتایج را باهم ببینیم :
همان طور که می بینید با تغییر در دو واژه، نتایج کاملأ متفاوت با موضوعاتی جدید نیز برای ما نمایش داده شد. به چنین کلماتی که می توانند اینگونه تغییرات را در نتایج جستجو ایجاد کنند در اصطلاح actionable می گویند. شما می توانید محتوای خود را به صورت actionable بنویسید. یعنی بیایید و پیرامون مطلب اصلی ، مطلب بنویسید.
با این کار شما می توانید مطالب قبلی را پیدا کنید ، آنها را مطالعه نمایید و مطالب خود را بهتر از مطالب گذشته بنویسید. اما واژه بهتر بودن به چه معناست؟
وقتی صحبت از بهتر بودن می شود، موارد زیر را به یادمان می آورد. مطلب بهتر بنویسید یعنی اینکه:
- مطالب قبلی را به روزرسانی نمائید.
- مطالب قبلی را طوری ویرایش کنید که خواندنی تر شوند.
- به مطالب قبلی عکس های بیشتری اضافه نمائید.
- به مطالب قبلی ویدئو اضافه نمائید.
- مطالب قبلی را عمیق تر بررسی نمائید و موارد جدید به آن اضافه کنید.
گام سوم : چه محتوایی تولید کنم که مناسب افراد باشد؟
باید بدانیم که هر محتوایی مناسب همه نیست. محتوا می تواند نمونه های مختلف داشته باشد. از جمله :
- محتوا می تواند یک پست داخل وبلاگ باشد.
- محتوا می تواند به صورت وبینار باشد.
- محتوا می تواند یک کلیپ کوتاه برای یوتیوپ باشد.
- محتوا می تواند به صورت اسلایدر های اشتراکی باشد.
- محتوا می تواند فایل ویدئو و آموزشی باشد.
رسانه ای را انتخاب کنید که هم شما و هم مخاطب شما با آن راحت تر هستید. به یاد داشته باشید می توانید از چند رسانه برای تولید محتوا و اتصال به مخاطب استفاده نمائید.
گام چهارم : یافتن افرادی که محتوای مشابه محتوای شما نوشته
اند و کمک از آنها
یکی دیگر از راههای تولید محتوا ، یافتن افرادی است که قبلأ در زمینه کاری شما مطلب تولید کرده اند. راه های زیادی برای یافتن این افراد وجود دارد.
شکل بالا از ابزار Buzzsumo گرفته شده است.(برای اطلاعات بیشتر در مورد این ابزار، کتاب 10 ابزار مهم برای بازاریابی آنلاین را مطالعه بفرمایید)
اگر روی دکمه ی View Shares کلیک کنید ، می توانید افرادی را پیدا کنید که محتوایی همچون محتوای شما تولید کرده اند. پس از یافتن ایمیل افراد، می توانید ایمیلی با محتوای زیر برای آنها ارسال نمائید :
شما همچنین می توانید محتوای خود را با استفاده از تبلیغات PPC حمایت کنید. البته این نکته را هم ذکر کنم در شبکه ی بزرگی همچون فیسبوک، نزدیک به 2 میلیون کاربر در حال فعالیت هستند.قرار نیست همه این افراد محتوای شما را بخوانند و از آن لذت ببرند. حتی با حوزه کوچکی از افراد می توانید موفقیت های بزرگ به دست آورید. اگر بین محتوای شما و مخاطب شما یک هماهنگی درست صورت بگیرد شما موفق شده اید. شما محتوای خود را به مخاطب مناسب آن عرضه کرده اید و این دارای اهمیت فراوان است
گام پنجم : گرفتن بازخوردها و بازگشت به محتوای قبل و ویرایش و
به روز رسانی مجدد آن
محتوای شما باید زنده باشد. پس از گذشت مدتی ، شما می توانید بازخوردهای محتوای خود را بررسی کنید. این بازخوردها می توانند به شما کمک کنند تا مطلب بهتری بنویسید. هر بازخورد دو جنبه دارد :
اول اینکه به شما کمک می کند تا محتوای فعلی را ارزیابی کنید و در صورت کاستی و کمبود در آن ، دوباره عملیات ویرایش را بر روی آن انجام دهید.
دوم اینکه باعث می شود ، شما در تولید محتوا تجربه خوبی کسب کنید ، مخاطب خود را بشناسید ، علایق آنها را درک کنید و از تجربیات به دست آمده در نوشتن محتوای بهتر در آینده استفاده کنید. ویرایش محتوای گذشته بسیار مهم است. مخاطب شما با محتوای شما آشناست. الان وقت آن رسیده که مطالب قبلی را در ذهن مخاطب خود به روز رسانی کنید. با این کار مخاطب ، همواره به دنبال این است که ببینید شما چه مطالبی را به روز می کنید. این یعنی تبدیل بازدید کننده به مشتری وفادار!
به یاد داشته باشید گرفتن ایمیل های کاربران بسیار مهم است. چرا؟ چون به محض به روز رسانی محتوا ، می توانید آنها را مطلع سازید.
نتیجه گیری
در حال حاضر روش های زیادی برای بازاریابی محتوا وجود دارد. ممکن است شروع این نوع بازاریابی برای شما مشکل باشد. قطعأ در ابتدای هر کاری مشکلاتی وجود دارد. اما با رعایت 5 نکته بالا می توانید مسیر درست را انتخاب کنید و محتوای خوب و مناسب مخاطب خود را تولید نمائید.
الان موقع آن رسیده که با توجه به مواردی که خدمتتان عرض کردم ، برای کسب وکار خود پلنی را تعریف کنید و از ابزار مناسب برای شروع تولید محتوا، استفاده نمائید.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- راهنمای بازاریابی محتوا(بخش اول) آیا بازاریابی محتوا برای کسب وکار من مناسب است؟ قبل...
- آموزش تولید محتوا برای حرفه ای ها آموزش تولید محتوا این روزها در هر تجارت و کسب...
- چگونه یک هکر روانشناسی در تولید محتوا شویم؟ تولید محتوا آیا تا به حال به ارتباط روانشناسی و...
- بازاریابی محتوا چیست و چگونه استفاده می شود بازاریابی محتوا توزیع مقالات، ویدئوها، مطالعات موردی و سایر اشکال...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.