پارادوکس انتخاب
پارادوکس انتخاب
پارادوکس انتخاب
موضوعی که میخوام در موردش صحبت کنم موضوعیه که خیلی از کسب و کارها به دلیل ندونستنش فروششون رو از دست دادن. یکی از مواردی که میتونه باعث رفاه حال مردم بشه آزادی شخصیه.راه به حداکثر رسوندن آزادی ، به حداکثر رسوندن انتخابه. هر چقدر انتخاب بیشتر ، آزادی بیشتر ، و هرچقدر آزادی بیشتر رفاه بیشتره.
سوپرمارکتی که من ازش خرید میکنم که خیلی هم بزرگ نیست ۱۰ نوع سوپ ، ۲۵ نوع چایی و ۱۳ نوع سس داره.اگر موارد دیگه رو نخوایم ازش نام ببریم.چند تا انتخاب داری؟ انتخاب های تو داره منفجر میشه.
شما میرین دکتر و به دکتر مشکلیتون رو میگین.دکتر برمیگرده به شما میگه دوتا راه حل واست دارم.راه حل A این خوبی ها رو داره.این بدی ها رو هم داره.راه حل
دو تاثیر منفی انتخاب از طرف مخاطب:
تاثیر اول :اینه که به جای آزادی بده فلج میکنه.با این همه انتخاب های مختلف انتخاب کردن کاملا دشواره.انتخاب هامون رو هرروز عقب می ندازیم.فردا ، فردا و فرداها.
تاثیر دوم:اینه حتی اگه به این فلج غلبه کنیم و تصمیم بگیریم که چیزی رو بخریم ولی در نهایت از خریدمون رضایت کمتری خواهیم داشت در مقایسه با زمانی که انتخاب های کمتری داشتیم.اگر سسی رو بخرین و احساس کنین که خوب نبوده سریعا از خریدتون پشیمون میشین و با خودتون میگین کاش انتخاب دیگه ای داشتم.و این پشیمونی رضایت شما رو از خرید کم میکنه.حتی اگه خریدتون خرید خوبی بوده باشه.هرچقدر انتخاب های بیشتری داشته باشیم خیلی راحت تر از کوچکترین چیزی مأیوس میشیم و از انتخابی که داشتیم پشیمون میشیم .
: زمانی بود که فقط یک مدل شلوار جین تو مغازه بود.همه میخریدن و همونو میپوشیدن حتی اگه به تنشون زار میزد.انقدر میشیستن و میپوشیدن که بالاخره اندازشون میشد.الان چطور؟ راسته باشه؟ گشاد باشه؟ آزاد باشه؟زیپ دار یا دکمه دار؟ سنگ شور میخواین؟دمپا گشاد و و و و
با وجود این همه انتخاب ولی هیچکس از انتخابش راضی نیست.چون انتخاب های زیاد توقع رو هم به همون اندازه بالا میبره.شما امروز انتخاب های عالی دارین.ولی انتخاب فوق العاده ندارین.بالا رفتن انتخاب ها باعث بالا رفتن توقعات میشه در نتیجه شما هیچ وقت از هیچ چیزی راضی نمیشین.
پس نتیجه ای که انتخاب های زیاد میتونه به همراه داشته باشه:
ممکنه باعث بشه پشیمون بشین.
سطح توقعات رو بالا میبره.
خریدار خودش رو سرزنش میکنه و نسبت به یک برند اعتمادشو از دست میده.
عکس بالا مربوط به داستانیه که میگه تو به هرچی که بخوای میتونی برسی و هیچ محدودیتی وجود نداره.ممکنه شما الان بگین این ماهی که داخل تنگ حبس شده به کجا رسیده.اما اون ماهی یه چیزی سرش میشه.حقیقت اینه اگه تنگ ماهی رو بشکنین تا همه چی ممکن بشه نتیجش آزادی نمیشه.نتیجش فلج میشه.اگه تنگ ماهی رو بشکنین نتیجش رضایت کمتر میشه.دوست من تو انتخابت برای مشتری باید مثل این تنگ ماهی رفتار کنی..
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 7 نکته روانشناسی که فروش شما را سرسام آور افزایش می دهد مقدمه دوست خوبم سلام. من بهزاد دربهشتی هستم.کارشناس ارشد مهندسی...
- مشتری با 10،20،30،40 کردن میخره (پارادوکس انتخاب) مشتری وقتی که همه گیری کوید شروع شد ، خود...
- 4 اشتباه مرگبار فروشنده ها با این اشتباهات فروشت نابود میشه در هر کسب و...
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.