وفاداری مشتری
وفاداری مشتری گونهای رفتار عاطفی بین کسب و کارها و مشتریان آنها است که به صورت پیوسته وجود دارد و با آن، مشتری
تمایل خود را به خرید و تعامل با آن کسب و کار در مقابل رقبا نشان میدهد. به عبارت دیگر میتوان وفاداری را یک عنصر جانبی از
تجربه مثبت مشتری عنوان کرد که نشاندهنده میزان اعتماد مشتری به کسب و کار است. در حقیقت، مشتری وفادار به صورت
مکرر از یک برند خرید میکند و از محصول یا خدمتی خریداری شده، نهایت استفاده را میبرد و میتواند توسط کانالهای گوناگون
با کسب و کار، ارتباط و تعامل داشته باشد و در نهایت، به عنوان بزرگترین حمایتکنندگان یک کسب و کار هستند که مشتریان
جدید را به آن معرفی میکنند و بازخورد مثبتی را برای کسب و کار ارائه میدهند.
اهمیت وفاداری مشتری در کسب و کارها
براساس نظر متخصصان حوزه بازاریابی، تلاشی که برای حفظ مشتری فعلی انجام میشود بسیار کمتر از تلاشی است که برای جذب
مشتری جدید صورت میگیرد. این امر میتواند با استفاده از بازاریابی، تجربه مشتری و برنامههای وفاداری مشتری برای سطحبندی
تعامل و رابطه با مشتری مورد استفاده قرار گیرد. علاوهبر پرداختهای خرید، مشتریان میتوانند از طریق راههای دیگر موجب
تقویت کسب و کار شما شوند.
مشتریان راضی این پتانسیل را دارند که از طریق تبلیغات دهان به دهان و تبلیغات شبکهای با استفاده از بیان تجربیات مثبت خود
به خانواده و دوستان یا اشتراکگذاری تجربیات خود در شبکههای اجتماعی، مشتریان جدیدی را به سمت کسب و کار شما جذب
کنند. طبق نظر بسیاری از کسب و کارها زمانی که یک مشتری به برندی وفادار است، تمایل بیشتری به خرید از آن داشته و در مورد
قیمت، حساسیت کمتری دارند. در نهایت با افزایش رضایت مشتری میتوان مسئولیت گروه پشتیبانی و خدمات پس از فروش را
کمتر کرد.
انواع گوناگون مشتری وفادار
افراد به دلایل مختلف نسبت به چیزی یا کسی وفادار هستند، اما در حوزه کسب و کار، گروهبندی آنها در شش دسته وفاداری
متمایز، نسبتاً آسان است: (لطفا عکس اینفوگرافیک حتما عوض بشه
مشتریان راضی و خوشحال
مشتریان راضی، به محصول یا خدمت شما علاقمند هستند، شکایتی ندارند و بارها از برند شما خرید کردهاند. این مشتریان به
راحتی توسط رقبا جذب خواهند شد و برای حفظ آنها فقط باید یک معامله یا تخفیف بهتر و یا یک تعامل جدید با آنها برقرار کرد.
مشتریان وفادار به قیمت
این مشتریان به قیمت پایین محصولات و خدمات یک برند خاص وفادار هستند و اگر جایی دیگر همان کالا یا خدمت را با قیمت
ارزانتری ارائه دهد، به سوی آن برند جذب میشوند. همچنین اگر دوباره شما قیمت بهتری پیشنهاد دهید مجدد جذب کسب و کار
شما خواهند شد. مشتریان وفادار به قیمت را میتوان با صرف هزینه زیادی حفظ کرد.
مشتریان وفادار به برنامه وفاداری
مشتریان وفادار به برنامه وفاداری، به کسب و کار یا محصول و خدمتی که میفروشید وفادار نیستند و تنها دلیل وفاداری آنها،
بهترین معاملهای است که به عنوان پاداش وفاداری دریافت میکنند.
مشتریان وفادار به راحتی
مشتریانی که به دنبال کسب و کاری هستند که به آنها کمک کند خریدهای خود را براحتی انجام دهند و دسترسی به آن آسان
باشد، مشتریان وفادار به راحتی نامیده میشوند؛ برای این افراد، قیمت برای آنها اهمیتی ندارد و فقط راحتی دسترسی و خرید، آنها
را وفادار نگه میدارد.
مشتریان وفادار به خدمات رایگان
این مشتریان به خاطر محصولات یا خدمات شما جذب برند نمیشوند بلکه به دلیل خدمات رایگانی مثل ارسال رایگان یا اشتراک
رایگان به سمت کسب و کار شما میآیند. این نوع مشتریان، در جریان کسب درآمد شما تاثیرگذار نیستند زیرا به صورت پیوسته و
زیاد از برند شما خریداری نمیکنند.
مشتریان وفادار واقعی
این نوع مشتریان از اصلیترین حامیان برند و کسب و کار هستند که خریدهای مکرری از برند شما داشتهاند و در مورد تجربیات
مثبت خرید از کسب و کار شما با دوستان و خانواده خود صحبت میکنند.
ویژگیهای مشتریان وفادار واقعی
مشتری وفادار به یک برند یا کسب و کار باید ویژگیها و مشخصات منحصر به فردی داشته باشد تا برای کسب و کار، ایجاد مزیت
و سودآوری کند:
آنها دائماً به دنبال تولیدکنندگان و فروشندگان مختلف نیستند.
آنها دوست دارند یک برند که تجربه موفقی از خرید از آن دارند را به اطرافیان خود معرفی کنند.
آنها تمایلی به پذیرش و جذب کسب و کارهای رقیب ندارند.
آنها پیشنهادهایی را در مورد بهبود محصولات یا خدمات یک برند ارائه میدهند.
موقع ایجاد مشکلات، نیاز خود را درک کرده و به یک برند خاص برای رفع آن اعتماد میکنند.
تا وقتی که نیازهای خود را بر طرف نکنند، خرید از برند خاصی را ادامه میدهند.
تمام کسب و کارها باید بر روی بهبود وفاداری مشتریان خود تمرکز کنند تا مشتریان را حفظ کرده، آنها را به خریدهای مکرر تشویق
کنند و نیز آنها را ترغیب به تبلیغ برند برای مشتریان جدید نمایند. تقویت تعاملات و ارتباطات با مشتریان از طریق بازاریابی ایمیلی
سبب بهبود وفاداری مشتریان میشود. با استفاده از بازاریابی ایمیلی میتوان کمپینهای مرتبط با کسب و کار را برای مشتری
ارسال کرد که باعث افزایش وفاداری مشتری و حفظ او میشود. این نوع بازاریابی در مقایسه با سایر استراتژیهای بازاریابی،
میتواند کسب و کار را سریعتر رشد دهد.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- وفاداری به برند چیست؟( مرجع کامل ) از بزرگترین موفقیتهای هر کسبوکاری، بازگشت دوباره ودوباره مشتری است....
- تجربه برند چیست؟ یکی از بحثهای داغ این روزهای برندینگ، تجربه برند است....
- جایگاه یابی برند چیست؟ جایگاهیابی یک برند به فرآیندی گفته میشود که باعث میشود...
- برند چیست؟ برند و برندسازی طی سالهای اخیر بیش از هر زمان...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.