مفهوم و اهمیت برندینگ
برندینگ به مجموعه اقداماتی گفته میشود که در مسیر شناخته شدن نام، نشان یا طرح یک محصول/ بیزنس در سطح محلی، ملی یا بین المللی انجام می شود.
ارزش یک برند، نخست به شناخته شده بودن آن مربوط است و در مرحله بعد، به کالا و خدماتی که ارائه می کند.
هدف از برندسازی این است که نام یا نشان
مشخصی، یادآور محصول یا خدمت خاصی باشد
برندها بر اساس میزان شهرت، با هم تفاوت دارند و میتوانند در محدوده یک شهر، استان، کشور، منطقه (مجموع چند کشور) و بین المللی باشند. ممکن است شما در محدوده جغرافیایی خاصی، برند باشید، ولی برند بین المللی نباشید.
آدیداس، نایک و کوکاکولا برندهای بین المللی هستند که مردم همه جای دنیا آنها را می شناسند، اما رستورانی معروف در شهر شما، یک برند محلی در محدوده جغرافیایی شهر شماست.
وقتی به برند تبدیل شوید، میزان خرید افراد، خیلی بیشتر از زمانی است که یک محصول ناشناخته را می خرند، چون برای اعتماد کردن به شما، دنبال تحقیقات نخواهند رفت و در نتیجه، سریعتر از شما خرید می کنند.
در این صورت، شما نیز هزینه کمتری برای راضی کردن مشتری برای خرید، متحمل میشوید.
2. برندینگ به افزایش فروش و تثبیت بیزینس شما در بازار کمک می کند.
برای درک اثر برندینگ بر فروش، برند آدیداس را به عنوان مثال با یک برند جدید مقایسه کنید. ممکن است محصولات برند جدید هم، از کیفیتی به اندازه محصولات آدیداس، برخوردار باشند و از بهترین مواد اولیه و طراحی استفاده کرده باشد اما؛
- آیا فروش محصول برند آدیداس و یک برند جدید در بازار، به یک اندازه است؟
- آیا برند جدید هم میتواند قیمت محصولات آدیداس را، برای محصولات خود درنظر بگیرد و به اندازه آدیداس، فروش داشته باشد؟
مسلم است که نمیتواند. چون قسمت عمده قیمت یک محصول، مربوط به برند است که مشتری حاضر است بهای آن را بپردازد.
3. برند سازی یکی از ابزارهای مهم توسعه بیزینس است.
هرچقدر برند شما، شناخته شده تر شود، اعتماد بازار هدف و خریداران بالقوه، به شما بیشتر میشود.
- هرچقدر بازار، بیشتر به شما اعتماد کند، در مسیر برند شدن، سریعتر حرکت میکنید و رشد بیزنستان، آسانتر انجام میشود.
- وقتی تبدیل به برند میشوید، بازار به شما عادت میکند که به نوعی، همان اعتماد است.
4. برندسازی به تبلیغات شما،کمک زیادی می کند.
زمانی که به برند تبدیل میشوید، بازخورد بهتر و سریعتری از تبلیغات می گیرید. بسیاری از شرکتها، هزاران و میلیونها دلار برای تبلیغات هزینه می کنند و نگران بازخورد تبلیغاتشان هستند.
به همین دلیل،شرکتها از نرم افزارهای مختلفی استفاده می کنند تا اثر تبلیغاتشان و بازخورد آنها را بررسی کنند.
تبلیغات و بازاریابی با هم متفاوت هستند و تبلیغات یکی از ابزارهای بازاریابی است.
نتیجه ای که از تبلیغات گرفته می شود، باید در راستای برندسازی یا فروش باشد.
تبلیغات از ملزومات حیات و رشد یک بیزنس است. زمانی که تبدیل به برند میشوید، نباید هزینه تبلیغات شرکت را کاهش دهید. برندهای معروف، میلیونها دلار صرف بازاریابی و تبلیغات خود میکنند.
برندسازی، فعالیتی موقتی نیست که فقط یک بار یا مدت کوتاهی انجام شود، بلکه امری دائمی و ضروری برای هر بیزنس است.
هر اقدام تبلیغاتی و بازاریابی که انجام میدهید، آن را تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید در چه مسیری حرکت می کنید.
هرچقدر برای تجزیه و تحلیل کردن، هزینه صرف کنید، ضرر نخواهید کرد، زیرا جلوی میلیونها دلار ضرر و هزینه کرده ای نادرست در آینده را خواهید گرفت.
5. برندسازی ، ارزش افزوده برای شما به همراه می آورد.
هرچقدر نام و نشان محصولات شما، شناخته شده تر شود، ارزش شرکت شما -بدون در نظر گرفتن میزان فروش- بیشتر میشود و میتوانید برندتان را بفروشید.
یکی از روش های بیزنس در دنیای امروز، بالابردن ارزش بیزنس با توسعه آن و سپس، فروش آن بیزنس است. کسانی که توانایی این کار را دارند، سود خوبی عایدشان می شود.
زمانی که به دنبال افزایش ارزش شرکت هستید، یکی از استراتژی ها این است که تعداد برندهایتان بیشتر شود، بنابراین برای همه برندهایتان، استراتژی جدی برندینگ داشته باشید.
یکی از عوامل مهم در قیمت گذاری یک بیزنس، برندهای آن است
پس از آنکه برند خود را در بازار تثبیت کردید، میتوانید آن را در موقعیتی قرار دهید که مشتریان بالقوه، برند شما را ببینند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم، پیشنهاد فروش برند را بدهید.
6.برند شدن ، به شما توانایی جذب نیروهای خبره می دهد.
بیزنسی که به دنبال رشد است، باید در بیزنس پلن خود، استراتژی مدونی برای جذب افراد توانا داشته باشد. در دنیای امروز، اهمیت کارمندان خبره، بر همه آشکار شده است.
پیدا کردن کارمندان خبره و کاربلد، بسیار دشوار است؛ هرچقدر یک کارمند، تواناتر باشد، جذب او سخت تر است.لینکدین 3، بزرگترین شبکه اجتماعی در حوزه بیزنس است و هدف همه، از باز کردن حساب کاربری در آن، پیشبرد بیزنس است. صدها میلیون نفر در دنیا در این شبکه اجتماعی عضویت دارند.
هنگام ارتباط با اعضای این شبکه، متوجه می شوید که بسیاری از این افراد، یا آرزو دارند با یک برند، کار کنند و یا با یک برند در حال همکاری هستند و به آن، افتخار می کنند.
شرکتهای کاریابی، یکی از مهمترین بیزنس ها هستند. جالب است بدانید بسیاری از این کاریابی ها با شرکتهایی که برند نباشند، کار نمی کنند.
این مسئله، دلایل مختلفی دارد، یکی اینکه، از اعتبار آن برند در جاهای مختلف، استفاده میکنند و دیگر اینکه، بسیاری از افراد تمایل ندارند در شرکتهای کم اعتبار کار کنند،
زیرا فضای شرکت و امنیت شغلی، برایشان اهمیت زیادی دارد. آن افراد، تصور می کنند شرکتهای کوچک، هر لحظه ممکن است تعطیل شوند و درآمد کارمندان، به خطر بیفتد.
وقتی به برند تبدیل شوید، همه برای کار با شما صف
می کشند.
با تبدیل شدن به برند، حتی برای کسانی که در شرکتهای مختلف، کار میکنند، جاذبه دارید و تمایل دارند با شما همکاری کنند.
در هر سطحی، میتوانید تبدیل به برند شوید و افراد، برای همکاری با شما، انتظار بکشند.
7.برندسازی ، نه تنها مشتری قدیمی را حفظ می کند، بلکه مشتری جدید ایجاد می کند.
مسلماً در هر بیزنسی، رقبای زیادی وجود دارد. وقتی مشتری برای خرید یک محصول، تحقیق میکند، یکی از معیارهای ارزیابی او این است که کدام محصول، معروفتر است.
وقتی شناخته شده باشید، دیگران درباره شما حرف میزنند و خریداران به شما اعتماد میکنند. در این صورت، بخش بازاریابی، قدرت بیشتری در جذب مشتری خواهد داشت، زیرا تلنگر اولیه را ناخودآگاه به مشتری زده است و در مرحله بعد، تنها باید برای جذب او، اقدام کند.
هرچقدر هم توانایی و امکانات داشته باشید، به سادگی، نمیتوانید تلنگر اولیه را به افراد بزنید. تلنگر اولیه به مشتریهای بالقوه، برای شرکتها هزینه زیادی دارد.
تحقیق قبل از انتخاب برند
الف) چند نکته درباره تحقیق قبل از انتخاب برند
1. قبل از انتخاب برند، تحقیق کنید. ساده ترین روش تحقیق، جستوجو در اینترنت است. دوران نیوتن و ادیسون گذشته است،
امروزه هر نکته ای که به ذهن شما برسد به ذهن صدها هزار نفر دیگر رسیده است، هزاران نفر به آن فکر می کنند، صدها نفر به صورت جدی آن را دنبال می کنند، دهها نفر هم در حال اجرای آن هستند.
البته این موضوع در زمانهای گذشته هم به نوعی در جریان بوده است. جالب است بدانید زمانی که سینما در آمریکا اختراع شد، همزمان در فرانسه هم اختراع شد و در خود آمریکا، افزون بر برادران لومیر 4، ادیسون هم مشغول کار روی این پروژه بود.
حتی آن زمان که دانش، این قدر سیال نبوده، ایده های مختلف، همزمان به فکر چندین نفر میرسیده، چون نیاز وجود داشته است.
امروزه شما یکی از صدها هزار نفری هستید که به موضوع و ایدهای که خودتان تصور می کنید خیلی خاص است، فکر می کنید.
2. روش تحقیق درباره برندسازی، با روش تحقیق درباره راه اندازی یک بیزنس، تفاوت زیادی دارد. تحقیق کنید تا متوجه شوید؛
- در زمین های که میخواهید برندسازی کنید، چه اتفاقی درحال رخ دادن است؟
- چه کسانی، بازار هدف بالقوه شما هستند؟
- وضعیت شما در مقایسه با رقبا چگونه است؟
- چه راههایی برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار، وجود دارد؟
3.هنگام تحقیق درباره برند، ممکن است متوجه شوید اصلاً پیش از شما، آن برند، وجود داشته است! ممکن است شما مانند هزاران نفر دیگر، یک رستوران راه اندازی کنید،
اما زمانی که میخواهید نام آن را انتخاب کنید، باید ببینید آن نام، پیش از شما وجود داشته یا نه؟ می توانید کفش ورزشی تولید کنید، اما نمی توانید نایک را دوباره برند کنید. برند یعنی نام یا لوگویی که شناخته شده است.
4.در تحقیق برای برندسازی، مشخصات بازار هدف را شناسایی کنید.
5. وقتی دامنه اینترنتی یک نام، پیش از شما ثبت شده باشد، نمی توانید آن را برند کنید. اگر تصمیم دارید این مسیر را ادامه دهید، باید راهی برای برداشتن این مانع پیدا کنید.
پس، پیش از هرگونه اقدام برای برندسازی، تحقیق کنید که آیا دامنه اینترنتی برند موردنظر شما، ثبت شده است یا خیر؟
6.هنگام تحقیق درباره برند، یادداشت برداری مداوم در چرک نویس داشته باشید.برخی از تحقیقات شما برای برندسازی با تحقیقات برای نوشتن بیزنس پلن، مشترک است؛ مانند شناسایی بازار هدف.
بنابراین در عمل، بخش زیادی از اطلاعات را دارید. ممکن است یک برند مشخص، بخشی از بازار هدف کل شرکت را در بر بگیرد و شما روی آن، برنامه ریزی کنید.
7.تحقیقات اولیه به شما کمک میکند که درگیر نام زیبایی که انتخاب کرده اید، نباشید و جنبه های مختلف آن نام را بسنجید.
بررسی کنید که نام یا لوگوی مورد نظر شما، معنای نامناسبی نداشته باشد یا ترجمه نام در زبانهای دیگر، مفهوم بدی نداشته باشد.
خط تلفنی را با قیمت بسیار بالایی خریدم که به دلیل رند بودن آن، خیلی خوشحال بودم، غافل از اینکه فروشنده آن، دربه در به دنبال فروشش بود. بعدها متوجه شدم که چند شماره اول آن خط، به معنای شیطان است!
برندهای زیادی در دنیا این اشتباه را کرده اند و بدون تحقیق، هزینه زیادی را صرف برندسازی روی نامی مسئله دار کرده اند.
ب) تحقیق درباره بازار هدف
برای شروع روند برندسازی، باید مجموع های از دانسته هایتان را کنار هم بگذارید. مهمترین دانسته شما، درباره بازار هدف است.
در ادامه روند تحقیقات، پاسخ دو سوال مهم زیر را برای خود، مشخص کنید:
- بازار هدف برند شما، کجاست؟
- چه چیزی را میخواهید، به برند تبدیل کنید؟
بازار هدف برند خود را بشناسید و آن را، با توجه به موارد زیر بررسی کنید:
نیاز بازار هدف شما چیست؟
اعضای بازار هدف، چه سن و جنسیتی دارند؟
در کدام محدوده جغرافیایی زندگی می کنند؟
چقدر درآمد دارند؟
تحصیلاتشان چقدر است؟
سبک زندگی و فرهنگشان چیست؟
و به چه زبانی سخن میگویند؟
هر بیزنسی برای رفع یک نیاز مشتری، راه اندازی میشود. پس، تعیین کنید که محصول شما چه مشکلی از مشتری را برطرف می کند؟
وظیفه یک بیزنس، الزاماً ایجاد یک نیاز نیست، شناسایی نیاز و رفع آن است. همه اختراعات بشر، برای رفع نیازهایش بوده است. برای نمونه، اختراع گوشی هوشمند برای رفع نیازهای ارتباطی افراد بوده است.
یک محصول، زمانی برای مشتری، جذاب است که نیازی از نیازهای او را مرتفع کند. وقتی تقاضا و خواسته و نیاز وجود نداشته باشد، هیچ محصولی به وجود نمی آید. پس از شناخت درست بازار هدف، انتخاب درست آن، اهمیت زیادی دارد.
بیزنسی که برای شروع، بازار هدفی به اندازه همه
دنیا انتخاب کند، قطعاً موفق نخواهد شد.
بازار هدف را به گونه ای انتخاب کنید که نه آنقدر محدود باشد که جایی برای مانور دادن
نداشته باشد، نه آنقدر گسترده که از عهده آن برنیایید و نتوانید به آن مسلط شوید.
پس از شناسایی بازار هدف و پاسخ به پرسشهای فوق، به این موضوع فکر کنید که چه چیزی را می خواهید تبدیل به برند کنید؟
یک محصول یا خدمت؟
یک شخص؟
یک شرکت؟
یک نام ؟
یک لوگو؟
یک شعار؟
ارزشی که برند یک شرکت دارد با ارزشی که برند شدن یک شخص دارد، قابل مقایسه نیست. خود شخص را که نمیتوان فروخت!
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- بازاریابی هوشمندانه (بخش اول) دو نسخه مهم بازاریابی هوشمندانه مارکتینگ پلن بخشی از بیزنس...
- بازاریابی هوشمندانه (بخش چهارم) ادامه مبحث بازاریابی هوشمندانه 21.اهمیت طراحی و رنگ در تبلیغات...
- فکرتان را عوض کنید تا زندگیتان تغییر کند(بخش دوازدهم) فکرتان را عوض کنید _ عالی زندگی کنید تنها معیار...
- بازاریابی هوشمندانه (بخش سوم) در ادامه دو فصل قبلی به مابقی مبحث بازاریابی هوشمندانه...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.