مراحل و فرآیند فروش برای کسب و کارهای کوچک
فرآیند فروش چرخه ای از مراحل تکرارپذیر است که کسب و کار شما برای به دست آوردن مشتریان احتمالی و بستن معاملات استفاده می کند. فرآیند فروش منحصر به فرد شرکت شما باید با خط لوله و قیف فروش شما هماهنگ باشد و نقشه راهی را برای تیم فروش شما ارائه دهد. برای ایجاد یک فرآیند فروش موثر، خط لوله فروش خود را بررسی کنید، فعالیت های مرحله خط لوله را به مراحل فرآیند فروش تبدیل کنید، روند فروش خود را تجسم کنید و سیستمی برای اندازه گیری هر مرحله ایجاد کنید.
در اینجا چهار مرحله برای ایجاد فرآیند فروش برای کسب و کار شما آورده شده است:
قبل از اینکه بخواهید تعیین کنید فرآیند فروش شرکت شما چگونه است، سفر مشتری و 9 مرحله خط لوله فروش را در نظر بگیرید. سپس در نظر بگیرید که هر مرحله چگونه با مدل کسب و کار شما مرتبط است.
از طرف دیگر، یا علاوه بر این، میتوانید از قیف فروش خود برای کمک به شناسایی گروههای بزرگتری از وظایفی که تیم باید انجام دهد تا در سفر مشتری خود پیشروی نماید، استفاده کنید.
2. فهرستی از فعالیت های داخلی خود برای هر مرحله ایجاد کنید
گام بعدی که باید برای ایجاد یک فرآیند فروش بردارید این است که تعریف کنید هر مرحله چگونه با کسب و کار شما مرتبط است و فعالیت های فروش را که کسب و کار شما در هر مرحله انجام خواهد داد را شناسایی کنید. برخی از مراحل ممکن است فعالیت های زیادی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر بسته به آنچه برای بستن فروش مورد نیاز است، فقط یک فعالیت دارند. همچنین شایان ذکر است که اگر کسب و کار شما تصمیم بگیرد فعالیتها را در یک مرحله برون سپاری کند، ممکن است برخی از مراحل هیچ فعالیت داخلی نداشته باشند.
در اینجا سوالاتی وجود دارد که باید برای هر مرحله از خط لوله از خود بپرسید تا لیستی از فعالیت هایی که کسب و کار شما به عنوان بخشی از فرآیند فروش از آنها استفاده می کند تهیه کنید. همچنین می توانید هر مرحله خط لوله را برای نکات و پیشنهادات فعالیت گسترش دهید
1.تحقیق در مورد چشم اندازها:
چگونه می خواهید مشتریان بالقوه (مصرف کنندگان یا مشاغل یا هر دو) را پیدا کنید که می توانند از محصول یا خدمات شما سود ببرند؟
هنگام تعریف مراحل مربوط به مرحله تحقیق بالقوه، هر فعالیتی که منجر به اطلاعات جدید یا اضافی در مورد یک سرنخ یا مشتری بالقوه شود، حساب می شود. همچنین هیچ محدودیتی برای نحوه جمعآوری اطلاعات وجود ندارد – میتواند از یک منبع آنلاین، یک تماس سرد، یک نشریه چاپی، ملاقات حضوری با شخصی یا برخی تاکتیکهای دیگر باشد.
در اینجا چند نمونه از مراحل فرآیند فروش مرتبط با این مرحله خط لوله آورده شده است:
تحقیق کامل در مورد مشتریان بالقوه به شما کمک می کند تا پروفایل های مشتری ایجاد کنید تا در فرآیند فروش خود بگنجانید. پروفایل های مشتری به شما امکان می دهد رویکرد فروش خود را بر اساس رفتارها، علایق یا اطلاعات جمعیت شناختی تنظیم کنید. این به شما کمک میکند تا سرنخهای واجد شرایط بیشتری تولید کنید و احتمال اینکه سرنخ ها به مشتری تبدیل شوند را بیشتر کنید.
به عنوان مثال، اگر شما یک سرویس تحویل غذا مبتنی بر اشتراک را می فروشید، می توانید هر نوع مشتری را بر اساس نوع غذایی که در بسته اشتراک خود می پسندد، به نمایه ای تقسیم کنید. پس از تقسیم، می توانید تبلیغات را بر اساس انواع علاقه تغییر دهید تا پیشنهادات ویژه ای ایجاد کنید که احتمالاً برای یک پروفایل مشتری خاص جذاب است.
پروفایل مشتری تنها اولین گام در فرآیند هدف گذاری فروش است.
2.ایجاد سرنخ آنلاین: چگونه لیست تماس مشتریان بالقوه را ایجاد یا به
دست خواهید آورد؟
هنگام ایجاد مراحل فرآیند فروش در مرحله تولید سرنخ آنلاین، هر فعالیتی را که سرنخ ها را وارد سیستم شما می کند یا اطلاعات تماس را برای شما جمع آوری می کند در نظر بگیرید. برخی از مثالها عبارتند از استفاده از تبلیغات آنلاین، خرید فهرستهای سرنخ، شبکهسازی یا استفاده از بازاریابی محتوا. فعالیتها در این مرحله همچنین ممکن است شامل همکاری متقابل تیمی بین بخشهای فروش و بازاریابی باشد، بهویژه زمانی که از محتوای بهینه شده برای جستجو یا صفحات فرود برای تولید ترافیک وبسایت استفاده میشود.
در اینجا چند نمونه از مراحل فرآیند فروش مرتبط با این مرحله خط لوله آورده شده است:
ایجاد یک صفحه فرود با یک فرم وب آنلاین برای ارسال سرنخ ورودی
همگام سازی خودکار فرم های وب آنلاین ارسالی به پایگاه داده CRM شما برای انتساب نماینده فروش و به پلتفرم بازاریابی ایمیلی شما برای پرورش کمپین ها
خرید لیست مخاطبین هدفمند از یک پایگاه داده آنلاین و آپلود آنها در CRM شما
3.معرفی محصولات و خدمات: چگونه می خواهید کسب و کار خود و
محصولات یا خدمات آن را به سرنخ ها معرفی کنید؟
معرفی محصولات یا خدمات کسب و کار شما شامل فعالیت های مختلفی در فرآیند فروش شما می شود، مانند تماس سرد، بازاریابی ایمیلی انبوه یا شخصی یا حتی فروش اینترنتی. اینکه کدام تکنیک استفاده می شود به ترجیح شما، انواع مشتری و روش فروش شما بستگی دارد.
متدولوژی فروش مجموعه ای از اصول در مورد نحوه عمل در مرحله فروش است. برای مثال، هنگام معرفی محصولات یا خدمات، میتوانید از روشهای فروش وضعیت، مشکل، مفهوم و نیاز به پرداخت (SPIN) استفاده کنید و از سؤالات برای یافتن نکات و راهحلها استفاده کنید. این روش در یک محیط تماس سرد که تماس مستقیم با سرنخ دارد بهتر عمل می کند زیرا معمولاً به مکالمه رفت و برگشتی نیاز دارد.
4.مشخص کردن صلاحیت لید: چگونه تعیین می کنید که آیا مشتری
واجد شرایط خرید است و تا چه حد به پیشنهادات شما علاقه مند است؟
مرحله فرآیند فروش برای واجد شرایط بودن سرنخ ها شامل هر اقدامی می شود که به شما کمک می کند تعیین کنید آیا مشتری بالقوه به آنچه کسب و کار شما ارائه می دهد علاقه مند است یا خیر، کمی کردن سطح علاقه مشتری بالقوه، و دانستن اینکه چه زمانی سرنخ آماده خرید با استفاده از امتیازدهی سرنخ است. همچنین مهم است که به تفاوت بین دو نوع سرنخ واجد شرایط توجه کنید.
سرنخ واجد شرایط بازاریابی (MQL) به این معنی است که سرنخ با مخاطبان هدف شما سازگاری کلی دارد، صرف نظر از اینکه آیا آنها علاقه مستقیمی را ابراز کرده اند یا خیر. سرنخ های واجد شرایط فروش (SQL) مراحل متعددی را طی کرده اند و فرآیند فروش شما به مرحله ای رسیده است که ممکن است (یا به زودی) آماده خرید از کسب و کار شما باشند.
5.پرورش سرنخ ها: برای پیگیری سرنخ ها در طول زمان و ایجاد روابط چه
خواهید کرد؟
به عنوان بخشی از یک برنامه فروش جامع، هر فرآیند فروش باید شامل تاکتیک هایی برای پرورش مستمر سرنخ ها باشد. فعالیتهای پرورش لید، آنچه را که کسبوکار شما بر اساس جایی که در خط لوله فروش هستند به مشتریان بالقوه ارائه میدهد. پرورش سرب در بسیاری از مراحل خط لوله فروش اتفاق می افتد زیرا هدف این است که رابطه را به سطح بعدی ارتقا دهید.
6.ارائه ارائه های فروش: چگونه می خواهید نشان دهید که کسب و کار
شما چه چیزی را ارائه می دهد و فروش اولیه چگونه ارائه می شود؟
یک ارائه فروش می تواند شامل هر چیزی باشد که نشان دهد چگونه تجارت شما می تواند به مشتریان شما کمک کند. از نمایش محصول و آزمایش رایگان گرفته تا ارائه ساده یک محصول یا خدمات در حین تلفن را شامل می شود.
در اینجا چند نمونه از مراحل فرآیند فروش مرتبط با این مرحله خط لوله آورده شده است:
- ارائه فروش در مورد قابلیت ها و مزایای محصولات چاپگر صنعتی ما
- ارائه نمایشی از پلتفرم نرم افزار خود در طی تماس ویدیویی
- ارائه گزینه های پوشش بیمه در یک کنفرانس تلفنی با یک مشتری بالقوه
7.ارسال پیشنهادها : چگونه هزینه محصولات یا خدمات خود و همچنین
شرایط خود را اعلام می کنید؟
این مرحله در خط لوله شامل فعالیت های مورد نیاز برای تولید مظنه ها و تعریف شرایط و ضوابط و همچنین ارسال آنها به مشتری برای بررسی است. برای برخی مشاغل، فعالیتهای این مرحله ممکن است شامل مراحلی در پسزمینه نیز باشد، مانند ارائه یک پیشنهاد تجاری رسمی، انجام یک بررسی قانونی برای شرایط قرارداد، یا استفاده از یک ارزیاب برای نهایی کردن یک قیمت.
3. فرآیند فروش خود را تجسم کنید
هنگامی که فهرست اصلی فعالیتهای خود را ایجاد کردید، میخواهید بررسی کنید که کدام فعالیتها را میتوان فوراً تکمیل کرد و کدامها به کار قبلی وابسته هستند. یکی از راههای انجام این کار، تجسم فرآیند با استفاده از فلوچارتهایی متشکل از اشکال و رنگها است که بیننده را از ابتدا تا انتها در مسیر هدایت میکند. این همچنین آموزش نمایندگان جدید را در فرآیند فروش آسان تر می کند.
4. فرآیند فروش خود را قابل اندازه گیری و در صورت نیاز تنظیم
کنید
هنگامی که هر مرحله در خط لوله با فعالیت های مورد نیاز تعریف شد و به گونه ای نمایش داده شد که تیم فروش شما به راحتی آن را دنبال کند، آخرین گامی که برای ایجاد یک فرآیند فروش برنده باید بردارید، یافتن راه هایی برای سنجش موفقیت هر کدام است. . انواع مختلفی از معیارها مانند مقادیر کل، نرخ تبدیل و میانگین ها همگی می توانند برای تعیین کمیت روند فروش شما استفاده شوند.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- روش پیدا کردن مشتری با کیفیت برای پیدا کردن مشتری چه کار کنیم؟ یکی از...
- روش پیدا کردن سر نخ در فروش شما حتما به عنوان صاحب یک کسب و کار، عضوی...
- فرآیند فروش 5 مرحله ای در طول یک سفر جاده ای از وسیله حمل و...
- 7 تاکتیک عملی برای افزایش فروش افزایش فروش هر شرکتی دوست داردافزایش فروش بیشتری داشته...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.