مدیریت ارتباط با مشتری(بخش اول)
در بحت مدیریت ارتباط با مشتری CRM سیستمی جهت گردآوری و يکپارچه سازی اطلاعات، فعالیتها و فرآيندهای مرتبط با مشتريان، تامین کنندگان، شرکای تجاری و سازمانهای زيرمجموعه به منظور تجزيه و تحلیل و بهره برداری مؤثر و هدفمند از آنهاست.
اين اطلاعات و فرآيندها میتواند در رابطه با فروش، بازاريابی، خدمات، پشتیبانی، نیازها و حساسیتهای بازار و … باشد.
CRM اين امکان را در اختیار سازمان قرار می دهد تا فرصتهای بالقوه در ارتباط با مشتريان را به منبع درآمد تبديل کند.
در واقع CRM يک استراتژی کسب و کار است که هدف آن بهینه سازی فرآيندهای سازمان، افزايش سود و درآمدزايی و همچنین مديريت اثربخش از طريق سیستم يکپارچه می باشد.
انواع CRM
درمبحث مدیریت ارتباط با مشتری چهار نوع اصلی CRM وجود دارد که معیار انتخاب هر کدام، اهداف سازمان است. هر کدام از انواع CRM بر يکی از جنبه های مديريت ارتباط با مشتری و چرخه عمر مشتری تمرکز دارد.
اين نوع از CRM بر جذب مشتريان جديد تمرکز دارد. اين نوع CRM مشتريان بالقوه را به گروههايی با مشخصات و خصوصیات مشترک تقسیم می کند.
هدف اين نوع از CRM بدست آوردن و نگهداشتن مشتريان وفادار است. در اين نوع CRM سازمان مشخص می کند چه مشتريانی می خواهند وفادار بمانند.
بدست آوردن اين اطلاعات ويژه، سازمانها را در رسیدن به همان سطحی که يک تلاش بازاريابی مشتری وفادار می سازد با هزينه پايین تر قادر می سازد.
چرا که تلاشها متمرکزتر، پاسخ مشتريان بیشتر و هزينه ها پايین تر است.
شرکتهايی که از اين نوع CRM استفاده می کنند ممکن است 3 نوع تجزيه تحلیل بر روی مشتريانی که سازمان را ترک کرده اند وآنهايی که ممکن است بزودی ترک کنند، انجام دهند:
برای تعیین کردن مشتريانی که سازمان فکر می کند سودآور هستند اجرا می شود، شرکتی که از Loyalty Focused استفاده می کند، مشتريان را بر اساس سودی که هر کدام می رسانند بخش بندی می کند.
شرکت ممکن است نخواهد پول و زمان بیشتری را روی مشتريانی که سود نمی رسانند سرمايه گذاری کند.
Needs – Based Analysis(B
زمانی اجرا می شود که شرکت تصمیم می گیرد کدام مشتريان را تعقیب و دنبال کند. اين تجزيه تحلیل سازمان را قادر می سازد که برنامه اختصاصی وفاداری برای ابقا و نگهداشتن مشتريان سودآور اجرا کند.
اين برنامه ها ممکن است شرايط پرداخت اختصاصی يا ارائه امتیازاتی برای خريد بیشتر در يک میزان مشخص ارائه کند.
Prediction Analysis(C
اين تجزيه وتحلیل برای جمع آوری اطلاعات قديمی ( تاريخچه) و اطلاعات دموگرافیک اجرا می شود. اين اطلاعات به شرکتها کمک می کند تا بفهمند کدام مشتريان تمايل به ترک کردن دارند وچه زمانی می خواهند اينکار را انجام دهند.
شرکتها می توانند از اين CRM برای افزايش میزان پولی که هر مشتری مايل به خرج کردن است استفاده کنند. دو نوع برنامه در اين راستا وجود دارد:
Cross – Selling (A
مستلزم فروش محصولات وخدمات مکمل است. مثلأ يک شرکت ارتباطات مخابراتی ممکن است يک ثبت نام اولیه رايگان برای تلويزيون کابلی برای مشتريان وفادارش در مسافتهای دور انجام دهد. اين ثبت نام ممکن است مشتريان قديمی وفادار را برای ثبت نام قطعی جلب کند.
Up-Selling (B
ترغیب کردن مشتريان در ارتقا خدمات ومحصولات کنونی خود. اين برنامه برای شناسايی مشتريانی که توان بالقوه مالی مناسب برای افزايش خريد خود دارند استفاده می شود.
اين برنامه بطور معمول برای بخش های Life – Stage استفاده می شتود. Life – Stage بخشهای چرخه عمر مشتری است.
اين برنامه برای افزايش فروش تعداد کالا و خدمات به يک مشتری استفاده می شود. بعنوان مثال يک شرکت بیمه که می خواهد مشتريانی را هدف گیری کند که مايل به افزايش پوشش خدمات بیمه خود هستند.
اين سیستم CRM بر حفظ و نگهداری مشتری و بازگرداندن مشتريانی که سازمان را ترک کرده اند تمرکز دارد، بوسیله تمرکز بر شناسايی مشتريانی که خیلی تمايل به ترک دارند و مشتريانی که خیلی تمايل به ماندن دارند.
يک شرکت می تواند بر تلاشهای نگهداری مشتريان سود دهی که تمايل به ترک دارند تمرکز کند.
اين تیپ CRM همچنین بر بازاريابی و بازگرداندن مشتريانی که قبلأ سازمان را ترک کرده اند تمرکز می کند. گاهی اوقات نگهداری برخی مشتريان خاص صرفه اقتصادی ندارد.
حتی ممکن است هزينه زمانی و مالی که اين مشتريان تحمیل می کنند از سودی که می رسانند بیشتر باشد. اين نوع CRM سازمان را قادر می سازد که مشتريان وفادار و سود ده را از مشتريان غیر وفادار وغیر سود ده تفکیک کند.
بخش دوم: مدیریت فروش در CRM
با نگاهی به تجربیات نويسنده در برخورد با متقاضیان سیستم CRM ، بزرگترين مشکل مشتريان، عدم نظم در فرآيند فروش و نبود عناصر متريتک برای بازخورد گیری از فرآيندهای سیستم است.
CRM بخش فروش سازمان را قادر میسازد تا بطور دقیق فعالیتهای فروش را برنامه ريزی، کنترل و پیش بینی کند، سیستم فروش را به سرعت تجزيه و تحلیل کند، وظايف را به صورت کارآمد مديريت کرده و گزارشهای تحلیلی به هنگام (Real Time) داشته باشد.
واحد فروش با CRM فرآيندهای جاری فروش را بصورت سیستماتیک انجام داده تا از مشتريان سازمان ديدگاه واحدی بوجود آيد.
نتیجه اين ديدگاه، افزايش فروش، کوتاه کردن زمان مراجعه تا زمان فروش و رضايتمندی بیشتر مشتريان از سازمان خواهد بود.
کلیه اطلاعات مورد نیاز و فعالیت های مرتبط با فروش را در دسترس شما قرار می دهد تا به جای CRM گردآوری اطلاعات و تهیه گزارشات، تمام وقت خود را صرف فروش نمائید.
CRM کاملترين سیستمی است که تا روشهای استاندارد به افزايش فروش کمک می کند. برخی از امکاناتی که سیستم CRM در حوزه مديريت فروش در اختیار سازمان قرار می دهد عبارتند از:
مدیریت مراکز استانی و سازمان های زیرمجموعه
با CRM شما می توانید عملکرد مراکز استانی و سازمانهای زيرمجموعه خود را ارزيابی و کنترل کرده و استراتژيها و برنامه های يکپارچه در سطح کشور پیاده سازی نمايید.
بعنوان مثال ما در کارا سیستم اين سیستم را برای موسسه ماهان پیاده سازی کرديم. در اين سیستم کلیه نمايندگی های موسسه ماهان در سطح کشور بطور يکپارچه با دفتر مرکزی ارتباط داشته و اطلاعات مشتريان و فرآيندهای مرتبط با مشتريان در سیستم کنترل و ارزيابی می گردد.
مدیریت مشتریان
CRM شما را قادر میسازد تا نسبت به مشتريان و مشتريان بالقوه، ديدگاهی 360 درجه ای و تمام و کمال داشته باشد.
اين کار با گردآوری، نظارت و پیگیری تمام اطلاعات اساسی مانند شرح حال مفصل مشتری، تاريخچه کامل تعاملات و مرور ارتباطات اساسی مشتری با سازمان انجام می گیرد .
ديگر لازم نیست تا از نرم افزارهای اکسل و … جهت نگهداری اطلاعات مشتريان استفاده نمايید.
با CRM شما می توانید اطلاعات مشتريان خود را بصورت يکپارچه و در امنیت کامل در اختیار داشته باشید. حقوق دسترسی به اطلاعات مختلف مشتريان برای هر يک از کارکنان براحتی قابل تعريف می باشد .
با CRM سوابق مشتری مثل اطلاعات تماس، اطلاعات خاص، شرح ملاقات ها و نظرات، اسناد رد و بدل شده،
ارتباطات، پیشنهاد قیمت ها و خريدهای صورت گرفته به آسانی در دسترس شما خواهد بود
مدیریت اهداف فروش
با استفاده از سیستم CRM شما می توانید اهداف فروش را در بازه های زمانی مختلف و با شاخصه ای متفاوت تعیین کرده و سازمان را در مسیر دستیابی به اهداف فروش کنترل نمايید.
بدين ترتیب شما می توانید در هر لحظه متوجه باشید که تاکنون چند درصد از اهداف فروش شما محقق شده است.
مدیریت فعالیتها
CRM به سرپرستان فروش و مديران ارشد اجازه میدهد تا تمامی وظايف و فعالیتهای سازمانی را در حوزه مديريت فروش نظارت و مديريت کنند
مدیریت فرصتهای فروش
CRM به مديران و کارشناسان فروش ديدگاهی 360 درجه درباره فرصتهای فروش میدهد. اين کار با فراهم آوردن ديد کامل نسبت به تاريخچه فرصتها و فعالیتهايی که برای هر فرصت انجام شده است، صورت می گیرد.
با اين امکان شما می توانید وقت بیشتری را روی فرصتهای فروش واقعی و موفق بگذاريد تا هیچ فرصتی برای فروش از دست نرود.
مدیریت استعلام، سفارش و صورتحساب
CRM امکاناتی را در اختیار شما می گذارد که با استفاده از آنها شما می توانید سفارش های مشتريان خود را دريافت کرده، قیمتهای پیشنهادی خود را ارائه داده و هماهنگی ها و فعالیتهای لازم را بصورت سیستماتیک برای ارائه خدمات به مشتری انجام دهید.
در آخر نیز برای سفارش مشتری صورتحساب صادر کرده و آنرا ارسال نمايید
رتبه بندی مشتریان
با استفاه از سیستم CRM شما می توانید مشتريان خود را بر اساس معیارهای مختلف (تعداد خريد، میزان سوددهی، مبلغ قرارداد، زمینه فعالیت و … ) بصورت سیستماتیک طبقه بندی کرده و خدمات، لیست قیمتها و پیشنهادات ويژه برای هر گروه از مشتريان داشته باشید.
ارزیابی عملکرد سیستم فروش
با استفاده از گزارشهای جامع، متنوع و تحلیلی می توانید میزان فروش خود را پیش بینی نموده، فعالیتهای صورت گرفته و بازدهی سیستم فروش خود را ارزيابی نمايید.
از میزان موفقیت در برنامه ها و استراتژيهای فروش خود مطلع شده و تغییرات و اصلاحات لازم را در زمان مناسب اعمال نمائید
برنامه ریزی و مدیریت فروش
CRM امکان تجزيه و تحلیل اطلاعات فروش و گزارش گیری در قالب نمودارها و جداول گرافیکی برای برنامه ريزی و پیش بینی فروش را فراهم می آورد.
اين ويژگیهای اساسی تصوير کاملی از سیستم فروش سازمان در اختیار شما قرار می دهد و موفقیت برنامه ها و استراتژيهای فروش را تضمین می کند
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- زبان بدن سالهای پايانی قرن بيستم شاهد ظهور نوع جديدی از دانشمندان...
- قلمرو و حوزه ها درزبان بدن قلمروها و حوزه ها در زبان بدن هزاران کتاب و...
- حالت های دست به چهره در زبان بدن حالت های دست به چهره در زبان بدن چگونه می...
- حالت های متداول در زبان بدن حالت های متداول در زبان بدن سوار شدن بر صندلی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.