قیمت گذاری رقابتی و تاثیر آن در حاشیه سود
مصرف کنندگان بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات دسترسی دارند. دسترسی مداوم به اینترنت به این معنی
است که آنها هرگز بیشتر از چند کلیک از یافتن محصولات مشابهی که رقبای شما می فروشند فاصله ندارند –
و اینکه آیا آنها در جای دیگر معامله بهتری خواهند داشت یا خیر.قیمت تاثیرگذارترین عامل در تصمیمات
خرید فصلی است، راحتی، سرعت تحویل و گزینه های بازگشت رایگان. اما این فقط تجارت الکترونیک نیست
که مقایسه قیمت خرده فروشان را آزار می دهد. از هر پنج نفر یک نفر «تقریباً همیشه» از دستگاه تلفن
همراه خود برای مقایسه گزینههای قیمتی هنگام خرید در فروشگاه کمک می گیرند.
قیمت گذاری رقابتی موجودی شما را در مقابل محصول مشابه رقبا قرار می دهد. هدف؟ برای اینکه ببینید آیا
با قیمت گذاری رقابتی بیش از حد، خریداران را از خود دور می کنید یا با تخفیف بسیار زیاد، سود خود را از دست می دهید.
قیمت گذاری رقابتی چیست؟
قیمتگذاری رقابتی فرآیندی است که در آن قیمتی را که رقیب برای فروش محصولات قابل مقایسه
میفروشد، تعیین میکند.نگاه کردن به قیمت های رقبا به شما کمک می کند تا گزینه های موجود در بازار را
درک کنید. از آنجا، می توانید ارزیابی کنید که محصول شما چگونه در آن مجموعه از گزینه ها قرار گرفته
است. این موقعیت، ارزش پیشنهادی و قیمت را برای ایجاد درک مشتری هماهنگ می کند. شما می توانید
داستان کامل محصول خود را برای مصرف کنندگان بگویید.فقدان قیمت گذاری رقیب، نقاط کوری را برای درک
واقعی مشتریان شما از شما در بازار ایجاد می کند. آیا محصول شما می تواند ارزش خرید داشته باشه؟ یا نه؟
اگر قیمت محصولتان خیلی بالاست مشتریان بالقوه را از دست می دهید. اگر قیمتتان خیلی پایین است
عملا سودی از معاملات عایدتان نمی شود.
سه نوع قیمت گذاری رقابتی چیست؟
سه نوع قیمت گذاری وجود دارد: قیمت گذاری نفوذی، تبلیغاتی و قیمت گذاری مبتنی بر سود. در اینجا
خلاصه ای از هر سه مدل با توصیه هایی در مورد زمان استفاده از هر کدام آورده شده است.
1.قیمت گذاری نفوذی
قیمت گذاری نفوذ زمانی است که شما در حال رقابت با رقبا برای ارائه کمترین قیمت هستید. هدف اغلب
جلب توجه سریع مصرف کنندگان و سهم بازار است.این تخفیف شدید هزینه برای حفظ رقابتپذیری به این
معنی است که سودآوری را قربانی میکنید—مگر اینکه صرفهجویی در مقیاس داشته باشید. یعنی برای اینکه
بتوانید در بازار نفوذ کنید قیمت های پایینی را ارائه می کنید. مثلا اسنپ در اوایل کار خودش دقیقا ازین
روش استفاده می کرد.مدل قیمت گذاری نفوذی در صورتی موفقیت آمیز است که شما پس از اولین خرید
با خریداران رابطه برقرار کنید. پس از اینکه دل آنها را برای محصولات خود بدست آوردید به فروش متقابل و
فروش با پیشنهادات سودآورتر محصول ادامه دهید.
2.قیمت گذاری تبلیغاتی
قیمت گذاری تبلیغاتی زمانی است که می خواهید به طور موقت محصولات خود را برای مدت زمان
محدود تخفیف دهید. این زمانی منطقی به نظر می رسد که در تلاش برای خارج کردن موجودی، ایجاد تبلیغات
یا جلب توجه به نام تجاری خود هستید.قیمت های تبلیغاتی با موفقیت به طور متناوب برای جلب توجه به
برند شما و جذب مشتریان جدید مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، خطر قیمت گذاری تبلیغاتی این
است که وقتی فروش و تخفیف شما قابل پیش بینی می شود، مصرف کنندگان منتظر می مانند تا محصولات
به فروش برسند و قیمت کامل را پرداخت نکنند. این می تواند ارزش برند شما را کاهش دهد و نوع نامناسبی
از مشتری را به کسب و کار شما بیاورد.مشتریان همیشه زمانی خرید می کنند که شما در زمان تخفیف گذاری
قرار گرفته باشید.
3.قیمتگذاری مبتنی بر سود
بدیهی است، تمام استراتژیهای قیمتگذاری با هدف کسب سود طراحی میشوند. بااینحال، در قیمتگذاری
مبتنی بر سود میتوانید بدون محدودیت از قیمت ایده آل خود رونمایی کنید. استراتژی قیمت گذاری مبتنی
بر سود نقطه شیرینی است که هر سازمانی خواهان آن است و به سازمان اجازه میدهد تا آنجا که ممکن
است قیمت را بالا ببرد و در عین حال با کاهش فروش یا از دست دادن مشتریان بالقوه روبهرو نشوند. هدف
این استراتژی قیمت گذاری به حداکثر رساندن سود به ازای هر واحد کالا نسبت به هزینه کالاهای فروخته
شده و سایر هزینههای عملیاتی است. واقعیت این است که موفقیت چنین استراتژیای تا حد زیادی به
سابقه سازمان، نوع مخاطب، قدرت برند، شهرت و همچنین میزان حیاتی بودن کالا بستگی دارد. هرچقدر
بتوانید مشتریان را بیشتر به خود وابسته کنید، احتمال اجرایی شدن چنین روشی بیشتر خواهد بود.
شرکتهایی مانند هاکوپیان از این استراتژی استفاده میکنند.
ایجاد و حفظ یک کسبوکار آسان نیست. از توسعه محصول گرفته تا استخدام اولین کارمند، همه و همه
مدیر و مؤسس را دچار چالش میکنند؛ اما آن چیزی که شاید بیش از همه اهمیت دارد و اغلب مورد غفلت
قرار میگیرد، استراتژی قیمت گذاری کسبوکار است. اغلب اوقات استراتژی قیمت گذاری تا از ابتدای شروع
کسبوکار تا قرار گردن در مرحله رشد، بدون تغییر باقی میماند حالآنکه مدیران و کارآفرینان باید به موضوع
قیمتگذاری به عنوان پدیدهای متناسب با شرایط کسبوکار نگاه کنند و تنها در این حالت است که میتوانند
استراتژی قیمت گذاری کارآمدی برای سازمانشان تعبیه کنند.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- قیمت رقابتی قیمت رقابتی مصرف کنندگان بیش از هر زمان دیگری...
- روش های قیمت گذاری کالا و خدمات در دنیای فروش، قیمت گذاری از مهمترین مباحث کسب و...
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- روش یافتن مشتری بالقوه برای افزایش فروش روش یافتن مشتری تولید سرنخ اولین مرحله ضروری از...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.