فروش خلاقانه و روند تصمیم گیری مشتری
طبق گفته ی برایان تریسی، خلاقیت یکی از ویژگیهای فروشندگان حرفه ای است. در واقع، سطح خلاقیت شما به تصویری که شما از خودتان دارید، وابسته است.
همه چیز به این بستگی دارد که شما درباره ی خود چه فکری میکنید .بنابراین، برای افزایش میزان خلاقیت خود، تنها کاری که باید انجام دهید تمرین کردن است.
تصور کنید شما در ترافیک گیر کرده اید، طبیعتاً برای دور زدن آن همیشه مسیرها و میانبرهایی را پیدا میکنید؛ این دقیقا همان چیزی است که در هنگام مواجهه با اتفاقات پیش بینی نشده در پرزنت محصول، جلسات حضوری و مکالمات تلفنی به آن نیاز دارید تا به فروش بیشتر برسید.
زمانی که شما با انجام دادن کاری به شیوه ای متفاوت و با زاویه دیدی دیگر چیزی را تغییر میدهید درواقع خلاقیت به خرج داده اید. آیا شما برای تحریک خلاقیتتان و موفقیت در فروش به کمک نیاز دارید؟
روشهای تحریک خلاقیت
طبق مطالعاتی که در روانشناسی فروش انجام گرفته است، شما میتوانید این سه روش را در فروش خلاقانه امتحان کنید:
1. اهداف مشخصی داشته باشید.
2. از مشکلات درس بگیرید و تجربه کسب کنید.
3. سوالات واضح و روشن بپرسید.
هرچه اهداف و تارگتهای شما شفاف تر و مشخص تر باشد برای رسیدن به آنها میتوانید از روشهای خلاقانه تری استفاده کنید. در این صورت با شور و اشتیاق بیشتری به حل مشکلات و مسائل می پردازید و از موانعی که بر سر راه شما قرار میگیرند درس میگیرید و تجربه به دست می آورید.
سپس در این راستا شما می توانید به سوالاتی که برایتان پیش می آید پاسخ بهتری بدهید و راهکار موثرتری برای سوالات مشخص خود پیدا کنید.
شما باید ضمن ارزیابی اولیه و شناسایی انگیزه های خرید، تفکر خلاقانه را تمرین کنید. توجه و تمرین در این زمینه ها قدرت ذهن و هوش شما را محک میزند.
اگر شما متوجه شوید که مشتریانتان دقیقاً چه چیزی میخواهند، میتوانید آنها را متقاعد کنید که با خرید محصول و خدمات شما میتوانند به هدفشان دست پیدا میکنند.
پس زمانی که ارزیابی اولیه رادر فروش خلاقانه انجام میدهید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
1. جذابترین ویژگیهای محصول شما چیست؟
2. محصول شما چه نیازهای خاصی از مشتریانتان را برآورده میکند؟
3. و شرکت شما چه مزیتی نسبت به شرکتهای دیگر دارد؟
اگر میخواهید رویکرد مفیدتری در فروش خلاقانه خود داشته باشید و به موفقیت در فروش دست پیدا کنید، برای اینکه جزو 1۰ درصد افراد برتر و درآمدزای حرفه و کسب و کار خودتان باشید؛ طبق اصول روانشناسی فروش روی این چهار حوزه تمرکز کنید:
- تخصص : دقیقاً مشخص کنید محصول شما چه کاری برای مشتریانتان انجام میدهد. به جای اینکه در چند زمینه کار کنید و معلومات داشته باشید، در یک رشته تخصص داشته باشید. برای اینکه به یک فروشنده ی حرفه ای تبدیل شوید باید متخصص باشید .شما باید در یک بازار خاص، محصول خاصی را بشناسید که نیاز خاص مشتری را در منطقه ای خاص رفع میکند.
- تفکیک و تمایز : در فروش خلاقانه فروشنده حرفه ای باید بداند محصولات و خدمات شرکت و کسب و کارش در چه زمینه هایی بهتر از % 9۰ کالاها و خدمات مشابه در بازار است. شما باید محصولتان را جدا و متفاوت از دیگر محصولات بدانید. محصول و خدمات خود را جذاب و خاص جلوه دهید .
- گروه بندی :یکی دیگر از ترفندهای فروش خلاقانه که یک فروشنده حرفه ای باید بداند این است که تشخیص دهد کدام گروه از مشتریان میتوانند نسبت به دیگران از آنچه تولید میکند، بیشتر بهره مند شوند.
به بیان دیگر، بازار خود را مشخص کنید و به دنبال راهی باشید که مشتریان خود را افزایش دهید تا به موفقیت در فروش برسید .اگر شما بازار مشخصی نداشته باشید، در بلند مدت سردرگم میشوید و به جایی نمیرسید.
- تمرکز : اولویتهای خودتان را مشخص کنید و روی مشتریانی که بیشترین پتانسیل را دارند سرمایه گذاری کنید. ممکن است یک مشتری به اندازه ی صد مشتری ارزش داشته باشد. خریداران عمده را پیدا کنید و به آنها نزدیک شوید. .
طبق اصول روانشناسی فروش حرفه ای، برای اینکه فروش بیشتر داشته باشید و روند تصمیم گیری مشتریانتان را تغییر دهید؛ ابتدا باید بازار را تحلیل کنید. پرسونای خریدار مشتری خود را بدانید. به عبارت دیگر، شما باید بدانید مشتری شما دقیقا کیست، چند ساله است و شغلش چیست، درآمدش چقدر است و نیازش چیست .
هرچه مشتریان ایده آل خود را شناسایی کنید در آینده هم مشتریهای مشابه را جذب خواهید کرد. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که بازار همیشه در حال تغییر است؛ پس باید متناسب با آن تغییر کنید و بازارهای جدید در آینده را پیش بینی کنید .
شما میتوانید استراتژی متفاوتی را به کار گیرید. به این معنی که سود کمتری ببرید، اما در عوض فروش بیشتری داشته باشید. آنگاه خود به خود میزان سود و درآمد شما هم افزایش پیدا میکند.
رقیبان خود را بشناسید. گاهی جهل و عدم آگاهی مردم رقیب شماست. زمانی که افراد ندانند کالای شما چیست و چه نیازی از آنها را برطرف میکند، چگونه باید اهمیت کالا و محصول شما را درک کنند! پس به طور هوشمندانه برای محصول و خدمات خود تبلیغ کنید.
در فروش خلاقانه از تکنیک پا لای در استفاده کنید. بهترین ویژگی شما بهترین پای شماست. شما به عنوان یک فروشنده ی حرفهای باید بدانید کدام پایتان بهتر است. آیا خدماتتان بهتر است یا کیفیت و قیمت محصولتان؟
همان را پیش بگذارید. مثلا بسیاری از برندها با اینکه کیفیت و قیمتشان از دیگر رقبا بهتر نیست، از طریق خدمات پس از فروش ۲۴ ساعته سر زبانها افتادند.
جمع بندی
در مجموع، از دیدگاه برایان تریسی، اگر ایده های بیشماری به ذهن شما میرسد، این امر تاثیر فوق العادهای روی زندگی شما خواهد داشت و شما به یکی از فروشندگان حرفهای، خلاق و موفق در زمینه ی فعالیت خود تبدیل خواهید شد .
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- دوره بازاریابی آنلاین (فصل دوم) مقدمه در فصل گذشته یکی از مهمترین قوانین در بازاریابی...
- 8 روش یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام تعداد فالوورهای اینستاگرام شما...
- 7 نکته روانشناسی که فروش شما را سرسام آور افزایش می دهد مقدمه دوست خوبم سلام. من بهزاد دربهشتی هستم.کارشناس ارشد مهندسی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.