روانشناسی طراحی منوی رستوران برای خرید مشتری ( مرجع کامل )
بازاریابی رستوران و روانشناسی مشتری به ویژه هنگامی که صحبت از مواردی مانند بسته بندی و طراحی منوها می شود ، دست به دست می دهند. منوها ، فروشندگان ساکت رستوران شما هستند و نحوه قرار دادن عکس غذاها ، قیمت ها ، استفاده از رنگ ها یا گرافیک می تواند مشتریان شما را به سفارش بیشتر بکشاند. اگرچه در مورد طراحی منوی رستوران ترفندهای زیادی دارد ، اما افراد زیادی در مورد اینکه این ترفند بر روی چه کسانی کار می کند و چگونه رستوران شما از مهندسی منو سود می برد صحبت نمی کنند. اینجاست که ما دیدگاه مشتری را در بازی معرفی می کنیم!
طراحی منوی رستوران: نحوه استفاده از روانشناسی منو
در حالی که بیشتر ترفندهای روانشناختی مورد استفاده در طراحی منوی رستوران بر فروش غذاها با حداکثر سود به مشتریان متمرکز است ، اما آنها از یک موضوع مهم غافل شده اند. در ادامه به موضوعاتی می پردازیم که برای طراحی یک منو بسیار مهم و اساسی هستند.
1. مخاطبان خود را بشناسید
بهترین راه برای مهندسی یک طراحی عالی منوی رستوران این است که بدانید چه کسی سفارش می دهد و چگونه فکر می کند. بررسی کنید مشتری های شما چه سفارشاتی می دهند ، در کدام گروه سنی قرار می گیرند و معمولاً دوست دارند چه مقدار خرج کنند. جمع آوری این اطلاعات ممکن است زائد به نظر برسد اما بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند تا طعمه ها را تنظیم کرده و از نقاط نرم منو استفاده کنید که در ادامه مقاله توضیح داده شده است. اگر شما یک رستوران جدید هستید که هنوز خود را راه اندازی نکرده اید ، می توانید این تحقیق را بر اساس مخاطب هدف خود ، نوع افرادی که از منطقه بازدید می کنند و با مطالعه فهرست رقبای خود در منطقه انجام دهید.
2.بدانید کجا چی چیز را قرار دهید
روانشناسی مشتری در رستوران بسیار مهم است.طبق یک تحقیق به طور میانگین هر مشتری تنها 109 ثانیه به منوی غذای شما نگاه می کند و در این زمان کوتاه تصمیم می گیرد که چه چیزی سفارش دهد.شما به عنوان رستوران دار باید بدانید که مشتری شما به کدام بخش منوی شما نگاه می کند و همان بخش را در مرکز هدف خود قرار دهید.
مشتری به صورت مثلثی به منوی شما نگاه می کند.این مثلث که اسم آن مثلث طلائی است از سمت راست شروع شده به پایین آمده و سمت به سمت چپ متمایل می شود.در وسط این مثلث طلائی شما اقلام پرسود خود و طعمه ها را باید قرار دهید.مشتریان عادت دارن در هر دسته ابتدا به اولین و آخرین آیتم نگاه کنند.
مثلث طلایی اصطلاحی است که مهندسین منو از آن استفاده می کنند تا به سه مکان در منوی شما اشاره کنند که بیشتر مشتریان تمایل دارند در ابتدا به آن نگاه کنند. سه نقطه مهم در مثلث وجود دارد:
وسط: بیشتر مشتریان ابتدا به وسط منوی شما نگاه می کنند. این مکان عالی برای قرار دادن موارد خاص یا موارد ویژه منو است.
گوشه بالا، سمت راست منو: مکان دوم که چشمان مشتری تمایل به آن دارد، گوشه بالا سمت راست صفحه است. در اینجاست که بسیاری از رستوران ها غذای اصلی خود را قرار می دهند.
گوشه بالا، سمت چپ منو: بعد از گوشه بالا سمت راست، بیشتر مشتریان تمایل دارند گوشه بالا سمت چپ را نگاه کنند. این مکان جای مناسبی برای پیش غذاها است، که همراه با سایر موارد می تواند سود شما را بالا ببرد.
اینها نقاط نرم منوی رستوران شما هستند. اکنون این مورد را با اطلاعات مشتری خود ترکیب کرده و پیش نویس منوی خود را تشکیل دهید ، به عنوان مثال ، می توانید غذاهایی که حاشیه سود خوبی دارند ولی مشتریان معمولاً سفارش نمی دهند ، قرار دهید تا از مشتریان بخواهد آنها را امتحان کنند. در حالی که ما در مورد اولین برداشت ها بحث می کنیم ، شایان ذکر است که هر غذا برداشت خود را دارد. اضافه کردن برخی اصطلاحات و صفات به غذاها می تواند آن را بهتر جلوه دهد.مثلا به جای اینکه فقط همه مواد تشکیل دهنده را در یک سالاد قرار دهید، از صفت های صوتی برای جذابیت بیشتر استفاده کنید، مانند ترد، شیرین و آبدار.
3. تنظیم Decooy ها (تله ها)
به نظر شما چگونه باید در منوی رستوران طوری غذاها را قرار دهیم که به طعمه غذایی تبدیل شود؟
طعمه غذایی قیمتی بیش از قیمت غذاهای دیگر دارد. بسته به نوع مشتریانی که از آنها پذیرایی می کنید می توانید از بین تنظیم طعمه ها و وعده های غذایی انتخاب کنید. قرار دادن طعمه در نقطه نرم منو ، مشتریان شما را ترغیب می کند تا به مکان های مختلف منو نگاه کنند. وقتی مشتری به این قیمت بالا نگاه می کند ، ترغیب می شود قیمت های دیگر غذاها را نیز بررسی کند.چون قیمت های غذاهای دیگر مناسبتر است مشتری تصمیم می گیرد آن غذاها را سفارش دهد.
ترفند دیگر این کتاب تنظیم تقلب در طراحی منوی رستوران است. طعمه غذایی با قیمت بیش از حد است که باعث می شود غذاهای دیگر به صورت دزدی به نظر برسند. به این ترتیب غذاهای دیگر با قیمت بالا در نقاط نرم با قیمتشان دوستانه تر به نظر می رسند و از مشتریان خواسته می شود آنها را سفارش دهند. اگر در حال اداره یک رستوران غذاخوری خوب یا رستوران شرکتی هستید ، این ایده آل است. درصورتی که مخاطبان شما دانشجو باشند یا QSR را اجرا کنید ، این فریبنده مردم را بدرقه می کند. برو به جای قرار دادن یک وعده غذایی. این احساس ارزش برای پول حتی وقتی که در انتها سود بیشتری می گیرید را به شما القا می کند و از مشتریان می خواهد که بمانند زیرا باعث می شود مشترک شما دوستانه تر شود.
4. قیمت گذاری
اولین چیزی که مردم در یک فهرست مشاهده می کنند قیمت ها است. بخواهید یا نخواهید ، قیمت ها توجه بسیاری را به خود جلب می کنند ، به حدی که نمی توانید آن را در نظر نگیرید. تلاشی برای پنهان کردن قیمت ها به راحتی نتیجه معکوس می دهد ، همانطور که مشتری می خواهد به قیمت نگاه کند اما باید تلاش کند آن را شکار کند زیرا باعث تحریک آنها می شود و باعث می شود سفارش کمتری داشته باشد.
بنابراین توصیه می کنیم برای فروش اقلام خود از قیمت استفاده کنید. وقتی یک وعده یا غذا درست می کنید ، تقریبا نصف مبارزه را انجام داده اید. گام بعدی این است که مشتری ها را برای سفارش کالاهای حاشیه سود بالا دعوت کنید. وقتی اختلاف قیمت بین چیزهای انحصاری و معمولی زیاد نباشد ، مشتری ترغیب می شود نسخه گران ترش را بخرد. این از این اعتقاد ناشی می شود که گزینه های گران قیمت از نظر کیفیت بهتر هستند.
یادتان باشد مشتریان قیمت هایی را که با 99 تمام می شود را دوست ندارند.در این حالت مشتریان یا این قیمت را به صفرهای بعد رند می کنند یا به 95 آن را تبدیل می کنند.صفر در انتهای قیمت یا 95 در انتهای قیمت باعث می شود قیمت دوستانه تر به نظر برسد.بنابراین قیمت هایی در منوی خود وارد نکنید که مشتری آن را به بالا یا پایین رند کند.
اگر غذای بسیار گران قیمت و کمی بزرگتری دارید ، کنار آن بنویسید “برای دو نفر”. این باعث می شود که اقتصادی تر باشد. اگر مشتری تمایل داشته باشد فکر کند با مقداری پول اضافی می تواند غذای بسیار بیشتری دریافت کند ، جلوتر می رود و غذای کامل را سفارش می دهد. گزینه اندازه کوچک مشتریان را به سمت متوسط سوق می دهد و اندازه متوسط آنها را به سمت سرویس دهی کامل سوق می دهد.
6. روانشناسی رنگها
رنگ ها نقش مهمی در ایجاد طراحی منوی رستوران دارند. شناخته شده است که هر رنگ احساس متفاوتی را در انسان تحریک می کند. بنابراین انتخاب شما از رنگ های منو ، احساس مردم را به طور ناخودآگاه نسبت به غذا و رستوران شما تعیین خواهد کرد. برای رستورانی که می خواهد در یک آب و هوای گرم غذای خود را به عنوان تازه و خنک به بازار عرضه کند ، رنگ سبز و آبی گزینه های خوبی است زیرا آنها نشان دهنده طراوت و رنگ آبی است و یادآوری یک اقیانوس را به شما می دهد و آن را به یک انتخاب عالی برای یک رستوران غذاهای دریایی تبدیل می کند.
رنگ نارنجی به عنوان تحریک گرسنگی شناخته می شود در حالی که زرد باعث احساس خوشبختی در فرد می شود. قرمز غذاخوری ها را تشویق می کند که غوطه ور شوند ، و این رستوران را برای رستوران هایی که با غذاهای کم جریان اصلی سرو کار دارند مناسب می کند. زرد و قرمز به دلیل ماهیت پر جنب و جوش ، به ویژه برای QSR ها بسیار خوب عمل می کنند در حالی که بلوز ، قرمز عمیق یا مایل به قرمز برای ناهار خوری خوب است.
رستوران های مضمونی در سایه بین دو طرف قرار دارند. بدانید که چگونه رنگها در انتخاب مشتریان هنگام صرف غذا در یک رستوران تأثیر می گذارند.
1.6 رنگهای روشن: سفید ، بژ و خاکستری روشن
اگر یک رستوران با فضای کوچک دارید ، رنگ آمیزی دیوارهای داخلی رستوران با هر یک از رنگ های روشن به شما کمک می کند رستوران خود را بزرگ جلوه دهید. ثابت شده است که رنگ هایی مانند سفید و بژ باعث ایجاد احساس آرامش در مشتریان می شوند و باعث می شوند زمان بیشتری را در رستوران شما بگذارند.
همچنین ، بهترین رنگ برای سقف رستوران بیشتر سفید یا بژ است ، تا فضای بزرگتر به نظر برسد.
رستوران هایی که روزانه مشتری بالایی از مشتری دارند باید از استفاده از رنگ های روشن خودداری کنند چرا که در بالا گفتیم رنگ روشن باعث ماندگاری مشتری در رستوران می شود که خوب چون شما مشتری زیادی دارید باید سریعا مشتریان شما بروند و افراد جدید جایگزین شوند.
فقط مراقب باشید رنگ ها را طوری انتخاب نکنید که در رژیم غذایی فرد تاثیر منفی بگذارد و افراد میل به خوردن غذای کمتری پیدا کنند.مثلا رنگ بژ یک رنگ آرامش بخش و سلطنتی است و برای استفاده در یک رستوران غذاخوری عالی بسیار مناسب است اما باید آن را با کمی سفید یا سبز ترکیب کنید.یا حتی می توانید از گلدان های گل و گیاهان و یا صندلی های مایل به قرمز استفاده کنید.ترکیب رنگ ها نباید یک احساس خاص را هدف قرار دهند بلکه با استفاده از طیف وسیعی از آنها سود خود را حداکثر کنید.
2.6 رنگ های آرامش بخش: سبز و قهوه ای
رنگ سبز رنگی است که با طبیعت در ارتباط است و باعث ایجاد فضای آرام در رستوران می شود. باعث آرامش مشتری می شود و آنها را ترغیب می کند تا مدتی بمانند. مهمترین جنبه رنگ آمیزی رستوران به رنگ سبز این است که مشتری می خواهد غذای سالم و متعادل بخورد. رستوران های سلامت باید روی دیوارهای خود رنگ سبز آرام داشته باشند و همچنین کمی قهوه ای چوبی نیز می تواند به شما کمک کند. رنگ سبز در بارها و بارها کار نمی کند ، چرا که چراغ سبز تاریک و دلگیر می شود و باید نور کم داشته باشد. از طرف دیگر ، قهوه ای در تکه های کوچک و کمترین استفاده بسیار عالی است اما بیش از حد استفاده می شود و می تواند کل ظاهر را نشان دهد و باعث می شود رستوران روستایی شود و نه به روش صحیح. نکته اصلی ایجاد تعادل بین رنگ های داخلی رستوران است که انتخاب کرده اید.
برای لامپ ها از رنگ سبز استفاده نکنید چرا که چراغ سبز فضا را تاریک کرده و کمی دلگیر می کند.از رنگ قهوه ای در چوب ها و میزها می توانید استفاده کنید.اما زیاد از رنگ قهوه ای استفاده نکنید چرا که چهره خوبی به رستوران شما نمی دهد.
همیشه سعی کنید بین رنگ ها تعادل برقرار کنید.
3.6 مهار اشتها: آبی و بنفش
هرچقدر هم باورنکردنی به نظر برسد ، رنگهای آبی و بنفش اشتهای مشتریان را کاهش می دهند. این گفته درست باشد یا نباشد ، واقعیت این است که مواد غذایی آبی یا بنفش زیادی وجود ندارد ، به همین دلیل گفته می شود که اشتهای فرد را محدود می کند.
رنگ آبی به طور کلی با آرامش در ارتباط است. بنابراین اگر شما قهوه خانه ای دارید که می خواهید مردم در آن اوقات خوشی را سپری کنند و از نوشیدنی های خود لذت ببرند ، رنگ آبی و بنفش باید رنگ داخلی رستوران شما باشد.
کافه های قهوه از رنگ بنفش استفاده فراوان می کند.اما فراموش نکنید که آنها این کار را با کنتراست قرمز انجام می دهند که تقریباً در انتهای مخالف چرخ رنگ است. در حالی که چوب های بنفش و قهوه ای معمولاً در یک “Cafe Coffee Day” هاله ایجاد می کنند ، آرم قرمز به شما احساس ناهار خوری سریع می دهد و خرید را تشویق می کند. همچنین ، رنگ قرمز قبل از رنگ بنفش چشم مشتری را به خود جلب می کند ، بنابراین تصمیم به خرج کردن قبل از شروع روحیه آرامش بخشیده شده است.
4.6 رنگ قرمز و زرد
زرد و قرمز بیشترین کاربرد را در آرم ها دارند ، زیرا شادترین رنگ ها برای دیدن هستند. هر دو این رنگ ها ضربان قلب و فشار خون مشتری را بالا می برند و احساس جدیدی ایجاد می کنند ، که باعث می شود سریع غذا بخورند و ترک کنند. اکثر رستوران های فست فود دارای دیوارهای قرمز یا زرد هستند و یا لوازمی مانند لیوان ، فنجان های همرنگ روی میز دارند. طرح های رنگی فست فود معمولاً به آرم و رنگ برند شما نیز بستگی دارد. این طرح های رنگی فقط برای مکانهایی توصیه می شود که مشتری زیادی دارند و می خواهند مشتری سریع ترک کند.
مک دونالد و KFC نمونه های کلاسیک رستوران های فست فود هستند که از روانشناسی رنگ برای مشتریان استفاده می کنند. به جای کپی آشکار از رنگ های آنها ، باید سعی کنید چندین ترکیب دیگر مانند قرمز و سفید ، آبی و صورتی روشن تر و غیره ایجاد کنید. بهترین رنگ برای نمای داخلی و خارجی رستوران ، رنگی است که بیشتر از همه برندتان را منعکس کند.
5.6 اجازه می دهیم مشتریان بمانند: سایه های قرمز ، نارنجی ، قهوه ای گرم
رنگ های تیره و خاکی ، وقتی روی دیوارها با سایه روشن کار می شوند و با کمی نور از رنگ های گرم ترکیب می شوند ، به مشتریان کمک می کنند تا آرامش بیشتری داشته باشند و می خواهند بیشتر بمانند. سایه های تیره قرمز ، مارون ، نارنجی گرم و قهوه ای باعث افزایش اشتهای مشتریان می شود و آنها را به عنوان انتخاب رنگ مناسب برای رستوران های عالی که مخصوص غذاهای چند وعده هستند ، انتخاب می کنند. در این حالت بهترین رنگ برای قسمت های بیرونی رستوران شما باید در قسمت تیره تر ، قهوه ای یا آبی تیره باشد تا نشانه ای ایجاد کند.
در هنگام انتخاب رنگهای داخلی رستوران ، مهمترین عامل این است که شما کدام نوع رستوران هستید و چه نوع غذایی سرو می کنید. اگر در حال افتتاح یک رستوران جدید هستید و یا سعی دارید دکوراسیون خود را از نو تزئین کنید ، رنگ آمیزی دیوارهای شما طبق نوع رستوران ایده خوبی خواهد بود. هنوز هم ، اگر قبلاً در داخل خانه رنگ آمیزی کرده اید اما می خواهید طرح رستوران خود را تغییر دهید ، استفاده از رنگ های مناسب در لوازم جانبی میز ، دیوارپوش ها و نورپردازی می تواند تقویت کننده مشاغل باشد.
7. روانشناسی تصاویر
تصاویر ، گرافیک ها یا نقاشی ها هرچه را انتخاب کنید ، یک تصویر می تواند لایه های بزرگی را به طراحی منوی رستوران شما اضافه کند. یک مطالعه ثابت می کند که تصاویر ، مشتریان را به سفارش بیشتر تحریک می کند.
استفاده از تصاویر خوب است.اما استفاده خیلی زیاد تصاویر در منو اگر رستوران خوبی هستید باعث می شود فکر کنند که شما گران فروشی می کنید!بنابراین استفاده از تصاویر ساده و سبک تر ایده بهتری در اینجاست. برجسته سازی ستون ها بهتر از استفاده از تصاویر برای چنین رستوران هایی است اما به یاد داشته باشید که نمی توانید موارد برجسته را بیش از حد استفاده کنید. در هر صفحه یک یا دو مورد کافی است.
با استفاده از این چک لیست مهندسی منوی رستوران ، منوی مناسبی برای تجارت رستوران خود ایجاد کنید که نه تنها مشتریان را برای سفارش بیشتر وسوسه می کند ، بلکه سود بالایی نیز دارد.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- ترفند بهبود تجربه مشتری در رستوران ( مرجع کامل) اگر صاحب یا مدیریت یک رستوران هستید، درست مانند هر...
- آنچه رنگ در مورد تجارت شما می گوید آنچه رنگ در مورد تجارت شما می گوید ممکن...
- اهمیت روانشناسی رنگ در تبلیغات و برندینگ ( مرجع کامل) رنگها دارای قدرت هستند. شما میتوانید از قدرت رنگها در...
- روانشناسی رنگها و تاثیرآن در فروش روانشناسی رنگها یکی از مقوله های مهمی است که می...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.