3 روش روانشناسی قیمت گذاری و تکنیک های آن
آیا با تکنیک های روانشناسی قیمت گذاری آشنا هستید؟
به عنوان مصرف کننده، ما در واقع نمی دانیم که چیزها باید چه قیمتی داشته باشند. ممکن است یک شیشه سس مارینارا با
تخفیف در یک فروشگاه مواد غذایی ارگانیک به قیمت 49.900 تومان خریداری کنید، اما متوجه می شوید که قیمت قفسه معمولی
شیشه در جاهای دیگر 39.900تومان است.
روانشناسی قیمت گذاری می تواند به عنوان یک استراتژی بازاریابی یا به عنوان راهی برای افزایش درک کیفیت استفاده شود.
قیمت گذاری، به ویژه روش روانشناسی قیمت گذاری، می تواند تأثیر واقعی بر تصمیمات خرید مشتریان شما داشته باشد.ما بررسی
خواهیم کرد که روانشناسی قیمت گذاری چیست، چگونه به عنوان یک استراتژی بازاریابی عمل می کند، و راه هایی را که می توانید
استراتژی های قیمت گذاری را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید.
روانشناسی قیمت گذاری چیست؟
روانشناسی قیمتگذاری استراتژی است که از قیمتگذاری برای تاثیرگذاری بر هزینههای مشتری یا عادات خرید استفاده میکند تا
فروشهای با ارزش بیشتر یا بالاتر را به همراه داشته باشد.هدف این است که نیاز روانی مشتری به چیزی را برآورده کند، خواه پس
انداز پول، سرمایه گذاری در کالایی با بالاترین کیفیت، یا گرفتن یک «معامله خوب» باشد.
چرا روانشناسی قیمت گذاری موثر است
روانشناسی قیمتگذاری این واقعیت را نشان میدهد که مصرفکنندگان به ندرت میدانند که چیزی باید چه قیمتی داشته باشد.
اغلب روشی که ما میتوانیم تشخیص دهیم که آیا چیزی خوب است یا خیر، این است که آن را با قیمتی پایینتر از آنچه که معمولاً
ذکر شده است مقایسه می کنیم یا مقایسه آن با محصولات مشابه در همان دسته .
ویلیام پاوندستون در کتاب افسانه ارزش منصفانه مینویسد: «بازاریابان مدتهاست که آزمایشهایی در روانشناسی قیمت گذاری
انجام میدادند. بازاریابان و فروشندگان به خوبی میدانند که آنچه مشتری حاضر است بپردازد قابل تغییر است و از این واقعیت
میتوان پولی به دست آورد.»
روانشناسی قیمت گذاری نیز بر تغییرات سادهای که مغز را فریب میدهند متکی است. یکی از شناختهشدهترین استراتژیها،
قیمتگذاری جذابیت نامیده میشود، که در آن کسبوکارها رقم گرد شده را یک صد تومان کاهش میدهند. مغز 49900 تومان را
49000 تومان می خواند و نه 50 هزار تومان.مصرف کنندگان می خواهند بدانند که بهترین چیزی را دریافت می کنند، خواه بهترین
قیمت، بهترین کیفیت یا بهترین ارزش باشد.
روانشناسی قیمت گذاری به این ایده متکی است و از قیمت به عنوان راهی برای ارسال سیگنال های مناسب برای ایجاد احساس
موفقیت در مشتریان استفاده می کند.
انواع روانشناسی قیمت گذاری
1.محدودیت های زمانی مصنوعی⌚️
فقط یک روز! فقط چند ساعت مونده! فروش زود هنگام فلان چیز! کسب و کارها از محدودیت های زمانی مصنوعی برای ایجاد
حس فوریت استفاده می کنند. رویدادهای یک روزه یا فروشهایی که در عرض چند ساعت به پایان میرسند، مشتریان را تشویق
میکند تا به سرعت خرید کنند – قبل از پایان فروش یا قبل از این که محصولات مورد علاقهشان به فروش برسد.
در حالی که پیامرسانی در وبسایت یک کسبوکار ممکن است نشان دهد که فروش در حال پایان است، حقیقت این است که
ظرف چند ساعت دوباره تنظیم میشود و به کار خود ادامه میدهد. ترفند این است که مشتریان را متقاعد کنید که پایان آن نزدیک
است، بنابراین آنها اقدام به خرید کنند.
2.یکی بخر چند تا ببر🔢
این استراتژی ریاضیات سادهای دارند و گزینهای را انتخاب میکنند که برای مشتری جذابتر است. به عنوان مثال، یک جعبه پاستا
ممکن است با 50 درصد تخفیف در صورت خرید دو عدد فروخته شود. در کنار آن، جعبه پاستا ، برند دیگری است که یکی را بخرید،
یکی را رایگان دریافت کنید.خرید یکی، دریافت یک گزینه رایگان در واقع فروش بهتری دارد، حتی اگر ریاضیات دقیقاً یکسان باشد.
مشتریان احساس می کنند که معامله بهتری است.
3.حذف صفرها از قیمت 🏷
آیا می دانستید که نحوه ظاهر شدن یک قیمت می تواند بر احساس مشتریان شما در مورد آن تأثیر بگذارد؟ مثلا وقتی شما
15000 تومان را 15 هزار تومان می نویسید مردم احساس می کنند پول کمتری پرداخت می کنند.بنابراین بهترین کار این است که
ارقام صفر را از سمت چپ قیمت ها حذف کنید.این هم به عنوان یکی دیگر از تکنیک های روانشناسی قیمت گذاری مطرح می
شود.
نقاط قیمت بالاتر به عنوان سیگنال های کیفیت عمل می کنند
روشی که یک کسب و کار محصولات خود را قیمت گذاری می کند می تواند به طور قابل توجهی بر درک مشتری از کیفیت تأثیر
بگذارد.قیمت های بالاتر این تصور را ایجاد می کند که یک کالا ارزش بیشتری دارد، حتی اگر توسط همان سازنده یا همان مواد
ساخته شده باشد.
در قسمتی از برنامه تلویزیونی کیم پوسیبل در اوایل دهه 2000، کیم به دنبال یک جفت چکمه گرانتر از همان جفت در مغازهای
دیگر شد که متعلق به همان مالک اسمارتی مارت است، جفت مشکی اسمارتی مارت را علامت گذاری کرد و نام آن را به اونیکس
تغییر داد تا بهتر با سایر اقلام طراح با قیمتی مشابه سازگار شود.
این یک استراتژی محبوب است که مشاغل از آن برای نشان دادن اینکه اقلام آن لوکس یا طراحی هستند استفاده می کنند.
مشتریان برچسب قیمت گرانی را می بینند و تصور می کنند اقلام با بالاترین کیفیت ممکن هستند.
حتی اگر این درست باشد، به این معنی نیست که هزینه نشان دهنده ارزش واقعی اقلام است.به عنوان مثال، CO Collections
لباس ها و لوازم جانبی زیبایی را با قیمت های لوکس ارائه می دهد. خط اصلی این برند با کتها و ژاکتهای ترمه، کیفهای
ساختهشده از چرم بره ایتالیایی و لباسهای کتانی، «کاوش در تناسب چشمگیر و بافتهای غنی با تمرکز بر احساسات و فصلی
بودن» است.
در حالی که قیمت 1095 دلاری یک ژاکت کشمیری بافتنی کابلی ممکن است برخی از خریداران را دلسرد کند، CO از قیمت به عنوان
یک استراتژی برای جذب کسانی استفاده می کند که به دنبال لباس های متمرکز بر لوکس و طراحی عالی هستند.
پیشنهاد می کنم بخوانید: 10 دلیل اصلی که چرا مشتریان از شما خرید نمی کنن
این ویدئو رو از دست ندین:
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- روش های قیمت گذاری کالا و خدمات در دنیای فروش، قیمت گذاری از مهمترین مباحث کسب و...
- قیمت گذاری روان شناختی قیمت گذاری روان شناختی قیمتگذاری روانشناختی استراتژی است که...
- روش قیمت گذاری STP روش قیمت گذاری STP STP یک مدل بینظیر برای طراحی...
- استراتژی قیمت گذاری فریمیوم قیمت گذاری فریمیوم هنگامی که یک محصول / خدمات...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.