راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش سوم)
ادامه مبحث راهنمای شبکه های اجتماعی
تصمیم گیری در مورد اینکه انرژی خود را بر روی چه شبکه اجتماعی متمرکز کنید، می تواند یک فرآیند سردرگم کننده باشد زیرا زمان و منابع معمولا کوتاه هستند.
معمولا مقالات زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارد که شایعات زیادی در مورد شبکه های اجتماعی بیان می کنند.
همانند سایر کانال های بازاریابی، هر چقدر استراتژی و تفکر بیشتری بر روی به کار گیری و اجرای برنامه ها صرف شود، شانس موفقیت نیز بیشتر می شود.
اگر با اهداف کسب وکار، پیشنهاد محصولات و مشتریان هدف کار خود را آغاز کنید می توانید از موارد خسته کننده ای که ممکن است در این مسیر با آن مواجه شوید خودداری نمایید
انواع مختلف شبکه های اجتماعی چیست
همه سایت های اجتماعی و پلتفرم ها به صورت یکسان ایجاد نشده اند. هر کدام از کانال های اجتماعی نیز به شیوه یکسانی در دسترسی به اهداف به کاربران کمک نمی کنند.
زمانی که در محیط های آنلاین به جستجو می پردازید باید گزینه های اجتماعی خود را به چند طبقه بندی سازمان دهی کنید.
با نگاه کردن به گروه کانال ها و تم های رایج آن، می توانید تصمیم گیری درستی در مورد انتخاب شبکه های اجتماعی داشته باشید.
بهترین روش برای به دست اوردن این طبقه بندی ها، تقسیم کردن آن ها به دسته های شخصی، اجاره ای و اشغال شده است
شخصی :
موارد شخصی ممکن است در برگیرنده وبلاگ ها، انجمن ها یا شبکه های اجتماعی داخلی باشد. این موارد نیز احتمال دارد داخلی یا خارجی باشد.
تفاوت اصلی این طبقه بندی با سایر گزینه ها این است که شما صاحب کانال هستید .
این کانال ممکن است بر روی سایت اصلی یا دامنه دیگری باشد اما به طور کامل تحت کنترل شماست
کانال های اجاره ای:
همانند اجاره کردن یک آپارتمان، در این شرایط کاربر بخشی از کانال را با اجازه صاحبش اشغال می کند. برخی از اوقات، هزینه ای از طرف مقابل گرفته می شود اما در دنیای رسانه های اجتماعی چنین اتفاقی اغلب رخ نمی دهد.
سایت هایی همچون فیس بوک، توییتر و Tumbler در این طبقه بندی قرار می گیرند. فیس بوک صاحب سایت خودش است و شما تنها حضور خود در این سایت را مدیریت می کنید.
می توانید به صورت رسمی صفحه ای را از آن خود کنید اما نمی توانید ادعایی بر روی پلتفرم داشته باشید و نحوه تغییر آن را مدیریت کنید
کانال اشغال شده:
این طبقه بندی از کنترل شما خارج است. شرکت شما ممکن است نماینده رسمی داشته باشد که در حوزه اشغال شده تعامل دارد.
اما باید به خاطر داشته باشید که هیچ مالکیتی وجود ندارد و این کانال ها هر زمانی که دوست داشتند می توانند تغییر پیدا کنند . Reddit محبوب ترین نمونه از این طبقه بندی است.
کارمندان شرکت به طور مکرر در انجمن ها و سایت های جامعه به صورت رسمی و غیر رسمی شرکت خواهند کرد .
مکالمات مشتریان در سرتاسر سه طبقه بندی که در بالا به آن اشاره کردیم رخ می دهد اما قبل از اینکه وارد بحث شویم باید زمان و تفکر کافی بر روی برنامه های مدیریت کانال و استراتژی حضور در آن اختصاص یابد.
به عنوان مثال، برندهای کوچک تر با منابع محدود می توانند یکی از کانال ها را انتخاب کنند و نیازهای خود را قبل از رشد مشتریان و ورود به کانال های متعدد برآورده سازند.
به عنوان نماینده برند شما این فرصت را دارید دیدگاه ها و ارزش منحصر به فردی به کانال های شرکت خود بیفزایید
چه شبکه ای را باید در ابتدا انتخاب کنم
پاسخ یکسانی به این سوال وجود ندارد. برای هر کسب وکاری این سوال پاسخ متفاوتی خواهد داشت. اولین مرحله برای هر سازمانی بازدید از KnowEm.com است.
این سایت به شما اجازه می دهد نام برند خود را در بیش از 500 شبکه اجتماعی ثبت کنید. اینکار شما را مطمئن می سازد که نامتان جایی که نیاز دارید ثبت شده است.
در کانال هایی که هنوز نیازی به آن ها ندارید می توانید نام برند خود را حفظ کنید. این سایت یکی از گسترده ترین فهرست های شبکه های اجتماعی بر روی وب است
این سایت می تواند یک مکان عالی برای دنبال کردن شبکه های اجتماعی است که فراتر از فیس بوک، توییتر و گوگل پلاس هستند.
هر فردی بهتر است یک صفحه در سایت فیس بوک داشته باشد. این سایت با بیش از 1.19 میلیارد کاربر فعال ماهانه؛ می تواند مشتریان خوبی در اختیار شرکت ها قرار دهد.
همین اعداد و ارقام را می توانید در سایت توییتر بیابید. ابزار دیگری که به استراتژی رسانه های اجتماعی کمک می کند گوش دادن است.
از ابزارهای گوش دادن در شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا ببینید مشتریان شما در چه کانال هایی حضور دارند.
این بینش به شما کمک می کند برنامه های خود را جایی به نمایش بگذارید که بیشترین مزیت و منفعت را برایتان دارد .
اکانت های واحد در برابر اکانت های متعدد :
داشتن یک اکانت یا چندین اکانت بر روی شبکه های اجتماعی داشته باشید یک سوال بزرگ است. پاسخ به این سوال ساده است.
همه چیز به خود شما بستگی دارد. برخی از شرکت های بزرگ اکانت شرکتی در توییتر دارند. این در حالیست که بیشتر فروشگاه های آنان، اکانت های خودشان را دارند.
این موضوع به آن ها اجازه می دهد اطلاعات خاص و مرتبطی را به فالوورهای ناحیه ای بدهندو در عین حال اکانت شرکتی خود را برای منتشر کردن اخبار، تبلیغ ها و اعلانات حفظ نمایند.
سایر شرکت ها ممکن است اکانت خود را بر اساس محصول دسته بندی کنند.
در چنین شرایطی، می توان مکالمات را بر اساس مخاطب و محصول نیز طبقه بندی کرد. نایک، کامکست و دلتا ایرلاین نمونه های خوبی از برندهایی هستند که اکانت های متعددی برای مقاصد مختلف دارند و به خوبی از عهده مدیریت آن بر آمده اند
مهم ترین مسئله ای که باید به هنگام تصمیم گیری مدنظر داشته باشید این است که ایا با بخش بندی اکانت ها می توانید ارزشی به مشتریان و مکالمات آن ها بیفزایید یا خیر.
ایا می توانید نیازهای مشتری را در یک اکانت واحد برآورده کنید یا باید از چند اکانت استفاده نمایید؟ ایا ملاحظات ناحیه ای وجود دارد که اینکار را دشوارتر می سازد؟
علاوه بر تمامی مواردی که بیان کردیم باید توانایی خود برای مدیریت چندین اکانت متعدد را در نظر داشته باشید.
ابزارهایی همچون Hootsuite, Sprout Social و SocialEngage مدیریت اکانت های متعدد را بسیار ساده تر از قبل کرده است
اما باید به خاطر داشته باشید هیچ چیز بدتر از ایجاد اکانت و رها کردن آن نیست. این موضوع پیام خوبی در مورد برند و توانایی دنبال کردن آن ارسال نمی کند
چگونه کار خود را آغاز کنیم
قبل از هر کاری سوالات زیر را از خود بپرسید :
- دوست دارم چه رفتاری را در مشتری تحریک کنم؟
- در میان کانال های اجتماعی که وجود دارد چه نوعی از آن ها برای محصولات و خدماتی که من پیشنهاد می کنم مناسب تر هستند؟
- مشتریان هدف من چه کسانی هستند؟ چگونه می توانم رفتارهای آنلاین این افراد را بشناسم؟
شناسایی اهداف شخصی به شما کمک می کند بهترین کانال اجتماعی را برای تلاش های خود انتخاب کنید.
روشن کردن رفتارهای مطلوب اعضای جامعه به شما کمک می کند نحوه تعامل با آن ها را تعریف نمایید. به عنوان مثال ایا هدف شما افزایش آگاهی از برند است؟
اگر چنین است، فعالیت های بازاریابی را در نظر بگیرید که در برگیرنده جمع اوری و اشتراک گذاری نظرات مشتریان، محتوای قابل اشتراک و تعاملات ارزشمند است.
ایا به دنبال افزایش ترافیک و نرخ تبدیل هستید؟ به دنبال فرصت هایی برای تعامل با مشتریان علاقه مند و مرتبط بگردید که برای خرید آماده هستند.
نکته کلیدی منطبق کردن تلاش های تعاملی با نتایجی است که می خواهید دریافت کنید. اجازه دهید مثالی را با هم بررسی کنیم.
فرض کنید در حال اجرای شرکتی هستید که محصولات زیبایی را به فروش می رساند.
در ادامه مراحل انتخاب بهترین پلتفرم اجتماعی برای چنین کسب وکاری را مشاهده می کنید:
تفکرات خود را به تفکرات عمودی محدود نکنید. افق نیز فکر کنید
مطمئنا مشتریان شما به محصولاتی که ارائه می کنید علاقه مند هستند اما در مورد موضوعات و تمایلات آن ها چه طور؟
به عنوان مثال فرض کنید شما خرده فروش قایق و موتور آن هستید.
جوامع مرتبط با قایق رانی وجود دارد که برای رویکرد شما بسیار عالی هستند اما این احتمال وجود دارد که مشتریان تمایل زیادتری به مسافرت، سایر فعالیت های خارج از منزل و حتی غذاها داشته باشند.
به این فکر کنید که چگونه می توانید در این جوامع افقی شرکت کنید و مخاطبان خود را توسعه دهید
به جای اینکه تنها بر روی موارد محبوب تمرکز کنید به چیزهایی بیندیشید
که برای جوامع شما مهم تر است
بعد از اینکه وارد شبکه های اجتماعی شدید ممکن است به خاطر حجم وسیع اطلاعاتی که رد آن وجود دارد سردرگم شوید.
اپلیکیشن ها، ابزارها و شبکه های جدیدی وجود دارد که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. شما ممکن است کل روز را بر روی بررسی این موارد صرف کنید.
- بهتر است تعادلی بین این موارد ایجاد نمایید. معمولا بهتر است به جای اینکه کارهای زیادی را به طور ناقص به پایان برسانید، چند مورد اندک را به طور موثر انجام دهید.
- البته در این شرایط نیز باید چشم و گوش خود را باز کنید تا بتوانید گرایش های جدید اجتماعی را درک کنید.
مورادی که باید مدنظر قرار دهید عبارتند از :
به دنبال عملکردهایی در پلتفرم ها باشید که با محصولات یا فضای بازار هماهنگ است.
به عنوان مثال خرده فروش بخش پوشاک، می تواند از شبکه های اجتماعی تصویری همچون اینستاگرام یا پینترست به خوبی استفاده نماید .
- از فناوری ها و عملکردهای نوظهوری که به شما اجازه می دهد به شیوه های جدید با جامعه خود ارتباط داشته باشید و مواردی را با آن ها به اشتراک بگذارید استفاده نمایید .
- به دنبال فناوری ها و سایت هایی باشید که پتانسل دستیابی به جمعیت جدید را در میان مخاطبان و تاثیرگذاران شما دارند .
زمانی که همه چیز با شکست مواجه می شود به اهدافتان نگاه کنید. از تست و بررسی واهمه نداشته باشید. انرژی کافی را برای انجام اینکار اختصاص دهید تا بتوانید پاسخ معناداری به دست آورید
زمانی که شبکه اجتماعی جدید ظهور می کند چگونه می توان در آن حضور
پیدا کرد
در شبکه های اجتماعی حقایق و هنجارهای خاصی وجود دارد. زمانی که این حقایق و هنجارها را بر روی کسب وکار خود اعمال کردید،
می توانید به سرعت مشاهده کنید که این ها در سایر شبکه های دیگر نیز قابل انجام هستند.
قوانین تعامل ممکن است از سایتی به سایت دیگر متفاوت باشد اما اصول همیشه یکسان و دست نخورده خواهد بود
اهداف و سنجش ها:
تعیین اهداف شبکه جدید باید اولین کاری باشد که انجام می دهید. چرا می خواهید در این کانال جدید حضور داشته باشید؟ قصد دارید به چه چیزی دست پیدا کنید؟
بعد از اینکه اهداف خود را شناسایی کردید، باید در مورد نحوه اندازه گیری موفقیت تصمیم بگیرید.
برای پلتفرم های نوظهور، اینکار کمی زمانبر خواهد بود. بسته به ابزارهای آنالیتیکی که در دسترس قرار می گیرد و نحوه تنظیم پلتفرم چنین کاری ممکن است کمی دشوار باشد
برندینگ:
اتوریتی شما در رسانه های اجتماعی موضوع مهمی است. برندینگ موثر می تواند اتوریتی شما را به عنوان برند منتشر سازد.
کانال های اجتماعی می توانند احتمالات فعلی را برای نمایش برند فراهم آورند و بازدید از برند را افزایش دهند. مطمئن شوید که آواتار شما به درستی انتخاب شده و بیوگرافی به خوبی پر شده است
تولید محتوا:
هیچ چیز ناراحت کننده تر از آن نیست که به پروفایل مورد علاقه خود بروید و هیچ چیزی در آن پیدا نکنید.
قبل از اینکه بخواهید افراد یا فعالیت های آنان را دنبال کنید یا ترافیکی را به سمت پروفایل جدید خود هدایت نمایید باید مطمئن شوید که محتوای متعددی در آن دارید.
اینکار باعث می شود افراد دنبال کننده دلیلی برای کار خود داشته باشند
ارتباط با تاثیر گذاران:
بعد از اینکه برند خود را در کانال اجتماعی جدید معرفی کردید باید به دنبال افرادی باشید که بتوانید تعامل سازنده ای با آن ها برقرار نمایید.
کار خود را با جستجوی افرد تاثیر گذار آغاز کنید. ممکن است در حال حاضر رابطه ای با این افراد داشته باشید. از این رابطه به نفع خود استفاده کنید.
زمانی که با آن ها تعامل می کنید به دنبال افراد بیشتری باشید که به فضای کاری شما مرتبط هستند
اکتشاف:
زمانی که این ارتباط را توسعه دادید می توانید از شبکه جدید برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری بر روی زمان و انرژی خود استفاده کنید
و لینک هایی از مکان های مرتبط بیفزایید تا بتوانید به مشتریانتان کمک نمایید حضور شما در شبکه جدید را کشف کنند.
در مورد کارهای جالبی که انجام می دهید مطلب بنویسید و آن را در وبلاگ خود برجسته نمایید. پست ها را در کانال های متعدد به اشتراک بگذارید
تقویم محتوا/انتشار:
همانند سایر کانال های دیگری که دارید باید محتوایی را به طور منظم منتشر نمایید. میتوانید اینکار را از طریق ابزارهایی همچون HootSuite, Spout Social و SocialEngage انجام دهید.
زمانی که در حال برنامه ریزی تقویم محتوای خود هستید می توانید از سیستم های مدیریت پیشرفته یا اکسل استفاده کنید.
همه چیز به خود شما بستگی دارد. بهترین روشی که برایتان کار می کند را پیدا کنید. برنامه ریزی از قبل شما را مطمئن می سازد رویدادها ، تبلیغ ها و تمایلات مرتبط با مخاطبان به درستی بهینه سازی شده است.
زمانی که برای آغاز کار آماده بودید کارهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به نظر خسته کننده برسد. اما موضوع مهمی که در مورد رسانه های اجتماعی وجود دارد
این است که اصل و اساس همه آن ها یکسان است و می توان این اصول را به شبکه اجتماعی جدید منتقل کرد.
این تمرینات به شما کمک می کند موفقیت خود در رسانه های اجتماعی را صرف نظر از اندازه شرکت و پلتفرمی که در آن کار می کنید تضمین نمایید
فیس بوک
زمانی که فیس بوک در سال 2004 کار خود را شروع کرد یک شبکه اجتماعی خالی بود که بر روی مرتبط کردن دانشجویان و دانش آموزان به هم تمرکز داشت.
بعد از نه سال با وجود بیش از 1 میلیارد کاربر فعال، فیس بوک به یکی از شبکه های اجتماعی مهم با کاربرد گسترده تبدیل شد و در حال حاضر یکی از پلتفرم های مهم برای تبادلات و تعاملات آنلاین است.
فیس بوک از مرتبط کردن دوستان و اعضای خانواده تا پر کردن خلا بین برندها و جوامعشان، ارتباط آنلاین ما را به سطح جدیدی انتقال داده است
آمارهای کلیدی و جمعیتی:
در ژوئن سال 2013 ، فیس بوک حدود 1.19 میلیارد کاربر فعال ماهانه داشت که 80 درصد آن ها خارج از ایالت متحده آمریکا و کانادا بودند .
- 59 درصد از کاربرانی که صفحه برندی را لایک می کنند از محصولات و خدمات آن قبلا استفاده کرده اند.
این در حالیست که 45 درصد افراد تنها برای به دست اوردن اطلاعاتی در مورد تخفیف ها در صفحه برند حضور دارند . - جنسیت کاربران در فیس بوک 55 درصد زن و 45 درصد مرد است .
- متوسط سن کاربران 41 سال است. 65 درصد کاربرانی که در فیس بوک حضور دارند بالای 35 سال هستند .
- بیش از 300 میلیون عکس روزانه در فیس بوک آپلود می شود
- کاربران فیس بوک به طور متوسط 229 دوست دارند
- پست ها و صفحات در فیس بوک 4.5 میلیارد بار در روز لایک می شوند
- بیش از 750 میلیون کاربر هر ماه از طریق دستگاه های موبایلی وارد این سایت می شوند
افراد چگونه از فیس بوک استفاده می کنند
فیس بوک از زمان حضورش به بخش اصلی حضور اجتماعی افراد به صورت آنلاین تبدیل شد. برای بیشتر کاربران، فیس بوک تنها شبکه اجتماعی آنلاینی است که در آن شرکت دارند.
البته سطح تعامل افراد با این پلتفرم متغیر است. از میان افرادی که این شبکه را به صورت مرتب در هفته بررسی می کنند تا آن هایی که به اجبار در چنین شبکه هایی فعال هستند، نیروی اصلی برای شرکت، ارتباطی است که در میان افراد برقرار می شود.
خود شبکه فیس بوک به یکی از شبکه هایی تبدیل شده است که حریم خصوصی قابل سفارشی و تنظیمات مختلف دارد. کاربران می توانند دیده شدن خود را تنظیم نمایند.
آن ها می توانند پست هایی که باید دیده شود را انتخاب کنند. در مقابل کاربرانی که رویکرد کامل تری را اتخاذ کرده اند می توانند تصاویر و نوشته های خود را در معرض دید عموم بگذارند.
قابلیت هایی که در این شبکه وجود دارد فراتر از صفحات شخصی است و به صفحات برند، رویدادها و گروه ها اختصاص یافته است
1.گروه ها توسط کاربران ایجاد می شوند و سطح متغیری از حریم خصوصی و امنیت را دارند. کاربران می توانند گروه های خود را حول هر موضوع یا رویدادی که دوست دارند سازمان دهی کنند.
از گروه های تخصصی و حرفه ای تا گروه هایی که در مورد تمایلات خاصی است، نوع این گروه ها تنها بر اساس تمایل کاربران تعیین می شود.
این گروه ها بی شک می توانند تمایل افراد را در گذر زمان به خود جلب کنند
2.رویدادها به کاربران اجازه می دهند در یک دوره زمانی خاص دور هم جمع شوند.
امنیت در این بخش بسیار قابل سفارشی سازی است و به افراد اجازه می دهد رویدادهای عمومی و خصوصی و رویدادهایی بین این دو مورد ایجاد نمایند.
قابلیت کلیدی در این گزینه توانایی اکسپورت کردن رویدادهای فیس بوکی بر روی تقویم های دیگر است
3.صفحات مرتبط با کسب وکارها محصول انقلابی در فیس بوک هستند.
در طول سال ها، این صفحات اشکال مختلفی به خود گرفته اند. همانند سایر صفحات، این صفحات نیز با گذشت زمان تغییر کرده اند.
صاحب فیس بوک تلاش کرده است قابلیت های بیشتری به این صفحات بیفزاید تا بتواند نیازهای بازاریابان و صاحبان کسب وکارها را برآورده نماید.
اخیرا فیس بوک قابلیت های بیشتری همچون ابزارهای آنالیتیکی، گزارش دهی، امنیت ، دسترسی و تبلیغات را به این صفحات افزوده است
4. Facebook Messenger Facebook Messenger روش جدیدی برای ترکیب ایمیل ها، پیام رسان های فوری و پیام های فیس بوکی است.
زمانی که در سال 2010 و 2011 سرویش های پیام رسانی گروهی متمایز و مجزا ایجاد شد، فیس بوک فرصت های موجود را به خوبی درک کرد و یکی از اپلیکیشن های محبوب به نام Beluga را خریداری نمود.
این پیام رسان بعدا به عنوان پیام رسان فیس بوک شناخته شد. بر روی سیستم عامل IOS ، بلک بری و اندروید، این یک اپلیکیشن مجزاست اما می توان آن را در سرتاسر اپلیکیشن فیس بوک و تجارب وب یکپارچه سازی و ادغام نمود
همانطور که تعداد کاربرانی که بر روی پلتفرم های اجتماعی تکیه می کنند افزایش پیدا می کند این شبکه های اجتماعی نیز رشد خواهند کرد
و همانند فیس بوک پاسخگو خواهند بودو با اینکه هنوز فرصتهای زیادی در این حوزه وجود دارد اما فیس بوک برای بیشتر جوانب زندگی کاربران خود انتخاب های متعددی ارائه می کند
و تلاش دارد انعطاف پذیری خوبی در حوزه حریم خصوصی و امنیت فراهم آورد. زمانی که کاربر تلاش می کند رفتارهای جدید اتخاذ کند و در نهایت انتظارات خود را رشد دهد،
فیس بوک نیز باید خود را با این موارد منطبق سازد تا بتواند نیازهای در حال تغییر افراد را برآورده سازد. این تغییرات لازم و مفید هستند اما از دیدگاه بازاریابی ممکن است خسته کننده و نا امید کننده باشند
استراتژی ها و تاکتیک هایی برای موفقیت:
همانطور که برندها و افراد زیادی به استفاده از فیس بوک روی می آورند، سطح شلوغی و سرو صدای افراد نیز افزایش پیدا می کند.
با اینکه الگوریتم News Feed فیس بوک تلاش می کند با نشان دادن مرتبط ترین محتوا، به سطح سرو صدا و شلوغی کمک کند اما برندها برای اینکه بتوانند خود را در میان رقبا متمایز سازند باید قابل توجه؛ جذاب و با ارزش باشند.
برای اینکه مطمئن شوید محتوای شما توسط مخاطبان درستی دیده می شود، باید زمانی را برای بهینه سازی اکانت فیس بوک خود اختصاص دهید
محتوا:
هر چیزی که در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر می کنید محتوا نام دارد. همانطور که امروزه از الگوریتم News Feed می دانیم؛ نحوه تعامل کاربران با محتوا بسیار مهم است.
هر بخشی از محتوا را که در این رسانه اجتماعی منتشر می کنید به عنوان یک تعامل افزایش یافته و خاص در نظر بگیرید و از اینکه کمی سرگرمی را در میان محتواهای خود داشته باشید نترسید.
اجازه دهید نگاهی به اکانت Delta و GE در فیس بوک بیندازیم. با اینکه این اکانت ها کاملا برند هستند اما همانطور که مشاهده می کنید
آن ها کمی خارج از انتظار عمل کرده اند و نشان داده اند از نمایش جوانب انسانی خود هیچ واهمه ای ندارندهمچنین تصاویر نیز به طور غیر قابل باوری در فیس بوک موثر است.
پست هایی که تصاویر مناسبی در خود دارند به طور متوسط 39 درصد بیشتر از سایر پست ها، تعامل افراد را به خود جذب خواهند کرد
زمان ارسال پست:
این موضوع به محتوای شما بستگی دارد. باید ببینید محتوای شما چگونه طراحی شده و چه زمانی می توان آن را منتشر کرد.
مطمئن شوید زمان هایی در روز که کاربران و طرفداران شما بیشتر از ساعت های دیگر فعال هستند را مورد پیگیری قرار می دهید.
تمرکز کردن بر روی تعاملات در طول این زمان ها به شما کمک خواهد کرد جامعه موجود را رشد دهید. همچنین مطمئن شوید که توجه کافی به مواردی همچون ساختار جملات، عبارات و نوع پست هایی که برای مخاطبان مفید است دارید.
بیشتر کاربران فیس بوک سایت را به هنگام صرف شام یا زمان استراحت مورد بررسی قرار می دهند.
با اینکه وقت شام معمولا خارج از ساعت کاری کسب و کارهاست اما بهتر است این زمان را نیز تست کنید تا ببینید مخاطب شما چه زمانی محتوا را مورد بررسی قرار می دهد
اعتدال و میانه روی:
برندها سطح مسئولیت خود برای انتشار محتوای تولید شده توسط کاربر را افزایش داده اند. شما نیز باید همیشه به این فکر کنید که چه چیزی برای اکانت فیس بوکتان نامناسب است.
بهترین تمرین این است که چنین مواردی را در اختیار عموم قرار دهید. این موضوع به جامعه شما اجازه می دهد بدانند شما چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را مجاز نمی دانید.
همین امر باعث می شود سطح امنیت افزایش پیدا کند. همانطور که می دانید فیس بوک یک فضای باز و عمومی است.
بنابراین شما نمی توانید بر روی همه مواردی که کاربران می گویند تمرکز داشته باشید. شرایطی که می توان در آن محتوای کاربر را پاک کرد در برگیرنده محتوای تبلیغاتی،
اذیت و سوء استفاده ، استفاده از جملات توهین آمیز، پست های تهدید کننده و پست هایی که شامل اطلاعات حساس است.
شرایطی که در آن باید به جای پاک کردن کامنت ها به آن توجه داشته باشید شامل شکایات مشتری، دیدگاه های منفی و جملات نقادانه است. شما ممکن است دوست نداشته باشید
افراد چنین سخنانی را به زبان بیاورند اما در شبکه های اجتماعی همیشه باید گوش دهید
تعامل:
از آنجایی که همه ما در شبکه های اجتماعی به دنبال ایجاد روابط هستیم، می توانیم با پیوستن به مکالمات با مشتریان، از این موضوع به نفع خود استفاده نماییم.
آن ها دوست دارند با برند موجود ارتباط و تعامل داشته باشند و از روش خود برای انجام چنین کاری استفاده می کنند. به این روش ها احترام بگذارید.
نوع مکالمات می تواند ریتم و وزن پاسخ شما را دیکته کند. البته این موضوع به محصولات شما نیز بستگی دارد. به عنوان مثال نرخ پاسخگویی شرکت هواپیمایی به مشکلاتی که در حوزه خدمات مشتریان رخ می دهد باید سریع باشد.
زیرا نیاز مشتریان بسیار در این شرایط بسیار مهم است. تنها شما هستید که می توانید موارد مناسب را برای سازمان و محصول خود تعیین کنید اما حداقل در مراحل ابتدایی ایجاد جامعه، بهتر است پاسخگویی سریع تری داشته باشید
جامعه:
تجربه مخاطبان در فیس بوک را همانطور که خودشان دوست دارند و انتظار دارند ایجاد کنید. فقط به فکر نرخ کلیک و نرخ تبدیل خود نباشید.
بر روی آن ها تمرکز کنید و به پیش بروید. مخاطبان شما زمانی تبدیل به جامعه می شوند که ببینید اعضای آن همدیگر را پشتیبانی می کنند و این جامعه در حال رشد و تلاش است.
با فراهم آوردن تعامل در میان مخاطبان، می توانید سطح نزدیکی افراد را به هم افزایش دهید و به سمت حمایت مشتریان پیش بروید .
جریان کاربران:
با اینکه محیط صفحات فیس بوک به برندها اجازه می دهد بیشتر تنظیمات مورد نیاز خود را انجام دهند اما شما نیز باید مطمئن شوید که کاربران را به جایی که می خواهید هدایت می کنید.
به عنوان مثال اگر کاربری برای پشتیبانی یا کمک به صفحه شما مراجعه می کند ، ایا می داند به کجا باید سر بزند؟
همانطور که صفحات فرود را برای سایت خود طراحی می کنید، اهداف صفحات فیس بوک خود را نیز در نظر داشته باشید.
زمانی که کاربر وارد صفحه شما می شود دوست دارید چه کاری انجام دهد؟
آن ها برای دسترسی راحت تر، به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟ مطمئن شوید که این عناصر را در جلو و مرکز صفحه قرار می دهید.
شما می توانید به راحتی ترتیب اپلیکیشن ها را تغییر دهید و حتی ایکون هایی که برای نمایش این اپلیکیشن ها به کار می رود را بهینه سازی نمایید JetBlue .نمونه خوبی از جریان کاربردی واضح و روشن است
اعتبار و قابل قبول بودن:
بخش عظیمی از برند شما بر روی اعتماد ساخته می شود و بنیان و اساس اعتماد نیز اعتبار است.
گرام و املا از لحاظ جهانی مهم هستند و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا کاربران بتوانند از اکانتتان به درستی استفاده کنند.
قبل از اینکه بخواهید اخبار و مطالبی را بر روی شبکه خود منتشر کنید از صحت آن اطمینان حاصل نمایید. امنیت کاربران خود را با لینک ندادن به سایت های بدخواه تامین کنید.
همچنین باید مطمئن شوید که به اعضای جامعه خود دلیلی برای باور آن چه که غیر از شماست نمی دهید
موفقیت چگونه است
میلیون ها شرکت از فیس بوک برای نشان دادن برند و تعامل با اعضای جامعه خود استفاده می کنند اما تنها تعداد محدودی از این برندها می توانند خود را در میان رقبا متمایز سازند.
خوب اجازه دهید ببینیم این افراد چگونه خود را در فیس بوک متمایز می کنند
SQUARESPACE
این یک شرکت نوپا و جوان است که در حال حاضر فالوورهای خوبی دارد و توانسته است دلایل خوبی برای دنبال شدن ایجاد نماید.
به روزرسانی های منظم با ترکیبی از محتواهای عالی تیمی که به سرعت به دیدگاه های کاربران پاسخ می دهد باعث شده است این شرکت در میان سایرین متمایز شود .
BURBERRY
افرادی که در فیس بوک فعالیت دارند با محتواهای غنی، تصاویر، لینک ها و ویدئوها تعامل بیشتری دارند و Burberry نیز این موضوع را به خوبی درک کرده است.
همین حالا وارد دنیای آن ها شوید. تصاویر زیبا و منحصر به فرد باعث می شود در صفحه این شرکت بمانید و به اسکرول کردن بپردازید.
این افراد به جای ارائه محتوای بازاریابی، اپلیکیشن هایی را ارائه می کنند که ارزش بیشتری بر برندشان می افزاید
JULEP
این اکانت متعلق به سالن های زنجیره ای طراحی ناخن است و اشتراک مبتنی بر اعضا می تواند ایده خوبی باشد.
این اکانت با ایجاد کردن جامعه طرفداران توانسته است موفقیت زیادی کسب کند.
آن ها خلاقیت جامعه خود را با محصولاتشان برجسته می کنند و به مشتریانی که بیشتر از سایر افراد فعالیت داشته اند و تصاویر تولیدی خود را به اشتراک گذاشته اند جایزه می دهند
ESPN
گفتگوی طرفداران در ESPN سری منظمی از محتوای تعاملی در فیس بوک است. این محتوای زنده توانسته است خود را با محتوای سنتی برای شبکه های اجتماعی یکپارچه سازد.
این تعامل طرفداران چیز جدیدی برای آن ها نیست اما استفاده از آن در فیس بوک می تواند شما را به جمعیت جدیدی از مخاطبان برساند
راهنمایی ها و نکات مرتبط با معاشرت :
همانند تعامل در رسانه های آفلاین، فیس بوک نیز مجموعه ای از بایدها و نبایدهای نانوشته برای کاربران دارد که باید آن را دنبال کنند.
فیس بوک در درجه اول یک شبکه اجتماعی است که برای کمک به کاربران برای متصل شدن به همدیگر ساخته شده است.
همچنین این سایت به یک پلتفرم برای کسب وکارها تبدیل شده است تا بتوانند با مشتریان خود تعامل داشته باشند.
باید سلسله مراتب مدنظر قرار گیرد و باید بدانید قبل از ورود به فیس بوک چه کارهایی را انجام دهید. در ادامه چند نکته برای آغاز کار در فیس بوک را با هم مرور می کنیم
اسپم نکنید:
این یکی از مواردی است که همه بازاریابان باید به آن توجه داشته باشند.
همیشه مفید باشد و از اسپم کردن بپرهیزید. این کارها در برگیرنده ارسال وسیع دعوتنامه مربوط به رویدادها و پیام های دعون بسیار از اکانت شخصی است.
عملکرد فیس بوک نیز جلوی این موضوع را می گیرد
پاسخ دهید
زمان پاسخگویی بر اساس مشکل و انتظاراتی که وجود دارد متغیر است اما معمولا زمان پاسخ دادن باید در شبکه های اجتماعی سریع تر از کانال های سنتی همچون ایمیل باشد.
در بیشتر موارد باید همان روز به سوال و درخواست کاربران خود پاسخ دهید. اجازه ندهید اعضای جامعه شما احساس کنند فراموش شده اند
به آپدیت های زیاد نه بگویید:
سعی کنید از به روزرسانی ها متعدد در یک بازه زمانی کوتاه خودداری نمایید. علاوه بر نگرانی های الگوریتم News Feed ، این موضوع برای فالوورها نیز ازاردهنده است.
اگر به روزرسانی های متعددی در یک بازه زمانی کوتاه داشته باشید در طولانی مدت توجه مخاطبان را از دست خواهید داد
از قابلیت @NAME استفاده کنید:
اگر می خواهید با صفحه عمومی دیگر یا کاربری در فیس بوک تماس داشته باشید می توانید به طور مستقیم به صفحه فیس بوکیشان لینک دهید.
این موضوع آن ها را متوجه می سازد که شما در حال برقراری ارتباط با اکانت و صفحه شان هستید.
برای انجام اینکار کافیست از علامت @ در کنار نام آن ها استفاده کنید. فیس بوک نیز به کمک یک منوی کشویی سعی می کند شما را راهنمایی نماید.
فقط به خاطر داشته باشید که کاربران خصوصی را به این شیوه نمی توان هدف قرار داد مگر اینکه بخواهید به دیدگاهی که در صفحه شما قرار داده اند پاسخ دهید
پست های مهم را برجسته کنید:
اگر برند شما به روزرسانی های مهمی دارد( به عنوان مثال فروش یا قابلیت جدید در محصولات) می توانید این موارد را در جدول زمانی صفحه خود برجسته کنید.
این موضوع باعث گسترده شدن پست به دو ستون می شود و می تواند این به روزرسانی های مهم را در فید خبری افراد نشان دهد .
از قابلیت پیام استفاده کنید:
افراد می توانند بر روی صفحه شما پیام های خصوصی ارسال نمایند. بیشتر این پیام ها مرتبط با خدمات مشتری است.
پس مطمئن شوید که پیام های خود را بررسی می کنید. بخش پیام ها همانند باکس ایمیل هاست
اعلان ها:
جعبه نوتیفیکیشن( اعلان) لایک ها، کامنت ها، پست های اخیر را بر روی صفحه برند نمایش می دهد. بسته به حجم فعالیت ها، این بخش می تواند به هنگام پیگیری فعالیت جامعه شما مفید باشد.
به خاطر تمرکز فیس بوک بر روی فعالیت های اخیر، شما به احتمال زیاد کامنت ها و لایک های پست های اخیر را دریافت خواهید کرد
اما نوتیفیکشن ها به شما کمک می کند فعالیت انجام شده در پست های قدیمی را نیز پیگیری کنید
صفحات مطلوب و موردعلاقه :
شما می توانید صفحه برندهای دیگر را به عنوان صفحه مطلوب و مورد علاقه نشانه گذاری کنید.
این یک روش مفید برای ترویج شرکا است و می تواند شما را به این کسب وکارها مرتبط سازد
پست و انتشار مطلب:
با اینکه بیشتر ابزارهای رسانه های اجتماعی به شما اجازه می دهد از این موارد به فیس بوک مطلب ارسال کنید
اما اگر به طور مستقیم از فیس بوک استفاده کنید نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. الگوریتم فیس بوک در برابر پست هایی که از رابط خودش ارسال شده است تعصب نشان می دهد.
پاسخگویی و دیدگاه گذاری نیز می تواند از طریق نرم افزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی بدون هیچ مشکلی انجام شود .
خوشبختانه، فیس بوک به افراد اجازه می دهد از طریق روابط موجود و به طور مستقیم زمانبندی ارسال نوشته ها را مدیریت کنند.
اگر محتوایی را در فیس بوک به اشتراک می گذارید باید در حال حاضر بر روی وب سایت شما وجود داشته باشد.
پست های زمانبندی شده تنها در بخش Activity Log قابل مشاهده است. به خاطر داشته باشید که تعامل اولین هدف شماست و باید بتوانید پست های زمانبندی شده را به گونه ای مدیریت کنید که بیشترین تعامل را داشته باشد
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش اول) راهنمای شبکه های اجتماعی برای افراد مبتدی به راهنمای شبکه...
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش دوم) ادامه مبحث راهنمای شبکه های اجتماعی چه نوع محتوایی را...
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش چهارم) ادامه مبحث راهنمای شبکه های اجتماعی توئیتر بروزرسانی 140 کاراکتری...
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش پنجم) لینکداین بزرگترین شبکه اجتماعی افراد متخصص و حرفه ای یعنی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.