راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش اول)
به راهنمای شبکه های برای افراد مبتدی خوش آمدید. چه در حوزه شبکه های اجتماعی تازه کار باشید
یا بخواهید خلا موجود در دانش خود را پر کنید، خوشحالیم که می توانیم به کمک این راهنما از شما حمایت نماییم.
همه ما به خوبی ارزش شبکه ی را می دانیم. حوزه رسانه های اجتماعی بیشتر از آن چیزی که در ابتدا به نظر می اید، پیچیده است. استفاده از این شبکه ها بدون داشتن دانش کافی می تواند خسته کننده باشد.
ایجاد شبکه ای که بتواند ارزش واقعی را برای شما فراهم آورد به کار زیادی نیاز دارد. اما لازم نیست نگران شوید.
ما در این راهنما به شما کمک خواهیم کرد. امیدواریم این راهنما یکی از کاملترین راهنماهای موجود برای شبکه های اجتماعی باشد.
مهم نیست در چه سطح مهارتی قرار دارید، در این مقاله نکات مهمی را بیان خواهیم کرد که به شما کمک می کند حضور خود در رسانه های اجتماعی را بهبود ببخشید. خوب اجازه دهید کار خود را آغاز کنیم
شبکه اجتمای چیست؟
شبکه اجتماعی روشی برای افراد است که به کمک آن می توانند به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند و با هم تعامل داشته باشند.
با اینکه رسانه ای اجتماعی از همان روزهای آغازین وب حضور داشته اند اما در 100 سال اخیر شاهد رشد فزاینده ای از محبوبیت و تعداد افرادی که از این رسانه ها استفاده می کنند بوده ایم.
به این خاطر به آن رسانه های اجتماعی گفته می شود که کاربر در یک بافت اجتماعی با آن تعامل دارند که می تواند در برگیرنده مکالمات، دیدگاه ها و سایر ارتباطات تولید شده توسط کاربر و تعاملات آن ها باشد.
منتشر کردن محتوا در طول چند سال اخیر بسیار ساده تر شده است و همین امر استفاده از شبکه های اجتماعی را بهتر می کند.
کاربران غیر فنی که اطلاعات زیادی ندارند در حال حاضر می توانند محتوایی بر روی پلتفرم های در حال رشد همچون وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و غیره ایجاد کنند.
دنیای وب امروزی از روش “یک به چند” به روش تعاملی “چند به چند” تغییر یافته است و ما این موضوع را دوست داریم
برای کسب وکارها تغییر در مصرف وب و افزایش کاربرد رسانه های اجتماعی باعث ایجاد فرصت و البته مسئولیت شده است.
مقدار داده هایی که از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار مشتریان قرار می گیرد باعث شده است بازاریابان وب با حوزه جدیدی از فعالیت روبرو شوند.
با اینحال می توان از طریق رسانه های اجتماعی پایه مشتریان سازمان را افزایش داد. اینجا دقیقا همان جایی است که مسئولیت آنلاین شما در قبال مشتریان شکل می گیرد.
باتغییر رفتار آنلاین مشتریان، انتظارات آن ها نیز تغییر خواهد کرد. چه کسب وکار شما در حال تعامل و گوش دادن به شبکه های اجتماعی باشد و چه نباشد، مشتریان مکالماتی را در مورد عملکرد شما خواهند داشت.
بهتر است شما نیز بخشی از این مکالمات باشید. درست است؟ مطمئنم شما نیز اینگونه فکر می کنید
آیا شبکه های اجتماعی تنها یک مد زودگذر است؟
در طول چند سال اخیر، رشد بی سابقه ای در محبوبیت پلتفرم های اجتماعی همچون فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکداین، یوتیوب، پینترست و سایر موارد ایجاد شده است.
با وجود چنین رشدی می توان بیان کرد که حوزه رسانه های اجتماعی و دوران آن تازه آغاز گشته است و نیاز به این رسانه ها در کسب وکارها در طول زمان قوی تر خواهد شد.
کل دنیا تحت تاثیر توسعه و انطباق تاکتیک های رسانه اجتماعی بوده است و آمارهای موجود این موضوع را به خوبی نشان می دهد
چرا کسب وکار من به شبکه های اجتماعی نیازمند است؟
چه کسب وکار کوچکی داشته باشید، در حال اجرای کسب وکار محلی باشید یا شرکت بزرگ و جهانی را مدیریت نمایید، آمارهای موجود یک موضوع مهم را روشن می کند:
مشتریان شما در دنیای آنلاین حضور فعالی دارند. آن ها در کانال های اجتماعی با دوستان، همکاران و سایر برندها تعامل دارند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز، توصیه ها و سرگرمی هایی را به دست آورند.
اگر کسب و کار شما پاسخی برای این نیاز مشتری نداشته باشد، رقبا جایگاه موجود را از آنِ خود خواهند کرد. در این شرایط رقبای موجود مشتریان را تحت کنترل خود در می آورند.
ده ها فرصت برای افزودن ارزش وجود دارد و یکی از این فرصت ها ایجاد ارتباطی است که بتواند به ساخت روابط بین مشتری و برند کمک کند. ارتباط آن ها بنیان و اساسی را ایجاد می کند که بعد از مدتی بخشی از دارایی های بازاریابی شما خواهد شد.
به این دارایی بزرگ حمایت مشتری از برند می گویند. از آنجایی که بیشتر تجربه های مشتریان بر روی وب استوار است، شبکه های اجتماعی برندها را قادر می سازد در تجربه آنلاین مشتریان خارج از کانال های ارتباطی معمولی، شرکت کنند
اگر بتوانید با مشتریان خود در ارتباط باشید، حمایت شما به دنیا یادآوری می کند که چه کارهایی را انجام می دهید و شما چه کسی هستید. حمایت و پشتیبانی چیزی نیست که بتوانید آن را با صرف هزینه خریداری نمایید.
حمایت با گذشت زمان و با تعامل مثبت و مستمر با مشتریان به دست می اید. این موضوع از طریق تجربه موفق حاصل می شود و با ارائه خدمات ارزشمند به مشتریان کسب خواهد شد.
حمایت یکی از بحث های مهم در حوزه شبکه های اجتماعی است و از طریق حمایت تلاش های شما بزرگ می شود و رشد می کند.
این موضوع نشان می دهد که برند شما کارهای بسیار جالبی انجام می دهد که مشتریان را وادار به سخن گفتن در مورد آن می نماید.
این موضوع باعث می شود افراد نظرات و عقاید خود را به اشتراک بگذارند و از تجربه هایی که با شما داشتند در شبکه های اجتماعی صبحت کنند. این اشتراک گذاری بهترین بازاریابی برای برند است
شناسایی حامیان بالقوه اولین مرحله خوبی است که پیش روی دارید. شما می توانید از ابزارهای اجتماعی، داده های موجود در سایت، داده های مربوط به مشتریان و حتی مشاهدات خود برای کمک به درک مشتریان از برند استفاده کنید.
باید بدانید چه چیزی برای این حامیان بالقوه اهمیت دارد. آن ها به دنبال چه چیزی هستند؟ آیا به دنبال شناخت هستند؟
دوست دارند به حجم وسیعی از اخبار یا محتوای جدید دست پیدا کنند؟ نوع حامیانی که برند شما جذب می کند را شناسایی نمایید و روش هایی را برای به دست آوردن حمایت این افراد کشف کنید.
باید به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر روابط جامعه شما به صورت طبیعی ایجاد خواهد شد. با اینکه دانش برند و پژوهش در مورد آن افراد را به ارتباط تشویق می کند و به آن ها کمک می کند بهترین قدم ها را بردارند اما ساخت روابط زمانبر خواهد بود
عبور از وب منفعل به وب تعاملی تغییرات زیادی را ایجاد کرده و تاثیرات زیادی بر روی نحوه ارتباطات افراد با
هم داشته است.
این موضوع بر روی نحوه اجرای کسب وکارها نیز تاثیر داشته است.
در این مرحله از بازی، باید بگوییم که حضور در وب برای موفقیت کسب وکار ضروری است. اگر مکالمات آنلاین مشتریان خود را نادیده بگیرید
یا مسیر دیگری را انتخاب کنید، نمی توانید در این مسیر به سمت جلو حرکت کنید.
از این فرصت برای نزدیک تر شدن به مشتری و مخاطب خود استفاده کنید. با شیوه معتبرتر و بهتری به افراد دسترسی پیدا کنید،
ترافیک اصلح تری وارد سایت کنید، اتوریتی برند خود را افزایش دهید، با افرادی که بر روی رفتار مشتریان تاثیر می گذارند ارتباط داشته باشید
و داده های مورد نیاز برای تصمیم گیری بینش محور برای کسب وکار را به دست آورید
چگونه شبکه های اجتماعی در میان سایر کانال های بازاریابی می توانند سکوی
پرشی برای موفقیت باشند؟
به خاطر داشته باشید که تجربه مشتریان یا آغاز برند با توییتر ، فیس بوک یا وبلاگ نخواهد بود. شبکه های اجتماعی باید برند فعلی شما را بگیرد و آن را مستحکم تر سازد و باعث بهبود آن شود.
تلاش هایی که در شبکه های اجتماعی انجام می دهید باید بخشی از فعالیت های دیگر شما باشد. به دست اوردن صدای شرکت و به اشتراک گذاری آن در رسانه های اجتماعی، فرصت های منحصر به فردی را در تمامی کانال های بازاریابی داخلی همچون سئو، برندینگ، روابط عمومی ، فروش و موارد دیگر باز خواهد کرد
روابط
برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از رسانه های اجتماعی داشته باشید، ساخت روابط با آن را اولین هدف خود قرار دهید. این موضوع برای افرادی که به معیارها و سنجش های ملموس و سنتی عادت کرده اند کمی غیر عادی خواهد بود اما یک قدم به عقب برگردید و نگاهی به تصاویر بزرگ تر داشته باشید. روابطی که با مشتریان ایجاد می شود می تواند بنیان و اساس سایر جنبه های کسب و کارتان باشد و آن را تقویت نماید.
پرورش و تقویت روابط زمانی که به خوبی انجام می شود می تواند فرصت های زیادی در اختیارتان بگذارد و اینکار به خوبی در شبکه های اجتماعی قابل اجراست. کانال های اجتماعی دیوارهای بین افراد را از بین برده است.
در سال 2011 ،فیس بوک داده هایی را منتشر کرد که نشان می داد کاربران آن به طور متوسط 3.74 درجه از هم جدا بودند و با کاربرد این پلتفرم به هم نزدیک تر شده اند.
در سال هایی که این مطالعه انجام می شد، شبکه های اجتماعی رشد بیشتری پیدا کردند.
این موضوع بسیار جالب است و رسانه های اجتماعی برای چنین اتفاقی بسیار معتبر گشته اند. برخی از سئوکاران ومتخصصان روابط عمومی که موفقیتی دارند، اعتبار خود( حداقل بخشی از آن ) را از روابطی که ایجاد کرده اند به دست آورده اند.
اگرچه این افراد در کارهایی که انجام می دهند خوب هستند اما روابط بزرگ تر تلاش های آنان را مستحکم تر کرده است.
روابطی که با مشتریان خود ایجاد می کنید به وفاداری، حمایت و خصیصه ای منجر می شود که می تواند از برند شما در زمان های خوب و بد حمایت کند .
بازخورد
اطلاعات در شبکه های اجتماعی با سرعت باورنکردنی به اشتراک گذاشته می شود و کاربران کانال های اجتماعی را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در زمان واقعی انتخاب می کنند.
این اطلاعات به شکلی از عقیده تبدیل می شود. بنابراین اگر به سرنخ های درستی از مخاطبان خود گوش فرا دهید،
متوجه می شود که رسانه اجتماعی می تواند یک منبع ارزشمند برای به دست اوردن بینش ها و بازخوردها باشد.
استفاده از این ویژگی(گوش دادن در شبکه های اجتماعی) در توسعه محصولات می تواند همانند یک سیستم هشدار دهنده اولیه عمل کند
و هزینه خدمات مشتریان را بکاهد، باز خورد خوب و ارزشمندی در مرحله توسعه فراهم اورد و حتی تست کننده های بتا را بدون هزینه اضافی شناسایی نماید .
یکپارچه سازی :
شبکه های اجتماعی چیزی نیست که بخواهید به سادگی باقی تلاش های بازاریابی، برندینگ، روابط عمومی و تبلیغات را به آن اضافه کنید.
بلکه باید بتوانید شبکه های اجتماعی را با سایر فعالیت های بازاریابی خود یکپارچه کنید. برای انجام اینکار، می توانید یک تجربه مقیاس پذیر و منسجم برای مشتریان خود ایجاد نمایید.
اینکار آنقدرها که به نظر می رسد سخت و دشوار نیست. مطمئن شوید که رسانه های اجتماعی را در همان روزرهای اول با تلاش های بازاریابی خود یکپارچه سازی می کنید.
اینکار به شما کمک می کند کار خود را تقویت کرده و مستحکم تر کنید. اگر حضور در شبکه های اجتماعی از همان آغاز روشن و واضح باشد،
برند شما می تواند از موارد مختلف سود ببرد و روابط عمومی تغییر زیادی در بازدید ها و دسترسی ها مشاهده خواهد کرد.
خدمات مشتریان نیز می تواند به طور فعال به سخنان افراد گوش فرا دهد و هر جایی که لازم باشد تغییرات مورد نیاز را اعمال نماید.
همانطور که مشاهده کردید، حضور در شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی بر روی سازمان شما دارد به شرطی که به شیوه معتبر و با فکر انجام شود.
زمانی که تعامل در رسانه های اجتماعی را به بخش اصلی کارهای خود تبدیل می کنید، می توانید از قدرت آن به خوبی استفاده نمایید .
چه مقدار از این راهنما را باید مطالعه کنم؟
همانطور که می دانید موارد و نکات زیادی در مورد شبکه های اجتماعی وجود دارد که باید یاد بگیرید.
اگرچه این راهنما صرف نظر از مقدار محتوایی که می خوانید می تواند مفید باشد اما توصیه می کنیم تمامی بخش های آن را مطالعه کنید.
ممکن است هر بخشی که می خوانید را نتوانید در حال حاضر بر روی کمپین اجتماعی خود اعمال کنید اما درک عمیقی از بخش ها را خواهید داشت که بعدا می توانید از آن استفاده نمایید
ارزش در شبکه های اجتماعی
ایجاد و تعامل با یک جامعه :
شاید بتوان گفت یکی از ارزش های بزرگ بازاریابی در شبکه های اجتماعی، توانایی شما برای تعامل با جامعه ای از افراد دیگر است. این تعامل در قلب رسانه های اجتماعی قرار دارد و بدون آن نمی توانید
کاری انجام دهید. شما این فرصت را دارید که با مشتریان خود در سرتاسر جهان تعامل داشته باشید و در مقیاس وسیع با آن ها ارتباط برقرار کنید.
اگر مشتریان فعلی یا احتمالی شما چیزی برای گفتن به شما یا درباره شما داشته باشند، حالا می توانید بلافاصله به این صحبت ها پاسخ دهید.
علاوه بر ارتباط واکنشگرا، برندها و کسب وکارها می توانند روابطی را با مشتریان خود ایجاد کنند که فراتر از روابط موجود در طول تراکنش های عادی است.
این روابط می تواند مشتریان را دوباره به شرکت باز گرداند، وفاداری و حفظ آن را بیشتر کند
اگر این مشتریان به حامیان شما تبدیل شوند و حضور شما را با بازاریابی دهان به دهان اعلام نمایند، سود و منفعت زیادی کسب خواهید کرد.
با فراهم اوردن مکان عالی برای تعامل مشتریان و کمک کردن به ایجاد روابط ارزشمند، می توانید از موارد موجود به نفع خود استفاده کنید و در صنعت خود اتوریتی را برای برندتان ایجاد نمایید.
در چنین شرایطی متوجه خواهید شد که مشتریان شما به طور فزاینده ای به چیزی که می گویید اعتماد می کنند و برای به دست آوردن منابعی که به حل مشکلات و چالش هایشان به آن ها کمک می کند نزد شما می اید.
همه برندها در مکان ناشناخته یکسانی حضور دارند، هر چقدر ارزش بیشتری به مشتری بدهید ، موارد بیشتری دریافت خواهید کرد.
یک نمونه خوب در این حوزه REI است که تنها وسایل خارج از منزل را به فروش می رساند بلکه به خاطر منابع ارزشمندی که در مورد پیاده روی ، کوهنوردی و سایر موارد در اختیار افراد قرار می دهد شناخته شده است
حرکت از دوست داشتن به عاشق شدن و سپس به دفاع
احساس اعضای جامعه در مورد برند شما می تواند از خشم تا تحسین متغیر باشد.
ما بعدا احساسات منفی را مورد بحث قرار خواهیم داد اما در حال حاضر می خواهیم بر روی افرادی تمرکز کنیم که امیدواریم از طیف دوست داشتن به طیف دفاع از سایت و برند شما حرکت کنند.
اولین مرحله ای که پیش روی خود دارید این است که کاری کنید افراد در پلتفرم هایی همچون فیس بوک یا سایر پلتفرم ها شما را لایک کنند و به زبان ساده دوست داشته باشند.
افرادی که به طور مستمر شما را لایک می کنند، بر این باورند که انتظاراتشان برآورده شده است. این احساس بسیار ارزشمند است
همانند هر ارتباط دیگری، ایجاد ارتباطی که بتواند شما را به سطح بعدی ببرد به نیازهای برند و افرادی که با شما در تعامل هستند بستگی دارد.
شما باید بتوانید این ارتباط را به تجربه مثبتی تبدیل کنید که هر دو طرف از آن سود می برند. اگر این تجارب بتواند صدای برند شما را به طور منحصر به فرد به گوش سایر افراد برساند بسیار عالی خواهد بود.
به عنوان مثال زمانی که Kotex اکانت پینترست خود را راه اندازی کرد، 50 کاربر زن را انتخاب نمود و برای آن ها بسته ای منحصر به فرد بر اساس برد پینترستشان ارسال کرد.
این افراد نه تنها خوشحال و شگفت زده شدند بلکه کاری که این شرکت برایشان انجام داده بود را با سایر افراد در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.
همین امر باعث ایجاد احساسات گرم و مثبتی در میان افراد شد
زمانی که این روابط به طور عمیق تر رشد می کند سطح دیگری نیز ایجاد می شود. وقتی مشتری دوست دارد از برند شما دفاع کند، کار خود را به درستی انجام داده اید.
این مرحله آخر که با نام تمایل به دفاع و حمایت شناخته شده است، یک موضوع مهم برای برند است زیرا اعضای جامعه نه تنها به طور مکرر در بحث ها شرکت می کنند و توصیه هایی در اختیار افراد قرار می دهند بلکه از کارهای شما حمایت می کنند
و در برابر سایر رقبا از کارهایی که انجام داده اید به دفاع می پردازند. شما نمی توانید انتظار داشته باشید جامعه موجود به طور 100 درصد مشتریانی داشته باشد که اینگونه رفتار می کنند.
همچنین خدمات مشتریان نیز ممکن است به خوبی مجهز نشده باشد . اما می توانید انتظار داشته باشید بعد از سرمایه گذاری و پرورش اولیه، افرادی که عضو جامعه شما هستند گامی به سمت جلو بردارند
و به شما کمک کنند. زمانی که این موضوع رخ می دهد می توانید ببینید که چگونه تلاش هایتان به ثمر می نشیند و تعامل افراد بیشتر می شود.
این موضوع باعث می شود نیازی به کار در سایر بخش های تعاملی نداشته باشید. همانطور که می بینید حمایت افراد از شما و برندتان یک ابزار قدرتمند است.
یک سطح از اصالت ساخته شده در این نوع تعاملات نظیر به نظیر وجود دارد که نمی توان در تعاملات برند با مشتری پیدا کرد
تعامل جامعه تنها در مورد بازاریابی نیست
تعامل جامعه که از طریق شبکه های اجتماعی به دست می اید تقریبا برای هر بخش از سازمان شما ازتیم محصولات گرفته تا تیم مدیریت مفید است.
هر چقدر تعداد افرادی که با شما تعامل دارند بیشتر باشد بار کاری تان سبک تر خواهد شد. برای آغاز کار، چند مورد از نواحی که می توانید از آن ارزش واقعی و روشن را به دست اورید با هم مرور می کنیم :
تولید محتوا
با استفاده از داده های مرتبط با ترافیک جستجو، تعامل در سایت، تلاش های اجتماعی، حضور شما در شبکه های اجتماعی می تواند به تعیین چیزی که افراد به دنبال آن هستند کمک کند.
این موضوع به شما اجازه می دهد محتوایی ایجاد کنید که با نیاز آن ها سازگار است. موضوع محتوا به احتمال زیاد در سه حوزه زیر خواهد بود
یادگیری و بهبود :
این نوع از محتوا برای بهینه سازی وظایف مشتریان یا جریان کاری آن ها طراحی شده است.
در این شرایط تلاش می کنید به کمک محصولات خود یا حتی ارائه کمک، زندگی این افراد را بهبود ببخشید.
هدف اصلی این نوع از محتوا ایجاد اتوریتی، به دست اوردن ارتباط و افزایش تعامل است
کاوش و کشف :
مشتریان دوست دارند روش های جدید و خلاقانه ای برای استفاده از محصولات شما پیدا کردند و در این شرایط به دنبال چنین محتوایی خواهند بود.
برای این گروه ، ساخت روابط مهم است. این روابط برای ایده سازی و جامعه به کار می رود.
پرسش و پاسخ :
این نوع از محتوا برای برطرف کردن نیازهای پشتیبانی مشتری به کار می رود. ممکن است در برخی از شرایط کارها به درستی پیش نرود و مشتری به دنبال راه حل مشکلات خود باشد.
این نوع محتوا ممکن است هر چیزی از جمله پست انجمن در مورد حل کردن مشکلات فنی یا یک پرسش و پاسخ ساده و راه های بازگرداندن محصول باشد.
هدف اصلی شما در مورد این نوع محتوا به دست آوردن پاسخ است
همچنین محتوایی که ممکن است در داخل خود جامعه شما تولید شود را نادیده نگیرید. محتوای تولید شده توسط کاربر می تواند بسیار جذاب باشد.
کاربر شما می تواند به نوشتن مطالبی که برای مخاطب جذاب ، مرتبط و مفید است کمک کند.
احتمالات در این حوزه بی نهایت هستند. استفاده از ابزارهای آنالیتیکی همچون SimplyMeasured ، True Social Metrics و نیز ابزارهایی که در خود شبکه های اجتماعی وجود دارد می تواند در اندازه گیری و سنجش مکالماتی که در توییتر، فیس بوک، گوگل پلاس و حتی یوتیوب دارید به شما کمک کند.
اعضای جامعه شما تلاش می کنند به طور واضح در مورد چیزی که می خواهند صحبت کنند.
برای اینکه بتوان از مزایای چنین مکالماتی استفاده کرد تنها چیزی که نیاز است، گوش دادن به صحبت های چنین افرادی است. این کار برای به دست آوردن بینش های معنادار بسیار مفید خواهد بود
خدمات مشتریان:
زمانی که کارها به درستی پیش نمی رود شکایت کردن یک واکنش طبیعی انسانی خواهد بود. در گذشته، ما تنها ناراحتی خود را به چند تن از دوستان خود می گفتیم.
اما امروزه با وجود شبکه های اجتماعی همچون توییتر و فیس بوک مسائل دشوارتر شده است. از آنجایی که تعداد مخاطبانی که در این شبکه های اجتماعی به سخن سایر افراد گوش می دهند زیاد است
توانایی تقویت هر نوع شکایتی وجود دارد و بیان این نوع شکایت ها هیچ محدودیت جغرافیایی ندارد. زمانی که فردی از کانال های اجتماعی برای شکایت کردن در مورد شما استفاده می کند، در ابتدا ترسناک خواهد بود.
ممکن است احساس کنید مورد حمله قرار گرفته اید و هیچ کنترلی بر روی شرایط ندارید. اما این ها فرصت هایی برای پرش هستند و به شما کمک می کنند موقعیت را اصلاح و حتی بهبود ببخشید
ما با انتظارات مشتری رشد پیدا می کنیم. همه مشتری ها به طور مستقیم شما را هدف قرار نمی دهند. به همین خاطر است که گوش دادن به صحبت های آنان می تواند بسیار مفید باشد.
همیشه مطمئن شوید که برقراری ارتباط برای افراد ساده و اسان است. این موضوع مانع از این می شود که کاربر در توییتر و فیس بوک شکایت خود را بیان کند
برخی از مشتریان برای تعامل با سوالات، نگرانی ها و حتی شکایات آماده هستند. این وظیفه شماست که در صحنه حضور داشته باشید.
لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. به خاطر داشته باشید زمانی که اعضای جامعه خود را به سمت یک رابطه معنادار با برند سوق می دهید،آن ها خود را برای دفاع از شما آماده می سازند.
بعد از مدتی متوجه خواهید شد که اعضای جامعه به یکدیگر کمک می کنند تا بتوانند شما را در میان سایر افراد متمایز سازند.
با کمی آموزش و تاکید بر روی صدای مستمر، شرکت در شبکه های اجتماعی می تواند با سایر دپارتمان های خدمات محور نیز در داخل شرکت مورد استفاده قرار گیرد
زمانی که تعامل در رسانه های اجتماعی تنها مسئولیت متخصصان بازاریابی در رسانه های اجتماعی نیست، با تلاش توزیع شده در نواحی مختلف شرکت می توانید نیازهای مشتری را به درستی برطرف کنید و در عین حال یک کسب وکار آگاهی بخش داشته باشید
توسعه محصولات
در هیچ برهه زمانی دسترسی به مشتریان به اندازه امروز گسترده نبوده است. توسعه محصولات بیشتر از هر گروه دیگری از مزایای این موضوع به نفع خود استفاده کرده است.
ورودی هایی که از شبکه های اجتماعی به دست می اید می تواند موهبت یا عذاب باشد. افراد همیشه به دقت نمی دانند چه چیزی می خواهند یا چه فکر می کنند.
نقل قول منتسبی به بنیان گذار موتور فورد وجود دارد که چنین می گوید: اگر از افراد می پرسیدم چه چیزی می خواهند آن ها به دنبال وسایل سریع تری بودند
این احتمال وجود دارد که همه ورودی هایی که از طرف مشتری به دست می اید به اشتباه به یک شکل رفتار شود.
بازخورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما باید بازخورد را به همراه سایر مواردی که درباره محصول و برند خود می دانید به کار ببندید.
چند شکایت الزاما به این معنی نیست که محصول شما کارایی خوبی ندارد. به همین خاطر بازخوردهایی که از مشتری دریافت می کنید ممکن است به طور کامل نشان دهنده حقیقت نباشد.
تاکتیک های متعددی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها از مزایای بازخوردهای مشتری به نفع خود استفاده کنید
جوامع تست کننده / بتا ایجاد کنید
اینکار را می توان به چندین روش مختلف انجام داد. شما می توانید لیستی از اعضای جامعه که بسیار مفید هستند
(کاربران قدرتمندی از رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسان مشتاق و سایر افراد) ایجاد کنید و آن ها را از طریق ایمیل ، گروه های فیس بوکی و سایر راه های اجتماعی به هم مرتبط سازید.
همچنین می توانید نواحی محدودی از جوامع انجمن محور را ایجاد کنید که در آن کاربران قدرتمند می توانند در حالی که در مکالمات شما شرکت می کنند به تعامل، بحث و برقراری ارتباط بپردازند.
این دسترسی خاص می تواند به عنوان جایزه و پاداش برای اعضای جامعه عمل کند و قادر است بینش های مفیدی برای شما و برندتات ایجاد نماید
به رقبای خود گوش دهید
زمانی که به دنبال گرفتن بازخورد در مورد محصولات خود هستید می توانید احساسات افراد را تجزیه و تحلیل کنید، به دنبال مشکلات خاص باشید و ببینید جوامع بزرگ تر در مورد رقبای شما چه می گویند.
مکالماتی که در باره محصولات و پیشنهادات رقبای شما رخ می دهد می تواند بینش بی نهایتی برای تلاش هایتان ایجاد نماید اندازه گیری و سنجش:
درست همانطور که می توانید از طریق آنالیتیکس های وب بینشی در مورد محصولات خود به دست اورید قادر خواهید بود سرنخ های مشابهی را با مشاهده و سنجش عملکرد خود در کانال های اجتماعی کسب کنید.
ایا پستی در مورد یک محصول به صورت مکرر شبیه پستی است که در مورد محصول دیگر نوشته شده است؟ مشتریان می توانند در مورد اینکه کدام محصول را بیشتر دوست دارند اطلاعاتی به شما بدهند
منابع انسانی :
رسانه های اجتماعی نقش بسیار شگفت انگیزی در منابع انسانی بازی می کند و می تواند در تعامل کارمندان، یافتن و مرتبط کردن کارمندان تازه و حتی کمک به تلاش های حفظ مشتری مفید باشد
سخن در مورد مدیریت:
بسته به فرهنگی که در سازمان شما وجود دارد، دپارتمان منابع انسانی باید در اجرای رسانه های اجتماعی شرکت کنند.
کار کردن با متخصصان منابع انسانی در طول توسعه سیاست های شبکه های اجتماعی و مدیریت می تواند شما را مطمئن سازد سازمانتان از خطراتی که در مسیر قدرتمند کردن کارمندان وجود دارد مصون می ماند.
قبل از اینکه بخواهید از کمک سایر کارمندان در تلاش های خود استفاده کنید، از کارمندان بخش منابع انسانی استفاده نمایید.
فراتر از این ملاحظات مدیریتی، شبکه های اجتماعی می تواند یک ابزار قابل ملاحظه برای متخصصان منابع انسانی باشد. برخی از نواحی که می تواند تلاش های خود را در منابع انسانی رشد داد شامل موارد زیر است
استخدام مجدد کارمندان:
شبکه های اجتماعی بهترین مکان برای دسترسی به افراد جدید است. معمولا افرادی که به دنبال شغل می گردند به صورت آنلاین فعال هستند و تلاش می کنند شما را لایک کنند.
چرا بر روی افرادی که در حال حاضر زمانشان را برای شما صرف می کنند سرمایه گذاری نمی کنید؟ شبکه های اجتماعی می تواند بهتر مکان برای اشتراک این علاقه مندی ها باشد
شبکه های اجتماعی داخلی :
برخی از شبکه های اجتماعی وجود دارد که کلا برای استفاده در داخل سازمان طراحی شده است. برخی از افراد Yammer را دوست دارند.
برخی Chatter را به سایر ابزارهای موجود ترجیح می دهند. برخی حتی از Basecamp یا Jive استفاده می کنند. هر ابزاری که انتخاب می کنید باید بدانید که ابزارهای شبکه اجتماعی که به صورت داخلی به کار می رود می تواند
برای اشتراک گذاری دانش، ایجاد حس همراهی و افزایش همکاری عملکردی بسیار مفید باشد.
شبکه های اجتماعی داخلی می تواند برای تلاش های مرتبط با سیاست گذاری و مدیریت ارزشمند باشد .
پیشرفت شغل :
فعال بودن و دانستن چگونگی و چرایی شبکه های اجتماعی به یک مهارت اجباری در دنیای کار امروز تبدیل شده است.
این مهارت ها نباید نادیده گرفته شود به خصوص برای متخصصان منابع انسانی.
شبکه های اجتماعی همچنین برای برقراری ارتباط به صورت آنلاین و یادگیری موضوعات گرایشی در یک حوزه خاص و کشف فرصت های جدید برای کسب وکار مورد استفاده قرار می گیرد.
رسانه اجتماعی چیزی نیست که هر تیمی در سازمان به تنهایی آن را به کار ببندد. کل سازمان باید در بخش از رسانه اجتماعی درگیر باشد و درک عمیقی از افکار مشتریان به دست آورد.
توزیع عملکردهای مرتبط با رسانه های اجتماعی می تواند افراد را مطمئن سازد همه چیز سر جایش خودش قرار دارد.
همچنین باید صدا و برندینگ به صورت مستمر در همه تلاش های رسانه های اجتماعی حفظ شود. به همین خاطر بهتر است یک راهنمای اصلی برای افرادی که در این شرایط دخیل هستند ایجاد کنید .
من بازاریاب هستم. مواردی که تا به حال بیان شد برای من به چه معناست؟
به محض اینکه افراد سازمان در مورد مزایای شبکه های اجتماعی اطلاعاتی به دست می آورند می توان بیشتر از قبل بر روی تلاش های بازاریابی تمرکز کرد.
علاوه بر این، شما باید مزایای مقیاس بندی برخی از هزینه های مرتبط با تعامل در رسانه های اجتماعی را به این اطلاعات اضافه کنید
و تیم های متعددی از افراد را در کنار خود داشته باشید که به کسب وکار کمک می کنند در این حوزه سرمایه گذاری کند. اینکار بنیان و اساس موفقیت را تشکیل می دهد
چگونه می توانیم مزایای رسانه های اجتماعی را به افراد نشان دهیم
زمانی که می خواهید برند خود را در رسانه های اجتماعی عرضه کنید باید ارزش آن را به رهبر یا مشتریان خود
نشان دهید. خبر خوب این است که با کمی تجزیه و تحلیل، داده هایی را به دست خواهید آورد.
اجازه دهید کار خود را ایجاد کسب وکاری که برای شما مناسب است آغاز نماییم. شما بهتر از هر فرد دیگری سازمان خود را می شناسید.
پس به خودتان اعتماد کنید. اگر در مورد موانع راه نگران هستید می توانید تست هایی را در مقیاس کوچک انجام دهید تا ببینید تلاش شما چگونه به پیش می رود.
به صورت امن ازمایش هایی را ایجاد کنید که تاثیر رسانه های اجتماعی بر روی کسب وکارتان را تایید نماید. برای اینکه بتوانید نمونه های خوبی به دست آورید می توانید نگاهی به رقبای خود داشته باشید.
بعد از اینکه نتایج این بررسی ها را به دست اوردید، داده های جدید را به هر کسی که دوست داشتید نشان دهید.
این استراتژی به شما کمک می کند حس اعتماد را در افراد ایجاد کنید. اگر در حال ایجاد یک مورد تجاری بودید و باز هم با مقاومت روبرو شدید، از حرکت باز نایستید.
سعی کنید مطالعات موردی خاصی را برای افزودن موضوعات خود ایجاد نمایید و حس بهتری را کسب کنید
اگر می توانید کار خود را با موارد کوچک تر آغاز کنید و از خطرات بزرگ بپرهیزید، نتایج شما می تواند حجم موجود را نشان دهد.
بعد از اینکه یک موضوع جدید برای نشان دادن پیدا کردید، موردهای تجاری خود را تقویت کنید .
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش سوم) ادامه مبحث راهنمای شبکه های اجتماعی یافتن شبکه اجتماعی مناسب...
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش چهارم) ادامه مبحث راهنمای شبکه های اجتماعی توئیتر بروزرسانی 140 کاراکتری...
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش دوم) ادامه مبحث راهنمای شبکه های اجتماعی چه نوع محتوایی را...
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش پنجم) لینکداین بزرگترین شبکه اجتماعی افراد متخصص و حرفه ای یعنی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.