راهنمای بازاریابی محتوا(بخش ششم)
مهم نیست چقدر مخاطبانی که هدف قرار می دهید را می شناسید، تلاش های بازاریابی محتوای شما همیشه جایی برای بهبود دارد.
چیزی که فکر می کنید ممکن است برای مخاطبان جذاب باشد ممکن است نظر مخاطبان را به خود جلب نکند. در مقابل محتوایی که فکر می کنید زیاد مهم نیست ممکن است نظر افراد را به خود جلب نماید.
درس های مهمی در این مسیر وجود دارد که باید آن ها را یاد بگیرید. باید بدانید چه اتفاقاتی در این مسیر رخ می دهد و خود را برای چنین مواردی آماده کنید .
مهم تر از همه این است که شغل شما به عنوان بازاریاب محتوا ممکن است به خاطر شک و تردید افرادی که برایشان کار می کنید دشوارتر گردد.
محتوا ممکن است به نظر ایده خوبی برسد اما کار کردن بر روی آن زمانبر خواهد بود.
در این میان مشتری یا کارفرما سوالاتی همچون” بازگشت سرمایه گذاری از این بازاریابی چقدر خواهد بود؟” را از شما می پرسد .
بخش ضروری و مهم شغل شما این است که بدانید چگونه باید موفقیت ها و شکست های خود را پیگیری کنید و قادر باشید بازاریابی محتوای خود را برای برطرف کردن نیازها و اهداف تجاری خود بهینه سازی نمایید .
چه چیزهایی را باید تجزیه و تحلیل کنیم؟
اولین کاری که باید انجام دهیم این است که مشکل واضحی که در این مورد وجود دارد را بیان نماییم. اعداد می توانند تنها برای بیان حقیقت مورد استفاده قرار گیرند.
آن ها فقط عدد هستند. اجازه دهید موضوع را با یک مثال روشن تر کنیم. فرض کنید یک جلسه سالانه قرار است برگزار شود که در آن بازاریابان شرکت پیشرفت های کاری را گزارش می کنند.
بازاریابان محتوای جدیدی که استخدام شده اند چنین می گویند
ما 300 درصد افزایش در ترافیک سایت را شاهد بوده ایم. متوسط زمان سپری شده در سایت به بیش از دو دقیقه رسیده است و تعامل افراد با وبلاگ تقریبا دوبرابر شده است .
این موضوع به نظر عالی می رسد. درست است؟
اگر شما جای مدیر شرکت بودید از شنیدن این اعداد و ارقام حتما تحت تاثیر قرار می گرفتید. در طول این جلسه کاری، سه نفر از اعضا کنفرانس تلفنی داشتند و برای برقراری ارتباط جلسه را ترک کردند.
نویسنده دو پست وبلاگی که منتشر شده بود تلاش می کردند به هر نوع کامنتی که بر روی پست قرار می گیرد پاس دهند.
به همین خاطر تعداد کامنت ها دوبرابر شده بود که به عنوان تعامل مخاطبان توسط مدیر وبلاگ در نظر گرفته شده است. مشکل اینجاست که این افراد سنجش هوشمندانه ای نداشته اند.
سنجش باید هوشمندانه باشد. معیارها باید در مغز ترکیب گردد. تنها جمع آوری اعداد و ارقام کافی نیست. باید آن ها را خوب تجزیه و تحلیل کنید.
زمانی که این اعداد را به کارفرما یا مشتری خود نشان می دهید ایا می توانید به سوالات زیر پاس دهید
- خوب، این اعداد و ارقام به چه معناست؟
- چرا این موارد خوب است؟
به خاطر داشته باشید که تایید ارزش محتوا کار شماست
چگونه می توانیم سنجش هوشمندانه ای داشته باشیم؟
مهم ترین و اولین کاری که باید مدنظر داشته باشید این است که کار خود را با موارد کوچک تر آغاز کنید. بیشتر از آن چیزی که می توانید تجزیه و تحلیل کنید، برندارید.
تجزیه و تحلیل با بررسی یکسان نیست. زمانی که می خواهید موفقیت خود را آنالیز کنید باید اینکار را به صورت مداوم انجام دهید. به همین خاطر نباید خود را با موارد بسیاری غرق کنید.
باید بتوانید تجزیه و تحلیل را به گونه ای انجام دهید که در صورت نیاز بازگردید و یک مورد بهتر ایجاد نمایید. مهم تر از همه این است که معیارهای شما باید هدف محور باشد.
به این فکر کنید که دوست دارید محتوای شما به چه چیزی دست پیدا کند. سپس معیارهایی که برای رسیدن به آن نیاز دارید را لیست نمایید.
اگر در مورد اهدافی که دارید مطمئن نیستید، بهتر است آن را از دیگران یاد بگیرید.
سایت Content Marketing Institute به طور مرتب تلاش های بازاریابی افراد را مورد بررسی قرار می دهد و گزارش هایی را در مورد بنچمارک ها، بودجه ها و گرایش هایی که برای بازاریابی B2B و B2C وجود دارد ارائه می کند.
در میان سایر مواردی که در این گزارش ها بیان می شود آن ها برای بازاریابی محتوا، اهداف سازمانی را مورد بررسی قرار می دهند.
در ادامه پنج مورد از این اهداف برتر را که توسط 80 درصد پاس دهندگان بیان شده است مورد بررسی قرار می دهیم
آگاهی از برند :
مشتریان احتمالی اگر از حضور شما اطلاعی نداشته باشند نمی توانند برندتان را انتخاب نمایند.
قرار گرفتن در جلوی چشم مخاطبان و تحت تاثیر قرار دادن آن هایی که هرگز در مورد شما چیزی نشنیده اند می تواند به ساخت یک رابطه دوطرفه کمک کند .
تعامل :
زمانی که افراد پا را فراتر از شناخت شما می گذارند و با برندتان تعامل دارند، می توانید ارتباط عاطفی تری با آن ها برقرار کنید و روش های بیشتری برای لایک کردن شما در شبکه های اجتماعی در اختیارشان بگذارید .
حفظ مشتری/ وفاداری :
بعد از اینکه مشتری را به دست اوردید چگونه می توانید آن ها را در برند حفظ کنید و از آن ها مشتریان وفاداری بسازید؟ محتوای عالی به شما کمک می کند افراد را دوباره به شرکت باز گردانید .
تولید سرنخ :
چه بخواهید محتوای خود را بعد از جمع اوری آدرس ایمیل آن ها در اختیارشان بگذارید یا از خودشان بپرسید دوست دارند در اینده مطالبی از شما دریافت نمایند یا خیر، محتوا فرصت های زیادی برای تولید سرن های با کیفیت در اختیار شما قرار می دهد .
فروش :
دانستن اینکه دقیقا چه چیزی به فروش می رسانید و مزیت آن برای افراد چیست می تواند به افزایش فروش منجر شود
سنجش پیشرفت در هر کدام از این اهداف می تواند متفاوت باشد. به همین خاطر فکر می کنیم تقسیم موارد موجود به چند معیار می تواند در این مسیر کمک شایانی به شما بکند
معیارهای اصلی:
خوب حالا اجازه دهید موارد را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم. با اینکه تعدادمعیارهایی که می توانید ایجاد کنید
و از آن استفاده نمایید نامحدود است اما برخی از معیارهای اصلی که به طور مکرر توسط بازاریابان محتوا مورد استفاده قرار می گیرد محدود است.
در ادامه مواردی که می توان اندازه گیری کرد و مکانی که می توان این معیارها را پیدا کرد را بیان خواهیم کرد
معیارهای مرتبط با ترافیک:
یکی از اهداف اصلی هر نوع کمپین بازاریابی محتوایی این است که افراد را به سمت سایت جذب کنید.
به همین خاطر اندازه گیری و سنجش ترافیک بخش طبیعی تجزیه و تحلیل موفقیت سایت محسوب می شود. اطلاعات ارزشمندی در این حوزه در دسترس است
اما برخی از موارد اصلی وجود دارد که می توانید کار خود را با آن آغاز کنید. اول از هر کاری موارد زیر را مدنظر داشته باشید
اطمینان حاصل کنید که گوگل آنالیتیکس را به درستی نصب کرده اید :
قبل از اینکه بخواهید ترافیک ورودی به سایت را بسنجید، باید مطمئن شوید که گوگل آنالیتیکس به درستی تنظیم شده است.
شما می توانید اطلاعات زیادی در مورد این ابزار به دست آورید. مستندات گوگل را به خوبی بخوانید
بازدید از صفحات و بازدید از صفحات منحصر به فرد:
بازدید از صفحات که hit نام دارد یکی از مهم ترین معیارها برای ترافیک وب محسوب می شود. هر زمانی که بازدید کننده از هر دستگاهی، سایت شما را بارگذاری می کند آن صفحه بازدیدی را دریافت می نماید.
البته این معیار نیز مشکلاتی دارد. فرض کنید فردی که پست وبلاگ را مطالعه می کند بر روی هر صفحه ای که در پست به آن لینک داده شده است کلیک می کند
و از دکمه بازگشت مرورگر برای برگشتن به پست استفاده می نماید. هر زمانی که کاربرد دوباره پست را می خواند یک بازدید محسوب می شود.
به همین خاطر ممکن است یک فرد چندین بار پستی را مشاهده کند. راه حل چنین مشکلی استفاده از بازدید صفحات منحصر به فرد است.
بازدید صفحات منحصر به فرد، تنها برای هر کاربر کار می کند و مهم نیست یک کاربر چند بار از صفحه بازدید کرده باشد( البته این موضوع نیز یک بازه زمانی 30 دقیقه ای دارد)
اینکه بگوییم چرا تعداد بازدید از صفحات بیشتر از تعداد بازدیدصفحات منحصر به فرد است کمی دشوار خواهد بود.
به همین خاطر بهتر است برای بررسی ترافیک از بازدید صفحات منحصر به فرد استفاده شود.
این عدد ممکن است کوچک تر باشد اما تعداد بازدید کنندگان را نشان می دهد و به شما کمک می کند بهبودهای مورد نیاز را اعمال نمایید.
معیارهای مرتبط با بازدید صفحه در یک بازه زمانی طولانی نتایج بهتری خواهند داشت. به همین خاطر بهتر است یک بازه زمانی طولانی را برای بررسی بازدید ها انتخاب کنید.
همچنین به موضوع فصول نیز توجه داشته باشید. بیشتر افراد در روزهای تعطیل بیشتر به سایت و موارد موجود در آن توجه می کنند
نکته :
شما می توانید موضوع فصلی بودن بازدید ها را با مقایسه ترافیک سالانه حل کنید زیرا این تغییرات فصلی سالانه رخ می دهد
زمان سپری شده بر روی سایت:
زمان سپری شده بر روی سایت یکی از معیارهایی است که بیشتر افراد درک درستی از آن ندارند.
با این وجود چنین معیاری برای بازاریابان محتوا از ارزش بالایی برخوردار است زیرا می تواند تعداد افرادی که از محتوای سایت استقبال کرده اند را نشان دهد.
اگر دو صفحه نوع و طول محتوایی یکسانی داشته باشند اما یکی از آن ها زمان سپری شده بر روی آن نیم دقیقه طولانی تر باشد، می توانید بفهمید چه چیزی باعث نگه داشتن مخاطب در آن صفحه شده است
آزمون:
کاربر به کمک لینکی که در توییتر به اشتراک گذاشته شده است، پست وبلاگی شما را مطالعه می کند. او پست را می خواند که 4 دقیقه و 30 ثانیه زمان می برد
سپس بر روی لینک خارجی کلیک می کند تا یکی از رفرنس ها را در تب دیگری باز نماید. او سعی می کند باقی پست را به سرعت مرور کند تا موارد مهم را ببیند.
اینکار نیز 10 ثانیه دیگر طول می کشد. سپس پست را می بندد. بعد از 20 ثانیه بازدید از صفحه ای که شما به آن لینک داده بودید، پنجره مرورگر را می بندد.
بر اساس گوگل آنالیتیکس، زمان سپری شده در سایت شما توسط کاربر مورد نیز چقدر بوده است؟
حتما می گویید 4 دقیقه و 40 ثانیه. درست است؟
خوب پاس شما درست نیست: زمان سپری شده بر روی صفحه شما صفر می باشد. حتما از شنیدن این جمله شگفت زده شده اید و از خود می پرسید چرا؟
او تنها یکبار در سایت شما تعامل داشته است و آن زمان بارگذاری سایت بوده است. گوگل زمان سپری شده در سایت را با مقایسه زمان بارگذاری صفحه با زمان فعالیت بعدی که کاربر درسایت شما انجام می دهد می سنجد.
از آنجایی که کاربر بر روی لینک خارجی کلیک کرده است، گوگل تعاملی را به ثبت نمی رساند. تعامل صفر ثانیه ای به معنای محاسبه صفر است.
این موضوع نشان می دهد که معیارها در ارتباط با سایر صفحات کار می کنند و نسبی هستند .
بانس ریت :
بونس ریت درصد بازدید کنندگانی که بر روی صفحه خاصی از سایت قرار دارند و سپس سایت را بدون تعامل بیشتر یا ناوبری به صفحات دیگر ترک کرده اند اندازه می گیرد.
این موضوع اغلب نشان می دهد که صفحه موردنظر نیازهای کاربر را براورده نکرده است. بحث هایی در مورد این موضوع وجود دارد.
ترک کاربر ممکن است نشان دهد صفحه مورد نظر توانسته است کار خود را انجام دهد. مثلا ممکن است کاربر صفحه را بخواند و چیزی که به دنبالش بود را پیدا کند و با خوشحالی سایت را ترک نماید.
بافت در این مورد موضوع اصلی محسوب می شود. نگاهی به زمان سپری شده در آن صفحه داشته باشید. زمان سپری شده زیاد است؟
این موضوع می تواند نشانه بونس مثبت باشد. اگر زمان سپری شده در سایت پایین است ممکن است افراد چیزی که به دنبالش بوده اند را پیدا نکرده باشند و به همین دلیل آن را به سرعت ترک نمایند.
یکی از روش هایی که می توان به کمک آن مشکلات این چنینی را برطرف کرد تعریف گوگل از واژه بونس است.
به کمک یک خط کد، شما می توانید یک فعالیت خودکار برای کاربر ایجاد کنید تا حداقل زمان مشخصی را بر روی سایت سپری نماید.
بنابراین کاربری که پستی را می خواند سه دقیقه برای خواندن آن زمان اختصاص می دهد. سپس پنجره را می بندد.
این موضوع به عنوان پرش در نظر گرفته نمی شود. تنها تفاوتی که اینجا وجود دارد بونس ریت گزارش شده است.
این ها برای اطلاعات خود شما هستند. این اصلاح با عنوان بونس ریست منطبق شده شناخته شده است.
زمانی که بونس ریت بد از طرف صفحه نتایج جستجو باشد به آن pogo-sticking گفته می شود که به گوگل نشان می دهد صفحه شما بهترین مکان برای ارسال افراد به آن نیست
معیارهای تعاملی:
زمانی که افراد را وارد سایت خود کردید امیدوار هستید که بتوانید آن ها را با هر روشی که در دسترس دارید وارد تعامل نمایید.
این تعامل به هر طریقی که انجام شود می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که افراد با شما ارتباط دارند و به محتوای موجود علاقه مند هستند.
این افراد می توانند به جذب ترافیک بیشتر کمک کنند.
فرصت های به دست آوردن تعامل افراد در هر سایتی متفاوت است و یکپارچه سازی رسانه های اجتماعی توانسته اس پیگیری را راحت تر از قبل نماید اما بهتر است فرصت های تعاملی بدون ترک سایت در اختیار کاربر قرار گیرد.
خوشبختانه نرم افزارهایی وجود دارد که می توانید نصب کنید و اینها به منابع توصیه ای زیادی نیاز ندارند
رای/ تشویق:
بیشتر سایت ها محتوای منظمی در سایت خود منتشر می کنند و روشی برای رای دهی به آن درنظرمی گیرند.
ایده اصلی که در مورد رای دادن مخاطبان وجود دارد این است که چنین مواردی می تواند نشانه تایید محتوای شما توسط افراد باشد. اگر سایت شما عملکرد خوبی داشته باشد می توانید از این طریق آن را پیگیری کنید.
دیدگاه ها:
دیدگاه می تواند شمشیر دولبه باشد اما می توان از ان استفاده کرد.
برخی از پست هایی که در سایت ما قرار دارد ارزش بحث کردن را دارند و همین امر موجب می شود افراد به بیان دیدگاه های خود بپردازند.
فقط باید مطمئن شوید که نظرات اسپم را حذف می کنید. این موضوع به شما اجازه می دهد کانال ارتباطی مستقیمی با مخاطبان خود داشته باشید .
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید انجام اینکار بسیار ساده خواهد بود. کافیست قابلیت قرار دادن دیدگاه در مطالب را روشن کنید
اگر از وردپرس استفاده نمی کنید گزینه های اسان متعددی پیش روی خود خواهید داشت. یکی از محبوب ترین گزینه ها Disqus است.
سایت فیس بوک نیز افزونه ای ارائه می کند که دیدگاه ها را در صفحه شما تعبیه می کند
بعد از اینکه سیستم دیدگاه خود را راه اندازی و تنظیم کردید، باید تعداد کل دیدگاه هایی که برای یک پست وجود دارد را پیگیری نمایید.
باید روشی برای کم کردن پاس های نویسنده از دیدگاه های کاربران پیدا کنید. معیار مفید دیگری که می توانید پیگیری کنید تعداد کاربران منحصر به فردی است که در حال تعامل با سایت شما هستند.
تعداد دیدگاه ها نشان می دهد کارکرد شما چگونه بوده است
لینک ها:
علی رغم مشکلاتی که گوگل در مبارزه با لینک های اسپم داشته است، لینک ها هنوز هم برای این موتور جستجو مهم و ارزشمند هستند :
بک لینک ها با اینکه موارد اسپم زیادی در آن وجود دارد هنوز هم می توانند برای موتورهای جستجو با کیفیت باشند .
به همین خاطر بهتر است صفحاتی که به محتوای شما لینک می دهند را مورد بررسی قرار دهید. ابزارهایی وجود
دارد که در انجام این فرایند به شما کمک می کند. برای محتوای تازه تر استفاده از Fresh Web Explorer بهترین روش برای پیگیری لینک های داخلی خواهد بود.
برای محتوای قدیمی تر، می توان از Open Site Explorer Explorer استفاده کرد که یک ابزار رایگان است و می تواند انکر تکست ها، اتوریتی صفحه یا سایت و اسپم بودن لینک را مشخص کند .
معیارهای اجتماعی:
نیازی به توضیح نیست که استفاده از رسانه های اجتماعی چقدر توسعه یافته است.
اگر هنوز اکانت برند خود را در رسانه های اجتماعی تنظیم نکرده اید، همین امروز دست به کار شوید. بعد از اینکه اکانت خود را تنظیم کردید و آن را راه اندازی نمودید، باید بتوانید عملکرد خود در هر شبکه اجتماعی را پیگیری کنید.
به لطف ابزارهای درون ساختی که در این شبکه های اجتماعی وجود دارد انجام اینکار بسیار ساده خواهد بود.
سایت هایی وجود دارد که اطلاعاتی را از این شبکه های اجتماعی بزرگ استخراج می کند. یکی از این نمونه ها، Buzzsumo است
شما می توانید معیارهای خود را به کمک اسکرپیت های سفارشی در یک صفحه گسترده یا سایر سندها داشته باشید .
ایجاد معیارهای سفارشی:
با اینکه معیارهای اصلی بیان شده در بخش قبل واقعا می تواند مفید باشد، ممکن است برای بررسی دقیق تر اهداف خود به تصویر بزرگ تری نیاز داشته باشید.
با ترکیب معیارهای استاندارد با هر کدام از مواردی که بیان می کنیم می توانید تلاش های محتوایی را به شیوه بهتر و دقیق تری بسنجید
نمودار میانگین مطالعه:
هر فرد بزرگسالی به طور متوسط در هر دقیقه 300 کلمه می خواند. ما می توانیم متوسط زمانی که مطالعه پست نیاز دارد را محاسبه کنیم. برای اینکار کافیست طول محتوا را بر روی 300 تقسیم کنیم.
به کمک معادله بالا می توان مقدار زمانی که کاربر برای خواندن پست نیاز دارد را محاسبه کرد
اشتیاق:
(مسیر بازدید که در برگیرنده حداقل دو آدرس پست وبلاگی است) / (مسیر بازدید که در برگیرنده حداقل یک آدرس پست وبلاگی است )
این معادله را می توان برای سنجش اشتیاق کاربران برای مطالعه پست های وبلاگ مورد استفاده قرار داد.
بیشتر پلتفرم های آنالیتیکی به شما اجازه می دهد اطلاعاتی را در مورد مسیرهایی که بازدید کننده در سایت طی کرده است به دست اورید.
این اعداد و ارقام برای پیگیری مطالبی که بیشتر باعث کاوش سایر بخش های سایت شده است مفید خواهد بود .
تشویق، تقویت و نرخ تبدیل:
تیم سایت MOZ معیارهای اجتماعی را در سه طبقه بندی ترکیب کرده است. ایده موجود این است که شبکه های اجتماعی بیش از یک روش برای تعامل با محتوا دارند.
شما می توانید در فیس بوک موضوعی را لایک کنید دیدگاه خود را بگذارید و پستی را به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید در مورد پست یا برند محبوب خود در توییتر توییت نمایید.
مقایسه لایک فیسک بوک با گوگل پلاس بسیار ساده تر است. به همین خاطر سه طبقه بندی وجود خواهد داشت :
تشویق: رای ساده ای که نشانه تایید است. لایک فیس بوک موارد محبوب در توییتر، گوگل پلاس
تقویت: به اشتراک گذاری لینک با سایر فالوورها، دوستان، گروه ها در هر کدام از شبکه های اجتماعی. اشتراک در فیس بوک، توییت ها، اشتراک در گوگل پلاس
نرخ تبدیل: صحبت کردن در مورد یک شبکه اجتماعی که اغلب پاسخی به اشتراک اصلی برند است. دیدگاه در فیس بوک، پاس در توییتر، دیدگاه در گوگل پلاس
نرخ تبدیل، بازگشت سرمایه گذاری و مشکل با قیف:
خوب تا به اینجای کار در مورد معیارها صحبت کردیم و نشان دادیم انتخاب معیار می تواند در پیگیری موفقیت سایت و سنجش موفقیت در دستیابی به اهداف کمک کننده و مفید باشد.
برای بیشتر بازاریابان، مرحله بعدی یکی از دو مورد زیر خواهد بود :
خوب حالا محتوای من توانسته است مشتریان جدیدی ایجاد کند. چگونه می توانم بفهمم کدام یک از محتواهای موجود در سایت نرخ تبدیل بالایی داشته است؟
کارفرمای من در مورد ارزشمند بودن بازاریابی محتوا دچار شک و تردید شده است باید به او نشان دهم این نوع بازاریابی بازگشت سرمایه گذاری خوبی دارد .
اندازه گیری نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه گذاری می تواند کار دشواری باشد. با اینکه چنین کاری مفید و ارزشمند خواهد بود اما اعداد و ارقام به خوبی همه چیز را نشان نمی دهد.
قیف بازاریابی استاندارد را تصور کنید. بیشتر تلاش های بازاریابی محتوا در بالای قیف قرار می گیرد و مخاطبانی را جذب می کند که ممکن است قبلا در مورد شرکت شما چیزی نشنیده باشند .
برای اینکه بتوانید تبدیل را به محتوای موجود نسبت دهید باید بتوانید مشتریان را از بالای قیف تا انتهای آن پیگیری نمایید.
این کار معمولا غیر ممکن است. بیشتر این مشتریان ماه ها و حتی سال ها زمان در بخش های بالایی قیف سپری می کنند و کوکی ها تنها سی روز گذشته را نشان می دهند.
اغلب مشتریانی که از محتوای سایت استفاده می کنند قصد خرید ندارند. همه صفاتی که ایجاد می شود نیز یکسان نیستند.
اگر محتوای شما 10 مشتری وفادار را وارد سایت کند که یکسال همراهتان می مانند، بسیار ارزشمندتر از 100 مشتری است که تنها یکبار خرید می کنند و دیگر باز نمی گردند .
به همین خاطر( و البته ده ها دلیل دیگر) استفاده از اعداد به سادگی نمی تواند اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار دهد.
البته این موضوع بدین معنا نیست که اعداد مهم نیستند. حدس هایی که در این زمینه زده می شود می تواندمفید باشد.
خوشبختانه گوگل آنالیتیکس،روش هایی را برای حدس زدن دارد.
اگر سری به بخش تبدیل در گوگل آنالیتیکس بزنید، زیر صفحه Attribution ، صفحه ای را پیدا خواهید کرد که Model Comparison نام دارد.
این بخش روش هایی را در مورد تفکر درباره صفت ها ارائه می کند
شما باید به آخرین تراکنش احترام بگذارید زیرا بازدید کننده بلافاصله بعد از دیدن آن به مشتری تبدیل شده است.
همچنین باید به تراکنش اول نیز احترام بگذارید زیرا بازدید کنندگان را از همان موقعیت اول به سایت جذب کرده است.
شما می توانید از تخصیص خطی استفاده کنید که در آن هر مرحله ای اعتبار یکسانی دریافت می کند. در مدل فروپاشی، مراحل اخیر اعتبار بیشتری نسبت به مراحل قدیمی تر کسب خواهد کرد .
مهم نیست از کدام مدل استفاده می کنید. باید ارزش کار خود را همیشه به خاطر داشته باشید
گزارش دهی: تجزیه و تحلیل خود را برای سایر افراد آماده کنید
علی رغم طیف وسیعی از کسب وکارها که محتوای خود را پیگیری می کنند، گزارش دهی می تواند به عنوان یک مرحله خسته کننده در نظر گرفته شود.
همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی می گردد. گزارش ترغیب و تشویق افراد برای پرداخت هزینه های کار است و می توان آن را به صورت چاپی در اختیار افراد قرار داد.
ماموریت شما باید پذیرش آن و ایجاد گزارش هایی باشد که متمایز و منحصر به فرد باشد و مشتری و کارفرما را برای خواندن آن ترغیب نماید. در ادامه نحوه نوشتن چنین گزارشی را بیان خواهیم کرد
مرحله اول: باید بدانید با چه کسانی صحبت می کنید
معمولا مدیران، مدیران بازاریابی و معاون مدیر پاس و واکنش متفاوتی نسبت به انواع مختلف گزارش ها خواهند داشت.
زمانی که می خواهید گزارشی بنویسید از کمی همدردی استفاده کنید و یک گزارش ویژه برای آن فرد بنویسید. اهداف اصلی کسب وکار آن ها چیست؟
کار شما چگونه می تواند افراد را در رسیدن به این اهداف یاری کند؟ چگونه می توانید مطمئن شوید که گزارش شما برای فردی که آن را می خواند مفید و خوب است؟ به این سوالات با دقت پاس دهید
مرحله دوم: از آن ها بپرسید به چه چیزی اهمیت می دهند و دوست دارند چه نوع داده ای را مشاهده کنند
اگر لازم بود مواردی را به آن ها یاد بدهید. برخی از اوقات افراد سرنخی در مورد اینکه چه چیزی مهم است یا چه چیزی محتمل است ندارند.
این موضوع وظیفه شماست که به آن ها یاد بدهید. بعد از اینکه لیستی از موارد درخواستی آن ها تهیه کردید، اطمینان حاصل کنید که همه چیز را برای پیگیری این موارد تنظیم نموده اید.
آخرین چیزی که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که یک روز قبل سری به گوگل آنالیتیکس بزنید و گزارش های آن را بخوانید
مرحله سوم: اطمینان حاصل کنید محتوایی ایجاد کرده اید که شما را به این اهداف می رساند
زمانی که مدیر یا کارفرمای شما فهرستی از مواردی که در گزارش به دنبال آن است را ارائه کرد، بلافاصله به این فکر کنید که چه محتوایی باید ایجاد کنید و چگونه اینکار را به انجام برسانید.
وظیفه شما در انتهای روز این است که تلاش های بازاریابی سازمان خود را با منتشر کردن محتوای منحصر به فرد به سطح بعدی ببرید. بنابراین مرحله اول اطمینان حاصل کردن از همتراز بودن هدف و تولید محتواست
مرحله چهارم: یک داشبورد ایجاد کنید
چه یک داشبورد سفارشی در گوگل آنالیتیکس داشته باشید، بخواهید از صفحات گسترده اکسل برای هر گزارش استفاده کنید
یا راه حلی از ابزار دیگر که به صورت آنلاین موجود است را در نظر داشته باشید، باید داشبوردی را تنظیم کنید که مهم ترین معیارهای شما را در خود دارد.
ایا در دقیقه آخر کارفرما به شما زنگ زده و تقاضای برگزاری جلسه را نموده است؟ اصلا نگران نباشید. شما آماده ارائه گزارش هستید.
آیا مشتری در مورد به روزرسانی های منظم نگران است؟ راه حل آن بسیار ساده است. گزارش را به صورت پی دی اف ذخیره کنید و برایشان ارسال نمایید. می توان برای مخاطبان مختلف داشبوردهای متعددی ایجاد کرد.
اینکار به شما اجازه می دهد داده هایی که به هر وظیفه مرتبط است را به سرعت اکسپورت کنید..
به روز بودن معیارها به شما اجازه می دهد نحوه انجام تلاش های خود را مرور کنید و به جای اینکه همه چیز را به صورت یکجا اصلاح نمایید، موارد کوچک تر را بهبود ببخشید .
زمانی که در نیمه راه قرار دارید هر چیزی که تا به حال بیان کردیم را فراموش کنید :
یک موضوع در بازاریابی محتوا و بقیه زندگی صدق می کند. بدون به دست آوردن تجربه و انجام کارها نمی توانید به موفقیت های بزرگی که در سر دارید دست پیدا کنید.
شکست نیز بخشی از زندگی است. زمانی که در حال امتحان کردن چیزی هستید ممکن است به خوبی کار نکند. به مفاهیم زیر توجه کنید :
- 70 درصد از محتوای ما باید مستحکم و استاندارد باشد. مواردی که درباره نحوه انجام کارها بیان می شود بسیار امن است و می توان آن را با س و و سایر تلاش ها هماهنگ کرد .
- 20 درصد از محتوا ما باید بر روی 70 درصد تکرار شود . این ها محتواهایی هستند که بر روی 70 درصدمحتوا توسعه پیدا می کنند اما تلاش دارند
مخاطبان جدیدی را به خود جلب کنند یا کمی ریسک پذیر هستند. به وجود آوردن چنین محتوایی به تلاش نیاز دارد .
- 10 درصد از محتوای ما باید کاملا خلاقانه و ابداعی باشد. اگر کارهایی که قبلا انجام نداده اید بتواند بخشی از 20 یا 70 درصد محتوا گردد بسیار عالی خواهد بود.
10 درصد از محتوا اغلب نیازمند کار زیاد یا تعامل مخاطبان است. همچنین محتوای این چنینی ممکن است کمی ریسک پذیر باشد.
بیش از 10 درصد آن با شکست مواجه خواهد شد. اما باز هم باید آن را انجام دهید. اینگونه محتواها بسیار مهم هستند زیرا بدون آن کل استراتژی با شکست مواجه می شود .
در این بخش هر چیزی که برای ارزیابی و گزارش دهی در مورد محتوا نیاز بود را پوشش دادیم.
در بخش نهایی این محتوا در مورد اینکه چگونه این فعالیت ها را مستمر نگه داریم و تلاش های خود را بیشتر کنیم صحبت خواهیم کرد
تکرار، نگهداری و رشد محتوا
خوب بعد از اینکه محتوای خود را به دنیا عرضه کردید چه کاری باید انجام دهید؟
ایا همه چیز در این مرحله به پایان می رسد؟ البته که نه. در حقیقت، سه روش وجود دارد که می توانید از موفقیت یا شکست محتوای قبلی خود درس بگیرید:
استفاده از محتوا برای مقاصد دیگر، نگهداری محتوای همیشه سبز، استفاده از رسانه های اجتماعی برای ساخت موفقیت و سپس مقیاس بندی آن برای بازاریابی بیشتر و بزرگ تر
اولین چیزی که باید مدنظر داشته باشید: ما قبلا در مورد تنظیم چارچوب برای تلاش های محتوایی صحبت کردیم.
اگر تازه تلاش های بازاریابی محتوایی خود را آغاز کرده اید، ممکن است یک رویکرد خاصی را اتخاذ نمایید و همه چیز را بر اساس پهنای باند خود اولویت بندی کنید.
حالا که چرخ بازاریابی را راه انداخته اید و به دنبال مقیاس بندی همه چیز هستید، زمان آن فرا رسیده است که دوباره سری به چارچوب خود بزنید.
آیا همه ابزارها و فرایندهای مورد نیاز برای بردن محتوا به سطح بعدی را در اختیار دارید؟
استفاده از محتوا برای مقاصد دیگر:
استفاده از محتوا برای مقاصد دیگر( استفاده از ایده یا محتوای یکسان به بیش از چند روش مختلف) زمانی که احساس کردید
مخاطبان مختلفی در کانال های مختلف دارید یا به دنبال محتواهایی بودید که دوست داشتید با مخاطبان گسترده تری در میان بگذارید بسیار عالی خواهد بود.
اما به خاطر داشته باشید که نمی توانید پست های وبلاگی خود را کپی کنید و آن را در رسانه هایی همچون پینترست، لینکداین و اسلایدشیر قرار دهید
زیرا این موضوع باعث نمی شود ارزشی به کارتان اضافه گردد. اگر همه چیز برای کانال ها سفارشی سازی شود شانس به دست اوردن موفقیت نیز بیشتر می شود.
به همین خاطر متوجه خواهید شد که استفاده از محتوا برای مقاصد مختلف زمانی که برنامه ای را از قبل تدارک دیده اید بسیار موثر خواهد بود.
اگر در طول جلسات طوفان فکری به ایده ای دست یافتید که به نظر برای یک کانال خاص مفید و ارزشمند می رسد یا اینکه چنین موردی به منابع زیادی نیاز داشت و توزیع آن بسیار گسترده بود موارد زیر را حتما مدنظر داشته باشید
آیا پژوهش اصلی دارید که بتواند به موارد ارزشمند تبدیل شود؟ تمامی این موارد را بر روی یک کاغذ سفید یادداشت کنید و آن را با نمودارهای عالی به تصویر بکشید .
سپس این موارد را به فایل های نمایشی در اسلایدشیر تبدیل کنید. این موارد را به هم لینک دهید . آیا اینفوگرافیکی توسعه داده اید که می خواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؟
مطمئن شوید که برای رسانه های اجتماعی برنامه دارید و از نسخه مناسب اینفوگرافیک استفاده می کنید.
سپس پست خود را بر روی وبلاگ منتشر کنید و این موارد را بر روی فیس بوک یا توییتر برجسته سازید .
آیا یک راهنمای بصری برای نحوه انجام کارها دارید؟
زمانی که عکس می گیرید، نه تنها به سایت خود فکر کنید بلکه باید به این موضوع فکر کنید که آیا برای نمایشگاه بعدی خود می خواهید از همین دارایی ها برای ایجاد بروشور یا راهنما استفاده کنید .
در حال طراحی یک قطعه جذاب تعاملی برای مشتری خود هستید؟
فرایند تولید را برای وبلاگ مستند سازید. در چنین شرایطی مشتریان اینده می توانند نحوه کار شما را ببینند و با آن اشنا شوند
احتمالات بی پایان هستند. اغلب یک ایده در مورد تولید محتوا را می توان به چندین روش مختلف به کار برد. به خاطر داشته باشید که این ها را از دست نمی دهید.
اما زمانی که احساس کردید بازگشت به عقب و ایجاد دوباره دارایی ها دشوار است حتما به بخشی از معادلات ایده سازی خواهید رسید.
در این بخش از خود می پرسید ایا ما می توانیم این محتوا را برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار دهیم؟
محتوای همیشه سبز :
اگر محتوایی را ایجاد کرده اید که در زمان های مختلف به کار می رود می توانید از آن به بهترین شکل ممکن
استفاده کنید.
برخی از اوقات شما برای موفقیت این محتواهای همیشه سبز برنامه ریزی می کنید و گاهی این موارد خود به خود اتفاق می افتد.
صرف نظر از تمامی این موارد، تولید محتوا نیازمند نگهداری در طول زمان است. بخشی از برنامه مدیریتی شما باید برای مرور دوره ای این محتواها اختصاص پیدا کند.
شما می توانید کلمات کلیدی را در مقابل ترندهای گوگل اجرا کنید تا ببینید حجم جستجو برای آن عبارت در طول زمان چگونه بوده است و می توان آن را با واژه دیگری جایگزین کرد یا خیر
گوش دادن به رسانه های اجتماعی برای رشد :
اگر تیم محتوا و رسانه های اجتماعی شما با هم در ارتباط نباشند، فرصت های زیادی را از دست خواهید داد .
به همین خاطر باید رسانه های اجتماعی و محتوا را بخشی از یک اکوسیستم بدانید که در آن، گوش دادن به رسانه های اجتماعی شما را در مورد ایده سازی آگاه می کند و همین امر به بهبود محتوا می انجامد.
محتوا نیز می تواند به رسانه های اجتماعی کمک کند چیزی برای گفتن داشته باشند
چیزی که تیم رسانه های اجتماعی در مورد آن محتوا می شنوند می تواند به درک بهتر و هدف گیری مخاطبان کمک کند.
اگر تیم های موجود به هم مرتبط نیستند، روزی را برای ملاقات ترتیب دهید. اطمینان حاصل کنید که این ملاقات ها به صورت منظم رخ می دهد
تا پست هایی ایجاد گردد که مخاطبان شبکه های اجتماعی را به خود جذب می نماید و می تواند اشتراک ها، لایک ها و ترافیک را افزایش دهد .
تنها پیش بینی احتیاطی این است که همه ترافیک از رسانه های اجتماعی به دست نمی آید همانطور که همه محتوای ایجاد شده برای مخاطبان رسانه های اجتماعی ایجاد نمی شود.
به عنوان مثال اگر دریابید که فالوورهای پینترست شما موضوعی با عنوان مهره های هیجان انگیزی که می توان در منزل دوباره ایجاد کرد را دوست دارند
اما ترافیک حاصل از گوگل به خاطر کلیدواژه هایی همچون اکسسوری های موست، باید هر دو مخاطب را مدنظر داشته باشید .
مقیاس بندی بازاریابی محتوا:
خوب حالا که می دانید چه چیزی برای شما کار می کند و چگونه می توانید بازگشت سرمایه گذاری در محتوا را نشان دهید، برای مقیاس بندی تلاش های خود آماده هستید.
زیاد نگران این موضوع نباشید. افزایش مقیاس به این معنا نیست که باید تعداد محتوا را از پنج پست به 20 پست در هفته افزایش دهید.
این موضوع بدین معنی است که باید اطلاعاتی در مورد نحوه استخدام نویسندگان یا فریلنسرهای بیشتر داشته باشید تا بتوانند در این مسیر به شما کمک کنند.
به کمک این منابع اضافی می توانید نوع جدیدی از محتوا را تجربه کنید. در نواحی کار کنید که قبلا موفقیت هایی در آن به دست اورده اید اما سعی کنید روح تجربه کردن را نیز در خود زنده نگه دارید.
به خاطر داشته باشید که افزایش مقیاس بازاریابی محتوا تنها برای به دست آوردن ترافیک بیشتر نیست. این موضوع برای کسب محتوای بهتر و بیشتر و ادامه دادن بهبود منابعی است که در حال حاضر در دست دارید.
بنابراین به این فکر کنید که چه محتواهایی در حال حاضر بیشترین ترافیک را برای شما در پی دارند اما به اشتراک های بیشتر و محتواهایی که نرخ تبدیل زیاد دارند نیز فکر کنید.
سپس بر روی نواحی سرمایه گذاری کنید که قبلا در مورد آن زمان یا هزینه کافی نداشتید
اگر زمان کافی برای نشان دادن صدای برند خود نداشتید، حالا بهترین زمان برای انجام آن است .
- مدیریت خود را بر اساس تغییرات بهبود ببخشید. مواردی که از آغاز کار تغییر داده اید را به خاطر بیاورید.
باید اطمینان حاصل کنید که تیم شما با این موارد تغییر پیدا می کند . - به جای اینکه به استخدام افراد کلی نگر بپردازید از افراد متخصص در تیم خود استفاده کنید .
- فردی را داشته باشید که بتواند لینک ها و تگ ALT را دوباره بررسی کند و محتوا را مورد بررسی قرار دهد
تا اطمینان حاصل نماید هنوز ارزشی برای مخاطب فراهم می کند و به روز است
زمانی که مقیاس بازاریابی محتوای خود را افزایش می دهید با مشکلات مختلف و جدیدی روبرو خواهید شد اما این موضوع نیز بخشی از ماجراجویی شماست. از نوشتن لذت ببرید.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- راهنمای بازاریابی محتوا(بخش اول) آیا بازاریابی محتوا برای کسب وکار من مناسب است؟ قبل...
- راهنمای بازاریابی محتوا(بخش سوم) ایده سازی برای تولید محتوا در راهنمای بازاریابی محتوا یک...
- راهنمای بازاریابی محتوا(بخش دوم) قیف بازاریابی و محتوا اگر در حال حاضر در مورد...
- راهنمای شبکه های اجتماعی (بخش اول) راهنمای شبکه های اجتماعی برای افراد مبتدی به راهنمای شبکه...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.