حالت های چشم در زبان بدن
در طول تاريخ بشر حالت چشم ها و تاثير آن بسيار مهم بوده است . اصطلاحاتی از قبيل چشم های معصوم و چشمهای حريص ، و چشم های از حدقه در آمده و چشم های ناپاك و تنگ چشم … در همه فرهنگ ها رايج است . وقتی ما چنين اصطلاحاتی را به کار می بريم در واقع بر اساس اندازه مردمک چشم ها و خيره شدن انها قضاوت می کنيم .
در حالت عادی وقتی خلق و خوی کسی تغيير کند مردمک چشم او هم به طور ناخودآگاه بزرگ يا کوچک می شود . وقتی کسی هيجان زده شود مردمک چشم او به شدت بزرگ می شود . متقابلا در هنگام عصبانيت مردمک چشم انسان کوچک می شود .
چشم ها در موقعيت های عشق ورزی نقش مهمی دارند ؛ به همين خاطر خانمها برای تاکيد بر حالت های چشم خود آنها را آرايش می کنند . اگر زنی به مردی علاقه مند شد اين علاقه را می توان از باز شدن مردمک چشم های او تشخيص داد .
به همين دليل است که عشاق تمايل دارند يكديگر را در محيط های دارای نور کم از قبيل نور شمع يا نور ماه ملاقات کنند ، زيرا نور کم باعث باز شدن مردمک چشم ها می شود .
شكل 106 -کوچک شدن مردمک چشم
شكل 107 -باز شدن مردمک چشم
مردمک چشم کودکان و نوزادان بزرگتر از انسان های بالغ است و در حضور بزرگترها برای جلب توجه آنها و جذابيت بيشتر حتی بزرگتر هم می شود .
زدن عينک های تيره توسط برخی افراد و در برخی موقعيت ها برای پنهان کردن حالت چشم است . مثلا ورق بازان حرفه ای به منظور اينكه حريف نتواند دست آنها را از روی حالت مردمک چشم شان حدس بزند معمولا عينک تيره به چشم می زنند.
جواهر فروشان در چين باستان با تماشای چشم های مشتری های خود رفتار آنها را پيش بينی می کردند. يک ضرب المثل معروف می گويد < وقتی با کسی صحبت می کنی در چشمهايش نگاه کن ، زيرا چشمها هرگز دروغ نمی گويند >
خيره شدن
تنها هنگامی که در چشم های کسی که طرف صحبت شماست نگاه می کنيد می توانيد يک ارتباط واقعی را پايه گذاری کنيد . در حاليكه از صحبت کردن با برخی افراد احساس راحتی می کنيم ، برخی ديگر غير قابل اعتماد به نظر می رسند . اين موضوع بيش از همه به مدت زمانی مربوط می شود که فرد طرف صحبت درچشمان ما نگاه می کند .
وقتی کسی در گفته های خود صادق نباشد يا بخواهد حقايقی را از ما پنهان کند کمتر از یک سوم زمان را در چشمان ما نگاه می کند . اگر فرد مورد نظر بيش از دوسوم زمان را در چشمان شما نگاه کند می تواند دو معنی داشته باشد :
يا به نظر او شما بسيار جالب و دوست داشتنی هستيد که در اين صورت اين نگاهها با گشادشدن مرمک چشم ها همراه است و يا ممكن است ديدگاهی خصمانه نسبت به شماداشته و به زبان غير کالمی شما را به چالش بطلبد ، که در اين صورت مردمک چشم ها تنگ خواهد شد .
لازم به ذکر است که ميزان نگاه کردن در چشمان افراد در فرهنگ های مختلف متفاوت است . مثلا در فرهنگ غربی اگر کسی در هنگام صحبت کردن به طرف مقابل خود نگاه نكند نشانه بی ادبی و بی توجهی است ، در حاليكه در فرهنگ های شرقی از جمله ايرانيان نگاه کردن در چشمان طرف مقابل می تواند نشانه گستاخی ، پررويی يا بد چشمی باشد .
اين مسئله زمانی که يک زن و مرد با هم صحبت می کنند بسيار شديد تر است . بنابراين همانگونه که بارها ذکر شد هر حالت را بايد با توجه به شرايط ، محيط و تفاوتهای فرهنگی مورد تفسير قرار داد. تجربه ثابت کرده است که وقتی فرد الف مدت زيادی به فرد ب نگاه کند ، فرد بفكر می کند که فرد الف به او علاقه مند است ، بنابراين فرد ب نيز به فرد الف نگاه خواهد کرد .
به عبارت ديگر اين نگاههای متقابل باعث ايجاد اعتماد به نفس خواهد شد . جای تعجب نيست که افراد عصبی ، خجالتی و ترسو که کمتر از یک سوم زمان را به شما نگاه می کنند به ندرت مورد اعتماد قرار می گيرند و نكته ای را که بايد در نظر داشت اينكه هيچگاه در مذاکرات از عينک تيره استفاده نكنيد زيرا طرف مقابل فكر می کند به او خيره شده و او را به اصطالح زير ذره بين گرفته ايد و يا اينكه می خواهيد نيت واقعی خود را پنهان کنيد .
همانطور که گفته شد مدت زمان خيره شدن در فرهنگ های مختلف فرق می کند اما عالوه برمدت نگاه کردن محل خيره شدن چشمها در چهره طرف مقابل و يا بدن او هم اهميت زيادی دارد و بر نتيجه گفتگو تاثير می گذارد .
نگاه شغلی
وقتی در مورد يک موضوع شغلی بحث می کنيد ، تصور کنيد يک مثلث در پيشانی طرف مقابل وجود دارد و به آن مثلث خيره شويد ( شكل 108 ) وقتی به اين ناحيه خيره شويد ،
يک جو جدی ايجاد کرده و طرف مقابل احساس می کند که شما جدی هستيد و می خواهيد درباره مسايل شغلی بحث کنيد. به شرط اينكه نگاه شما به پايين تر از سطح چشمهای طرف مقابل نيافتد شما قادر خواهيد بود موقعيت را کنترل کنيد.
شكل 108 -نگاه شغلی
نگاه اجتماعی
وقتی نگاه شما به پايين تر از سطح چشمان طرف مقابل خيره شود ، حال و هوای اجتماعی پيش خواهد آمد . تجربه نشان داده که در مالقات های اجتماعی چشمها معمولا در مثلثی بين چشمها و دهان فرد مقابل خيره می شود . ( شكل 109)
شكل 109 -نگاه اجتماعی
نگاه صميمی
در نگاه صميمی چشمها در ناحيه بين چشمهای فرد مقابل و زير چانه او خيره می شود . در ملاقات های فاصله نزديک اين مثلث در ناحيه بين چشمها و سينه قرار می گيرد و در فاصله دورتر تا قسمت کمر ادامه می يابد .
مردان و زنان برای نشان دادن علاقه خود به يكديگر از اين حالت استفاده می کنند و طرف مقابل هم در صورت
تمايل آن را منعكس می کند ( شكل 110)
شكل 110 – نگاه صميمی
نگاه زیر چشمی
زير چشمی نگاه کردن می تواند هم به معنی علاقه و هم خصومت به کار رود . وقتی اين حالت با کمی بالا بردن ابروها و يا يک لبخند همراه باشد به معنی ابراز علاقه است .
اگر با پايين آوردن ابروها ، خم کردن يا پايين آوردن يک گوشه دهان همراه باشد بيانگر بدگمانی ، خصومت يا انتقاد است ( شكل 111)
شكل 111 – نگاه زير چشمی
خلاصه
ناحيه ای از بدن که در يک ملاقات چهره به چهره به آن خيره می شويد می تواند تاثير مهمی بر نتيجه آن مالقات داشته باشد . اگر مثلا شما يک مدير باشيد و بخواهيد يک کارمند تنبل را تنبيه کنيد از کدام نگاه استفاده می کنيد ؟
اگر شما مثلا از نگاه اجتماعی استفاده کنيد ، هر چقدر هم با صدای بلند و با کلمات تهديد آميز صحبت کنيد تاثير زيادی در او نخواهد داشت زيرا نگاه اجتماعی تاثير کلمات شما را خنثی خواهد کرد . نگاه مناسب در اين موقعيت نگاه شغلی است که تاثير قوی بر گيرنده داشته و نشان می دهد که شما جدی هستيد .
بستن چشم ها
شايد آزار دهنده ترين افرادی که با آنها برخورد می کنيم کسانی باشند که در هنگام صحبت کردن چشمهای خود را می بندند . اين حالت بطور ناخود آگاه پيش می آيد و تلاشی از جانب فرد مقابل برای نديدن شما به دليل خستگی از گفتگو با شما يا عدم علاقه به موضوع و يا احساس برتری نسبت به شماست .
در مقايسه با ميزان پلک زدن در گفتگو که معمولا تا 7 بار در دقيقه است در اين حالت پلک ها بسته شده و به مدت يک ثانيه يا بيشتر بسته می مانند . آخرين حد اين حالت بسته نگاه داشتن چشمها و به خواب رفتن است .
اگر کسی نسبت به شما احساس برتری بكند بستن چشمها با متمايل کردن سر به طرف عقب و يک نگاه طولانی به شما همراه می شود که اصطالحاً به آن نگاه کردن از نوك بينی گفته می شود ( شكل 111)
کنترل کردن نگاه دیگران
بحث درباره چگونگی کنترل کردن نگاه ديگران زمانی که شما با استفاده از کتاب ، جدول و يا نمودار در حال ارائه مطلبی هستيد بسيار مهم است . تحقيق نشان داده است که از مجموع اطلاعاتی که به مغز می رسد 87 درصد از طريق چشم ، 9 درصد از طريق گوش و 4 درصد بقيه از طريق حواس ديگر می آيد .
اگر مثلا شما به عنوان يک معلم داريد موضوعی را از طريق شكل توضيح می دهيد و دانش آموز شما فقط به شما گوش کند حداکثر 9 درصد مطلب را می تواند ياد بگيرد .
در چنين صورتی برای کنترل نگاه دانش آموزان و جلب توجه او به تصوير مورد نظر می توان مثلا از يک مداد برای اشاره به تصوير استفاده کرد و در همان حال چيزی را که او می بيند به زبان آورد ( شكل 112 )
سپس مداد را از روی تصوير برداشته و آن را بين چشمان دانش آموز و خودتان قرار دهيد (شكل 113 ) اين کار باعث خواهد شد
که او سرش را بلند کرده و در چشمان شما نگاه کند ، در اين حالت هر چه شما بگوييد هم می بيند و هم می شنود ، و بنابراين حداکثر درك را از پيام شما خواهد داشت . مطمئن باشيد کف دست ديگر شما در حال صحبت کردن برای او قابل ديدن است .
شکل 112
شكل های 112 – و 113 -استفاده از قلم برای کنترل نگاه ديگران
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- زبان بدن سالهای پايانی قرن بيستم شاهد ظهور نوع جديدی از دانشمندان...
- گشادگی و صداقت در زبان فروش گشادگی و صداقت در زبان فروش در طول تاريخ ،...
- حالت های دست به چهره در زبان بدن حالت های دست به چهره در زبان بدن چگونه می...
- حالت های متداول در زبان بدن حالت های متداول در زبان بدن سوار شدن بر صندلی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.