حالتهای معمول روزانه در زبان بدن
شكل 154 . نمونه ای از حالت گشاده رويی است . کف دستها کاملاً در معرض ديد و انگشت ها از هم باز شده تا اين حالت را تشديد کند.
سر در حالت خنثی قرار گرفته و دستها و پاها از هم بازاست . اين فرد در حال انتقال يک نگرش متواضعانه و غير تهديد کننده است. .
شکل 154- حالت گشاده رويی
در شكل 154 فرد مورد نظر چشم خود را می مالد و به سمت کف اتاق نگاه می کند و ابروها به نشانه بی اعتقادی به بالا برده شده اند .
سر او چرخيده و يک نگرش منفی را نشان می دهد . او همچنين لبخندی با لبهای بسته که به نشانه عدم صميميت است بر لب دارد.
شكل 155 – حالت بی اعتقادی
در شكل 156 عدم همخوانی حالت ها آشكار است . اين مرد در حاليكه راه می رود با اعتماد به نفس می خندد اما يک دست او با ساعتش بازی می کند و يک مانعی را بر روی بدن ايجاد می کند که نشان از عدم اعتماد به خود و يا محيط می باشد.
شكل 156 – نشانه بی اعتمادی به خود يا محيط
شكل 157 .اين شخص به فردی که در مقابل او قرار گرفته علاقه ندارد و حرفهای او را تصديق نمی کند ، او سر و بدن خود را به سوی او نچرخانده است
و در حاليكه سرش کمی رو به پايين است از بغل به او نگاه می کند ، ابروها کمی به سمت پايين حرکت کرده ، دستها در زير بغل قرار گرفته و گوشه های دهان رو به پايين است .
شكل 157 – به طرف مقابل علاقه و اعتماد ندارد
شكل 158 . در اينجا برتری سلطه مشهوداست . دستهای پشت سر نشانه حالت برتری و پاهای روی ميز هم ادعای مالكيت بر آن را نشان می دهند « من همه چيز را می دانم »
برای تشديد اين حالت و بالاتر نشان دادن موقعيت خود ، بر روی صندلی چرخدار و دسته دار نشسته و به عقب تكيه داده و همچنين در حالت دفاعی / رقابتی نشسته است.
شكل 158 – حالت برتری و اعتماد به نفس
شكل 159 – قوی نشان دادن خود
حالت دستهای روی کمر توسط اين کودك استفاده شده تا خود را بزرگتر و تهديد کننده تر جلوه دهد . چانه او جلو امده تا حالت مبارزه طلبی را نشان داده و دهان بازاست تا دندانها نمايان باشند . درست همانگونه که حيوانات قبل از حمله انجام می دهند .
شكل 160 . اين حالت در يک کلمه می تواند يک حالت منفی باشد . پرونده زير بغل به عنوان يک مانع به کار رفته و دستها و پاهای تا شده عصبانيت يا حالت دفاعی را نشان می دهند .
دکمه های کت او بسته است و عينک دودی مانع ديده شدن چشمها می شود . بيشتر قسمت صورت او توسط ريش پوشانده شده که ظاهری بدگمان به او می دهد .
با در نظر گرفتن اين موضوع که مردم 90 درصد از نظر خود درباره ديگران را در نود دقيقه اول می سازند ، بعيد است که اين فرد بتواند با کسی يک رابطه صميمی برقرار کند.
شكل 160 – حالت منفی
شكل 161 . هر دو فرد در اين تصوير از حالتهای تهاجمی استفاده می کنند ، فرد سمت چپ دست خود را به کمر زده و فرد سمت راست شست خود را زير کمر بند قرار داده است.
فرد سمت چپ حالت تهاجمی کمتری نسبت به فرد سمت راست دارد زيرا بدنش کمی به سمت عقب متمايل شده است . فرد سمت راست با قرار دادن بدنش بطور مستقيم به سوی فرد سمت چپ قصد تضعيف روحيه و ترساندن او را دارد .
شكل 161 – حالت تهاجمی
شكل 161 . در اين شكل مرد سمت چپ به منظور به دست گرفتن کنترل بحث بر صندلی خود سوار شده است. او همچنين بدن خود را مستقيم روبروی فرد سمت چپ گرفته و انگشت هايش را در هم فرو کرده و پاهايش در زير صندلی به هم چسبيده اند که نشانه درماندگی و مشكل است .
مردی که در وسط نشسته نسبت به دو نفر ديگر احساس برتری می کند زيرا دستهايش را در پشت سر خود قرار داده است . او همچنين پاهای خود را روی هم انداخته که به معنی آمادگی برای رقابت و بحث است .
او يک صندلی گردان دارد . مرد سمت راست بر روی يک صندلی ثابت نشسته است ، دست ها و پاهايش محكم تا شده اند ( حالت دفاعی ) و سر او رو به پايين است ( خصمانه )
شکل 162
شكل 163 . در اين شكل زن يک پای خود را به سمت مردی که در دورتر قرار دارد نشانه رفته است (علاقه ) و دارد دود سيگار خود را به سمت بالا می دهد ( اعتماد به نفس و مثبت ).
او همچنين زير چشمی به آن مرد نگاه می کند و مرد هم دارد کراوات خود را مرتب می کنند و پايش به سوی اوست (علاقه ) فردی که در وسط ايستاده به ديوار تكيه داده ( مالكيت ) و دست های خود را در جيب فرو برده و دود سيگارش را به سمت پايين می دهد ( منفی )
شکل 163
در شكل 164 . مردی که در سمت چپ نشسته از حالتهای برتری استفاده می کند ، وبه نظر می رسد که ديدگاهی متكبرانه نسبت به فرد روبروی خود دارد .
او برای نديدن فرد روبرو چشم خود را بسته و سرش به سمت عقب خم شده تا از نوك بينی خود نگاه کند . زانوهای او به هم چسبيده و ليوانش را به هر دو دست گرفته است (دفاعی )
مردی که در وسط نشسته از بحث خارج است زيرا دو فرد ديگر يک مثلث تشكيل نداده اند تا او را در بحث خود جای دهند .
او با فرو کردن انگشت های شست خود در جيب جليقه و تكيه دادن به پشتی صندلی ( برتری ) حالت بی تفاوتی به خود گرفته است .
مرد سمت راست موضع شروع کننده ( آماده ترك کردن) را به خود گرفته و پا و بدن او به سمت نزديكترين خروجی قرار دارد .
ابروها و گوشه دهان او رو به پايين است ، و سر او نيز کمی رو به پايين قرار دارد که همگی از عدم تصديق حكايت می کنند.
شکل 164
شكل 165 . مرد سمت چپ و مرد سمت راست حالت زاويه بسته را تشكيل داده اند که به اين مفهوم است که مردی که در وسط قرار دارد در جمع آنها پذيرفته نشده است .
مرد وسط با گرفتن يقه کت خود حالت برتری و سرزنش آميز دارد .
او همچنين انگشت شست خود را به طرف فرد سمت چپ خود نشانه رفته است (مسخره کردن ) . مرد سمت چپ نسبت به مرد وسط بی تفاوت است .
يک دست خود را در جيب فرو برده ( عدم تمايل به شرکت ) ، پاهای خود را روی هم انداخته ( دفاعی ) و با يک دست خود پشت گردن خود را می مالد .
شکل 165
شكل 166 . اين تصوير حال و هوای سنگين را نشان می دهد . هر سه نفر به صندلی خود تكيه داده تا بيشترين فاصله را از همديگر داشته باشند.
علت اين مسئله حالتی است که فرد سمت راست به خود گرفته است . او در حال صحبت کردن نوك بينی خود را لمس کرده است ( گول زدن ) و دست راستش خم شده و بر روی بدن قرار دارد ( دفاعی ).
عدم توجه او به صحبت های دو نفر ديگر از گذاشتن يک پای خود بر روی دسته صندلی مشهود است و بدن او کمی چرخيده و به طرف دو نفر ديگر نيست .
فرد سمت چپ آن چيزی را که فرد سمت راست می گويد قبول ندارد چون دارد نخ لباس خود را می گيرد ، پاهايش روي هم افتاده اند و به ديگران نگاه نمی کند .
فردی که در وسط نشسته مايل است چيزی بگويد اما خود را کنترل کرده و چيزی نمی گويد که اين حالت از گرفتن دسته های صندلی و مچ پاهای به هم چسبيده مشهود است .
او همچنين با قرار دادن بدن خود به سوی فرد سمت راست او را به چالش کشيده است.
شكل 166 – حال و هوای سنگی
شكل 167 . در اين تصوير فرد سمت چپ و زن حالت های يكسانی به خود گرفته اند و پاهای خود را در جهت يكديگر قرار داده که نشان از علاقه به يكديگر است .
فردی که در وسط نشسته لبخندی با لب های بسته بر لب دارد که تظاهر به علاقه به موضوع است اما حالتهای چهره و بدن او با اين لبخند هماهنگ و همخوان نيست .
سر او رو به پايين است ( عدم تاييد ) ابروهای او رو به پايين است ( خشم ) و زير چشمی به مرد ديگر نگاه می کند . علاوه بر اين دستها و پاهای او تا شده اند ( دفاعی) که همگی بر ديدگاهی منفی حكايت می کنند .
شکل 167
شكل 168 . فرد سمت چپ حالت بسيار خوبی برای نشان دادن گشادگی و صداقت خود از طريق کف دستهای باز ، پاهای جلو آمده ، سر رو به بالا ، دکمه های باز کت ، دستها و پاهای جدا از هم و خم شده روبه جلو و لبخند به خود گرفته است .
زن به پشتی صندلی تكيه داده و پاهای خود را روی هم انداخته مشت خود را بسته (خصمانه ) سر رو به پايين است واز حالتهای انتقادی استفاده می کند
( دست بر چانه) مرد وسطی احساس برتری و اعتماد به نفس می کند ، او يک پای خود را به روی پای ديگر انداخته ( به حالت چهار زانو ) که نشان می دهد ديدگاهی رقابتی دارد .
در مجموع چون به پشتی صندلی تكيه داده و سرش رو به پايين است ديدگاه منفی دارد .
شکل 168
الف – آدولف هيتلر در حالتی دوگانه و متناقض- در حالی که دست راست به نشانه اقتدار بر روی کمر قرار گرفثه دست چپ برای محافظت از خود بر روی شكم قراردارد که نشانه ضعف است .
ب- ابروهای پايين امده به نشانه پرخاشگری
تقليد از حالت های والدين- پرنس چارلز وليعهد انگليس و پدرش فيليپ
تعجب
ترس
کج کردن گردن به نشانه تقاضای تاييد
پنهان کردن افكار و احساسات
لبخند شغلی
لبخند شادی
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- زبان بدن سالهای پايانی قرن بيستم شاهد ظهور نوع جديدی از دانشمندان...
- گشادگی و صداقت در زبان فروش گشادگی و صداقت در زبان فروش در طول تاريخ ،...
- حالت های دست به چهره در زبان بدن حالت های دست به چهره در زبان بدن چگونه می...
- حالت های متداول در زبان بدن حالت های متداول در زبان بدن سوار شدن بر صندلی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.