تیترهای جذاب تبلیغاتی
تبلیغات
پیدا کردن تیترهای جذاب تبلیغاتی به آسانی امکانپذیر نیست. تیترهای تبلیغاتی به دانش نویسندگی، بازاریابی و البته خلاقیت نیاز دارد تا بتواند با چند کلمه ساده، ذهن مخاطب را به خود درگیر کند. یکی از روشهای پیدا کردن تیترهای تبلیغاتی (Tagline)، استفاده از روش طوفان مغزی و جلسات ایدهپردازی است؛ اما رعایت نکاتی میتواند به شما برای داشتن یک تیتر تبلیغاتی خوب کمک کند. پس سوال اصلی این است که «چگونه میتوان یک تیتر تبلیغاتی جذاب انتخاب کنیم؟».
تیتر تبلیغاتی چیست؟
قبل از هر چیزی باید بدانیم که تیتر تبلیغاتی یا تگ لاین (Tagline) دقیقاً چه چیزی را نشان داده و بیان میکند. آلینا ویلر در کتاب خود با نام طراحی هویت برند، تیتر تبلیغاتی را اینگونه تعریف میکند: «عبارت کوتاهی است که ماهیت برند، شخصیت و جایگاه شرکت را در بر میگیرد و شرکت را از رقبای خود متمایز میکند».
برخی افراد شعار تبلیغاتی (Slogan) را با تیتر تبلیغاتی (Tagline) یکسان میدانند، در صورتی که این دو کاملاً متفاوت هستند. تیتر تبلیغاتی نام تجاری و برند شما را توصیف می کند و شعار تبلیغاتی، توصیفکننده یک محصول یا کمپین تبلیغاتی خاص است. بهعنوانمثال، همه تصور میکنند که تیتر تبلیغاتی اپل «متفاوت فکر کن (Think Different)» است، اما این جمله در واقع فقط یک شعار برای یک کمپین تبلیغاتی آن برند بود. امروزه اپل برای محصولات مختلف از شعارهای مختلفی استفاده میکند.
چه چیزی باعث ایجاد تیترهای جذاب تبلیغاتی میشود؟
نظریههای زیادی در مورد اینکه چه چیزی در طول زمان باعث بهوجودآمدن یک تیتر عالی میشود، وجود دارد. برای مثال برخی میگویند یک تیتر تبلیغاتی باید جذاب، کوتاه، با قافیه (آهنگین) باشد و نام برند در آن ذکر شده باشد. اما در سال 2014، محققان دانشگاه تگزاس تک، کال استیت فولرتون و دانشگاه جورجیا هنگام مطالعه ویژگیهایی که یک تیتر تبلیغاتی را جذابتر میکند، به یافتههای جالبی دست یافتند. در این تحقیقات، هر دو شعار تبلیغاتی و تیتر تبلیغاتی مورد بررسی قرار گرفت؛ بنابراین یافتههای آنها برای هر دو مورد صدق میکند
برندها معمولاً برای ایجاد یک تیتر تبلیغاتی روی سه ویژگی زیر تمرکز میکنند:
به یاد ماندنی باشد.
دوستداشتنی باشد.
مرتبط با نام برند باشد.
و البته که ویژگیهای خاص مطرح شده در موفقیت یک تیتر کمک میکند. در این مطالعه، محققان برای پیبردن به ویژگی تیتری که واقعاً از نگاه مردم، جذاب و تأثیرگذار است، 14 ویژگی را که عرف متعارف، آنها را مؤثر میداند، مانند قافیه، طول یا قرار گرفتن مکرر در رسانهها، شناسایی کردند. برای یافتن این ویژگیها، محققان محبوبترین تیترهای تبلیغاتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا مشخص شود کدام ویژگیهای مشترک را دارند. نتایج این تحقیقات نشان داد تفاوت قابل توجهی در تیترهایی که به یاد مردم میماند و تیترهایی که مردم دوست دارند، وجود دارد.
شاید افرادی که بارها یک تیتر تبلیغاتی خاص را دیدهاند بتوانند آن را بهخاطر داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که آن تیتر را بیشتر دوست دارند؛ بنابراین از بین همه مواردی که بازاریابان فکر میکنند در به وجود آمدن تیترهای جذاب تبلیغاتی مؤثر است، فقط سه مورد واقعاً تأثیرگذار است:
وضوح پیام
خلاقیت عبارتسازی
گنجاندن یک مزیت
این موارد برای تمامی برندها صادق است و برای داشتن یک تیتر عالی نیازی نیست که همانند نایک یا اپل، یک شرکت یا برند برجسته باشید. مهم نیست چقدر برند بزرگ یا کوچکی دارید، اگر میتوانید وضوح، خلاقیت و مزایای خود را در تیتر تبلیغاتیتان بیان کنید، میتوانید با افرادی که به شما نیاز دارند، ارتباط برقرار کنید.
اکنون که آمادگی مورد نیاز را کسب کردید و با نکات مهم در نوشتن تیتر تبلیغاتی آشنا شدید، در ۴ مرحله چگونگی نوشتن آن را توضیح خواهیم داد.
مرحله ۱: کسب و کار خود و کاری که انجام می دهید را در یک پاراگراف
توضیح دهید.
این مرحله به منظور تخلیه ایدههایی که دارید طراحی شده است، بنابراین نیازی نیست بیش از حد محتاط باشید. به نمونه زیر توجه کنید:
<<باور ما این است که محتوای شما داستانی را در مورد برندتان تعریف میکند؛ ما به شما کمک میکنیم تا بهترین داستان خود را نقل کنید. ما با طراحی برنامه برای دسترسی به اهداف برند شما، داستانی خلق میکنیم که توجه مخاطب را جلب و او را درگیر کند و تحت تاثیر قرار دهد، داستانی که دیده و شنیده شود>>
مرحله ۲: پاراگراف قبل را در یک خط خلاصه کنید.
کافی است به نکته اصلی محتوای خود اشاره کنید. اما در این مرحله توصیه میکنیم به چند نکته زیر توجه داشته باشید:
موضوع شباهت: تیتر تبلیغاتی شما نباید مشابه تیتری باشد که قبلاً کار شده است. برند شما ممکن است پول بیشتری برای تبلیغات گستردهتر خرج کند و به این صورت تیتر تبلیغاتی شما در ذهن افراد ثبت شود. اما باید مراقب باشید تیتر تبلیغاتی شما تکراری و مشابه برندهای دیگر نباشد.
لحن هیجانانگیز: یک تیتر تبلیغاتی متقاعدکننده بدون اشاره مستقیم به مزایا، هیجانات مخاطب را درگیر میکند. تیتر تبلیغاتی برند شما باید از یک تصویر ذهنی قوی و زبانی استفاده کند که با احساسات مخاطب ارتباط برقرار کند.
کمتر همیشه بیشتر نیست: آل رایس در کتاب AdAge خود میگوید «کمتر همواره بهتر نیست». وقتی پای احساسات به میان میآید نمیتوانیم شفافیت، خلاقیت و مزایا را در سه کلمه خلاصه کنیم. البته بعضی تیترهای تبلیغاتی کوتاه محبوبیت زیادی دارند. برخی تیترهای تبلیغاتی کوتاه نیز به صورت مخفف و مبهم هستند. به عنوان مثال M&M’s نیز به معنای شکلات بدون کثیفی است اما تیتر تبلیغاتی «در دهانتان آب میشود و نه در دستتان» مفهوم بیشتری دارد.
اما حالت خلاصه شده مثال قسمت اول، به این شکل خواهد بود: «ما به برندها کمک میکنیم بهترین داستانهای خود را کشف و بازگو کنند؛ داستانهایی که میآموزد، درگیر میکند و به مردم برای ارتباط با برند شما الهام میبخشد».
مرحله ۳: تیتر تبلیغاتی خود را تا حد امکان خلاصه کنید.
اکنون باید تیتر تبلیغاتی خود را از آنچه در مرحله 2 شده، خلاصهتر کنید و جذابیت بیشتری به آن بدهید. این مرحله، پیچیدهترین بخش نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی است. اگر به یک نتیجه نهایی خوب نرسیدید میتوانید از سه ویژگی گفته شده برای تیترها استفاده کنید. نسخه خلاصه و فشرده شده مثال ما به این شکل خواهد بود:« بهترین داستان، برنده میشود».
مرحله ۴: تیتر تبلیغاتی خود را با مشتریان و کارمندان خود چک کنید.
تیتر تبلیغاتی خود را با کارمندان و مشتریان خود به اشتراک بگذارید تا بازخورد آنها را دریافت کنید و اگر احتمال واکنش غیر قابل انتظاری وجود دارد، از آن مطلع شوید. این فرایند را تا جایی ادامه دهید تا به نسخهای از تیتر تبلیغاتی خود برسید که تمام افراد تیم شما حس خوبی نسبت به آن داشته باشند. اطمینان کسب کنید که تیتر تبلیغاتی نهایی با چارچوب برند بوک شما سازگار باشد. تیتر تبلیغاتی شما یکی از عناصر اصلی شبکه پیامرسانی برند شما و شاخهای از استراتژی برند شما است. به همین دلیل باید در انتخاب و استفاده از آن، دقت کافی داشته باشد. برای یادگیری بیشتر در زمینه نوشتن متنهای خلاقانه و موثر، مقاله کپی رایتینگ را مطالعه کنید.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- طراحی کمپین تبلیغاتی با مدل 5M در طی فرایند تبلیغات ، درک کردن هر کدام از...
- 8 روش تبلیغاتی جدید تبلیغات موثر ترین تبلیغات، تبلیغی است که مشتریان به...
- وفاداری به برند چیست؟( مرجع کامل ) از بزرگترین موفقیتهای هر کسبوکاری، بازگشت دوباره ودوباره مشتری است....
- پروفایل روان سنجی برای بازاریابی چیست؟ پروفایل روان سنجی برای بازاریابی در اینجا یک سوال...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.