تمیز کردن خط لوله فروش
دارید با خودتان فکر میکنید: «این همه وقت به من گفتیدخط لوله ات را پر از فرصت کن، تا فرآیند فروش سریع تر شود و فرصت های بزرگتری به دست بیاوری. حالا می گویید خالی اش کنم؟ آیا شما دیوانه هستید؟ یا من را سرکار گذاشته اید؟
نه، من دیوانه نیستم…البته شاید کمی باشم! شاید خالی کردن خط لوله فروش کمی دور از عقل به نظر برسد، اما ایده فوق العاده ای است. وقتی درباره خالی کردن کاریز فروش صحبت می کنیم، منظورمان این است که درباره افرادی که در خط لوله نگه می دارید انتخاب گر باشید و بدانید چه زمانی برای خالی کردن و تمیز کردن وقت مناسبی است.
شما باید محل دقیق تمرکزتان را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین خود باشید.
بیشتر همیشه بهتر نیست!
وقتی تعداد زیادی فرصت وارد خط لوله شود ممکن است تمرکز شما روی پیگیری آنها را کمتر کند.
بیایید به شکل دیگری به این قضیه نگاه کنیم، شما هدف گذاری کرده اید که در یک بازه زمانی مشخص 20 فرصت در خط لوله تان داشته باشید، اما حالا 50 فرصت در خط لوله تان دارید.
به نظرتان خبر خوبی است؟ جواب مشخص است: نه
آیا با داشتن تعداد زیادی فرصت در مراحل مختلف کاریز، تا الان از بقیه همکاران خود جلو افتاده اید؟
حقیقت این است که لزوما اینطور نیست. داشتن تعداد زیادی فرصت، باعث میشود منابع تان کمتر شود. وقتی بیشتر از حد، تولید فرصت دارید، باعث میشود که تمرکز و انرژی تان برای هر کدام کاهش پیدا کند. بنابراین نهایتا فرصت هایتان را از دست می دهید و نمی توانید با آنها معامله نهایی داشته باشید.مثل کارخانه ای که بیش از توان تولیدش مواد اولیه وارد خط تولیدش شود.
میدانیم، برای ما هم اتفاق افتاده است…
فروشنده ای به تیم فروش ما اضافه شده بود که ادعای زیادی درباره مهارت های فروشندگی خود داشت . اما خیلی نگذشت که متوجه شدیم او با چالش هایی درگیر است. اول ماه، او با ده شخص عالی ارتباط گرفت، اما آخر ماه هنوز موفق به فروش به یک نفر از آنها هم نیز نشده بود.
مدتی طول کشید تا بعد از کمی مشورت، فروشنده ما دوباره با آنها تماس گرفت و این جواب را شنید«ما هنوز داریم درباره این موضوع فکر میکنیم… احتمالا تا چند هفته دیگه جواب قطعی مان رو به شما خواهیم گفت»جوابی که اصلا خوب نبود!
فروشنده ما تکنیک نهایی کردن فروشش را عوض کرد و از همه آن ۱۰ نفر درخواست کرد که تا آخر ماه جواب قطعی خود را بگویند. در آخر ماه فقط یک مشتری خریدش را قطعی کرد و ۹ نفر دیگر از خرید منصرف شدند.واضح بود که تا وقتی حجم سرنخ ها و فرصت هایی که وارد خط لوله فروش می شوند معقول نباشد، سرعت نهایی شدن معاملات ترسناک خواهد شد. خط لوله فروشنده ما سالم به نظر می رسید اما در عمل کند و پرشده بود.
اما او درسش را خوب یاد گرفت و تبدیل به یکی از بهترین فروشنده های تیم ما در زمینه نهایی کردن خرید شد.
فرصت هایی که آهسته در خط لوله حرکت می کنند، در آمار نرخ تبدیل فروش موفق شما، درآمدشما و درآمد شرکت مشکل ایجاد می کند.
چه زمانی باید خط لوله فروشمان را تمیز کنیم؟
چند شاخص وجود دارد که به شما نشان می دهد فرصت هایی در خط لوله شماست ، ارزش این که به طور مداوم و پیوسته به او توجه شود را ندارد:
- از خودتان بپرسید: آیا مشتری پیگیری های شما را جدی می گیرد؟ اگر آنها شما را جدی نمی گیرند، آنها را جدی نگیرید.
- از آنها بپرسید: آیا آنها این ماه تصمیم نهایی شان را خواهند گرفت؟ اگر جواب منفی است، وقت آن رسیده که از آنها رد شوید
وقتی افراد به شما میگویند که محصول یا خدمات شما را دوست دارند، اما این ماه یا این فصل از شما خرید نمی کنند، اگرچه به نظر نمی آید که معامله شکست خورده باشد، اما در حقیقت همین طور است. باید این افراد را هم به لیست پاکسازی اضافه کنید، چرا که برای نهایی کردن قرارداد در مدت زمان مشخص شده فروش و یا حتی آینده نزدیک، کاری از دست شما ساخته نیست.
چطور خط لوله مان را کاملا پاکسازی کنیم؟
این که چطور خط لوله فروشتان را تمیز میکنید بستگی به خودتان دارد، اما در اینجا چند ایده برای داشتن یک برنامه پاکسازی منظم به شما می دهم:
1.هر هفته یا هر دو هفته، کل خط لوله تان را بازنگری کنید. اگر به فرصتی برخورد کردید که بیشتر از دوره زمانی فروشتان در خط لوله تان شما ثابت مانده و نشانه ای از تمایل به حرکت رو به جلو در خط لوله شما از خودش نشان نمی دهد، آن را پاکسازی کنید.
2.قرار نیست کاملا بیخیال آنها شوید. فرصت های پاکسازی شده را در یک خط لوله آینده لیست تماس های آینده قرار دهید. اگر از یک نرم افزار CRM استفاده می کنید یک فعالیت پیگیری در آینده از طریق تلفن یا ایمیل برایش تنظیم کنید.
3.تمرکزتان را کاملا روی معاملاتی بگذارید که شانس بالایی برای نهایی شدن در دوره زمانی فروش شما دارند.کنار گذاشتن مشتری ها از خط لوله ، کمی عجیب به نظر میرسد. قبول دارم بی خیال مشتری های بالقوه شدن کار راحتی نیست، حتی آنهایی که نسبت به شما بی علاقه هستند. اما همه تلاش ما در این کتاب روی این موضوع این است که شما تمرکزتان را روی فرصت هایی که احتمال خرید بالا دارند بگذارید و آنها را در خط لوله فروشتان به مراحل بعدی راهنمایی کنید.
تمرکز درست، عادت های خوب کاری و تلاش پیوسته، جریان دائمی از درآمد برای شما ایجاد میکنند.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- خط لوله فروش چیست چقدر خط لوله فروش خود را مدیریت می کنید؟ و...
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- مراحل و فرآیند فروش برای کسب و کارهای کوچک فرآیند فروش چرخه ای از مراحل تکرارپذیر است که کسب...
- دوره بازاریابی آنلاین (فصل دوم) مقدمه در فصل گذشته یکی از مهمترین قوانین در بازاریابی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.