به اعداد دقت کن
به اعداد دقت کن
فروختن هر چیزی یک فرآیند مشخص و منحصر به فرد داره و به مراحل مختلفی تقسیم میشه. ما به مجموع مراحلی که برای فروختن یک چیز لازمه میگیم “کاریز”.
6 مرحله کاریز فروش
🔸۱ . تماس اولیه
🔸۲ . ارسال اطلاعات محصول
🔸۳ . پیگیری اولیه
🔸۴ . جلسه فنی
🔸۵ . پیگیری نهایی
🔸۶ . جلسه قرارداد
شما به عنوان یک فروشنده باید حتما حواس تون به مقادیر و اعداد توی مراحل مختلف کاریز فروش باشه. فرض کنیم شما یک تماس اولیه با یک سرنخ برقرار کردید .
اگر اون فرد به محصول شما علاقه مند باشه، مشخصات فنی محصول رو براش ایمیل می کنید. و بعد توی تماس پیگیری باهاش قرار جلسه میذارید و در نهایت معامله انجام میشه.شما باید بدونید چند تا سرنخ دارید که آماده تماس هستند، چند تا تماس انجام شده، چند تا پروپوزال برای مشتری های مختلف نوشتید و ارسال کردید، چند تا قرار جلسه گذاشتید و نهایتا از انجام همه این فعالیت ها چند تا فروش داشتید .
با داشتن این عدد و رقم ها می تونید روی نرخ تبدیل هاتون و بقیه چیزها کار کنید. اما برای این کار باید بدونید توی هر مرحله از کاریز فروش تون چند نفر دارید و چقدر فعالیت انجام دادید
اگر هنوز موفق نشدید که هیچ سرنخی رو متقاعد کنید که براش مشخصات فنی رو ارسال کنید، احتمالا احتیاج دارید که تماس های اولیه بیشتری برقرارکنید. یا اگر هنوز نتونستید قراردادی رو ببندید، باید بدونید توی هر کدوم از مراحل قبلی چه اقداماتی انجام دادید و چند نفر رو از هر مرحله به مرحله بعدی بردید .
می تونید همه اینها رو توی یک صفحه بکشید، برای هر مرحله از فرآیند یک ستون در نظر بگیرید و اون رو مثل یک مسابقه اسب دوانی فرض کنید که ممکنه فرصت ها هر لحظه از دست برن. اصلا به خاطر محاسبه همین از دست رفتن هاست که باید مراحل مختلفی توی کاریزتون داشته باشید .
نه، « : شاید مشتری ها نخوان اطلاعات محصول رو دریافت کنند، شاید هم بگن اینجور وقت ها باید این مراحل رو قرمز کنید، که ». تمایلی به ملاقات با شما ندارم یعنی اسب توی این منطقه خورده زمین!
شاید هم فرآیند فروش تا مرحله قرار ملاقات خوب پیش بره و بعد به هر دلیلی مشتری از شما خرید نکنه. پس اسب اونجا زمین خورده . البته کشیدن همه اینها توی کاغذ یه مقدار زمانبره.
بهتره برای اینکه این کار درست انجام بشه از یک فایل اکسل یا نرم افزار CRM برای این کار استفاده کنید. برای اینکه یک فروشنده عالی باشید، داشتن یک تصویر گرافیکی که نشون بده توی هر مرحله از کاریزتون چه تعداد مشتری دارید و هر کدوم از اسب هاتون توی کدوم ناحیه میخورن زمین، کاملا ضروریه .
مطمئنا باید زمان تون رو بین تماس با افراد، ارسال مشخصات محصول، نوشتن پروپوزال و قرارهای ملاقات تقسیم کنید. اون هم نه به شکلی که خودتون ترجیح میدید! به شکلی که شما رو به فروش بیشتر برسونه .مثلا ممکنه شما از نوشتن پروپوزال خوشتون بیاد، اما نباید الان انجامش بدید .
الان باید برید سراغ تماس ها و بعدش هم اون زمانی رو که قصد داشتید به ملاقات اختصاص بدید، برای نوشتن پروپوزال صرف کنید
این هم یه مطلب جالب در مورد به اعداد دقت کن
🎥این ویدئو رو از دست ندین :👇🏼
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- دوره بازاریابی آنلاین (فصل دوم) مقدمه در فصل گذشته یکی از مهمترین قوانین در بازاریابی...
- بازاریابی آنلاین ( فصل چهارم) خوب دوستان عزیز به فصل چهارم خوش آمدید. در فصل...
- 8 روش یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام تعداد فالوورهای اینستاگرام شما...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.