بازی درونی فروش
طبق گفته رابرت کولیر، هر چیزی را که میخواهید در کسب و کار و زندگی خود به دست آورید، ابتدا در ذهن خود تصور کنید. آن را ببینید، تجسم کنید و به آن باور داشته باشید.
از نظر برایان تریسی، فروشندگان مهمترین افراد در هر کسب و کاری هستند. در واقع، بدون فروش، بزرگترین و پیشرفته ترین شرکتها تعطیل میشوند. بنابراین، توانایی فروش فاکتوری اصلی برای تعیین موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت به حساب میآید .
«فروشندگان مهره های مهمی هستند »
شما چقدر میفروشید؟ به یاد داشته باشید توانایی شما در فروش میتواند درآمد بالا و امنیت شغلی را برای شما به همراه داشته باشد .هیچ سقف درآمدی برای فروشندگان وجود ندارد .بعلاوه، در حالی که هر شرکتی به یک تیم فروش پویا و فعال برای موفقیت نیاز دارد، مهارت در فروشندگی و پایبندی به اصول آن بحث و تخصص دیگری است. به طور مثال، یکی از اصول مهم فروشندگی به کار گرفتن قانون پارتو است.
80 درصد درآمد شما از ۲۰ درصدِ مشتریان و تنها ۲۰ درصدِ درآمدتان از 8۰ درصد مشتریان دیگر حاصل میشود .قانون پارتو .20/80 در فروش چیزی است که در ابتدای راه تلنگری به موقع به شما میزند و دیدتان را باز میکند. پس حتما آن را در کسب و کار خود به کار بگیرید.
همچنین برایان تریسی معتقد است کوچکترین و جزئی ترین اختلافها در توانایی افراد منجر به نتایج بسیار متفاوتی میشود. بنابراین، اگر فروشندگان در زمینه های اصلی فروش عملکرد بهتری داشته باشند، درآمدی که به دست میآورند، فوق العاده نیز The Winning Edge و جالب توجه خواهد بود. این اصل به مرز برنده شدن معروف است.
از نظر برایان تریسی، برای اینکه شما به فروشندهای موفق تبدیل شوید، باید مهارتهایی را کسب کنید.
ویژگیهای فروشندگان موفق
- در فروش از صفر شروع کنید
بیشتر افراد و فروشندگان موفق از اول راه و مسیرشان پول و منابع زیادی نداشته و از صفر شروع کرده اند.
- در فروش موفقیت امری ذهنی و درونی است
تمام آن چیزی که در ذهن یک فروشنده میگذرد، نتایج متفاوتی را رقم میزند. زمانی که میخواهید بدانید ارتفاع یک آسمان خراش چقدر است، به این نکته توجه میکنید که چند متر برای ساختن آن گودبرداری شده است. به همین میزان هر چقدر دانش و آگاهی شما از موضوعی بیشتر باشد، شما میتوانید موفقیت فروش
خود را بر مبنای آن بسازید .
- در مبحث فروش از تواناییها و استعدادهای خود استفاده کنید
به طور معمول افراد از 1۰ درصد تواناییهای خود برای انجام کاری استفاده میکنند. پس نود درصد باقی مانده چه میشود؟ زمانی که یاد بگیرید به تدریج از بیشتر ظرفیتها و تواناییهای خود استفاده کنید، جزء فروشندگان برتر دنیا خواهید شد.
- در فروش از رهبران حوزه ی کاری خود پیروی کنید
این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ کس از شما برتر یا باهوش تر نیست. اگر فردی موفق به شمار میرود، به این خاطر است که قانون علت و معلول را زودتر از شما درک کرده است. به این معنی که هر چیزی اتفاق میافتد، بی دلیل نیست.
موفقیت شانسی و یک اتفاق نیست. شکست هم اتفاق نیست. در واقع، موفقیت قابل پیش بینی است، چون از خودش ردپا به جای میگذارد.
در روانشناسی حرفه ای فروش حوزه های تعیین کننده و مهمی وجود دارد. نکات و شاخصهای کلیدی و مهم در زمینه ی فروش عبارتند از:
1.ارزیابی اولیه Prospect
۲.ایجاد ارتباط موثر Building rapport
3.شناسایی نیازها Identifying needs
۴.نحوهی ارائه و پرزنت محصول Presenting
۵.پاسخگویی به موانع خرید و مخالفتها Answering objections
۶.نهایی کردن معامله Closing the sale
۷.فروش مجدد و جذب مشتریان ارجاعی Getting resales and referrals
اگر شما در هر یک از این زمینهها توانایی خود را دست کم بگیرید و از آن اجتناب کنید، سرخورده میشوید. پس ابتدا ذهن خود را تقویت کنید! چون تواناییها قابل یادگیری هستند .اما اگر اعتماد به نفس داشته باشید و کار خود را با مهارت انجام دهید، حتماً موفق میشوید و به مشکلی بر نخواهید خورد .
شما روزانه با فرصتهای گوناگونی مواجه میشوید و همیشه در کاریز فروشتان مشتریان بالقوه دارید؛ پس اگر تصویر ذهنی بدی داشته باشید، ارزیابی اولیه ترسناک به نظر میرسد و مضطرب میشوید.
آیا میدانستید تصویر ذهنی شما از خودتان هم بر میزان فروشتان تاثیر میگذارد؟ جالب است بدانید حتی سطح درآمد شما در ذهنتان ثبت میشود! اگر شما درآمد ۷ میلیونی در ماه داشته باشید، به طور مداوم رفتارهایی را انجام میدهید که سطح درآمدتان را در همین سطح نگه میدارد. اما اگر سطح توقع مالی خود را تغییر دهید، شما میتوانید ارزش کار خود را تعریف کنید .
پس باورهای محدود کننده ی خود را به چالش بکشید، با ترسهای خود مواجه شوید، از دایره ی امن خود خارج شده و اعتماد به نفس و عملکرد فروشتان را بهبود ببخشید.
افراد موفق گفتگوهای ذهنی خود را کنترل میکنند.
افراد موفق افکار مثبت و موفقیت آمیز دارند. پس همین حالا طرز فکر خود را تغییر دهید. شما به اندازه ی کافی خوب هستید. واقع بین باشید. اگر هدفی غیر واقعی و فراتر از آنچه تاکنون به آن دست پیدا کرده اید را در نظر بگیرید، تصویر ذهنی شما برعکس عمل کرده و از آن هدف دور میشوید. پس ذهن خود را کنترل کنید و به اهداف معقول و قابل دسترس فکر کنید.
نتیجه گیری
روانشناسی فروش تاثیرگذار یعنی همه چیز از درون فروشنده شروع می شود. اگر شما خودتان را دوست داشته باشید، اعتماد به نفس بالایی داشته و کار، شرکت و بیزینس خودتان را باور داشته باشید، از آنجایی که اشتیاق واگیر دارد، آن را به مشتری منتقل میکنید و این یعنی فروش!
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- 5 گام برای غلبه بر ترسهای تولید لید در فروش این بحرانی ترین مرحله از کل فرآیند فروش است و...
- دوره بازاریابی آنلاین (فصل دوم) مقدمه در فصل گذشته یکی از مهمترین قوانین در بازاریابی...
- روش فروش چالشگر ( مرجع کامل ) فروش چالشگر روش فروش چالشگر یکی از جدیدترین، متفاوتترین و...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.