بازاریابی واسطه ای
یک روز صبح از خواب بیدار می شوید ، لپ تاپتان را باز می کنید و چیزهایی شبیه به شکل زیر می بینید :
چه در آمدی! رویاییه نه؟
وقتی خواب بودید درآمد کسب کرده اید!!!
برای 99% از مردم این سوال وجود دارد که بازاریابی واسطه ای را چگونه شروع کنیم؟
کلیات کار این است : محصولات دیگران را ترویج می دهید ، و به لطف بازاریابی خود کمیسیون دریافت می کنید.
درآمد شما در به اشتراک گذاری بیشتر محصولات است. اگر شما محصولی دارید و می خواهید بیشتر بفروشید بهتر است از دیگران برای تبلیغ محصول خود و فروش بیشتر استفاده کنید.
اگر هم محصولی برای فروش ندارید می توانید با حمایت کردن از محصولات دیگران و فروش برای آنها کسب درآمد کنید.
امروز می خواهیم در مورد بازاریابی واسطه ای بیشتر صحبت کنیم. و اینکه چطور میشه این کار رو آغاز کرد. پس با من همراه بشین.
تعریف
یکی از بهترین تعریف های بازاریابی واسطه ای به صورت زیر است :
««بازاریابی واسطه ای روند درآمدیست که از طریق ترویج محصولات دیگران به دست می آید. شما محصولی را می یابید ، آن را ترویج می کنید و قسمتی از سود حاصل از فروش را به عنوان حق کمیسیون دریافت می کنید.»»
البته ویکی پدیا در مورد 4 گروه در این فرآیند سخن می گوید. این 4 گروه عبارتند از : فروشنده ، شبکه ، ناشر و مشتری نهایی.
برخی تعاریف دیگر به جای 4 گروه ، 3 گروه را در نظر می گیرند :
تبلیغ کننده ، مشتری و فروشنده.
به طور کلی ، بازاریابی واسطه ای می تواند به عنوان روند گسترش و بازاریابی محصول در گروه های مختلف دیده شود. هر کدام ازین گروه ها دارای سهمی بوده و آن را ازین فرآیند دریافت می کنند.
خوب بهتر است به گروه های مختلف در بازاریابی واسطه ای نگاهی بیندازیم :
فروشنده : گاهی اوقات به عنوان فروشنده و گاهی اوقات به عنوان خالق محصول شناخته می شود. به طور کلی فرد یا افراد یا شرکتی است که محصول را تولید یا منتشر می کند. این می تواند یک شرکت بزرگ باشد. مثلأ شرکت لوازم خانگی اسنوا.
فروشنده می تواند یک کارآفرین انفرادی باشد و یا مجموعه ای شرکت های بزرگ. پس هرکسی می تواند در این جایگاه قرار بگیرد. به شرطی که محصولی برای ارائه به دیگران داشته باشد.
ویا یک شرکت. اینجا جایی است که بازاریابی اتفاق می افتد. بازاریاب به ترویج یک یا چند محصول می پردازد و برای جذب مشتریان بالقوه تلاش می کند. به طوری که در پایان فروشی صورت بگیرد.
مشتری : مشتری شخص یا اشخاصی هستند که باعث چرخش بازار بازاریاب می شوند. بدون فروش ، بازاریاب هیچ کمیسیونی دریافت نمی کند.
شبکه : با توجه به برخی تعاریف ، شبکه بخشی از بازاریابی واسطه ای است. در برخی موارد شبکه به عنوان یک رابط بین بازاریاب و فروشنده عمل می کند.
زمانیکه صحبت از شبکه می شود ، افراد می توانند زیرمجموعه هایی را برای خود انتخاب کنند و به واسطه ی آنها ، سازمان خود را بسازند. هر فرد جدیدی که وارد این شبکه می شود ، به عنوان زیرمجموعه ای از والد محسوب می گردد. والد شخصی است که فرد جدید را به شبکه معرفی کرده است.
فروشنده ، محصولات خود را بر روی شبکه منتشر می کند و بازاریاب ها محصولات را دیده و می توانند تصمیم بگیرند که چه محصولی را می توانند بفروشند.
بازاریاب تلاش می کند از طرق مختلف محصول را به فروش برساند. حال می تواند از طریق بیلبوردهای دیجیتالی باشد یا از طریق شبکه های اجتماعی و یا از طریق بازاریابی اینترنتی. برخی بازاریاب ها ، برای گرفتن مشتری بیشتر ، صادقانه تمام موارد را به او می گویند. اینکه محصول از کجا تهیه می شود و محصول دارای چه کیفیتی است و …. اما برخی دیگر نه.
محصولات مختلفی در بستر شبکه های واسطه ای قابل فروش است. کتاب ، ابزار ، لوازم خانگی ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، خوراکی و … . یکی از بزرگترین وب سایت هایی که به صورت واسطه ای کار می کند وب سایت Amazon Associates است. این وب سایت به بازاریابان خود اجازه می دهد محصولات زیادی را بفروشند.
هر کس می تواند به این وب سایت وارد شود و لینک مخصوص به خود را تولید کند. هر زمان توسط لینک شما محصولی به فروش رسید ، وب سایت مبلغی به عنوان کمیسیون به حساب شما واریز می کند. خوب بهتر است مبحث بازاریابی واسطه ای را کمی پایه ای تر بررسی کنیم.
در هر بازاریابی واسطه ای ، دوطرف وجود دارد. یک طرف فروشنده و یک طرف بازاریاب. شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید در کدام طرف باشید. محصولی برای فروش دارید؟
یا می خواهید محصول دیگران را بفروشید. باید بدانیم بازاریابی واسطه ای کاری راحت و آسانی نیست و فقط به این ختم نمی شود که مسیر خود را در نظر بگیریم و فقط مشتری جمع کنیم.
به همین دلیل من 4 گام طلائی را به شما معرفی می کنم و شما می توانید با رعایت این گام ها در هر طرف که علاقه داشتید کار خود را شروع کنید.
طرف اول : چگونه فروشنده شویم و محصول ارائه دهیم ؟
اگر می خواهید یک فروشنده شوید و از طریق جذب بازاریاب محصولات خود را به فروش برسانید 4 روش را در ادامه به شما پیشنهاد می کنم.
اول ، شما نیاز به ایده برای محصول دارید. در ادامه به شما روش هایی را خواهم گفت که به وسیله آنها می توانید خلق محصول کنید.
دوم ، ایده خود را اعتبار ببخشید. فقط شما هستید که می توانید جلو بروید و ایده خود را خلق کنید. ایده باید طوری باشد که مردم بتوانند آن را بپذیرند و وارد زندگی خود کنند.
سوم ، محصول خود را به صورت واقعی تولید کنید. که البته همه ما می دانیم که تولید محصولات فیزیکی سرمایه گذاری عظیمی را می طلبد و ریسک زیادی هم به دنبال دارد.
چهارم ، حال که محصول شما ساخته شد باید بازاریابان خود را استخدام کرده و شروع به کار کنید.
این چهار مرحله برای تبدیل شدن به فروشنده است. خوب بریم و به صورت عمقی هر مرحله را بررسی کنیم.
اول : ایده برای تولید محصول
خیلی از افراد می گویند ایده و خلق آن بسیار سخت است. اما من می گویم نه بسیار هم آسان است. اگر با این ذهنیت نگاه کنیم که ایده باید چیز فوق العاده ای باشد و از نبوغ و ذهن خلاق شما صورت بگیرد خوب مسلمأ ساخت ایده کاری سخت است! اما اگر هدف شما رسیدن به درآمد از طریق بازاریابی واسطه ای باشد ، خلق ایده بسیار راحت و روان می تواند صورت بگیرد.
فقط کافیست به محصولات و خدماتی که هم اکنون ارائه می شود نگاهی بیندازید و ببینید چگونه می توان یک محصول یا خدمت بهتر ارائه داد و موارد قبلی را بهبود بخشید. فقط کافیست به آن کار و به آن محصولات و خدمات علاقه داشته باشید و به معنای واقعی عاشق کار خود باشید. آن زمان است که ایده به سراغ شما می آید.
فرض کنید شما یک خانم خانه دار هستید. مثلأ ایده شما این است که می خواهید کاری انجام دهید که کارهای خانگی راحتتر انجام شود. ایده ساخت یا خرید محصول رنده دستی به ذهن شما می رسد. به همین راحتی !
با جستجویی سریع در اینترنت می توانید مزایا و معایب این دستگاه را بیابید. مثلأ افراد زیادی از بُریدن انگشت خود در هنگام رنده کردن با رنده های معمولی صحبت کرده اند. خوب شما وسیله ای بیابید یا بسازید که خانم های خانه دار مجبور نباشند با رنده معمولی سیب زمینی و پیاز را رنده کنند. خیلی راحت سیب زمینی را در داخل دستگاه قرار داده و دستگاه همه کارها را انجام دهد.
راه دیگر استفاده از ابزار Buzzsumo برای یافتن کلمات کلیدی مد نظر شماست. این وب سایت به شما نشان می دهد چه محصولاتی از شهرت بیشتری برخوردار هستند و چه محصولی برای فروش بهتر است. این وب سایت تعداد اشتراک گذاری ها در شبکه های اجتماعی را به شما نشان می دهد. من در مورد نحوه کار با این وب سایت در مقالات متعددی صحبت کرده ام و برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت در بهشتی . آی آرسر بزنید.
یا مثلأ شما به ساخت مصالح ساختمانی با شن و ماسه و … علاقه دارید می توانید فورأ مطالب جدید و محبوب را در وب سایت Buzzsumo بیابید.
یا در توتیوب در مورد این مورد جستجو کنید . مطالب زیادی را به دست آورید.
حتی می توانید فیلمی بسازید و در آن مرحله به مرحله ساخت قلعه های شنی را توضیح دهید . آن را به اشتراک بگذارید. آیا کسی راجع به اطلاعات شما و محصولات شما پول پرداخت نمی کند؟
دوم : اعتبار بخشیدن به ایده
این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قبل از تولید محصول باید ببینیم آیا این محصول برای مردم دارای ارزش هست یا خیر.
روش های زیادی برای اعتبار بخشیدن به ایده وجود دارد. مثلأ در مورد ایده خود توضیح دهید و آن را بین مخاطبان آن محصول به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید که ایده شما را بررسی کنند . به شما بگویند آیا بابت این ایده پولی پرداخت می کنند یا خیر.
اگر بازخوردها طوری بود که متوجه شدید مردم به ایده شما علاقه مند شده اند، پس شانسی برای فروش محصول خود دارید. پس از گذراندن این مرحله ، حال می توانید ساخت محصول خود را آغاز کنید.
سوم : ساخت محصول و تبدیل ایده به واقعیت
برای ساخت محصول روش های بسیار بسیار زیادی وجود دارد و از آنجایی که این مقاله در رابطه با کارآفرینی نیست من فقط به ذکر چند نقطه خوب برای شروع می پردازم.
ببینید دوستان من ، ساخت محصول فیزیکی قطعا هزینه های زیادی به دنبال دارد و شما باید سرمایه زیادی داشته باشید تا بتوانید محصولات خود را ایجاد کنید. خوب برخی این سرمایه را دارند و برخی هم ندارند. اما من به کسانی که سرمایه زیادی برای شروع کار ندارند پیشنهاد می کنم ابتدا محصولات دیجیتالی را تولید کنند. محصولات دیجیتالی می تواند شامل موارد زیر باشد :
دوره های آنلاین ، کتاب ها و مقالات ، صوت و تصویر ، وبینار و …
ساخت محصولات دیجیتال می تواند استارت خوبی باشد. ایجاد محصولات دیجیتال بسیار ساده است. فقط باید کمی زمان صرف کنید و گاهی اوقات هم سرمایه گذاری بسیار محدودی بر روی برخی موضوعات انجام دهید. در مقالات بعدی در مورد ساخت محصولات دیجیتال به صورت کاملأ حرفه ای و تخصصی صحبت خواهم کرد.
خوب حالا که محصول خود را ایجاد کردید وقت آن رسیده که آن را به فروش برسانید.
چهارم : یافتن بازاریاب برای فروش محصولات
این کار را می توانید از طرق مختلف نیز انجام دهید. یکی از بهترین روش ها ، استفاده از نفوذ اطرافیان خود است. هر شخصی مسلمأ افرادی را دارد که در کنار آنها زندگی می کند.
این افراد حوزه نفوذی دارند . می توانند با دیگر افراد ارتباط برقرار نمایند. شما از همین حوزه های نفوذ می توانید استفاده کنید . بازاریاب های خود را استخدام نمائید.
درصد کمیسیون این افراد مسلمأ متفاوت است و بستگی به هزینه های تولید محصول و نحوه قیمت گذاری آن دارد. اگر محصول شما دیجیتالی باشد 50% کمیسیون ، چیزی عادی به شمار می رود. چرا؟
چون ساخت محصول دیجیتالی هزینه های زیادی را برای شما به همراه ندارد بنابراین می توانید کمسیون بالاتری بپردازید. اما در محصولات فیزیکی هزینه های تولید ، نگهداری و انبارداری ، حمل و نقل و … باید محاسبه شده و در نهایت کمیسیون بازاریاب مشخص گردد.
طرف دوم : چگونه کار خود را در بازاریابی واسطه ای بعنوان بازاریاب آغاز کنیم؟
همچون مراحل تبدیل شدن به یک فروشنده ، 4 مرحله برای تبدیل شدن به بازاریاب وجود دارد.
اول ، شما نیاز به بررسی محصول دارید. این کار می تواند در یوتیوب در مورد یک محصول خاص صورت بگیرد و یا در یک وبلاگ یا وب سایت.
دوم ، نیاز دارید ایمیل ها یا اکانت های مخاطبان خود را جمع آوری کنید و هر زمان که نیاز داشتید بتوانید به راحتی با آنها ارتباط برقرار نمائید تا آنها محصولات و خدمات شما را ببینند. این کار می تواند از طریق ایمیل و یا کانال تلگرام و اینستاگرام شما انجام شود.
سوم ، شما می توانید علاوه بر ارتباط با مخاطبان از طریق ایمیل و اکانت های شبکه های اجتماعی آنها ، سمینارها ، وبینارها یا جلساتی را با مخاطبان برگزار کنید. این کار هم به رشد فروش شما کمک می کند و هم لیست ایمیل ها و اکانت های شما را روز به روز بزرگتر می کند.
چهارم ، زمانی که کسب و کار شما کم کم به پول رسید اکنون می توانید کسب و کار خود را گسترش داده و از روش های دیگری برای رشد بیشتر استفاده کنید.
حال مراحل را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.
اول : مروری بر محصول و دریافت اطلاعات در مورد آن
در مورد محصولی که می خواهید بفروشید در اینترنت جستجو کنید. ببینید چقدر مورد پذیرش افراد قرار گرفته است. گاهی اوقات مقایسه محصولات بین رقبا می تواند نتایج خوبی به شما بدهد. مثلأ مقایسه دو محصول نایسر دایسر و سالاد آشپز. شکل زیر را ببینید :
شما اگر بتوانید محصول را به خوبی درک کنید و حوزه هدف خود را بشناسید، بازاریابی واسطه ای قطعأ یکی از سودآورترین مشاغل است.
چون کار شما فقط ترویج محصول است و فروش بیشتر به منزله درآمد بیشتر برای شماست. وقتی محصول را نشناسید و حوزه هدف خود را نیابید چگونه می توانید محصول را ترویج دهید؟
دوم : ساخت لیستی از ایمیل و اکانت ها
ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین کانال ها برای ارتباط با دیگران است. آن را فراموش نکنید. برای دریافت ایمیل های کاربران روش های زیادی وجود دارد.
به عنوان یک بازاریاب اینترنتی حرفه ای وب سایتی را ایجاد کنید و محصولاتی که می خواهید بفروشید را در آن قرار دهید.
پس از ایجاد وب سایت روش های زیادی برای گرفتن ایمیل وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از نوار سلام در بالای وب سایت است.
زمانی که کاربران وارد وب سایت شما می شوند، این نوار را در بالای وب سایت شما مشاهده می کنند. شما می توانید در این نوار به آنها پیشنهاداتی بدهید.
مثلأ با خرید یک بسته چایی X یک عدد چای کیسه ای 25 عدد Y هدیه بگیرید! برای شروع اینجا کلیک کنید
وقتی کاربر بر روی لینک نوار سلام کلیک کرد می توانید او را به صفحه ای که در آن باید ایمیل خود را وارد کند هدایت کنید.
همین کار را می توانید در نوار کنار وب سایت خود انجام دهید. مثلأ محصول رایگان یا اشانتیونی را برای دانلود در وب سایت خود قرار دهید و از کاربر بخواهید با وارد کردن ایمیل خود، آن را به صورت رایگان دانلود کند. دانلود بیشتر برای محصولات دیجیتالی مناسب است.
در ایران بسیاری از مردم اکانت تلگرام یا اینستاگرام نیز دارند. به راحتی می توانید گروه یا کانالی تشکیل دهید و از کاربران خود بخواهید در کانال یا گروه شما عضو شوند.
یا اینکه لینک گروه یا کانال را بین دوستان خود به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید لینک را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنند. پس از آن محصولات را در کانال یا صفحه اینستاگرام خود قرار داده و مشخصات دقیق کالا بهمراه قیمت را در زیر آن درج نمائید
. حتی می توانید برای افرادی که بیشترین خرید را انجام می دهند هدایایی در نظر بگیرید و یا قرعه کشی هفتگی و ماهیانه به راه بیندازید تا هرروز به جمعیت کانال و صفحه شما اضافه گردد. حتی با کمتر از 500 نفر در کانال و صفحه خود می توانید فروش قابل توجهی داشته باشید.
فقط دقت کنید که باید با مخاطبان خود همواره در ارتباط باشید. به طور منظم محصولات خود را به روز رسانی کنید. حالت ایده آل یک بار در هفته است.
سوم : با مخاطبان خود از طریق جلسه ، وبینار و سمینار در ارتباط باشید
وبینار بسیار جذاب است. فرض کنید مشتری شما می خواهد یخچال بخرد. کدامیک از موارد زیر برای مشتری شما جذاب تر است؟
الف) اینکه شما کاتالوگی برای او ببرید و یا او را به وب سایت خود دعوت کرده و عکس ها و مشخصات یخچال را به او نمایش دهید.
ب) یک جلسه آنلاین از طریق اینترنت با او برقرار کنید و کاملأ زنده تمام مشخصات یخچال را به او نشان دهید.
خوب حتمأ پاسخ 90% از شما گزینه ب هست. حداقل هفته ای یا ماهیانه یکبار جلسات وبینار و جلسات حضوری برقرار کنید و با مشتریان خود در ارتباط باشید. اگر بتوانید وبینار برگزار کنید قطعأ کارایی شما بیشتر خواهد شد.
در شکل زیر نوعی وبینار را مشاهده می کنید.
از طریق وبینار می توانید به سوالات مشتریان خود گوش داده و به آنها پاسخ دهید. شما این کار را می توانید از طریق Hangout گوگل نیز انجام دهید.
چهارم : گسترش کسب و کار
زمانیکه کسب و کار شما شروع به رشد می کند و کم کم درآمد زا می شود، می توانید هزینه ای را برای تبلیغات اینترنتی در نظر بگیرید. برای این کار می توانید از Google ads یا Facebook ads استفاده کنید.
حتماً تا حالا در صفحههای نتایج جستجوی گوگل دیدهاید که در بالای نتایج، سمت راست آنها یا گاه زیر نتایج تبلیغات متنی کوچکی نشان داده میشود.
این تبلیغات از طریق یکی از محصولات گوگل به نام گوگل ادوردز ایجاد شدهاند. قابلیتهای ادوردز برای نمایش تبلیغات فقط محدود به این تبلیغات متنی یا تبلیغات در صفحه ی نتایج جستجوی وب نیست و بسیار متنوعتر و گستردهتر است.
گوگل ادوردز سرویس تبلیغاتی اصلی گوگل و تبلیغات منبع درآمد اصلی این شرکت است. در سال ۲۰۱۱ ۹۶٪ در آمد گوگل از تبلیغات بوده است.
سرویس ادوردز به مشتریان این امکان را میدهد که علاوه بر آن که سایتهایشان بر حسب رتبهای که الگوریتمهای گوگل به آنها اختصاص داده است در نتایج جستجو نمایش داده میشود، بتوانند سایتهایشان را در همان صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برای کاربرانی که جستجوهایی مرتبط با کسب و کار و وبسایت آنها میکنند به صورت تبلیغات کوتاه در فرمتهای مختلف به نمایش بگذارند.
به این ترتیب صاحبان وبسایتها میتوانند با هزینههایی به نسبت کم وبسایت و کسب و کار خود را در معرض دید کاربران قرار دهند.
ممکن است شما در نتایج جستجو جایگاه خوبی نداشته باشید اما اگر به وبسایت و قابلیت تجاری خود اطمینان دارید میتوانید با قدری هزینه در اولین صفحه ی نتایج جستجو حتی اولین وبسایتی باشید که کاربر با آن مواجه میشود.
باقی کار با شما و کیفیت وبسایت و خدماتتان است که باید اعتماد مشتری را بتوانید جلب کنید.
پس خیلی راحت می توانید مشتری جذب کنید و درآمد بیشتری را از فروش محصول به دست آورید.
نتیجه گیری
زمان در گذر است. بنابراین وقت را غنیمت شمرید. دو راه برای بازاریابی واسطه ای وجود دارد. شما می توانید یک فروشنده باشید و یا یک بازاریاب. بازاریابی واسطه ای یک راه خوب برای انجام کسب و کار آنلاین است.
تنها سوال این است کدام طرف را می خواهید انتخاب کنید؟
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- بازاریابی آنلاین ( فصل چهارم) خوب دوستان عزیز به فصل چهارم خوش آمدید. در فصل...
- دوره بازاریابی آنلاین (فصل دوم) مقدمه در فصل گذشته یکی از مهمترین قوانین در بازاریابی...
- 8 روش یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام تعداد فالوورهای اینستاگرام شما...
- راهنمای مقدماتی تا پیشرفته بازاریابی آنلاین ( فصل اول ) فصل اول تمرکز بر روی مشتریان بازاریابی آنلاین معرفی...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.