بازاریابی محتوا چیست و چگونه استفاده می شود
بازاریابی محتوا توزیع مقالات، ویدئوها، مطالعات موردی و سایر اشکال محتوای آنلاین است که برای جذب سرنخ، ایجاد آگاهی از برند، حرکت دادن مشتریان بالقوه در سفر خرید یا تبدیل آنها به مشتریان ایجاد می شود. برای شروع استفاده موثر از بازاریابی محتوا، ابتدا از خود بپرسید که مخاطب شما در تلاش است تا چه مشکلی را حل کند. در مرحله بعد، هدف برنامه خود را مشخص کنید، زیرا به شما اطلاع می دهد که از چه نوع استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید.
تعریف یک یا چند مخاطب هدف یک گام اساسی است. علایق، نقاط درد آنها و رفتارهای خرید مخاطبان هدف شما تعیین می کند که چه نوع محتوایی تولید و منتشر شود. همچنین مشخص می کند که از چه کلمات کلیدی برای مخاطبان خود استفاده کنید و به استراتژی کلی بهینهسازی موتور جستجو (SEO) محتوای شما کمک میکند.
یکی از راههای تعریف انواع مخاطبان هدف دقیق، ایجاد پرسونای مشتری است که به عنوان پرسونای خریدار یا پروفایل مشتری نیز شناخته میشود، بر اساس انواع مختلف مشتری ایدهآل.
2.برای برنامه بازاریابی محتوایی خود اهداف تعیین کنید
مانند هر ابتکار فروش یا بازاریابی ، باید اهداف مشخص و قابل اندازه گیری را برای آنچه می خواهید با استراتژی بازاریابی محتوا به دست آورید، تعیین کنید. به عنوان مثال می توان به افزایش ترافیک وب با درصد مشخصی در یک دوره زمانی معین، ایجاد سرنخ های بیشتر از طریق ارسال فرم های وب آنلاین، یا افزایش فروش آنلاین بیشتر اشاره کرد. به نوبه خود، این اهداف استراتژی شما را از نظر نوع و مقدار محتوایی که برای دستیابی به آنها باید منتشر کنید، آگاه می کند.
3.در مورد کلمات کلیدی SEO و محتوای رقبا تحقیق کنید
کلمات کلیدی SEO به کلمات کلیدی اطلاق می شود که به منظور بهینه سازی محتوای شما برای جستجوی آنلاین انتخاب شده اند. اگر میخواهید ترافیک ارگانیک را به وبسایت، صفحات فرود، ویدیوهای YouTube، صفحات رسانههای اجتماعی و سایر محتوای بازاریابی آنلاین هدایت کنید، بسیار مهم است.
دو نوع کلی از کلمات کلیدی سئو وجود دارد، دم کوتاه و دم بلند. کلمات کلیدی دم کوتاه ماهیت کلی و کوتاه هستند، مانند “بازاریابی محتوا”. کلمات کلیدی دم بلند از نظر طول طولانی تر و خاص تر هستند، مانند “چگونه با بازاریابی محتوا سرنخ ایجاد کنیم.”
کلمات کلیدی کوتاهتر و عمومیتر معمولاً حجم جستجوی بیشتری نسبت به عبارات جستجوی طولانی دارند. اما رتبه بندی آنها نیز دشوارتر است زیرا بازاریابان محتوای بیشتری برای آنها محتوا تولید می کنند و اغلب محتوای آنلاین زیادی برای کلمه کلیدی وجود دارد. برعکس، معمولاً رتبهبندی کلمات کلیدی طولانی آسانتر است، اما با مشخصتر شدن کلمات کلیدی، حجم جستجو به طور قابل توجهی کاهش مییابد.
جستجوی کلمات کلیدی سئو زمانی به دست می آید که کلمات کلیدی را پیدا کنید که حجم جستجوی مناسبی دارند اما رقابت کمی دارند. با این کلمات کلیدی، تولید محتوایی که سریعتر رتبه و رتبه بالاتری در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERPs) داشته باشد، برای شما بسیار آسانتر خواهد بود.
حتی اگر قصد تبلیغ در گوگل را ندارید، میتوانید با ایجاد یک حساب کاربری برای Google Ads به صورت رایگان تحقیق کلمات کلیدی SEO را انجام دهید. Keyword Planner حجم جستجوی کلمات کلیدی را که انتخاب کرده اید به شما نشان می دهد و همچنین به شما کمک می کند کلمات کلیدی دیگری را پیدا کنید که ممکن است بهتر باشد یا به استراتژی محتوای شما در آینده کمک کند.
4.در مورد انواع محتوای مورد نیاز برای هر مرحله خرید تصمیم
بگیرید
در حالی که قیف فروش شما ممکن است مراحل بیشتری نسبت به موارد زیر داشته باشد، حداقل سه مرحله کلیدی از بازاریابی محتوا وجود دارد که باید برای اطمینان از موثر بودن برنامه محتوای خود در نظر بگیرید:
آگاهی، توجه و تصمیم.
شما می خواهید برای هر یک از این مراحل محتوای خاصی ایجاد کنید تا به حرکت مشتریان بالقوه به مرحله بعدی سفر مشتری کمک کند.
مرحله 1: آگاهی / تولید لید
اکثر افرادی که به یک محصول یا خدمات جدید علاقه دارند از موتور جستجو برای انجام تحقیقات اولیه خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک شرکت نوپا ممکن است به دنبال نرم افزار رایگان یا کم هزینه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای کمک به تولید سرنخ و مدیریت تماس باشد. آنها تصمیم میگیرند «بهترین CRM رایگان برای استارتآپها» را به صورت آنلاین جستجو کنند و شروع به کاوش در محتوا در نتایج برتر جستجوی ارگانیک کنند.
در بازاریابی محتوا محتوای ایجاد شده برای این مرحله باید آموزنده باشد. در ادامه با مثال بالا، این شامل یک مرور کلی از نرم افزار CRM و قیمت، ویژگی ها و مزایای آن است. به طور معمول، خریدار اطلاعات سطح بالا را در نظر می گیرد و یا به یک مشتری بالقوه تبدیل می شود یا به نوعی خود را رد صلاحیت می کند. به عنوان مثال، اگر هزینه نرم افزار دور از دسترس باشد، ممکن است آن را برای بررسی لحاظ نکنند.
هدف از محتوا در این مرحله متقاعد کردن خواننده برای قرار دادن نرم افزار در لیست خود برای بررسی بیشتر است. آنها همچنین ممکن است بخواهند نسخه ی نمایشی نرم افزار را مشاهده کنند یا نرم افزار را از طریق نسخه آزمایشی یا آزمایشی رایگان بررسی کنند. از طرف دیگر، در مورد محصولات با چرخه خرید کوتاه، یک خریدار می تواند بلافاصله از آگاهی به خرید حرکت کند.
مرحله 2: توجه / پرورش لید ها
هنگامی که مشتری از محصولات یا خدمات موجود برای حل مشکل خود آگاه شد، اغلب تحقیقاتی را برای مقایسه گزینه های برتر خود انجام می دهدشما در این مرحله با مشتریان راغب خود را پرورش دهید و محتوای مناسب در اختیارشان قرار دهید. محتوای این مرحله میتواند شامل راهنماهای ویدیویی عمیق، مقالات مقایسه، و همانطور که در بالا ذکر شد، فرصتهایی برای مشتری برای مشاهده نسخه نمایشی، دریافت پیشنهاد فروش یا استفاده از یک آزمایش رایگان باشد.
مرحله 3: تصمیم گیری / تبدیل لید
در مرحله تصمیم، خواننده شما میداند که محصول یا خدماتی را میخواهد یا به آن نیاز دارد، و اکنون به دنبال تایید یا توجیهی برای خرید خود است. آنها همچنین ممکن است به دنبال محتوایی برای ارائه به همکاران باشند، اگر شخص دیگری نیاز به امضای این تصمیم داشته باشد.
اساسا، مشتری آماده خرید است، اما می خواهد اطمینان حاصل کند که تصمیم درستی می گیرد. آنها همچنین ممکن است گزینه ها را به دو یا سه کاهش داده باشند.محتوای مرحله تصمیمگیری معمولاً به قیمت و ارزش میرود، اما ممکن است شامل مطالعات موردی، توصیفات، و بررسیها نیز باشد.
جمع کردن اطلاعات برای هر مرحله از سفر خرید در یک محتوای منتشر شده ممکن است دشوار باشد. بهتر است یک استراتژی بازاریابی محتوا که شامل ایجاد محتوای مختلف برای مراحل مختلف سفر مشتری یا فرآیند خرید است، با هدف کمک به مشتری بالقوه برای حرکت به مرحله بعدی پیاده سازی کنید.
5. یک تقویم انتشار محتوا ایجاد کنید
اگر به تازگی شروع به اجرای یک برنامه بازاریابی محتوا کرده اید، با یک برنامه زمانی قابل مدیریت شروع کنید. بسیاری از شرکتها به سادگی هر هفته یک پست وبلاگ بهینه شده برای جستجو منتشر میکنند و سپس با اشتراکگذاری آن در رسانههای اجتماعی و پیوند دادن به آن در خبرنامههای ایمیل، به افزایش ترافیک به سمت محتوای خود کمک میکنند. برخی دیگر هر هفته چندین محتوا منتشر می کنند و برخی حتی هر روز چندین مقاله منتشر می کنند.
سایتهای کوچکتری که میخواهند از طریق ترافیک وب ارگانیک به فروش برسند، در صورت امکان باید سه یا چهار بار در هفته منتشر کنند. تحقیقات آنها نشان میدهد که بازاریابهایی که این کار را انجام میدهند، ۱۳ برابر نرخ بازگشت سرمایه بیشتری دارند.
می توانید با استفاده از Excel یک تقویم انتشار محتوا ایجاد کنید.
6. محتوای خود را منتشر و توزیع کنید
. محتوای خود را منتشر و توزیع کنید
اکنون که برنامه شما آماده شده است، زمان آن رسیده است که انتشار و توزیع محتوای خود را آغاز کنید. سه نوع توزیع محتوای اصلی وجود دارد. شما می توانید برخی از جنبه های نحوه توزیع محتوای خود را کنترل کنید، اما نه همه آنها.
محتوا متعلق به شما
محتوای متعلق به وب سایت شما، صفحات رسانه های اجتماعی، خبرنامه های بازاریابی ایمیلی و غیره وجود دارد. اینها معمولاً پست های وبلاگ، صفحاتی که ایجاد می کنید و خدمات یا محصولات را توضیح می دهند و پست هایی هستند که برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی ایجاد می کنید. از طریق این محتوا می توانید ترافیک ارگانیک جذب کنید.
محتوای به دست آمده از سمت مشتری
محتوای به دست آمده میتواند نظر مشتری باشد، اما هر زمان که محتوای شما توسط فردی خارج از شرکت شما به اشتراک گذاشته شود، «جز این محتوا محسوب می شود». وقتی شخصی محتوای شما را به اشتراک می گذارد، در اصل کسب و کار شما و ارزش محتوای شما را تایید می کند. افرادی که لینک هایی را به محتوای شما در وب سایت شما به اشتراک می گذارند نه تنها در افزایش ترافیک احتمالی بلکه در تقویت بهینه سازی موتور جستجو (SEO) شما هم تاثیر می گذارند.
اشتراکگذاری محتوای کسب شده میتواند هر چیزی باشد که مشتری یا طرفداران از وبسایت یا رسانههای اجتماعی شما به اشتراک میگذارند. به عنوان مثال، وقتی مردم پستهای اجتماعی شما را مجدداً به اشتراک میگذارند، میتواند به نمایه و پستهای آینده شما کمک کند تا علاوه بر افزایش ترافیک به محتوای شما، دسترسی بیشتری داشته باشند. همچنین میتوانید از نظراتی که افراد در وبسایت شما درباره محصولات یا خدمات شما میگذارند بهره ببرید.
محتوای پولی
محتوای پولی زمانی است که شما ترافیک وب را از طریق ابزارهای پولی به محتوای خود بازگردانید. به عنوان مثال، میتوانید تبلیغات Google را به صورت متن یا هدفگیری مجدد تبلیغات نمایشی، تبلیغات رسانههای اجتماعی، تبلیغات بنری در شبکههای مختلف ایجاد کنید.یکتانت و دیگر پلتفرم های تبلیغات آنلاین دقیقا همین کار را انجام می دهند.
اگر به اهدافی که برای برنامه بازاریابی محتوا خود تعیین کرده اید نرسیده اید، تبلیغات پولی ممکن است راه حل خوبی باشد. به تاکتیک های بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) و تبلیغات رسانه های اجتماعی برای کمک به آگاهی حتما توجه کنی
7. نتایج را اندازه گیری کنید و بازاریابی محتوای خود را اصلاح کنید
پیشرفت از نظر اهدافی که برای برنامه بازاریابی محتوا کلی خود تعیین می کنید باید به طور منظم اندازه گیری شود. علاوه بر این، میتوانید موفقیت هر بخش از محتوا را اندازهگیری کنید، مانند رتبهبندی گوگل، بازدیدها، تبدیل به سرنخها و فروش، فرمهای وب ارسال شده و غیره.
همانطور که شروع به اندازه گیری موفقیت تلاش های بازاریابی محتوا خود می کنید، فرصت هایی برای بازگشت به گذشته و بهبود محتوای موجود یا اصلاح نوع و کیفیت محتوایی که در آینده تولید می کنید پیدا خواهید کرد. در مراحل اولیه، ممکن است تصمیم بگیرید که نتایج را به صورت فصلی یا ماهانه اندازه گیری کنید. اگر مقدار قابل توجهی محتوا تولید می کنید، حتی ممکن است روزانه نتایج را زیر نظر داشته باشید.
برخی از ابزارهای اساسی که برای اندازهگیری نتایج به آنها نیاز دارید رایگان هستند: Google Analytics و Google Search Console. Google Analytics طیف وسیعی از معیارها را برای وب سایت شما به طور کلی و همچنین صفحات جداگانه ارائه می دهد. همچنین اطلاعاتی در مورد دموگرافیک بازدیدکنندگان سایت، تبدیل هایی مانند ارسال فرم های وب و موارد دیگر ارائه می دهد.
از طرف دیگر، کنسول جستجوی گوگل (که قبلا به عنوان ابزار وب مستر شناخته می شد)، جایی است که می توانید ببینید محتوای وب سایت شما برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی می شود. میتوانید از این دادهها برای پیگیری رتبه سایت خود برای هر یک از کلیدواژههای هدفتان، اندازهگیری نرخ کلیک (CTR) در جستجوی محتوای خود و کشف کلمات کلیدی جدید یا مرتبط برای هدفگیری در محتوای آینده استفاده کنید.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- 4 ترفند بازاریابی آنلاین بازاریابی آنلاین یکی از کلیدهای بازاریابی خوب ، درک روانشناسی...
- چرخه عمر محصول چرخه عمر محصول یکی از انواع مفاهیمی است که برای...
- روش یافتن مشتری بالقوه برای افزایش فروش روش یافتن مشتری تولید سرنخ اولین مرحله ضروری از...
- روش افزایش مشتریان راغب (لید) افزایش مشتریان راغب بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک موفق به...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.