بازاریابی دیجیتال چیست (بخش دوم)
ادامه مبحث بازاریابی دیجیتال
اهمیت اجتماعی
شبکه اجتماعی یک بستر مناسب برای برقراری ارتباط بین مشتریان، مشتریان بالقوه و کارکنان شما فراهم میکند.
بعبارت دیگر شبکه اجتماعی یک بستر برای پخش محتوا و نام تجاری شما به صورت آنلاین است. شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید.
ما در ادامه به بررسی سه تا از بزرگترین شبکه های اجتماعی یعنی فیسبوک، توییتر و لینکدین می پردازیم.
(متن اصلی کتاب این سه شبکه اجتماعی را برای کسب و کارها مناسب دانسته است، اما با توجه به وضعیت فعلی شبکه های اجتماعی در ایران شاید استفاده از
اینستاگرام و تلگرام به جای فیسبوک که فیلتر است گزینه بهتری برای کسب و کارهای ایرانی باشد. به زودی در کالج تپسل راهکارهایی برای استفاده از این شبکه های اجتماعی منتشر خواهد شد.)
فیسبوک برای کسب وکار
فیسبوک با داشتن یک میلیارد کاربر فعال در هر ماه یکی از شبکه های اجتماعی معروف در سطح دنیا است. فیسبوک از دیدگاه بازاریابی یک بستر قدرتمند برای ایجاد یک جامعه از طرفداران و پخش نام تجاری در میان مردم است. شما باید صفحه فیسبوک شرکت خود را جهت افزایش طرفداران خود تا آنجا که میتوانید
قابل دسترسی قرار دهید تا افراد بیشتری آنرا ببینند. در ادامه چند راهکار برای تحقق این امر آمده است:
اطلاعات شرکت خود را به طور کامل پر کنید و مطمئن باشد که این اطلاعات، یک نمای کلی از آنچه شرکت شما ارائه میدهد را شامل میشود. در این راستا بهتر است که لینک وبسایت شرکت خود را نیز قرار دهید.
از دوستان، خانواده و مشتریان خود بخواهید تا صفحه شما را لایک کنند.
فیسبوک را با سایر کانالهای آنلاین خود ادغام کنید. از پلاگین های اجتماعی فیسبوک شامل دکمه لایک و لایک باکس استفاده کنید تا افراد بدون آنکه بخواهند به سایت facebook.com مراجعه کنند با صفحه فیسبوک شما درگیر شوند.
با اشتراک گذاشتن متن، ارزش خلق کنید. اگر شما با شخصیت خریداران خود آشنا باشید و خود را با آنها هماهنگ کنید،
میتوانید ایده های خوبی برای ایجاد پست جدید و متناسب با مخاطبان خود داشته باشید.(در فصل بعدی در مورد شخصیت افراد بیشتر صحبت می کنیم)
برای تعامل بیشتر خود از تبلیغات فیسبوکی مانند پستهای افزایش استفاده کنید.
شاید شما هم متوجه شده باشیدکه براساس الگوریتم موجود در فیسبوک، تنها به روزرسانی پستها در صفحه فیسبوک مربوط به شرکت شما نمیتواند درگیری افراد را با صفحه شما زیاد کند.
از پستهای افزایشی استفاده کنید تا بتوانید به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید.
توییتر برای کسب وکار
توییتر یک شبکه اجتماعی است که کاربران آن میتوانند پیامهای کاراکتری را به اشتراک بگذارند و
به روزرسانی های یکدیگر را دنبال کنند.
جذب کردن افراد به حساب کاربری توییتر خود کار راحتی نیست مگر آن که شما یک فرد مشهور باشید و یا نام تجاری شما مثلا مربوط به یکی از لوازم
خانگی معروف باشد. در ادامه چند راهکار به شما ارائه می کنیم که به کمک آنها میتوانید فالوورهای باکیفیت تری را با سرعت بیشتری به حساب توییتری کسب وکار خود جذب کنید.
پروفایل توییتر خود را ایجاد کنید و آن را بهینه کنید تا تاثیر بیشتری بر مخاطب شما داشته باشد. اجازه دهید تا فالوورها متوجه شوند که شما چه کسی هستید و یک دلیل بیاورید که چرا باید شما را فالو کنند.
توییت 7/24 یکی از مهمترین راه کارها برای افزایش تعداد فالوورها توییت کردن بی وقفه است.
شما باید هم محتوایی که خودتان خلق کردید و هم محتوایی که دیگران ایجاد کرده اند را توییت کنید و محتواها را باید بیشتر از یکبار توییت کنید.
شما میتوانید به کمک ابزارهای برنامه ریز مانند Hootsuite و یا HubSpot’s Social Inbox فرکانس توییت کردن خود را مدیریت کنید.
حرفه ای محتوای توییت خود را مدیریت کنید. از Feedly ،Goodreads ، Alltop ، Twitter ، StumbleUpon ، LinkedIn Pulse و هرآنچه که بر Pinterest و Google+ به تازگی منتشر شده است، استفاده کنید تا یک محتوای مناسب و خوب برای توییت کردن پیدا کنید.
توییت های بصری ایجاد کنید. کمی زمان بگذارید تا توییت های بصری ایجاد کنید.
توییت های بصری باعث میشود تعامل، نرخ تبدیل و نرخ کلیک شما را بالا ببرد. برای ایجاد توییتهای بصری نیاز نیست که یک طراح حرفه ای باشید.
شما میتوانید از 195+ visual templates استفاده کنید.
لینکدین برای کسب وکار
لینکدین یک شبکه اجتماعی است که شما به کمک آن میتوانید با مشتریان و کارکنان آینده گر خود در تعامل باشید.
همچنین، لینکدین یک فضای منحصربه فرد بر وب است که در آن مرزهای بین یک بستر انتقال دانش و ابزار برقراری ارتباطات از بین میرود و کاربران لینکدین دانش و تجربه کاری خود را با برقراری ارتباط با یکدیگر به هم منتقل می کنند.
همانطور که برای فیسبوک و توییتر نیز گفته شد، برای اولین گام در استفاده از لینکدین برای کسب وکار خود باید تلاش کنید تا کسب وکار شما راحت پیدا شود.
هدف شما در استفاده از رسانه های اجتماعی برای کسب وکارخود باید این باشد که در نهایت بتوانید ضمن یافتن مخاطبان موثر برای کسبوکارتان، آن را به یک رهبر فکری در صنعت مربوط به خود تبدیل کنید.
گامهای زیر را برای استفاده از لینکدین دنبال کنید:
شرکت خود را هدفمند توصیف کنید. شما میتوانید با اضافه کردن کلمات کلیدی به قسمت تخصصها و توصیف یافتن صفحه شرکت خود را در لینکدین برای کاربران آسانتر کنید.
- پست تصویری قرار دهید. صفحه شرکت خود را با قرار دادن تصاویری که بیانگر دستآوردها، رویدادها و اتفاقات شرکت شما است، جذابتر کنید.
- همواره به روزرسانی های شرکت خود را به اشتراک بگذارید. هر لایک، نظر و یا اشتراکی برای پستهای لینکدین شما مفید است. فالوورهای خود را با پرسیدن سوالهایی معنادار وادار کنید که در مقابل به روزرسانی های شما واکنش نشان دهند.
- محتوای طولانی منتشر کنید. لینکدین یک بستر مناسب برای اشتراک محتواهایی مرتبط با صنعت شماست. می توانید به طور منظم پستهای طولانی برای لینکدین شرکت خود منتشر کنید تا برند خود را به یک جریان فکری در بین افراد تبدیل کنید.
هنر گوش اجتماعی
یکی از نکات مهم برای تاثیرگذار بودن شبکه های اجتماعی در کسب وکار این است که شما باید در جریان مکالمات آنلاینی که در حوزه مربوط به صنعتتان میشود، باشید و زمانی که لازم است در این مکالمات شرکت کنید و پاسخ دهید.
در ادامه نکاتی آمدهاست که به شما کمک میکند تا از شبکه های اجتماعی برای کسب وکار خود به خوبی استفاده کنید.
- هشدارهای گوگل : برای نام شرکت، برند، محصولات و اصطلاحات صنعتی خود از هشدارهای گوگل استفاده کنید تا براساس فرکانسی که خودتان تنظیم کرده اید
مثلا روزی یکبار و یا هر بار که به یکی از این عبارات که برایشان هشدار گوگل قرار داده اید، استفاده شد به شما ایمیل زده میشود و درنتیجه به خوبی میتوانید هر جا در محیط وب که به نام برند شما و یا کلمات کلیدی مرتبط با شما اشاره شد را پیگیری کنید.
- ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی: شما به کمک این ابزارها میتوانید همواره لیست جست وجوهای کلمات کلیدی را ذخیره کنید. بنابراین، مکالماتی که راجع به شرکت، برند، محصول و صنعت شما شده است را از دست نخواهید داد.
گام چهارم: بازدیدکنندگان وبسایت خود را با استفاده صفحات فرود
به lead تبدیل کنید
وقتی که شما به تدریج وبسایت خود را بهینه می کنید، وبلاگ خود را راه اندازی می کنید و شروع به ترویج محتوا در رسانه های اجتماعی می کنید، احتمالا با افزایش ترافیک وب مواجه می شوید.
در اینجا یک مشکل وجود دارد. همه ترافیک وبسایت شما به هدف نهایی منجر نمی شود. تمام افرادی که وبسایت شما را بازدید کرده اند، به مشتری جدید شما تبدیل نمی شوند. بنابراین، چه باید بکنید؟
باید به تبدیل فکر کنید!
در حال حاضر شما در ابتدای راه بازاریابی برای کسب وکار خود هستید و باید از این راه با موفقیت عبور کنید و درنهایت بازدیدکنندگان وبسایت خود را به lead تبدیل کنید.
برای تحقق این امر باید یک محتوای قانع کننده برای چشم انداز خود پیشنهاد دهید.
با ایجاد CTA ها در محتوای خود و یا ایجاد دسترسی به یک صفحه وب برای بازدیدکنندگان به همراه یک فرم برای پر کردن اطلاعات شخصی آنها میتوانید این “پیشنهادها” را ترویج دهید.
در این قسمت ما به جزئیات فرآیند تبدیل بازدیدکنندگان به lead می پردازیم. قبل از آن به روشهای ورودی که از بهترین روشها برای تبدیل افراد بیگانه به مشتری هستند، نگاهی کنید.
فاز اول: پیشنهاد محتوای باز
پیشنهاد محتوای باز به این معناست که شما در برابر پر کردن فرم اطلاعات شخصی توسط بازدیدکنندگان وبسایت خود یک محتوا مانند کتاب الکترونیک، وبینار، ابزارهای رایگان و … را پیشنهاد دهید.
در هر کمپین تولید lead ، این فاز مهمترین قسمت است.
این نخستین عامل تمرکز توجه بازدیدکنندگان وبسایت شماست و میتواند یک عامل خوب برای تحریک آنها برای پر کردن فرم اطلاعات شخصی باشد.
بدانید که برای چه کسی قرار است محتوا تولید کنید.
پیشنهاد شما باید افرادی که به کسب وکار شما مربوط هستند را جذب کند. مثلا اگر شما یک مربی ورزشی هستید، باید به کسانی که که میخواهند بازی خود را بهبود بخشند،
پیشنهاد بدهید و یا اگر مشاور در فرآیند خریدوفروش هستید باید به افرادی که تمایل دارند تا خریدوفروش خود را بهبود بخشند پیشنهاد بدهید.
برای آنکه مطمئن شوید که به درک قوی از مخاطبان خود (کسانی که با ارائه محتوا سعی در جذب آنها دارید) رسیده اید؛ باید وقت بگذارید و با شخصیت خریداران آشنا شوید.
این آشنایی به معنی ارائه یک بیان جامع و کلی از مشتری ایده آل شماست که بر پایه داده های مشتریان واقعی شما بنا شده است.
به عنان مثال، اگر شما یک مربی ورزشی باشید، ممکن است یک توصیف مشتری به نام مبتدیان داشته باشید که بیانگر شخصیت مشتریهای متداول شما باشد
و نتایج حاصل از تحقیقات و مصاحبه هایی که با چندتا از شاگردان واقعی داشته اید، توصیف مشتری مبتدیان را میسازد.
مثلا بر اساس این تحقیقات شما دریافتهاید که یک شاگرد مبتدی بین 20 تا 30 سال سن دارد، هر هفته دوبار به کلاس ورزشی میرود،
او بخشی از لوازم جانبی ورزشی را خریداری کرده است و ترجیح میدهد که ویدئوهای آموزشی ورزشی را ببیند تا اینکه نکات آموزشی را بخواند.
با تکیه بر این اطلاعات دقیق، شما یک نقطه شروع عالی برای تولید یک محتوای هدفمند دارید.
محتوای متمرکز بر محصول
محتوای متمرکز بر محصول میتواند شامل یک مشاوره رسمی، آزمایش رایگان و یا ارائه یک نسخه نمایشی از محصول شما باشد.
در این راستا از هرچیزی که به جذب هدفمند مشتری می انجامد، استفاده کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که هر “پیشنهاد” شروع یک گفتوگو با تیم فروش است.
بنابراین، این “پیشنهاد” باید به گونه ای طراحی شود که شروع یک تعامل منجر به فروش باشد.
فاز دوم: ایجاد CTA
زمانی که به ارائه پیشنهاد خود فکر میکنید باید به ایجاد یک CTA مناسب که فرد را به انجام عمل موردنظر شما تشویق کند، نیز فکر کنید.
همانطور که قبلا هم توضیح دادیم، هر CTA یک دکمه و یا یک لینک است که توجه بازدیدکننده را به خود جلب کرده و بازدیدکننده با کلیک بر آن به یک صفحه فرود مناسب هدایت میشود.
شما میتوانید دکمه و یا لینک CTA را در جاهای مختلفی مانند صفحات وبسایت، پستهای ایمیلی و یا بلاگ، درون محتوای خود و غیره قرار دهید. در واقع CTA ها آغازی برای تولید lead هستند.
در صفحه مقصد که بازدیدکننده بعد از کلیک بر CTA به آن هدایت میشود، باید یک فرم به بازدیدکننده ارایه شود تا اطلاعات تماس خود و جزییات دیگر را در آن فرم وارد کند تا بتواند آنچه که ارائه شده است را دریافت کند.
به کمک این اطلاعات تیم فروش شما میتوانند بازدیدکننده شما را به lead تبدیل کنند.
در واقعیت ارزش تمام lead هایی که تولید شده اند، یکسان نیستند و شما درنهایت باید با کسب تجربه بیشتر به فکر ارزشگذاری lead ها باشید تا بتوانید آن دسته از افرادی که واقعا به محصول شما علاقه دارند را جذب کنید.
شما به کمک یک CTA مناسب میتوانید تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان خود را به lead تبدیل کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایجاد یک CTA مناسب و جای گذاری آن، به Action-to-How to Write & Design Compelling Calls مراجعه کنید.
فاز سوم: ایجاد یک صفحه فرود مناسب
یک صفحه فرود درواقع مکانی است که بازدیدکنندگان وبسایت شما بعد از کلیک بر CTA به آنجا هدایت میشوند و در آن برای دریافت پیشنهاد شما اطلاعات خود را در یک فرم وارد میکنند.
تیم فروش شما باید از این اطلاعات استفاده کنند و بتوانند lead باکیفیت تولید کنند.
درنظر داشته باشید که باید بعد از هر مرتبه که بازدیدکنندگان شما اطلاعات خود را در صفحه فرود وارد می کنند، به یک صفحه پیگیری و یا یک صفحه با تشکر از شما هدایت شوند و در آن بتوانند به پیشنهاد شما دسترسی پیدا کنند.
فاز چهارم: آزمایش، سنجش و تکرار
ارائه محتوا، ایجاد CTA مناسب و تهیه صفحات ورود از فاکتورهای اساسی برای تبدیل بازدیدکنندگان به lead است ولی فرآیند تولید lead به اینجا ختم نمی شود و اگر شما تنها یک راهکار را برای تولید lead در پیش بگیرید،
دیدگاه کلی برای تولید lead نخواهید داشت. برای پیشرفت روند تبدیل بازدیدکننده به lead باید همواره روش خود را بسنجید و در شرایط متفاوت آن را بهبود دهید.
شما باید معیارهای بازاریابی را همواره در نظر داشته باشید و روند تغییرات آنها را پیگیری کنید.
برخی از این معیارهای بازاریابی شامل نرخ کلیک بر CTA ، نرخ تبدیل صفحه فرود شما، تعداد lead های جدید تولید شده و تعداد فروشهایی که در نتیجه تولید این lead ها بوده، هستند.
برای آنکه دریابید که کدامیک از فاکتورهای بازاریابی، شما را سریعتر به هدفتان میرساند، باید انواع مختلف CTA ها، صفحات فرود و “پیشنهادها” را تجربه کنید.
مثلا اگر قرار است یک CTA به مدت یک ماه بر صفحه وبسایت شما قرار گیرد، شما باید در این مدت متن CTA خود را تغییر دهید و یا کلا یک CTA جدید ایجاد کنید و بعد از اتمام این یک ماه باید نتایج ناشی از این تغییرات را بسنجید و درنهایت تغییری که بهترین نتیجه برای شما داشت را انتخاب کنید.
اگر نرخ تبدیل صفحه فرود شما کم بود، در طرح صفحه فرود خود تغییر ایجاد کنید و نتایج را بسنجید. از امتحان نسخه های مختلف نترسید؛
اگر متوجه شدید که نسخه قدیمی بهتر کار میکرد، میتوانید از همان نسخه قدیمی استفاده کنید. ارزش امتحان چند نسخه متفاوت برای طرح صفحه فرود یافتن طرح نهایی برای بهترین نرخ تبدیل است.
هر گاه که با فرآیند آزمایش و سنجش بیشتر آشنا شدید، میتوانید از آموزش ما با عنوان Getting Started With A/B Testing استفاده کنید.
(این متن از سایت اصلی به شما نشان میدهد که چگونه با آزمایشهای مختلف معیارهای بازاریابی خود را بهینه کنید. همچنین میتوانید به زودی در کالج تپسل با تست A/B بیشتر آشنا شوید.)
گام ششم : پرورش lead ها برای تبدیل آنها به مشتری با اتوماسیون
فرآیند پرورش lead به منظور افزایش تعاملات با مشتریان مستعد با ارسال پیام های مناسب، ارزشمند و هدفمند میباشد.
هدف نهایی این فرآیند آن است که مشتریان پا به میدان گذاشته و خودشان درگیر شدن با وبسایت شما را انتخاب کنند.
از نظر فنی یک سیستم پرورش lead یا همان اتوماسیون بازاریابی یک نرم افزار است که به شما این امکان را میدهد که مجموعه ای از پیامهای ایمیلی را به طور خودکار به lead هایی که در مراحل اولیه قرار گرفته اند،
بفرستید تا قبل از آنکه آنها را به سمت تیم فروش بفرستید، کمی آماده کنید.
شما به عنوان بازاریاب حتما میدانید که تولید lead برای کار شما بسیار خوب است ولی تمام lead ها برای شما سودمند نیستند و از بین تمام lead ها آنهایی دارای ارزش هستند که برای فروش محصول خود به آنها آماده تر باشند.
اکنون به قیف فروش خود نگاهی کنید.
فرآیند تبدیل شدن lead به مشتری بعد از اولین مراجعه چه مدت زمانی طول میکشد؟ آیا چرخه فروش برای انواع مختلف خریدها متفاوت است؟
با پاسخ به این سوالها شما میتوانید کمپینهای پرورش lead های مناسب بسازید و کانالهای بازاریابی خود را تقویت کنید تا lead های مناسب تولید کنید و به سازمان فروش خود کمک کنید.
بهترین شیوه های بازاریابی ایمیلی
برای پرورش lead های خود از طریق ارسال هدفمند پیامهای ایمیلی باید تصویری از بازاریابی ایمیلی بزرگتری که شامل رشد مجموعه داده های خود، معیارهای کلیدی برای نزدیک شدن به دنبال کنندگان و افزایش نرخ تبدیل است را در نظر داشته باشید.
لیستی از مخاطبان خود تهیه کنید
یکی از بزرگترین چالشهایی که حتی برای بازاریابان اینترنتی با تجربه وجود دارد، ایجاد فرصتهای انتخاب برای افراد است.
شما باید فرمهای lead خود را طوری طراحی کنید که بازدیدکنندگان وبسایت شما در آن آدرس ایمیل خود را وارد کنند و در آن این حق انتخاب برای آنها وجود داشته باشد که پیامهای ایمیلی شما را دریافت کنند و یا نه.
شما باید برای بازدیدکنندگان وبسایت خود دلیل قانع کنندهای بیاورید که دریافت پیامهای ایمیلی شما را انتخاب کنند. چه چیزی در مورد ایمیل شما باارزش است؟
افراد در خبرنامه ایمیلی شما چه اطلاعات منحصربه فرد و جذابی را دریافت میکنند؟
صریح باشید و مزایای خود را به گونهای بیان کنید که شنوندگان شما را برای دریافت پیام های ایمیلی شما تحریک کنند.
پیامهای ایمیلی را فقط برای آن دسته از افرادی که دریافت ایمیل از سمت شما را خود انتخاب کرده اند، ارسال کنید.
شما میتوانید اصل “اجازه بازاریابی” Seth Godin را دنبال کنید. این اصل میگوید: آیا دریافتکنندگان شما درصورت عدم دریافت ایمیل شما ناراحت میشوند؟
اگر ناراحت میشوند، شما باید برای آنها ایمیل ارسال کنید.
برای آنکه محتوای ایمیل شما قابل فهم باشد، باید لیستی از مخاطبان خود با شخصیت های خاص تهیه کنید.
به عنوان مثال، شما میتوانید افراد را از نظر موقعیتهای جغرافیایی، تعداد دفعات مراجعه به وبسایت شما در سه ماه اخیر، دانلودهای خاصی که قبلا کرده اند و راههای بیشمار دیگری به طور هدفمند انتخاب کنید.
ابزارهای زیادی از جمله HubSpot وجود دارند که به شما کمک میکنند تا به راحتی لیستهای هوشمندی از مخاطبان خود بسازید که این لیستها بتوانند به صورت دینامیک مخاطبان شما را متناسب با معیارهایی که تعریف کرده اید، به روزرسانی کنند.
ارسال
- ایمیلهایی را ارسال کنید که محتوای آنها به علاقه مندیهای مخاطبان شما مرتبط باشد. شما چگونه می توانید علاقه مندی مخاطبین خود را دنبال کنید که به کمک آن بتوانید مخاطبان خود را بیشتر سرگرم کنید؟
- به صورت یک شخص حقیقی وارد ارتباط با مخاطبین خود شوید.
از یک نام واقعی برای فرستنده ایمیلهای خود استفاده کنید و به انتهای ایمیل ها یک امضای شخصی اضافه کنید.
پیامهای خود را شخصیت سازی کنید تا گیرنده پیام به یاد آورد که چرا و چگونه به وبسایت شما مراجعه کرد.
به عنوان مثال، پیام خود را با ” شما به تازگی ebook ما را چک کرده اید …” و یا ” با تشکر از شما برای اشتراک در وبلاگ ما!” شروع کنید.
- مطمئن باشید که پیام شما سود دارد. خود را به جای دریافت کنندگان پیام خود قرار دهید و از خود بپرسید که “در این پیام برای من چه چیز سودمندی وجود داشت؟
” آیا شما به مخاطبان خود ایمیل میدهید تا فقط به آنها اعلام بدارید که چقدر محصول شما خوب است؟
و یا اینکه به دنبال این هستید که به آنها کمک کنید تا یکی از مشکلات خود را حل کنند؟
فایده ایمیل خود را در عنوان و در محتوای ایمیل خود به روشنی بیان کنید.
- به تصاویر اعتماد نکنید. چرا که گاهی اوقات تصاویر بارگذاری نمی شوند.
بنابراین، اگر محتوای ایمیل شما فقط یک تصویر بزرگ باشد، گیرندگان ایمیل ممکن است نفهمند که پیام ایمیل شما چه بوده است.
از تصاویر به عنوان مکمل محتوا در ایمیل خود استفاده کنید و مطمئن باشید که محتوای متنی ایمیل به طور کامل پیام شما را منتقل میکند.
- در ارتباطات خود ثابت قدم باشید تا مجموعه انتظارات بجایی از شما وجود داشته باشد. مثلا برای این که شما پیامهای خود را روزانه، هفتگی و یا ماهانه ارسال کنید، یک برنامه زمانی برای خود تنظیم کنید و به آن پایبند باشید.
تبدیل مجدد
هر کدام از پیامهای بازاریابی شما باید یک هدف مشخص داشته باشند. این مساله را روشن کنید که دریافت کنندگان پیام شما قرار است با دیدن پیام شما چه کاری انجام دهند.
آیا شما مشترکین خود را به خواندن یک آگهی از محصول در بلاگ خود ترغیب می کنید؟ آیا از آنها درخواست دارید که در رسانههای اجتماعی چیزی به اشتراک بگذارند؟ آیا آنها را به دانلود ebook جدید خود دعوت می کنید؟
اگر هدف شما تولید lead باشد، یک CTA در پیام خود قرار دهید که مخاطبان بتوانند با کلیک بر آن به یک صفحه فرود هدایت شوند.
اینگونه مخاطبان، خود انتخاب می کنند که بیشتر با شرکت شما درگیر شوند یا نه.
ممکن است شما این اعتراض را داشته باشید که این مشترکین هم اکنون lead های موجود من هستند.
شما باید به lead های موجود خود، اطلاعات محصول محور دهید و اجازه دهید آنها برای فروش محصول آماده تر شوند. اگر هنوز آنها برای استفاده از محصول شما آماده نشده اند، باید به آنها پیشنهادات گسترده تری ارایه دهید و آنها را همچنان در اولویت قرار دهید.
به یاد داشته باشید که صفحه فرود قسمتی از کمپین ایمیلی شما است. بازاریابی ایمیلی نباید با یک کلیک تمام شود.
صفحه فرود شما باید یک نسخه ی گسترده از ایمیل شما باشد. اینجا در واقع همان جایی است که تبدیل رخ می دهد.
مطمئن باشید که ایمیل و صفحه فرود شما در یک راستا و با زبان و تصاویری مشابه طراحی شده باشند.
کارآیی ایمیل را اندازه بگیرید
- نرخ کلیک: معیار نرخ کلیک به شما پاسخ میدهد که چه تعداد از افرادی که شما به آنها ایمیل زدهاید، بر لینکهای موجود در متن ایمیل کلیک کرده اند؟
نرخ کلیک به شما این امکان را میدهد که بفهمید تا چه اندازه پیشنهاد و پیامهای ایمیل شما متقاعدکننده بوده است.
پیشنهادها، عناوین، CTA ها، زمانهای متفاوت ارسال پیام را برای افزایش نرخ کلیک ایمیل خود آزمایش کنید.
نرخ باز کردن : نرخ باز کردن یک معیار غیرقابل اعتماد است. چرا که خیلی از اوقات تصاویری که برای پیگیری تعداد افرادی که ایمیل را باز کرده اند، است بارگذاری نمی شوند.
به جای نگرانی در مورد نرخ باز کردن ایمیل، تمرکز خود را بر تعداد کلیکهایی که ایمیل شما دریافت میکند، بگذارید.
نرخ لغو عضویت : نرخ لغو عضویت درصد افرادی که تصمیم گرفته اند از ارتباط ایمیلی با شما انصراف دهند را اعلام میکند.
مانند نرخ باز کردن، نرخ لغو عضویت میز معیار قابل اعتمادی برای سنجش سلامت لیست مخاطبان ایمیل شما نیست.
تعداد زیادی از مشترکین شما به خود زحمت این را نمی دهند که در فرآیند لغو عضویت شرکت کنند ولی بازکردن، خواندن و کلیک کردن بر پیامهای شما را متوقف می کنند.
چه معیاری را باید بسنجید؟
تعداد کلیک هایی که به مراجعه به صفحه فرود شما تبدیل شده است را اندازه بگیرید. این یک سنجش نهایی برای تعیین میزان تاثیرگذاری یک کمپین ایمیلی است.
هر چه نرخ تبدیل شما بیشتر باشد، پیشنهادات شما مرتبط تر و متقاعدکننده تر برای مخاطبانتان بوده است.
با این حال، نرخ تبدیل به عواملی فراتر از پیام ایمیل شما مانند کیفیت صفحه فرود شما نیز مربوط است.
بنابراین، صفحات فرود متفاوت برای افزایش نرخ تبدیل وبسایت خود را آزمایش کنید.
برای یادگیری کامل ایمیل مارکتینگ از سطح مبتدی میتوانید در بلوکهای یادگیری کالج تپسل، وارد صفحه ایمیل مارکتینگ شوید و با عضویت در آن، یادگیری رایگان را آغاز کنید.
فراتر از ایمیل
در این قسمت ما به پرورش lead و بازاریابی ایمیلی برای دنبال کردن lead های خود و تعامل مداوم با آنها برای هدایت آنها به پایین قیف فروش پرداختیم.
با این حال، پرورش مخاطبان شما نباید به ارتباطات ایمیلی محدود شود.
شما میتوانید با lead های خود از طریق شبکههای اجتماعی و یا سایر بسترهایی که آنها استفاده می کنند، در ارتباط باشید. بنابراین، شما باید به فکر ارتباطات رفتار محور باشید.
این ارتباطات براساس تاریخچه ای از رفتارهای lead های شما چه در سایت شما و چه در بیرون از سایت شما شکل می گیرد.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- بازاریابی دیجیتال چیست (بخش اول) در بازاریابی دیجیتال در واقع از روشهای بازاریابی آنلاین استفاده...
- روش افزایش مشتریان راغب (لید) افزایش مشتریان راغب بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک موفق به...
- دوره بازاریابی آنلاین (فصل دوم) مقدمه در فصل گذشته یکی از مهمترین قوانین در بازاریابی...
- بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ) بازاریابی و شناخت مخاطب به یکی از راههای پیشرفت کسب...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.