اندازه گیری بازگشت سرمایه در رسانه های اجتماعی
همانطور که می دانید، کسب و کار شما می تواند روز به روز بدون تأثیر بر تولید سرنخ، فروش یا مشاهده هیچ گونه پیشرفت واقعی، در حال انتشار پست باشد. به همین دلیل است که اندازه گیری بازگشت سرمایه (ROI) رسانه های اجتماعی – یا بازگشت سرمایه – بسیار مهم است.
یا شاید از شما خواسته شده است که گزارشهای نرخ بازگشت سرمایه در رسانههای اجتماعی را به تیم بازاریابی دیجیتال خود، مافوق خود یا مدیر برند خود ارائه دهید. گزارشهای اولیه در رسانههای اجتماعی، مانند نظرات، لایکها و اشتراکگذاریها، همگی آسان هستند. اما، وقتی نوبت به نسبت دادن ترافیک، سرنخها و تبدیلها و ارائه رقمی برای بازگشت سرمایه در رسانههای اجتماعی میرسد، اینجاست که همه چیز میتواند مشکل ساز شود.
و مطمئناً، دیدن نتایج در رسانه های اجتماعی به زمان نیاز دارد. هر کسبوکاری اهداف منحصر به فرد خود را در رسانههای اجتماعی دارد و ممکن است همه آنها کسب درآمد نباشند. این بدان معناست که لازم نیست هر پست منفرد منجر به فروش شود – و احتمالاً اینطور نخواهد شد! با این حال، در عین حال، اندازهگیری بازگشت سرمایه میتواند راهی مفید برای یافتن نقش رسانههای اجتماعی در کسبوکار شما، تعریف ارزش آن و درک اینکه چگونه در ترکیب بازاریابی گستردهتر شما قرار میگیرد، باشد.
اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه در رسانه های اجتماعی یک کار دلهره آور است و برای بسیاری از ما، کاملاً لذت بخش نیست! اگر برای یافتن معیارهای مناسب رسانه های اجتماعی و تعریف بازگشت سرمایه در رسانه های اجتماعی خود در تلاش هستید، ما می توانیم کمک کنیم!
بریم تا به شما بگوییم چگونه!!!
چرا اندازه گیری بازگشت نرخ سرمایه در رسانه های اجتماعی اهمیت دارد؟
کسبوکارهای زیادی وجود دارند که ساعتها و ساعتها را به مدیریت رسانههای اجتماعی خود اختصاص میدهند و هیچ نتیجه معناداری نمیبینند.منطقی است. به هر حال، برخلاف سایر کانالهای بازاریابی دیجیتال، درک رسانههای اجتماعی به اندازه کافی آسان به نظر میرسد. بسیاری از ما از آن در زندگی شخصی خود استفاده می کنیم. ما پست هایی ایجاد می کنیم، آنها را به اشتراک می گذاریم و منتظر می مانیم تا “لایک” شوند.
اما رسانههای اجتماعی به این سادگی نیستند، و تأثیرات رسانههای اجتماعی نسبت به کانالهای دیگر بیشتر طول میکشد. ردیابی بازاریابی رسانههای اجتماعی نیز نسبت به بسیاری از فعالیتهای بازاریابی دیجیتال دیگر سختتر است، زیرا بیشتر آن ارگانیک است.
چیزی که بسیاری از بازاریابان دیجیتال و صاحبان مشاغل نمی دانند این است که رسانه های اجتماعی به یک استراتژی فراگیر نیاز دارند. استراتژی اجتماعی شما باید اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی کسب و کار شما را مشخص کند و نحوه دستیابی به آنها را مشخص کند.
اندازهگیری بازگشت سرمایه در رسانههای اجتماعی همیشه کار دشواری بوده است، اما نشان دادن بازگشت سرمایه در رسانههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند:
- مشخص کنید که کدام بخش از استراتژی شما موفق است – و کدام نه. ممکن است متوجه شوید که یک شبکه رسانه اجتماعی بسیار سودآورتر از دیگری است، به این معنی که می توانید تلاش خود را بر روی آن کانال های با عملکرد بالا متمرکز کنید.
- بودجه لازم برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را تخصیص داده و برای آن برنامه ریزی کنید
نحوه محاسبه ROI در شبکه های اجتماعی
در حالی که ROI تنها معیاری نیست که باید برای اندازهگیری تلاشهای بازاریابی رسانههای اجتماعی خود استفاده کنید، اما معیار مهمی است.
ROI یا بازگشت سرمایه در بازاریابی رسانههای اجتماعی، معیاری است که نشان میدهد فعالیت رسانههای اجتماعی شما در مقایسه با هزینه آن چقدر موفق بوده است. بازاریابان از ابتدای شروع بازاریابی از این معیار استفاده کرده اند، البته در کنار سایر معیارها. بنابراین، فرمول ROI آزمایش شده چیست؟
نحوه محاسبه ROI در شبکه های اجتماعی:
ROI = [(بازده – سرمایه گذاری) x100/سرمایه گذاری]
ROI = [(return – investment)x100/investment]
این باید به صورت درصد نمایش داده شود. خیلی ساده به نظر می رسد، درست است؟ خوب، نه دقیقا. برای محاسبه بازگشت سرمایه در رسانه های اجتماعی، باید دقیقاً محاسبه کنید که چه برای یک کمپین خاص، یک ماه خاص یا برای کل سال چقدر برای بازاریابی رسانه های اجتماعی خود هزینه کرده اید. سپس باید بازگشت را بررسی کنید، که آنقدرها هم ساده نیست!
برای محاسبه بازدهی خود، ابتدا باید مشخص کنید که اهداف خاص شما چیست و رسیدن به آن اهداف چقدر برای شما ارزش دارد.به عنوان مثال، هدف شماره یک شما ممکن است تولید سرنخ یا کسب تبدیل بیشتر باشد. ممکن است هزینه به ازای هر سرنخ یا هزینه به ازای تبدیل مشخصی داشته باشید که به راحتی قابل تشخیص است. اما ارزش این سرنخ ها یا تبدیل ها برای شما چقدر است؟ خوب، برای تعیین میزان درآمدی که معمولاً از یک مشتری کسب میکنید، ممکن است به مواردی مانند طول عمر یک مشتری یا میانگین فروش نگاه کنید.
برای سرنخها، همچنین میتوانید به تعداد سرنخهایی که واقعاً به تبدیل تبدیل شدهاند نگاه کنید. سپس می توانید به طول عمر هر مشتری نگاه کنید و محاسبه کنید که هر سرنخ چقدر ارزش دارد.
نحوه ایجاد گزارش بازگشت سرمایه در رسانه های اجتماعی
بنابراین، چگونه می توانید یک گزارش ROI رسانه اجتماعی برای برند خود ایجاد کنید؟
اول از همه، گزارش ROI رسانه اجتماعی باید شامل موارد زیر باشد:
- اهداف یا اهداف رسانه های اجتماعی
- شاخص های کلیدی عملکرد رسانه های اجتماعی
- خلاصه ای از استراتژی خود، یا اینکه چگونه برای رسیدن به اهداف خود پیش رفتید
- نتایج، هم نتایج اصلی و هم نتایج عمیق تر (در صورت لزوم)
- بازگشت سرمایه شما
همچنین ممکن است شامل بینش هایی در مورد یک کمپین خاص یا تجزیه و تحلیل نتایج گزارش دهی شما و همچنین توصیه های آینده باشد.
مرحله 1: اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را تعیین کنید
بدون تعیین اهداف رسانه های اجتماعی، چگونه متوجه خواهید شد که برای چه چیزی تلاش می کنید؟ مثل این است که میخواهید به جایی در تاریکی برسید، بدون نقشه و یک مشعل در دستتان!
قبل از شروع به تعیین اهداف رسانه های اجتماعی، به اهداف کسب و کار خود فکر کنید.
سپس، نقش رسانه های اجتماعی را برای کسب و کار خود در راستای سایر کانال های بازاریابی خود در نظر بگیرید. آیا برای شروع از رسانه های اجتماعی بیشتر برای آگاهی از برند استفاده می شود؟ یا نقش بزرگتری خواهد داشت؟
برخی از اهداف رایج رسانه های اجتماعی مواردی مانند موارد زیر هستند:
افزایش فالوورهای شبکه های اجتماعی
افزایش نرخ تعامل
افزایش آگاهی از برند
تولید لید
ثبت نام در خبرنامه
به دست آوردن تبدیل
دانلودهای برنامه
دانلود محتوا
افزایش ترافیک یک سایت
تغییر درک برند
ممکن است بیش از یک هدف داشته باشید – اگر چنین است، خوب است! با این حال، باید هدفی را تعیین کنید که در هر بازه زمانی که تعیین می کنید، قابل دستیابی، قابل اندازه گیری و واقع بینانه باشد.
به عنوان مثال، بعید نیست که بتوانید پس از یک کمپین اجتماعی با بودجه کم رسانه های اجتماعی و بدون هیچ راهی برای اندازه گیری تلاش خود، درک برند خود را کاملاً تغییر دهید! ادراک یا احساسات برند را می توان با استفاده از نظرسنجی اندازه گیری کرد. اما اگر منابع لازم برای اندازه گیری آن را ندارید، چگونه پیشرفت خود را پیگیری می کنید؟
اطمینان حاصل کنید که اهداف رسانه های اجتماعی که تعیین می کنید با بودجه، منابع، چارچوب زمانی و سایر کانال های بازاریابی شما همسو هستند.
هنگامی که اهداف خود را تعیین کردید، باید برای هر هدف شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خاصی ایجاد کنید.
بنابراین، اگر هدف اصلی رسانههای اجتماعی شما تولید سرنخ بود، ممکن است KPI را برای به دست آوردن 500 سرنخ در هر سه ماهه با هر نفر 3000 تومان تعیین کنید.
مرحله 2: هزینه های رسانه های اجتماعی خود را پیگیری کنید
در مرحله بعد، تمام هزینه های بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را پیگیری کنید.
می توانید به هر چیزی ارزش اضافه کنید:
هزینه های تبلیغات این ساده ترین هزینه برای ردیابی است، چقدر برای هر کمپین هزینه کرده اید؟ و چند نفر جذب داشته اید؟ سپس هزینه های تبلیغات خود را برای یک دوره زمانی خاص استخراج کنید و هزینه های تبلیغاتی را با هم جمع کنید تا کل هزینه های تبلیغات خود را دریافت کنید.
زمان. اینجاست که همه چیز کمی پیچیده تر می شود. شما باید تمام زمانی را که به رسانه های اجتماعی رفته است اضافه کنید. بنابراین، این ممکن است شامل مواردی مانند ایجاد محتوا، زمانبندی یا ارسال پست و وقتی باید که برای پاسخ به کامنت ها گذاشته اید باشد.
ابزار. هزینه هر ابزار یا سیستم رسانه اجتماعی که برای مدیریت آن استفاده می کنید، اضافه کنید.
تولید محتوا. آیا از فریلنسرها یا عکاسان و یا ادمین های اینستاگرام برای کمک به تولید محتوا استفاده می کنید؟ در هر صورت، هزینه ای نیز وجود دارد که می توانید به این موضوع نسبت دهید! برای هر پست چقدر به ادمین می دهید؟ ای عکاس برای عکس برداری چقدر از شما دریافت می کند؟
آژانس ها یا استراتژیست ها .اگر از آژانسی برای مدیریت رسانههای اجتماعی استفاده میکنید، تمام هزینههای آژانس خود را اینجا اضافه کنید.
این به شما بستگی دارد که آیا می خواهید یک کمپین، یک دوره خاص یا حتی کل سال را اندازه گیری کنید. در هر صورت، تمام هزینه های خود را جمع کنید تا به یک رقم کلی برسید.
مرحله 3: عملکرد رسانه های اجتماعی خود را اندازه گیری کنید
اگر تا اینجا پیش رفته اید، تبریک میگم بهتون! حالا برای قسمت مشکل. اندازه گیری عملکرد رسانه های اجتماعی شما به اهداف رسانه های اجتماعی شما مرتبط می شود – آن ها را به خاطر دارید؟ اگر نه، به مرحله 1 برگردید.
اندازهگیری بازگشت سرمایه (ROI) رسانههای اجتماعی به این معنی است که دقیقاً روی اهدافی که برای آن کار میکنید و معیارهای رسانههای اجتماعی برای ردیابی آن اهداف استفاده میکنید، کنترل داشته باشید.
برای مثال:
- اگر هدف اصلی شما تبدیل است، معیار اصلی شما تعداد تبدیل ها خواهد بود. همچنین باید به معیارهایی مانند هزینه به ازای هر تبدیل، نرخ تبدیل و اندازه متوسط سبد خرید توجه داشته باشید.
- اگر هدف اصلی شما افزایش ترافیک وب است، معیار اصلی شما تعداد بازدیدهای یک سایت یا صفحه فرود خاص است که از رسانه های اجتماعی می آید. با این حال، ممکن است بخواهید زمان صرف شده در صفحه، نرخ تبدیل و غیره را نیز در نظر بگیرید.
یکی از بهترین ابزارهایی که در زرادخانه خود دارید گوگل آنالیتیکس است، بنابراین درک نحوه استفاده و عملکرد آن یک امتیاز قطعی است. همچنین کاملا رایگان است!
گوگل آنالیتیکس می تواند به شما کمک کند تا اطلاعات اصلی را برای گزارش خود، مانند حجم ترافیک سایت یا یک صفحه خاص، جمع آوری کنید. نه تنها این، بلکه می تواند به شما کمک کند تا عمیق تر بگردید و اهداف خاص تری را دنبال کنید.
پس از راهاندازی، این به شما این امکان را میدهد که فعالیت رسانههای اجتماعی خود را بهتر پیگیری کنید و برای رسیدن به این اهداف بسیار خاص تلاش کنید. اگر در زمینه گوگل آنالیتیکس تازه کار هستید ، گوگل مستندات خیلی خوبی را برای کار با آن منتشر کرده که می توانید در خود گوگل جستجو کنید.
در مرحله بعد، باید برای دستیابی به هر هدف یک ارزش پولی تعیین کنید. اما چگونه؟ خوب، شما می توانید به داده های خود نگاه کنید. اگر از هر ده مشترک ایمیل یک نفر مشتری شود، می توانید ارزش طول عمر هر مشتری را بررسی کنید.
بنابراین، اگر ارزش مادام العمر شما 150 هزار تومان به ازای هر مشتری باشد، تعداد مشترکانی را که در دوره اندازه گیری به دست آورده اید بر 10 تقسیم کنید، سپس آن عدد را در 150 هزار تومان ضرب کنید تا ارزش کل را بدست آورید.
بنابراین، برای 12000 مشترک ایمیل، شما باید از موارد زیر استفاده کنید:
(12,000/10) X T150000 = 180MT value.(million Toman)
با این حال، اگر دادههای قبلی ندارید، کار شما کمی پیچیدهتر است. شما باید برای یافتن معیارهای صنعت تحقیق کنید یا به سادگی حدس بزنید که چقدر مخاطب هدف شما درگیر است.
مرحله 4: ROI خود را محاسبه کنید
اکنون که مجموع هزینههای رسانههای اجتماعی و نتایج خود را درک کردهاید، میتوانید از همان محاسبه بازگشت سرمایه در بالا برای محاسبه بازگشت سرمایه در رسانههای اجتماعی خود استفاده کنید. محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) رسانه های اجتماعی می تواند پیچیده باشد، اما در نهایت، این یک ریاضیات ساده است!
برای تجزیه و تحلیل عمیق تر، ممکن است بخواهید ROI رسانه اجتماعی خود را بر اساس کانال محاسبه کنید. این به شما این امکان را می دهد که ببینید توییتر چقدر در مقایسه با اینستاگرام، موثرتر است.
بنابراین، ابتدا هزینه های رسانه های اجتماعی خود را جمع آوری کنید.
برای هزینه کار انجام رسانه های اجتماعی به اضافه هزینه های تولید محتوا و تبلیغات، ممکن است به 72 میلیون تومان در سال برسید.
بنابراین، اگر از همان محاسبه بازگشت سرمایه که قبلاً ذکر کردیم استفاده کنیم، ROI رسانه اجتماعی شما به این صورت محاسبه می شود:
(واحد میلیون تومان)
[(180MT–72MT)x100/M72] = 150%
شما می توانید این محاسبه را به طور کلی انجام دهید، یا می توانید از آن برای همه کانال های رسانه های اجتماعی برای شناسایی بهترین شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید.
مرحله 5: از معیارسنجی برای ارزیابی KPI های خود استفاده کنید
گزارش می تواند در شکل دادن به استراتژی اجتماعی شما بسیار مفید باشد. برخی از کانال ها عملکرد گزارش داخلی خود را دارند که می تواند به شما کمک کند اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان و عملکرد پست خود پیدا کنید. این می تواند مفید باشد، با این حال، همانطور که در مثال Insights Instagram در زیر می بینیم، داده ها معمولاً محدود هستند.
شما باید نتایج رسانه های اجتماعی خود را در مقابل برندهای دیگر محک بزنید – به طور ایده آل در صنعت خودتان.همچنین میتواند به شما کمک کند تا اهداف رسانههای اجتماعی خود را در ابتدا تعیین کنید یا KPI خود را ایجاد کنید. بنابراین، چگونه معیارها را بررسی می کنید؟ خوب، سه راه وجود دارد:
عملکرد گذشته برند خود را بررسی کنید. به داده های قبلی خود نگاه کنید و برای مقایسه با همه معیارهای خود بررسی کنید. در صورت امکان، سعی کنید با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنید. سعی کنید تغییرات فصلی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، دوره هایی مانند روز ولنتاین ممکن است بسیار رقابتی باشد اگر شما یک تجارت الکترونیک هستید
هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، مطمئنتر میشوید که اهداف و شاخصهای کلیدی رسانههای اجتماعی واقعبینانه را تعیین کردهاید و در مقابل رقبا به خوبی ردیابی میکنید.
وقتی صحبت از بازاریابی رسانه های اجتماعی می شود، مهم است که به تصویر بزرگ نگاه کنید. در حالی که گزارش بازگشت سرمایه می تواند به شما کمک کند تا بفهمید رسانه های اجتماعی چقدر برای کسب و کار شما ارزش دارند، اگر می خواهید تصمیمات آگاهانه ای در مورد استراتژی بازاریابی دیجیتال خود بگیرید، باید به گزارش رسانه های اجتماعی خود به طور کامل نگاه کنید.
اغلب، بازاریابی رسانههای اجتماعی به کندی انجام میشود. جمع آوری مخاطب، تثبیت حضور اجتماعی و مشاهده موفقیت معنادار ممکن است زمان ببرد. اگر تازه شروع کرده اید، نمی توانید انتظار نتایج فوری داشته باشید. شما می توانید با تمام جنبه های مختلف رسانه های اجتماعی آزمایش کنید. محتوای ارگانیک، تبلیغات اجتماعی یا اینفلوئنسر مارکتینگ و ببینید چه چیزی بهترین کار را دارد. نتیجه نهایی؟ استراتژی رسانه های اجتماعی خود را آزمایش کنید، گزارش دهید و آن را تغییر دهید تا موفقیت را ببینید!
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- بازاریابی رسانه های اجتماعی بازاریابی رسانههای اجتماعی یک نوع بازاریابی اینترنتی است که شامل...
- روش یافتن مشتری بالقوه برای افزایش فروش روش یافتن مشتری تولید سرنخ اولین مرحله ضروری از...
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- 8 روش یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام تعداد فالوورهای اینستاگرام شما...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.