اصل پسندیدن (Liking)
ما به احتمال زیاد توسط افرادی که دوست داریم و کسانی که می خواهیم شبیه آنها باشیم ترغیب می شویم. هر چقدر کسی را بیشتر دوست داشته باشید تمایل بیشتری به گفتن بله به او دارید. این اصل دوست داشتن است.در اینجا همه آنچه درباره اصل پسندیدن باید بدانید ، به علاوه سایر اصول و تئوری های مهم دیگری که می توانند بازاریابی شما را شارژ کنند و مردم را برای خرید محصولات یا خدمات شما تحت تأثیر قرار دهند ، آورده شده است.
درک اصل پسندیدن و دانستن چگونگی استفاده از آن در بازاریابی و وب سایت خود می تواند به شما یک مزیت ناعادلانه نسبت به رقابت دهد.
ما افرادی را دوست داریم که شبیه ما هستند ، به ما تعارف می کنند و برای رسیدن به اهداف مشترک با ما همکاری می کنند. این اصل پسندیدن است.با توجه به اصل پسندیدن ، ما احتمالاً توسط افرادی که دوست داریم و کسانی که می خواهیم شبیه آنها باشیم ترغیب می شویم. به بیان متفاوت: هر چقدر کسی را بیشتر دوست داشته باشید احتمال اینکه به او بله بگویید بیشتر است.
اصل پسندیدن یکی از اصول کلیدی روانشناسی بازاریابی و اصول اقناع است.
این دلیل آن است که شرکت ها طرفداران مشهور را استخدام می کنند ، چرا مارک های بزرگ از تأثیرگذارها و تأثیرگذارهای کوچک برای کمک به تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می کنند.
به دست آوردن مشتری ، فروش یا توصیه همه به اصل پسندیدن مربوط می شود.
روانشناسی اصل پسندیدن
دکتر رابرت سیالدینی اصل دوست داشتن را در کتاب خود با عنوان تأثیر: روانشناسی اقناع در سال 1984 معرفی کرد. به گفته دکتر سیالدینی:
علم اقناع به ما می گوید که سه عامل مهم وجود دارد. ما افرادی را دوست داریم که شبیه ما هستند ، افرادی را که به ما تعارف می کنند دوست داریم و افرادی را که برای رسیدن به اهداف مشترک با ما همکاری می کنند دوست داریم.
سه عامل اصلی پسندیدن بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارد:
جذابیت فیزیکی – جذابیت بیانگر صداقت است.
شباهت – ما به کسانی که مثل ما هستند اعتماد داریم.
تعریف کردن – ما تعریف کردن را دوست داریم و افرادی که از ما تعریف می کنند جذب می شوند.
گول این را نخورید که اینها فقط به صورت شخصی مرتبط هستند. این اصول می تواند به خوبی به استراتژی های بازاریابی و برند شما تبدیل شود.
جذابیت فیزیکی مهم است
آیا وب سایت شما زیبا است؟
وب سایت مشاغل شما جلوه فروشگاه شما است و طراحی آن تأثیر بسزایی در خرید مشتری از شما دارد.
آیا وب سایت شما احساس شیفتگی و ارتباط و یا گیجی و غرق شدن دارد؟
همانطور که قبلا نوشتیم ،
هر عنصر در طراحی وب شما باید با عمدی انتخاب شود.
هر نمودار ، طرح کپی و فونت باید هرچه بیشتر اطلاعات مربوط به نام تجاری شما را برقرار کند.
در طراحی وب شما نباید هیچ انتخاب دلخواهی وجود داشته باشد.
خطوط ، زاویه ها ، اشکال و انتخاب رنگ همه باید با اطلاعات برند همخوانی داشته باشد.
درک اهمیت یک وب سایت خوب طراحی شده هرگز از اهمیت بیشتری برخوردار نبوده است. مطالعات نشان می دهد که 75٪ قضاوت در مورد اعتبار یک وب سایت براساس زیبایی آن است.
مشتریان شما در مورد اینکه کجا توجه خود را معطوف کنند ، گزینه های بی نهایت آنلاین دارند. و ، همانطور که تحقیقات نشان می دهد ، آنها نظر خود را در مورد وب سایت شما در میلی ثانیه تشکیل می دهند
ما به کسانی که مثل ما هستند اعتماد داریم
مشتری شما کیست و چگونه می توانند با شما ارتباط برقرار کنند؟دیوارهای جدا کننده شما را بردارید تا اعتماد آنها بهتر شود.
فروشگاه های اپل را در نظر بگیرید. تصادفی نیست که کارکنان این فروشگاه پیشرفته به جای کت و شلوارها و کراوات های سنتی با جین و تی شرت کار می کند. اپل از اصل پسندیدن به نفع خود استفاده می کند.
قابلیت ارتباط پذیری
این استراتژی می گوید: من یک انسان هستم و مانند شما هستم. من معمولی و نزدیک هستم. محصولات من برای شما مناسب است.
تحقیقات نشان می دهد که فروشندگان موفق 10 برابر بیشتر از کلمات مشترک مانند “ما” و “شما” استفاده می کنند. چرا؟ زیرا افراد به یک احساس تعلق جلب می شوند.
این حتی برای افراد مشهور نیز مفید است.
افراد مشهوری مانند کیم کارداشیان با بسیاری از افرادی که او را دنبال می کنند متفاوت است ، اما او اعتبار قابل توجهی از طرفداران خود در بخشهای خاصی از بازار ، از جمله لوازم آرایشی دارد. در حقیقت ، افراد مشهور اغلب از عناصر اصلی روانشناسی اجتماعی برای به دست آوردن مخاطبان بیشتر و نفوذ بیشتر استفاده می کنند.
به مشتری خود ثابت کنید که شما نیز “یکی از آنها” هستید و اعتماد او (و تجارت وی) را جلب خواهید کرد.
چهره خود را در پشتیبانی مشتری قرار دهید
تماس با یک شرکت برای پشتیبانی می تواند گاهی اوقات ترسناک و خشمگین باشد.طبق تحقیقات انجام شده توسط گروه تمکین ، پس از داشتن تجربه مثبت با یک شرکت ، 77٪ از مشتریان آن را به یک دوست توصیه می کنند.قرار دادن چهره پشت یک پشتیبانی ، برخی از اطلاعات شخصی مربوط به آن نام و زبان قابل دسترسی که نگرانی مشتری از دستیابی به آن را آرام می کند ، در نظر بگیرید.
به یاد داشته باشید که هویت نام تجاری شرکت شما شامل همه موارد بصری در مورد شرکت شما است. تیم پشتیبانی شما در خط مقدم برقراری ارتباط با مشتریان و مشتریان احتمالی است. مردم دوست دارند با افراد واقعی معامله کنند نه با شرکت های بی چهره. مطمئن باشید همه تلاش خود را انجام داده اید تا به مشتری کمک کنید با تیم شما ارتباط برقرار کند.
بدست آوردن تجربه خدمات به مشتری در اولین بار ضروری است. برداشت های اول مهم است.
کسب درآمد از مشتری های احتمالی و مشتری های خود نیاز به مارک تجاری است که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند ، محصولی مناسب آنهاست و تجربه خدمات به مشتری است که باعث می شود آنها برای بیشتر بازگردند.
تعریف و تمجید کردن
چاپلوسی شما را به همه جا می رساند.تعجب آور نیست که ما افرادی را دوست داریم که ما را دوست دارند. مخصوصاً اگر آن افراد برای تعریف از ما تمام تلاش خود را بکنند.این اصطلاح بی انتها کمی وزن دارد.
شخصاً چاپلوسی می تواند قلب را گرم کند. از نظر حرفه ای این فرصت را دارد که به عنوان یک اصل اقناع به طلای جامد تبدیل شود.
فواید چاپلوسی
احساس بهتر:
این یک علم جدید نیست – تعارف باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم. تعریف و تمجید از مشتری و مشتری احتمالی، اگر به طور واقعی انجام شود ، می تواند بر تمایل آنها به خرید یک محصول ، پیگیری شما در شبکه های اجتماعی یا ثبت نام در لیست ایمیل شما تأثیر بگذارد.
اعتماد به نفس:
وقتی مشتری ها احساس اعتماد به نفس می کنند ، به احتمال زیاد خریدها را دنبال می کنند. هنگامی که چاپلوسی خود را درست انجام می دهید ، می توانید اعتماد کافی به مشتری القا کنید تا افراد بتوانند خرید خود را دنبال کنند. این می تواند به یک کسب و کار کمک کند که علی رغم تعداد زیادی بازدید کننده از سایت خود ، بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل کند.
اقناع از طریق هویت:
بسیاری از مشتریان وفاداری به مارک را به طور منظم انجام می دهند و آن را نشانگر هویت می دانند. چاپلوسی به مشتری می تواند باعث افزایش این وفاداری شود و مشتری ترغیب شود.
این اصول اقناع اصول قدرتمندی است که بسیاری از شرکت ها برای رشد موفقیت آمیز تجارت خود استفاده می کنند.
در اینجا چگونگی اجرای چاپلوسی در تجارت خود آورده شده است
مخاطبان خود را تشویق کنید
احساس خوب را با تشویق مداوم به مخاطب خود ادامه دهید. این می تواند به عنوان تعریف مشتری های شما در سایت شما ، در یک پست وبلاگ یا از طریق خبرنامه شما شکل بگیرد.
با ارسال پست الکترونیکی ، به مشتری خود برای انجام کارهایی مانند(خرید ، ارسال نظر ، پر کردن نمایه) تبریک بگویید.
مگا ستاره فناوری پوشیدنی ، Fitbit ، مشتریان خود را به استفاده از محصولات خود (هم فناوری های پوشیدنی و هم برنامه تلفن همراه خود) با چاپلوسی از طریق نشان ها ترغیب می کند.
و حتماً به مشتریان خود امتیازات ویژه ای بدهید. به عنوان مثال ، در راهنمای ما در مورد چگونگی راه اندازی کسب و کار ، تأکید می کنیم:
از مشتریان اولیه بخواهید که بررسی های خوب خود را در هر جایی که مهم است ارسال کنند – وب سایت شما ، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی شما و هرجای دیگر که سایر مشتریان احتمالی آنها را ببینند.
پاداش آن طرفداران ابتدایی را با رفتارهای ویژه پاداش دهید – دسترسی به رویدادهای ویژه ، تبلیغات یا تخفیفات همیشه عالی است ، اما حتی یک کارت تشکر دستی نیز می تواند کمک زیادی به تبدیل یک طرفدار به یک پیرو مادام العمر کند.
مقداری عشق در شبکه های اجتماعی نشان دهید
تعامل شما در شبکه های اجتماعی چگونه است؟ اگر احساس می کنید عالی است ، به احتمال زیاد به طور منظم با مشتریان خود تعامل دارید.
جای پیشرفت؟ اصل را دوست داشته باشید و مستقیماً به صفحات رسانه های اجتماعی خود بپردازید و از مشتریان خود شروع به تعریف و تمجید کنید.همانطور که قبلا ذکر کردیم ، شما مشتری های خوشبختی می خواهید و می خواهید دنیا بداند شما آنها را دارید ، درست است؟ سعی کنید برجسته آنها و رضایت آنها از محصول خود را برجسته کنید.
خرده فروش لباس ، Modcloth از این استراتژی در صفحه اینستاگرام خود استفاده می کند. Modcloth هشتگ منحصر به فرد #mymodcloth را برای مشتریان ایجاد کرد تا بتوانند قطعات لباس خود را در عمل به اشتراک بگذارند.
این دقیقاً همان نوع اثبات اجتماعی است که باعث موفقیت این برند لباس شده است.Modcloth نکته مهمی را برای تأثیرگذاری بر مشتریان بالقوه با اثبات اجتماعی و تحسین مشتریان فعلی با نمایش آنها در شبکه های اجتماعی پیدا کرده است.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- روش فروش SNAP چیست؟ جیل کنرات (Jill Konrath) سخنران و مشاور فروش شرکتهای آیبیام،...
- 8 روش یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام تعداد فالوورهای اینستاگرام شما...
- دوره بازاریابی آنلاین (فصل دوم) مقدمه در فصل گذشته یکی از مهمترین قوانین در بازاریابی...
- بازاریابی آنلاین ( فصل چهارم) خوب دوستان عزیز به فصل چهارم خوش آمدید. در فصل...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.