اثر بارنوم Barnum
آیا تا به حال فال خود را در روزنامه چک کرده اید و فکر کرده اید که به طرز شگفت انگیزی دقیق است؟ یا شاید شما یک بار برای خواندن کارت تاروت رفته اید و تفسیر را واقعاً مناسب دانسته اید؟ این اثر Barnum است.
اثر بارنوم ، که همچنین اثر Forer نامیده می شود ، می تواند به عنوان یک پدیده روانشناختی توصیف شود ، “این زمانی اتفاق می افتد که افراد معتقدند توصیفات شخصیتی به ویژه برای آنها اعمال می شود (بیشتر از سایر افراد) ، با وجود این واقعیت که توصیف در واقع پر از اطلاعاتی که برای همه کاربرد دارد.
منشأ اثر بارنوم
پروفسور Forer که علاقه مند به مطالعه شخصیت بود ، تصمیم گرفت یک تست شخصیت (در قالب یک پرسشنامه) در کلاس خود از دانشجویان مقدماتی روانشناسی انجام دهد. این نظرسنجی به گونه ای نگاشته شده است که دانش آموزان را به این باور برساند که هر یک از پاسخهای منحصر به فرد آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از آنها برای ارزیابی شخصیت فردی استفاده می شود. با این حال ، پروفسور Forer به هر دانش آموز یک ارزیابی یکسان داد – یک پاراگراف پر از کلیاتی که می تواند تقریباً برای هر کسی درست باشد ، مانند: “شما نیاز دارید که دیگران شما را دوست داشته و تحسین کنند ، اما با این حال شما انتقاد می کنید..
با کمال تعجب ، در مقیاس 1 تا 5 ، 87٪ از دانش آموزان ارزیابی شخصیت خود را بسیار دقیق ارزیابی می کنند – به آن نمره 4 یا 5 می دهند. چرا دانش آموزان توضیحات ساختگی را پذیرفتند؟ به دلیل اثر بارنوم.
اثر Barnum اعمال شده در بهینه سازی تبدیل
اگرچه بیشتر برای فعالیت هایی مانند فال قابل استفاده است ، اما عناصر Barnum Effect می توانند در استراتژی های CRO آنلاین مفید باشند. به عنوان مثال در کمپین های شخصی سازی می توان از “کلیات” (ارسال پیام به بخش های مخاطب) استفاده کرد تا به مشتریانی که احساس می کنند با یکدیگر به صورت یک به یک تعامل دارند ، انجام شود. درباره توصیه های محصول “فقط برای شما” یا کمپین های شخصی سازی که به عوامل رفتاری کاربر یا اطلاعات دموگرافیک عمیق متکی هستند ، فکر کنید.
در AB Tasty ، ما با مشتری خود Sephora کمپینی را اجرا کردیم که شامل نمایش یک بنر تبلیغاتی برای دارندگان کارت وفاداری بود. برنامه های کارت وفاداری در حال حاضر جذابیت انحصاری را بازی می کنند ، و اگرچه این بنر شخصی برای همه دارندگان کارت وفاداری نشان داده شده است ، اما مردم تمایل دارند این نوع پیام ها را به طور خاص به آنها هدایت کنند. اتفاقاً ، این بنر منجر به افزایش 16 درصدی معاملات در سایت Sephora’s می شود.
سرانجام ، استفاده از نام مشتری ، تاریخ تولد یا سایر اطلاعات شخصی مشتری یکی دیگر از روش های استفاده از اطلاعات عمومی در Barnum Effect است ، تا احساس تعامل مرورگرها در یک سطح یک به یک باشد.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- اثر هاله ای (halo effect) چیست؟ اثر هاله ای یا Halo Effect مفهوم مهمی برای درک...
- قاب بندی در بازاریابی و فروش ( مرجع کامل ) (قاب بندی) در بازاریابی و فروش نحوه چارچوب اطلاعات...
- اثر طعمه اثر طعمه (که به آن اثر غلبه نامتقارن نیز گفته...
- اثر قرار گرفتن در معرض (Exposure effect) ( مرجع کامل) Exposure effect “هرچه بیشتر در معرض چیزی باشید بیشتر...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.