آموزش گام به گام سئو 1
حدس بزنید هرروز چند پست در وب سایت ها و وبلاگ ها منتشر می شود؟
چقدر به نظرتون؟
بیش از 2 میلیون!!!!
یعنی این بدین معناست که 46 نفر در همین لحظه ای که شما چند جمله بالا را خواندید ، مطلب خود را در اینترنت منتشر کرده اند! وقتی من 4-5 ساعت برای نوشتن هر پست وب سایتم زمان می گذارم ، 10 دقیقه هم صرف بهینه سازی هر پست می کنم. چرا که مهمترین قسمت کار همین جاست.
در جهانی که بیش از 90% از تجربیات ، با جستجو آغاز می گردد ، نمایش یا عدم نمایش در صفحه اول گوگل می تواند عامل موفقیت یا شکست یک کسب و کار گردد.
اما مفهوم سئو چیست؟
مطمئنأ با مفهوم کلی آن آشنایید و می دانید که برای بهینه کردن جستجو به کار می رود. اما آیا می دانید چگونه می توان عملیات بهینه سازی را انجام داد؟ آیا با طراحی ؟ آیا با نوشتن؟ و یا با ساختن لینک و بک لینک؟
بله ، بله و بله! همه اینهایی که گفتید به علاوه موارد بسیار دیگری!
خوب بهتره بریم سر موضوع اصلی سئو.
1 – تعریف
بر طبق تعاریف موجود در ویکی پدیا ، سئو یعنی :
«« فرآیند موثر بر محتوای آنلاین ، به طوری که موتورهای جستجو این محتوا را بر اساس کلمات کلیدی خاص در بالاترین نتایج جستجوی خود نمایش دهند. »»
2 – بررسی اجمالی
به طور دقیق 93 درصد از تجربیات آنلاین با جستجو در موتورهای جستجو آغاز می شود، که 68% از این جستجوها با استفاده از گوگل انجام می شود.
همچنین باید بدانیم که 63% کلیک ها بر روی 5 نتیجه اول نمایش داده شده در گوگل صورت می گیرد. بنابراین می توان اهمیت سئو را در محتوای آنلاین درک کرد. مطالب وبلاگ شما ، مقالات شما ، محصولات شما همگی در صفحات گوگل لینک می شوند. اما آیا کسی را می شناسید که نتایج صفحه 56 گوگل را هم بخواند؟
خوب قبل ازاین که بدانیم چگونه می توان نتایج را در صفحه اول نمایش داد ، نیاز داریم بدانیم یک جستجو چگونه کار می کند.
گوگل همواره در حال آپدیت کردن الگوریتم های جستجوی خود است. فاکتورهای موثر سئو بیش از 200 عامل شناخته شده و تأیید شده است که یکی از مهم ترین آنها ایجاد لینک های پشتی (Backlink) است که در جهان به عنوان شغل محسوب شده و روش های تأیید شده بسیاری برای ایجاد لینکهای پشتی ابداع شده است.
در ابتدا باید بدانیم که دو نوع بهینه سازی وجود دارد که پس از توضیح هر کدام شما تصمیم بگیرید که کدام روش بهتر است.
3 – جستوگرکلاه سفید در مقابل جستجوگر کلاه سیاه
در سئو، برخی افراد می خواهند تأثیرات سریع آن را ببینند. اما برخی دیگر می خواهند به نتایج رضایت بخش و عمیقی دست پیدا کنند که کسب وکار آنها را پایدار می کند. حتی اگر برای آن زمان زیادی نیاز باشد.
جستجوگر کلاه سیاه بیشتر برروی بهینه کردن محتوا فقط برای موتورهای جستجو کار می کند.
روش های بسیاری برای بالا بردن رنک وب سایت شما به صورت غیر مجاز وجود دارد. حتی برخی از افراد با صرف هزینه های میلیون دلاری می خواهند رنک وب سایت آنها به بالاترین حد خود برسد. نتیجه این روال اسپم شدن وب سایت ، ممنوعیت های بسیار شدید و یا مجازات برای فردی که این کار را انجام داده می باشد.
این باعث می شود که وب سایت مورد نظر شانس خود را برای ساخت آینده ای پایدار از دست بدهد. به چنین روشی در سئو ، روش جستجوگر کلاه سیاه گفته می شود
این روش ، روشی برای گول زدن موتورهای جستجو و دور زدن قوانین و مقررات حاکم بر سئوست.
آنسوی دیگر ، جستجوگرهای کلاه سفید، راه را برای ساخت یک کسب و کار پایدار هموار می سازند. این روش که بیشتر بر روی مخاطبان انسانی تمرکز می کند، می کوشد تا محتوای بهتری در اختیار مخاطبان آن موضوع قرار دهد.
این روش کاملأ براساس قوانین حاکم بر سئو صورت گرفته و به همین خاطر برای دسترسی به نتایج بهتر مدت زمان هم مورد نیاز است.
حال شما انتخاب کنید که می خواهید در کدام سمت باشید. کلاه سیاه یا کلاه سفید!
4 – اصطلاحات on-page SEO و off-page SEO
اصطلاح On-Page SEO در مورد فاکتورهای گوگل است که مستقیمأ روی صفحه ای که قرار است بهینه شود به دست می آید.مانند سرفصل ها(Headline) ، محتوا و ساختار صفحه.
اصطلاح Off-Page SEO به متغیر های گوگل اشاره می کند که به زمان نیاز دارد. این متغیرها در اختیار شما نیست. بیشتر وابسته به وب سایت های دیگر است. مثلأ شبکه های اجتماعی و فعالیت در آنها ، دیگر وب سایت ها در زمینه کاری شما و همچنین به تاریخچه جستجوها بستگی دارد.
این دو با یکدیگر متفاوت اند. اما برای یک سئوی خوب شما نیاز دارید هر دوی آنها را به درستی انجام دهید.
برای درک بهتر موضوع مثالی می زنم. فرض کنید شما خانه ای دارید که این خانه تشکیل شده از حیاط خانه و قسمت مسکونی خانه که این دو به وسیله یک راه باریک به یکدیگر متصل می شوند.
حال فرض کنید حیاط خانه بسیار کثیف و داخل خانه بسیار تمیز باشد.آیا مشتری وارد منزل شما خواهد شد؟ آیا می توانید ترافیک جذب کنید؟
این دقیقأ همانند این موضوع است که شما صفحه ای از وب سایت خود را کاملأ بهینه کرده و محتوای غنی ساخته اید، اما وب سایت شما اعتبار چندانی برای کسی ندارد.
“هیچکس منزل بسیار زیبا و تمیز شما را نخواهد دید چون شما ترافیکی برای آن جذب نکرده اید“
حال برعکس فرض کنید حیاط منزل شما بسیار مرتب و تمیز است ، ولی داخل منزل شما بسیار شلوغ و به هم ریخته است. همه از دیدن جلوی منزل شما لذت می برند اما زمانی که وارد خانه شما می شوند همه چی عوض شده و فورأ از آنجا خارج می شوند!
وقتی بازدیدکننده پس از مشاهده اولین صفحه وب سایت شما به سرعت از آن خارج می شود ، گوگل نرخی را با نام نرخ خروج برای وب سایت شما در نظر می گیرد. نرخ خروج یا Bounce Rate به تعداد بازدیدکنندگانی گفته می شود که فورأ از وب سایت شما خارج می شوند. با این کار گوگل به شما امتیاز منفی می دهد!
الان متوجه شدید که چرا هر دو On-page SEO و Off-page SEO مهم است. حال می خواهیم روش هایی را مطرح کنیم تا شما با رعایت آنها بتوانید سئو را در هر دو حالت On و Off بهبود ببخشید.
On-Page SEO
در این مقوله موارد بسیار مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. اولین و مهمترین آنها محتواست
1. محتوا
حتمأ تا به حال شنیده اید که از گذشته گفته اند : “متن پادشاه است! “
بیل گیتس این موضوع را در سال 1996 پیش بینی کرد و امروز شاهد تحقق آن هستیم.
چرا متن مهم است؟
چون مشتری گوگل بسیار خوشحال می شود وقتی بتواند آنچه را که بدان نیاز دارد به سرعت از طریق گوگل پیدا کند!
وقتی در مورد موضوعی خاص در گوگل به جستجو می پردازید، گوگل تمام انرژی خود را برای یافتن نتایج بسیار دقیق و مرتبط با موضوع شما صرف می کند.
گوگل این کار را از طریق یافتن بهترین و قوی ترین محتوا در آن زمینه انجام می دهد. بنابراین نتایج بزرگ از متن های غنی به دست می آید.
در ادامه می خواهیم در مورد فاکتورهایی صحبت کنیم که باعث به وجود آمدن محتوای غنی می
کیفیت محتوا در آموزش گام به گام سئو
یک وب سایت همواره در حال تغییر است. این یک فرآیند طبیعی برای رشد کسب و کار شماست. ارائه محتوای خوب و با کیفیت به آنچه که انجام می دهید کاملأ وابسته است.
محتوای باکیفیت می تواند ترافیک شما را افزایش دهد و در نتیجه کسب و کار شما را رونق بخشد.
بسیاری از سایت های اینترنتی با مشکل نبود موضوع برای تولید محتوا مواجه هستند و نمی توانند مطالب مفیدی را در زمینه کاری خود برای ارائه پیدا کنند.
بطور قطع می توان گفت که هیچ شرکت یا سایتی وجود ندارد که نتواند در زمینه تولید محتوای مرتبط با کار خود فعالیت کند؛ زیرا اگر واقعا هیچ اطلاعات و موضوعاتی پیرامون زمینه کاری شما وجود ندارد چگونه می تواند برای شما درآمدزایی داشته باشد؟
“بطور حتم مهمترین معیار برای کیفیت محتوا؛ رضایت کاربران سایت و معرفی شما به دیگران است.”
انتخاب موضوع مناسب
در آموزش گام به گام سئو قبل از هرچیز باید تسلط کافی در زمینه کاری خود داشته باشید و مطالعات روزانه خود را در سطح اینترنت یا کتاب افزایش دهید.
همه آن چیزی که شما در زمینه کاری خود می دانید و تجربه کرده اید می تواند برای دیگران ارزشمند باشد، هرچقدر این نکات ظریف تر و دقیق تر باشند مخاطبین بیشتری نیز خواهند داشت.
بطور مثال اگر شما سایت فروشگاه لوازم الکترونیکی داشته باشید اطلاعات زیادی برای ارائه به مخاطبین خواهید داشت که عموما از اینترنت و سایت های تولید کننده خارجی بدست می آید.
ولی اگر فروشگاه شما در زمینه فروش کیف و کمربند چرم باشد چطور؟ آیا می توانید اطلاعات مناسبی بر روی اینترنت پیدا کنید؟ خیر. در چنین شرایطی شناخت دقیق از زمینه کاری و تجربیات شما بسیار ارزشمند خواهد بود.
مقالاتی مانند “تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی”، “نحوه و پروسه تولید چرم” یا مواردی شبیه این می توانند مخاطبان محدود ولی مرتبط و مناسبی را به سایت شما جذب کنند.
هرچقدر کار تولید محتوا در زمینه کاری شما سخت تر باشد برای شما بهتر است! زیرا رقبای کمتری خواهید داشت.
محتوای عمومی براحتی در اینترنت قابل دسترسی بوده و منابع زیادی برای دریافت آن وجود دارد. راه ایجاد تفاوت در اینترنت ارائه محتوای تخصصی و ارزشمند است.
اگر سال 85 تا 89 شما یک سایت دانلود داشتید همه می دانستند که دقیقا چه کاری انجام می دهید ولی امروز اگر بگویید که من سایت دانلود دارم حتما در مسیر اشتباهی قرار گرفته اید!
به مرور زمان عبارت “سایت دانلود” به “سایت دانلود فیلم” یا “سایت دانلود نرم افزار” تبدیل شد و امروز حتی رقابت در عباراتی مانند “سایت دانلود فیلم کلاسیک” یا “سایت دانلود نرم افزار موبایل” نیز دشوار شده است. این روند به همین شکل ادامه خواهد داشت و در صورتی موفق خواهید بود که در تولید محتوای با کیفیت یک قدم جلوتر از بقیه باشید.
نحوه ارائه محتوا
در بسیاری موارد، در آموزش گام به گام سئو محتوای مورد نظر شما بسیار اندک است و بیش از چند خط ساده نخواهد بود. در این شرایط ممکن است ارائه آن بصورت متنی، جذابیت زیادی نداشته باشد و یا با توجه به متن کم، مورد توجه موتورهای جستجو قرار نگیرد. تغییر در نحوه ارائه و افزودن جذابیت های بصری می تواند کیفیت محتوای شما را افزایش دهد.
برای درک بهتر این مورد به یک مثال موجود بر روی اینترنت اشاره می کنیم. یک سایت معتبر فروش کیف پول چرمی مطلبی را در مورد اینکه چطور می توانید کیف پول خود را کم حجم تر کنید ارائه کرده است.
شاید اگر این پرسش را از هرکسی داشته باشید با چند راهکار ساده مانند خارج کردن کارت های اضافی یا استفاده از کارت الکترونیکی بجای پول نقد مشکل را حل کند. ولی سایت Bellroy رویکردی متفاوت به این مسئله داشته و به همین دلیل نام و لینک آن را در این مقاله مش
این سایت با ساخت یک ویدئو، یک صفحه مجزا و با بکارگیری المان های گرافیکی عالی این مسئله ساده را شرح و بسط داده است، به شکلی که شما هم ممکن است با دیدن آن چند دقیقه ای را سرگرم شده و یا حتی آن را به دوستانتان معرفی کنید.
اگر بخواهیم نوع جذب بازدیدکننده به سایت را ارزش گذاری کنیم، استفاده از تبلیغات کمترین درصد بازدهی را خواهد داشت و ممکن است از هر 1000 نفر یک نفر به مشتری شما تبدیل شود. جذب افراد از موتورهای جستجو ارزشمندتر است و احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری 1 به 100 خواهد بود.
این عدد در معرفی شما توسط افراد به دوستان و آشنایان تفاوت چشم گیری خواهد داشت و ممکن است از هر 3 نفر یک نفر در آینده به مشتریان شما بپیوندد
کلمات کلیدی
در آموزش گام به گام سئو قبل از اینکه شروع به نوشتن پست یا مطلب خود بر روی وب سایت خود کنید ، ابتدا باید کلمات کلیدی مناسب آن را انتخاب نمائید.
یکی از روش هایی که می توان کلمات کلیدی را بوسیله آن چک کرد Bing keyword research tool است. برای استفاده از این سرویس می توانید مراحل زیر را انجام دهید:
ورود یا ساخت اکانت در این ابزار
با تنظیمات پیش فرض می توانید شروع کنید.اگر شما تاریخ را مثلأ به 30 روز قبل تنطیم کنید ، این ابزار دقیقأ جستجو در رابطه با یک کلمه خاص را از 30 پیش تاکنون در اختیار شما قرار می دهد.
حتی می توانید داده ها را استخراج کنید
در سری دوم آموزش گام به گام سئو دقیقأ در مورد استفاده ازاین ابزارها صحبت خواهیم کرد.
در سال 2015 استفاده از کلمات کلیدی بیشتر در مورد معانی کلمات بود. گوگل پیشرفت بسیار وحشتناکی در تفسیر کلمات داشته است.
گوگل امروزه فقط به کلمه کلیدی نگاه نمی کند، بلکه مترادف های آن و هر چه که به آن شبیه باشد و نوعی ارتباط بین کلمات وجود داشته باشد را در جستجو نمایش می دهد.
گوگل می تواند حدس بزند که منظور شما چیست. اما برای جستجوی دقیق تر حدس هایی می زند و براساس آن حدس ها نتایج دیگری را نیز به شما نمایش می دهد.
باید به این نکته دقت کنیم که اگر کلمه کلیدی را در مکان درست و استراتژیک خود به کار ببرید(مانند استفاده در سرفصل ها و توضیحات متا و..) دیگر نیازی به ذکر چندین و چند بار در متن اصلی نیست.
فقط کافیست چند دقیقه بر روی متن خود تمرکز کنید و ببینید چه کلماتی در متن شما برای کاربران شما باارزش و مهم است. اینکه کاربران در متن شما بیشتر دنبال چه چیزی می گردند. همان می تواند کلمه کلیدی خوبی برای متن شما شود.
محتوای تازه در آموزش گام به گام سئو
محتوای پست شما باید تازه باشد. یعنی اینکه از جایی کپی نشده باشد. در تحقیقی که توسط Hubspot انجام شد، ثابت گردید قرار دادن محتوای تازه به صورت پیوسته می تواند تأثیر بسیار شدید بر روی رنک وب سایت شما داشته باشد.
اگر وب سایت شما در مورد تأثیر ورزش بر روی بدن است ، سعی کنید هرروز یک پست بر روی وب سایت خود قرار دهید.این منظم بودن باعث ارتقاء رنک شما می گردد.
البته لازم به ذکر است گوگل فقط به دنبال گرفتن مطلب جدید از شما نیست. حتی ویرایش مطالب گذشته می تواند این سیگنال را به گوگل بفرستد که وب سایت شما کاملأ پویا و فعال است.
پاسخ های مستقیم در آموزش گام به گام سئو
در آموزش گام به گام سئو یکی از آخرین تغییرات در جستجوها پاسخ های مستقیم است.اگر محتوای که می نویسید به اندازه ای کامل باشد که بتواند پاسخ سوالی را بدهد ، گوگل آن را به عنوان یک پاسخ کامل شناسایی می کند و به صورت مستقیم در نتایج جستجو نمایش داده می شود.شکل زیر را ببینید :
بنابراین همیشه سعی کنید متون کاملأ اصولی بنویسید. جملات پیچیده و فانتزی نمی تواند کمکی به سئوی وب سایت و صفحه شما بکند.
2.HTML در آموزش گام به گام سئو
مورد بعدی در آموزش گام به گام سئو در مبحث On-Page SEO که باید مراقب آن باشیم HTML است. نیازی نیست، شما برنامه نویس حرفه ای باشید ، اما برای اجرای کسب و کار آنلاین باید اصول اولیه HTML را بدانید.
وگرنه همانند راننده تاکسی خواهید بود که اطلاعی از قوانین چراغ راهنمایی ندارد!
بیایید و نگاهی به قسمت های مهم HTML بیندازیم که برای بهینه سازی بسیار مهم است.
تگ های عنوان (Title tags) در آموزش گام به گام سئو
عناوین در وب سایت ها معادل عناوین روزنامه هاست. وقتی صفحه جدید باز می کنید، عنوان آن صفحه گویای مطالب آن صفحه است. عناوین در HTML با h1 تا h6 دسته بندی می شوند. باید دانست که هر صفحه فقط باید یک h1 داشته باشد تا گوگل آن را عنوان اصلی صفحه در نظر بگیرد.
توضیحات متا (Meta description) در آموزش گام به گام سئو
زمانی که گوگل نتایج را در جستجوهای خود نمایش می دهد، توضیحات متا قسمتی است که به عنوان گزیده ای از جستجو محسوب می شود. به شکل های زیر دقت کنید :
در شکل بالا باکس اول، بهینه نیست اما باکس دوم بهینه شده است. در باکس اول توضیحات متا آنقدر زیاد بوده که آخر جمله … قرار گرفته است.
اما در باکس بعدی توضیحات متا کاملأ بهینه شده و یک جمله کوتاه و معنادار ایجاد شده است. به یاد داشته باشید طول متن متا از 160 کاراکتر نباید فراتر برود.
Schema
در اصطلاح Schema یک تگ خاص است که می توانید به کد HTML اضافه شود تا نمایش در SERPs بهبود یابد. SERPs مخفف واژه های Search engine results page می باشد. Schema نتیجه همکاری بین گوگل، Bing ، Yandex و یاهو است که می تواند نتایج بهتری را در جستجو برای کاربران مهیا سازد. مثال زیر را ببینید:
همانطور که می بینید، در اولین نتیجه جستجوی بالا ، هم رتبه بندی ستاره وجود دارد و هم تاریخ انتشار موضوع.
هر دو این موارد می تواند با استفاده از Schema اضافه شده باشد. در مثال دوم چون Schema تعرف نشده است، گوگل توضیحات متا را انتخاب کرده و آنها را نمایش می دهد. در تکه کد زیر می توان نحوه استفاده از Schema را دید :
3. معماری در آموزش گام به گام سئو
بخش سوم از On-Page SEO بخش معماری وب سایت است. این بخش بسیار حساس است ولی می توان با رعایت چند نکته ساده رتبه وب سایت را در موتورهای جستجو بهبود بخشید.
عواملی از جمله رسپانسیو بودن وب سایت ، لود سریع آن و ارتباطات امن مهم ترین بخش های این قسمت می باشند. چیست؟
دریافت راحت تر اطلاعات توسط عنکبوت های گوگل در آموزش گام به گام سئو
هر چقدر ارتباط بین لینک های صفحات وب سایت شما قوی تر باشد، عنکبوت های خزنده (Crawl) بهتر به همه صفحات دسترسی پیدا می کنند.
بنابراین موتورهای جستجو درک بهتری از وضعیت وب سایت شما پیدا خواهند کرد. شما این کار را می توانید با استفاده از نقشه سایت (sitemap) انجام دهید تا یک نقشه آنلاین را در اختیار گوگل قرار دهد.
یکی از بهترین وب سایت ها برای تولید آنلاین فایل های XML برای نقشه سایت وب سایت
https://www.xml-sitemaps.com/crawl.html می باشد.
وقتی وارد وب سایت می شوید از شما نام دامنه مورد نظر را می خواهد. پس از وارد کردن نام دامنه ، لینک های وب سایت شما در یک فایل XML در اختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید این فایل را به وب مستر های گوگل معرفی نمائید.
گوگل وبمستر سرویسی رایگان است که گوگل ارائه می دهد و به شما کمک می کند که حضور سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل دیدبانی و نگهداری کنید. برای اینکه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل لحاظ شود شما احتیاجی به عضویت درگوگل وبمسترندارید. اما ثبت نام در سایت گوگل وبمستر به شما کمک می کند تا متوجه شوید که گوگل ، سایت شما را چگونه می بیند و برای بهینه سازی سایت خود چه مواردی است که می باید رعایت کنید.
گوگل وبمستر مناسب همه ی کسانی است که وب سایت دارند چه افراد عمومی و چه افراد متخصص. چه تازه کارها و چه حرفه ای ها .
حتی اگر نمی دانید که چگونه از گوگل وبمستر استفاده کنید باید از آن آگاه باشید و یک سری کارکرد های ابتدایی از آن را یاد بگیرید.
شما ممکن است فردی را مسلط به گوگل وبمستربرای تنظیم سایت روی ابزار گوگل وبمستر استخدام کنید در این صورت شما می توانید با آن فرد متخصص همکاری کنید تا اطمینان یابید به همه ی گزارشات مربوط به سایت خود دسترسی و کنترل دارید .به علاوه این نظر خوبی است که تا آنجا که می توانید درباره ی کارایی سایت خود در نتایج جستجو بدانید تا بتوانید تصمیمات بزرگ کاری در باره ی سایت خود بگیرید.
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- آموزش گام به گام سئو 2 در قسمت اول در مورد آموزش گام به گام سئو...
- آشنایی با آخرین الگوریتم های گوگل 4 آشنایی با آخرین الگوریتم های گوگل در 24 آوریل سال2012...
- 10 نکته مهم در سئو خیلی چیزها در سئو تغییر کرده است. با این حال...
- آشنایی با آخرین الگوریتم های گوگل 1 نمای کلی الگوریتم های گوگل قبل از اینکه شما بتوانید...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.