آموزش لینک بیلدینگ(بخش پنجم)
آشنایی با معیارهای ایجاد بک لینک
معیارهای زیادی برای ایجاد بک لینک وجود دارد که باید از آن ها مطلع باشید.
این معیارها به شما کمک می کند ارزش لینک را مورد بررسی قرار دهید و متوجه شوید آیا این بک لینک برای سایت شما مناسب است یا نه.
دانستن معیارهای ایجاد بک لینک و لینک بیلدینگ در تحلیل لینک های خودتان یا وب سایت رقیبتان مفید می باشد
قدرت دامنه
قدرت دامنه ارزش تجمعی از کل دامنه می باشند. به جای نگاه کردن تنها به ارزش صفحات، ما به کل دامنه توجه می کنیم و قدرت آن را در نظر می گیریم .
به این قدرت، دامین اتوریجی (Domain Authority) یا پیج اتوریجی (Page Authority) برای صفحه نخست گفته می شود .
پیج رنک (PageRank) براساس تعداد و کیفیت لینک های داده شده به صفحه توسط گوگل تعیین می شود.
این عدد از 0 تا 10 می باشد که 100 بیشترین مقدار است. می توانید از رتبه صفحه وب سایت برای تعیین میزان قدرت صفحه استفاده کنید.
اگرچه این عدد فقط رتبه یک صفحه را نشان می دهد اما نشانه خوبی برای قدرت دامنه می باشند زیرا اکثرصفحات وب سایت به صفحه اصلی سایت لینک میشوند و پی رنک از این صفحه به صفحات داخلی منتقل میشود .
باید به خاطر داشته باشید که بین ابزار تولبار پیج رنک و پیج رنک واقعی که توسط گوگل استفاده می شود تفاوت زیادی وجود دارد.
پی رنک تولبار با نصب ابزار یا افزونه گوگل بر روی مرورگر اینترنت یا با استفاده از برخی وبسایتها که اطلاعات خود را از منابع یکسانی دریافت می کنند، قابل مشاهده است.
این قسمت توسط گوگل هر سه تا 4 ماه به روزرسانی میشد. (به روزرسانی ابزار پی رنک گوگل از سال 2013 متوقف شده است.)
و با رتبه واقعی صفحه که توسط گوگل به صورت دائم به روزرسانی شده و براساس الگوریتم رتبه بندی میشود، فرق دارد .
به همین دلیل، رتبه بندی صفحه که در نوار ابزارهای گوگل دیده می شود ممکن است چند ماه قدیمی تر باشد و دلیل رتبه صفر برخی صفحات جدید در ابزار پی رنک نیز همین میباشد.
این صفحات نیاز به بروزرسانی ابزار پی رنک گوگل دارند .
دامین اتوریتی (Domain Authority) توسط Moz محاسبه میشود و بین صفر تا صد میباشند که صد بزرگترین عدد است.
این سایت از سیگنالهایی که از Moz گرفته میشود استفاده می کند و تلاش می کند عملکرد جستجو را پیش بینی کند. این قسمت برای رتبه بندی سایت برای تعیین قدرت دامنه مفید است .
در لینک بیلدینگ، دامین اتوریتی مقیاسی خوب برای استفاده می باشند، زیرا شما می خواهید از سایت هایی که خیلی قوی هستند لینک بگیرید.
اگر لینک هایی که می گیرید از سایت های قدرتمند باشند، باعث می شود سایت شما نیز قوی شود.
این سیگنال قوی به گوگل فرستاده می شود و گوگل متوجه میشود که سایت خوبی دارید و سایت شما شایسته رتبه خوبی است .
به عنوان مثال رتبه صفحه CNN هشت و اتوریتی دامنه آن 99 است. وب سایت های زیادی به CNN لینک می دهند زیرا این وب سایت محتوای با کیفیت بالا دارد
. همچنین CNN به وب سایت های با کیفیت پایین لینک نمیدهد. اگر از CNN به سایت شما لینک داده شود نشان می دهد سایت شما خوب است .
ابزارهایی برای اندازه گیری قدرت دامنه
- افزونه پی رنک برای گوگل کروم
- نوار Moz برای اندازه گیری اتوریتی دامنه
- تولبار گوگل برای پی رنک (برای اینترنت اکسپلورر)
قدرت صفحه
گرفتن لینک از صفحه ای که در وب سایت های دیگر وجود دارد فرصتی مناسب است. به عنوان مثال لیستی که لینک های شما به آن افزوده شده است.
مثلا ممکن است کافی شاپ شما به صفحه ای با لیست بهترین اسپرسوها افزوده شده باشد .
در این شرایط، می بینید صفحه شما چقدر قوی می شود و چقدر این لینک برای شما ارزش دارد. دو معیار اصلی وجود دارد و آن ها با قدرت سایت شبیه هستند: پی رنک و پی اتوریتی .
ما درباره پی رنک صحبت کردیم. پی اتوریتی معیار Moz میباشد که بسیار شبیه به دامین اتوریتی است به جز این که فقط به صفحه ای خاص اختصاص داده می شود و به کل سایت اعمال نمیشود .
هر چقدر پی رنک/اتوریتی صفحه ای که میخواهید از آن لینک بگیرید بالاتر باشد، به شما و سئوی سایتتان بیشتر کمک میکند .
از ابزارهایی اندازه گیری قدرت دامنه برای اندازه گیری قدرت صفحه نیز میتوانید استفاده کنید
انکر تکست
ما قبلا درباره معنی انکر تکست صحبت کردیم. ببینیم از نظر معیاری برای سئوکاران به چه معناست .
انکر تکست نشانه ای از موضوع سایتی که می خواهید لینک بدهید به گوگل می دهد.
بنابراین اگر من با استفاده از عبارت تناسب اندام به صفحه ای لینک بدهم،
صفحه من به صفحه ای که دارای اطلاعات در خصوص تناسب اندام است مرتبط میشود. گوگل این اطلاعات را به عنوان قسمتی از الگوریتم رتبه بندی استفاده می کند.
در این شرایط، گوگل تصمیم می گیرد صفحه ای که به آن لینک داده شده است رتبه بالاتری در موضوع مربوطه دریافت کند .
داشتن لینک های زیادی که به وب سایت شما داده شود و کلمه کلیدی شما به عنوان انکر تکست آن ها باشد به رتبه بندی کلمات کلیدی کمک می کند.
اما کم کم قدرت انکر تکست به عنوان یک سیگنال کاهش یافت. این مسئله به خاطر بهینه سازی بیش از حد انکر تکست توسط سئوکاران بود
که باعث شد گوگل در الگوریتم پنگوئن خود آن دسته از سئوکارانی که از این موضوع سو استفاده می کردند را جریمه کند .
به خاطر ماهیت در حال تغییر انکر تکست و نحوه استفاده از آن، در هنگام ایجاد بک لینک محتاط باشید.
سعی کنید لینک های زیادی نسازید که انکر تکست مشابهی دارند به خصوص اگر لینک ها کیفیت پایین دارند یا لینک هایی که انکر تکست طولانی دارند.
تا جایی که می توانید به دنبال ایجاد بک لینکهای طبیعی باشید و لینک را با استفاده از نام شرکت یا برند به عنوان انکر تکست بسازید .
ابزارهایی برای اندازه گیری انکر تکست
- سایت Explorer Site Open (بر روی تب Anchor Text کلیک نمایید)
- سایت SEO Majestic
- استفاده از سایت Ahrefs
تعداد لینک ها
در هنگام ایجاد بک لینک، باید به تعداد لینکهایی که ایجاد میکنید، توجه کنید .
ممکن است بخواهید تعداد لینک هایی که ساخته اید را پیگیری نمایید. همان طور که در قسمت های قبل بیان کردیم و در مقاله های قبلی مشاهده نمودید،
تعداد لینک های طبیعی که به وب سایت شما رجوع میکنند، سیگنال مهم و قوی برای رتبه دهی به شما است.
هر چند باید بدانید که کیفیت اگر از کمیت مهم تر نباشد، اهمیت آن یکسان است .
به عنوان یک معیار، تعداد لینک ها از دو جهت مهم و قابل استفاده است :
- اندازه گیری فرایند/ موفقیت ایجاد بک لینک رقابتی
- برای مقایسه بین وب سایت شما و سایت های رقیبان
هر دوی این موارد باید به همراه کیفیت لینکمورد استفاده قرار بگیرد. این موضوع به بالا رفتن کیفیت کمک می کند.
هنگامی که تعداد لینک های ما با رقیب مقایسه می شود، تفاوت رتبه بندی و فاصله بین رتبه بندی ها مشخص می شود.
اگر می خواهید برای کلمه کلیدی میز چوبی رتبه ای به دست آورید و وب سایت هایی که در نتایج برتر موتور جستجو قرار دارند
بیش از یک هزار لینک داشته باشد باید بدانید که رقابت بر روی این کلیدواژه دشوار است و باید لینک های با کیفیت تری نسبت به سایر رقبا ایجاد کنید .
از ابزار های اندازه گیری انکر تکست برای بررسی تعداد لینک ها نیز میتوانید استفاده کنید .
لینک از دامنه
تعداد لینک از دامنه ها (Linking root domains) ، سیگنال قوی برای رتبه بندی در گوگل است. هنگامی که صحبت از لینک از دامنه ها به میان می آید،
منظور ما تعداد دامینهای متمایزی است که به ما لینک داده می شود و به معنی تعداد خام لینک ها نیست .
به عنوان مثال، اگر CNN از طریق 5 خبر به شما لینک بدهد، 5 لینک به حساب می آید اما فقط یک لینک از دامنه اصلی می باشد زیرا تمام 5 لینک از cnn.com می آیند .
اگر BBC از طریق یک خبر به شما لینک بدهد، یک لینک و یک لینک دامنه روت و اصلی می باشد .
تعداد لینک هایی که از دامنه ها به دست می آید سیگنال قوی تری از تعداد لینک های خام می باشد. زیرا شاخصی بهتر برای محبوبیت وب سایت می باشد.
اگر گوگل به لینک ها به عنوان رای نگاه کند، بنابراین هر وب سایت فقط می تواند یک رای به شما بدهد. مهم نیست چند بار از یک سایت به شما لینک داده شود،
هنوز هم تعداد رای سایت یکی است. این مسئله مانع از پر شدن بیش از حد صندوق رای میشود !
لینک های مختلف از یک سایت می تواند نتیجه موارد متعدد باشد. لینک گرفتن از صفحات مختلف محتوایی چندین روش دارد اما رای ترین راه ها، لینک های sitewide می باشد.
لینک sitewide لینکی است که در قالب وب سایت قرار گرفته است، مثلا در هیدر، یا فوتر یا سایدبار.
رای ترین مثال لینکهای روزانه بلاگ است؛ که در تمام صفحات قرار میگیرد
به طور کلی این گونه لینک ها مانند لینک های داخل متن با ارزش نیستند. لینک های sitewide گاهی اوقات
اسپم هستند به طوری که برای از آن ها با پرداخت هزینه به دست میآیند و گوگل این را دوست ندارد .
شما باید با ملاحظه با لینک ها رفتار کنید و فقط از وب سایت های با کیفیت بالا لینک بگیرید و روی انکر تکست مانور ندهید.
از ابزار های اندازه گیری انکر تکست برای بررسی تعداد لینک های دامنه اصلی نیز میتوانید استفاده کنید
مرتبط بودن صفحات لینک دهنده
همیشه این بحث مطرح بوده است که آیا مرتبط بودن سایتی که از آن بک لینک میگیریم یکی از معیارهای قوی گوگل برای محاسبه ارزش لینک است؟
منطقا باید اینطور باشد، زیرا سایت های مرتبط دوست دارند به هم لینک بدهند و این یک مساله عادی است.
اما اگر شما لینکی از BBC در خصوص قهوه بگیرید چه اتفاقی روی می دهد؟
از آنجایی که سایت BBC سایت معتبری است تلاش می کنید هر لینکی را از آن بپذیرید .
اگر برای یک لحظه فراتر از لینک بیلدینگ نگاه کنیم، شما هنوز هم می خواهید ترافیک را به سمت وب سایت خود جذب نمایید تا بتوانید بازدید کننده ها را به مشتری تبدیل کنید.
به این دلیل، باید لینک ها را جایی قرار دهید که مشتری ها بتوانند آن ها را ببینند. در واقع در این حالت ارزش لینک از SEO فراتر رفته و به عنوان منبعی برای درآمد محسوب میشود .
همان طور که در خصوص انکر تکست صحبت کردیم، شاخ هایی وجود دارد که نشان می دهد گوگل دیگر از انکر تکست به عنوان سیگنالی قوی استفاده نمیکند و بیشتر از تحلیل صفحه برای اعتبار لینک استفاده می کند.
اگر این مسئله درست باشد، بنابراین لینک گرفتن از صفحات معتبر باعث قوی شدن سیگنال های رتبه بندی میشود.
در حال حاضر، بهترین تمرین باید بر روی کیفیت باشد تا بتوانید به سمت وب سایت خود، ترافیک جذب کنید
موقعیت لینک ها در صفحه
تصور کنید در سیاتل زندگی می کنید و وبلاگ شما در خصوص قهوه است. شما لینک سایت یکی از کافی شاپ های محلی که بهترین قهوه ها را سرو میکند را میخواهید با خوانندگان خود در به اشتراک بگذارید. لینک را کجا قرار میدهید؟
اگر واقعا میخواهید خواننده لینک سایت را ببیند، باید جایی قرار بگیرد که برای بازدید کننده واضح و روشن باشد.
احتمالا در صفحه اصلی، نزدیک بالای صفحه و در متنی که در درباره خصوصیات جذاب این کافی شاپ توضیح داده اید .
شما لینک را در فوتر قرار نمی دهید، درست است؟ بیشتر کاربران به فوتر صفحه مراجعه نمی کنند و حتی اگر به فوتر بروند انتظار دیدن لینک مفیدی را ندارند .
گوگل می تواند محل لینک را در صفحه تشخیص دهد و به هر یک ارزش متفاوتی دهد. اگر لینک در پایین صفحه باشد، گوگل ارزش لینک را پایین می آورد زیرا فر می کند لینک مفیدی برای کاربر نیست .
گوگل همچنین می تواند محل لینک ها را در صفحه به طور کلی مشخص کند. به عنوان مثال، اگر 50 % لینکهایی که به وب سایت شما رجوع داده می شوند پایین صفحه باشند،
این مسئله نشان دهنده کیفیت پایین لینک بیلدینگ است و گوگل تصمیم می گیرد نگاهی دقیق تر به آن بیندازد
مثال دیگر: اگر گوگل بفهمد 50 % لینک هایی که به وب سایت شما داده می شود لینک ها سایدبار است این موضوع نشان می دهد که از سایتهای دیگر بک لینک خریداری کرده اید
چرا که بیشتر سایت های ارائه دهنده بک لینک، معمولا لینک را در سایدبار قرار می دهند .
به خاطر این قابلیت، شما باید مطمئن باشید که سایتهایی که از آن ها لینک می گیرید، لینک شما را درون محتوا قرار دهند.
لینکهایی که در سایدبار قرار می گیرد هیچ ایرادی ندارند، اما زیاد بودن آن ها باعث میشنود سیگنال مطلوبی در خصوص پروفایل بک لینک های شما به گوگل فرستاده نشود
پیشنهاد می کنیم این مطالب رو هم ببینید::
- آموزش لینک بیلدینگ(بخش دوم) تفاوت بک لینک خوب و بک لینک بد در سئو...
- آموزش لینک بیلدینگ (بخش اول) آموزش لینک بیلدینگ چیست و چرا مهم است اگر به...
- آشنایی با آخرین الگوریتم های گوگل 4 آشنایی با آخرین الگوریتم های گوگل در 24 آوریل سال2012...
- آموزش لینک بیلدینگ(بخش چهارم) ادامه مبحث آشنایی با روش های لینک بیلدینگ آشنایی با...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.